onsdag 18 december 2013

CSN tar 200 kr i påminnelseavgift!

Det har precis kommit till min kännedom att CSN tar 200 kr i påminnelseavgift! Själv tycker jag det är en helt absurd summa för en påminnelseavgift.

Anledningen till att jag fått nys om detta är för att jag precis fått en påminnelsefaktura. Jag blev både arg och frågande när jag insåg detta, eftersom jag var övertygad om att CSN gjort fel. När man betalar tillbaka till CSN så får man ju flera inbetalningskort samtidigt och jag lägger alltid in alla dessa hos banken direkt eftersom det är så lätt att man missar annars. På själva inbetalningskorten har jag skrivit "betald" på var och en av dem, men när jag tittar på bankens historik har ingen summa dragits på den senaste betalningen. Jag vet inte riktigt vad som har hänt, kanske har jag missat att godkänna betalningen men jag uppfattat att jag har godkänt den. Hur som helst verkar det som att det är jag som gjort fel och måste nu betala 200 kr i påminnelseavgift. Det känns surt eftersom jag alltid är så noga med att lägga in betalningarna i god tid och jag trodde verkligen att betalningen gått iväg. Det är bara att bita i det sura äpplet.

Dock håller jag fast i att 200 kr i påminnelseavgift är väl saftigt! Inte konstigt att CSN är en av de vanligaste skuldfällorna för medelsvensson när de tar så höga påminnelsebelopp. Jag tycker jag är noggrann som person, men även jag lyckas tydligen göra fel ibland. Jag skulle vilja veta hur mycket CSN tar i avgift för inkassobrev etc. Det måste vara enorma summor pengar! Hur som helst, jag tänker då inte ta reda på dessa kostnader på min plånboks bekostnad, utan fakturan kommer att betalas i slutet av månaden enligt deras anvisningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar