måndag 23 december 2013

Appen som automatiskt skapar en budget åt dig

Det finns en ganska populär app till Iphone som automatiskt kan göra en budget åt dig. Appen heter Tink och är gratis och finns i AppStore. Idén är att man loggar in via Tink så hämtar den data från exempelvis CSN och din bank för att se din ekonomi.

Jag har testat Tink för att se vad den gör. Det första jag möttes av var att jag skulle ange koder till både min bank och CSN. Appen i sig är hyffsat säker och hämtar endast data från dina konton. Dock vill jag lyfta ett varningens finger! 

För det första så ersätter inte banken dig pengar om din kod, på något sätt, kommer ut till andra. Det innebär att om någon annan kommer över din kod och du förlorar pengar, samt att banken drar slutsatsen att du varit oaktsam gällande din kod, kan du bli ersättningslös.

För det andra så säger folk överallt om att appen fungerar bra och kan inte göra några andra överföringar via ditt konto osv. Man ska dock tänka på att databaser som innehåller användares bankkoder är attraktiva för hackare att försöka hacka. Det finns ingen information, som jag sett iaf, om säkerheten kring appens databas. Jag kunde heller inte hitta om det hela använder krypterad information eller inte. OM databasen inte är tillräckligt skyddad kan alltså hackers ganska enkelt ta sig in och få din information. Man ska inte underskatta hur långt vissa människor är redo att gå, och hur mycket tid de spenderar på att bryta sig in om det finns pengar att finna på andra sidan.

Efter att jag testade appen bytte jag koder till min bank direkt och raderade appen. Jag är en av dem som inte litar fullt ut på denna applikation. Då kan jag tillägga att jag driver en egen hemsida med databas och allt och har ändå lite insyn i hur data lagras.

Istället för en app som denna, tycker jag att man kan göra sin egna budget istället. Det tar kanske lite längre tid än en app som denna, men det är betydligt säkrare. Dock vill jag pressa på bankerna att själva utveckla något liknande, eftersom det verkar som att efterfrågan är stor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar