måndag 16 december 2013

Vad är inkassokrav och är det kopplat till Kronofogden?

Om du missat, eller med flit, inte betalt en faktura kan företaget eller den du är skyldig pengar vända sig till ett inkassoföretag. Inkassokrav är alltså normalt inte skickat från Kronofogden utan är ett särskilt företag som driver in skulden. Om du får ett inkassokrav är det ett annat företag som har hand om skulden och alla frågor ska tas med detta företag. 

När du får ett inkassokrav ska du omedelbart betala skulden inklusive eventuell ränta samt påminnelse- och inkassoavgifter till inkassoföretaget. Ja, egentligen ska man ju betala fakturan långt innan man ens får ett inkassokrav, men ibland så går det inte som planerat. Jag själv hade missat att betala en faktura precis innan jag åkte utomlands en månad och hade lyckats få ett inkassokrav när jag kom hem. De hade skickat ut en påminnelse bara någon dag efter jag hade åkt och därför hade jag ingen aning om att jag missat den. Under månaden jag var borta hade de skickat vidare fakturan till inkasso och jag tror faktiskt de var ovanligt snabba med att skicka vidare fakturan. Hur som helst, det var klantigt av mig såklart och slutsumman blev betydligt högre än vad jag hade köpt på grund av min klantighet. Så inkasso kan hända även den bästa :)

Om det blivit något fel angående sitt inkassokrav bör man kontakta inkassoföretaget så fort som möjligt. Kan man inte betala inkassokravet, så kontakta dem angående en avbetalningsplan etc. Fungerar inte det får man försöka fråga vänner och familj om de kan ställa upp. Helst bör man ju undvika att blanda vänskap och pengar, eftersom det så lätt uppstår problem som då påverkar vänskapen. Om man ändå måste låna pengar av vänner eller familj, se till att ni upprättar ett ordentligt avtal, så inga problem kan uppstå längs vägen. Det är trist om man förlorar både pengar och en vän på köpet.

Om man inte betalar sitt inkassokrav går det vidare till Kronofogden. Det är först då man får en betalningsanmärkning som kan medföra stora problem i andra avseenden. Exempelvis kan det bli svårt att låna pengar, men även att hyra bostad och i vissa fall få jobb. Det är därför extremt viktigt att försöka lösa alla ekonomiska problem man hamnat i innan det går vidare till Kronofogden. En betalningsanmärkning där kan få stora konsekvenser ekonomiskt i många år framåt.

Så, ett inkassokrav är inte skickat från Kronofogden och man får ingen betalningsanmärkning (i alla fall inte allmänt synligt) med ett inkassokrav. Däremot bör man betala in denna så fort man bara kan, eftersom det är bland de sista varningarna man får innan Kronofogden blir indragen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar