Svenskarna lånar som aldrig förr och denna gång är jag en av dem. Ok, inte riktigt än eftersom lånet träder i kraft när jag flyttar in i min lägenhet i september men allt är godkänt och klart. Jag känner mig rädd för att all belåning som vi privatpersoner gör kommer gå oss om bakfoten, så jag har lagt upp en ekonomisk plan för min framtid. Det borde varje svensk göra, oavsett lån eller inte.
Lägenheten jag köpt behöver renoveras så jag kommer spendera åren 2014-2015 på att renovera upp lägenheten. Det är svårt att avgöra vad som händer med bostadspriserna, men jag köpte en lägenhet billigare just för att den inte är i toppskick. Förhoppningsvis så ger "mina" renoveringar att värdet på lägenheten ökar och jag går i absolut värsta fall plus minus noll. Mäklarna ser dock positivt på prisutvecklingen, enligt media, några år framöver så förhoppningsvis så är läget under kontroll.
Under denna renoveringsperiod (2014-2015) kommer jag främst att kämpa med att hålla min buffert uppe. Det kommer ju pendla upp och ned kraftigt allt eftersom jag slänger ut pengar på renovering. Jag själv är singel och har varken kunskapen eller tiden att renovera. Jag tänker därför köpa in arbetskraften och dra av den på ROT-avdragen. Eftersom den verkar gälla per kalenderår så ska jag påbörja jobbet 2014 för att utnyttja ROT-avdraget för detta år och sedan fortsätta använda avdragen för 2015.
Vad det gäller amorteringen kräver banken att jag amorterar ca 300 kr per månad. Jag själv angav att jag tänker amortera 600 kr per månad. Det är en riktigt liten summa egentligen, men under tiden som jag renoverar så kan jag hålla amorteringen låg. När jag sen känner att det inte går åt så mycket pengar på renovering längre så är min plan att först spara upp 60 000 kr i buffert. Jag kommer hålla ca 10 000 kr på min storbank med usel ränta på 0,49% och resten på en bank med en betydligt högre ränta på 2,15%. Anledningen till att jag inte lägger alla mina pengar på den banken med högre ränta beror på att det tar 1-2 bankdagar att föra över pengarna mellan bankerna. Det innebär att om jag i kris behöver pengar måste jag vänta dessa dagar tills jag ser mina pengar. Genom att hålla 10 000 kr på min storbank som är kopplad till mitt kreditkort så kan jag i alla fall föra över dessa pengar direkt i akuta fall.
Jag har valt att hålla mitt bolån på 3 månaders bindningstid, vilket ger lägre ränta just nu men kan variera kraftigt beroende på reporäntan. Tanken är att min buffert också ska kunna täcka upp eventuella ökningar i ränta som sker om det skulle vara så att jag inte kan ta den kostnaden varje månad. Nu när jag är heltidsanställd kan jag utan problem betala en hög ränta, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Man kan bli arbetslös, sjuk, få barn och gå ner i tid eller liknande. Självklart kan det ju även bli åt andra hållet, dvs man får en panglön men det är ju knappast ett "hot" mot ens ekonomi...
När jag väl fått upp 60 000 kr i buffert är det dags ta ett beslut och det kan jag inte helt avgöra idag. Det beror lite på hur ekonomin ser ut just då. Tanken är att jag kan avvara runt 8000 kr i månaden oavsett, men vart de pengarna hamnar är jag osäker på idag. Om jag känner att aktiemarknaden ser lockande ut så kommer jag nog sätta in hälften som aktier och resten amorterar jag lånet. Känner jag att det inte finns något inom aktiemarknaden så blir det 100% amortering. Jag vill gärna få ner mitt bolån så gott jag kan, men ändå kunna investera i aktier, fonder och pensionsspara. Exakt hur jag fördelar pengarna är jag inte säker på just nu, men det känns som i mitt fall är dessa alternativ aktuella. Mitt CSN-lån kommer jag inte amortera mer än vad jag gör idag. Jag anser att mitt bolån slukar mer pengar i månaden eftersom jag både har lånat mer pengar där samt har en högre ränta. Det gäller att försöka få ner räntekostnaderna så mycket som möjligt, för min del, och då är det bolånet som måste betalas av först.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Ekonomisk Plan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ekonomisk Plan. Visa alla inlägg
onsdag 2 juli 2014
söndag 23 mars 2014
Hoppas, hoppas, hoppas!
Nu gäller det att hålla tummarna! Som jag skrivit tidigare har jag fått jobb i en annan del av Sverige. Såklart, när det gäller storstäder, är bostadsbristen enorm! Men nu har jag kanske fått tag på en lägenhet där jag kan stanna mellan 1-1,5 år. Jag håller verkligen alla mina tummar och tår nu! De som hyr ut verkar jättetrevliga och både läget och hyran ligger bra. Det skulle vara så skönt om det löste sig med bostad, så jag kan fokusera på flytt och allt annat som måste göras fram tills dess. Det skulle också vara så skönt att ha ett boende för en längre tid, så jag enbart kan fokusera på mitt jobb och inte behöva packa alla saker varannan månad. Skulle jag få hyra denna lägenhet finns det till och med utrymme för mig att spara stora slantar tills jag köper egen lägenhet. Hoppas, hoppas, hoppas!
lördag 8 mars 2014
Dags för shoppingtur? Vi tipsar om produkttester att läsa innan.
Jag befinner mig i en tid i livet då många stora saker inte riktigt är i ordning. Jag är arbetslös samt att jag och min sambo har beslutat att gå olika riktningar i livet. Det innebär att, när jag väl får jobb och flyttar, måste jag köpa många saker till mitt nya hem. Därför vill jag, helt osponsrat, tipsa om en tidning som heter Råd & Rön. Egentligen tycker jag tidningen i sig är sådär, men på nätet finns det många bra tester som de genomfört. Vissa av dem är gratis för alla, men vissa måste man vara prenumerant för att komma åt.
Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.
Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.
Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.
Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.
Taggar:
Arbetslös,
Ekonomisk Plan,
Konsumenternas,
Konsumentverket,
Kvitto,
Rea,
Råd & Rön,
Tillgodokvitto,
Tjänst
fredag 17 januari 2014
Spara smart till dina barn
Jag läste, här om dagen, i tidningen att allt färre föräldrar ger sina barn vecko- eller månadspeng. Istället skjuter många föräldrar till pengar när det behövs. Det här är lite oroande, tycker jag. Att barn får vecko- eller månadspeng är ett bra sätt att lära sina barn att handskas med pengar. Om man inte lär upp barnen att handskas med pengar är risken större att de träder in i vuxenlivet med väldigt lite kunskaper kring ekonomi.
Alla föräldrar försöker, såklart, ge sina barn det allra bästa. I många fall är "det allra bästa" egentligen ett av de sämre alternativen i slutänden. Alltför många föräldrar skämmer bort sina barn, och ger dem det mesta de vill ha. Det här gör ju barnen, såklart, tillfälligt glada men i ett långsiktigt perspektiv lär dem sig ingenting alls. Istället har de ingen koll på vad saker och ting kostar, och får ett intryck av att pengar växer på träden. När de sedan träder in i vuxenlivet, börjar jobba och inser att de kanske måste jobba en hel timme för att få kanske runt 80 kr före skatt, så finns det risk för en uppgivenhet och kanske till och med depression. De föreställer sig att de ska kunna köpa precis vad de vill med pengarna, men inser att en stor del av pengarna går till hyra och mat.
Jag tror inte de allra flesta föräldrarna tänker på att om ett barn anpassar sig till att få det mesta de vill ha, så blir det svårt att anpassa sig till ett liv där man inte får allt. Har man dessutom inte lärt barnen nackdelen med lån, så kan de lätt fastna i snabba sms-lån med hög effektiv ränta.
Ok, det är ju inte säkert att just ditt barn, som du skämmer bort, hamnar här men är det värt risken? Istället för att ge barnen det de vill ha direkt, låt dem istället spara ihop sin vecko- eller månadspeng så de får känslan av, både hur mycket pengar saker kostar men också den där förväntan när man äntligen har sparat ihop till det man vill ha. Det är dessutom bra om du leker affär med ditt barn, så de förstår sig på hur själva köpe-processen går till.
När barnen är små, dvs under tonåren, så räcker det att ge en veckopeng. Då får de köpa sitt eget godis och få en förståelse för vad godis och mindre leksaker kostar. Uppmuntra ditt barn att spara pengarna, och skjut kanske till en bonus när de har uppnått sparandet. På det sättet visar du dina barn att det lönar sig att spara.
När barnen är lite äldre, dvs i tonåren, kan du övergå till månadspeng. Det är viktigt att du släpper på tyglarna lite här, och låter barnet själv få göra sina inköp. Dock är det bra om du har lite koll på vad de lägger pengarna på. Nu är det dags för dig att börja visa hur man kan hålla nere på kostnader. Visa hur man kan jämföra kostnader i exempelvis matbutiken och vad man ska tänka på. Berätta gärna att man ibland måste dra ner på sina utgifter och se över sin ekonomi. Allt sådan där, som involverar ekonomi, som vi tycker är självklara är inte alltid självklara hos ett barn. Därför är det viktigt att man berättar hur man tänker, så barnet lär sig olika knep hur man bör tänka kring pengar och utgifter.
När det kommer till sparande till ens barn anser jag att det egentligen inte är lika viktigt som att lära sitt barn om konsumtion och ekonomi. Den bästa gåvan du kan ge är faktiskt att lära upp dem grunderna. Det är inte alltid jätteviktigt att man sätter av stora summor till barnens sparkonto varje månad. Det är klart att ett stort sparkonto är en bonus, men har man dåligt med pengar är det bättre att lägga energin på att lära upp sitt barn. Man kan sätta upp regler kring pengar som barnen får på julafton exempelvis. Låt säga att 80% av gåvorna, i form av pengar, ska sättas in i sparform medan 20% får barnet själv hantera. Det ger tydliga signaler till barnet hur viktigt sparande är.
Alla föräldrar försöker, såklart, ge sina barn det allra bästa. I många fall är "det allra bästa" egentligen ett av de sämre alternativen i slutänden. Alltför många föräldrar skämmer bort sina barn, och ger dem det mesta de vill ha. Det här gör ju barnen, såklart, tillfälligt glada men i ett långsiktigt perspektiv lär dem sig ingenting alls. Istället har de ingen koll på vad saker och ting kostar, och får ett intryck av att pengar växer på träden. När de sedan träder in i vuxenlivet, börjar jobba och inser att de kanske måste jobba en hel timme för att få kanske runt 80 kr före skatt, så finns det risk för en uppgivenhet och kanske till och med depression. De föreställer sig att de ska kunna köpa precis vad de vill med pengarna, men inser att en stor del av pengarna går till hyra och mat.
Jag tror inte de allra flesta föräldrarna tänker på att om ett barn anpassar sig till att få det mesta de vill ha, så blir det svårt att anpassa sig till ett liv där man inte får allt. Har man dessutom inte lärt barnen nackdelen med lån, så kan de lätt fastna i snabba sms-lån med hög effektiv ränta.
Ok, det är ju inte säkert att just ditt barn, som du skämmer bort, hamnar här men är det värt risken? Istället för att ge barnen det de vill ha direkt, låt dem istället spara ihop sin vecko- eller månadspeng så de får känslan av, både hur mycket pengar saker kostar men också den där förväntan när man äntligen har sparat ihop till det man vill ha. Det är dessutom bra om du leker affär med ditt barn, så de förstår sig på hur själva köpe-processen går till.
När barnen är små, dvs under tonåren, så räcker det att ge en veckopeng. Då får de köpa sitt eget godis och få en förståelse för vad godis och mindre leksaker kostar. Uppmuntra ditt barn att spara pengarna, och skjut kanske till en bonus när de har uppnått sparandet. På det sättet visar du dina barn att det lönar sig att spara.
När barnen är lite äldre, dvs i tonåren, kan du övergå till månadspeng. Det är viktigt att du släpper på tyglarna lite här, och låter barnet själv få göra sina inköp. Dock är det bra om du har lite koll på vad de lägger pengarna på. Nu är det dags för dig att börja visa hur man kan hålla nere på kostnader. Visa hur man kan jämföra kostnader i exempelvis matbutiken och vad man ska tänka på. Berätta gärna att man ibland måste dra ner på sina utgifter och se över sin ekonomi. Allt sådan där, som involverar ekonomi, som vi tycker är självklara är inte alltid självklara hos ett barn. Därför är det viktigt att man berättar hur man tänker, så barnet lär sig olika knep hur man bör tänka kring pengar och utgifter.
När det kommer till sparande till ens barn anser jag att det egentligen inte är lika viktigt som att lära sitt barn om konsumtion och ekonomi. Den bästa gåvan du kan ge är faktiskt att lära upp dem grunderna. Det är inte alltid jätteviktigt att man sätter av stora summor till barnens sparkonto varje månad. Det är klart att ett stort sparkonto är en bonus, men har man dåligt med pengar är det bättre att lägga energin på att lära upp sitt barn. Man kan sätta upp regler kring pengar som barnen får på julafton exempelvis. Låt säga att 80% av gåvorna, i form av pengar, ska sättas in i sparform medan 20% får barnet själv hantera. Det ger tydliga signaler till barnet hur viktigt sparande är.
torsdag 16 januari 2014
Stockholmsbörsen slog rekord, men bör nybörjare ge sig in i aktie-leken nu?
Som jag skrev igår i inlägget Stockholmsbörsen slår rekord, kronan försvagades mot dollarn och Bitcoin har återhämtat sig något. så har Stockholmsbörsen slagit rekord. I inlägget skrev jag några anledningar till varför det går så bra på börsen just nu. Nu tänkte jag ta upp ytterligare ett inlägg kring de goda aktietiderna i Sverige.
Anledningen till att börsen stigit beror bland annat på att världsbanken höjt prognosen för den globala tillväxten samt en stark detaljhandelsstatistik från USA. Dessutom verkar det som att alltfler är mindre oroliga för en eurokris. Investerare är beredda att ta högre risker och köpa mer aktier i kombination med att sparräntorna är låga just nu. Fler väljer att flytta över sina sparpengar i aktier-form istället, för att få bättre avkastning på sina pengar.
Men hur ska man göra nu om man är nybörjare? Ja, det finns ju olika taktiker kring detta och det finns heller inga enkla svar. Jag tycker dock att om man är nybörjare så bör man vara aktsam att sätta in pengar på aktier just nu. Även om många bedömare anser att börsen kommer att stiga även i år, så ska man vara medveten om att börsen snabbt kan gå ner efter en sådan här uppgång. Dock ska man fundera hur man tänker spara. Om du är ute efter att sätta in en stor summa pengar, en gång, så är nog inte nuläget bra för en nybörjare att ge sin in i aktieleken. Om man istället tänker sig att sätta undan en mindre summa varje månad kan man ge sig in i leken, men satsa på starka kort. Eftersom man sätter in en viss summa varje månad, så spelar det inte så stor roll om man en månad köper för ett högre belopp eftersom det troligtvis jämnar ut sig med tiden.
Man ska dock tänka på att reporäntan ofta hänger ihop med aktie-kurser. Det här är ju såklart, som alltid med aktier, inte alltid som detta händer. Men oftast så innebär en låg reporänta en starkare börs, medan en hög reporänta ger ofta det motsatta. Det hela är ganska komplicerat, men handlar om vart investerare är villiga att sätta sina pengar.
Anledningen till att börsen stigit beror bland annat på att världsbanken höjt prognosen för den globala tillväxten samt en stark detaljhandelsstatistik från USA. Dessutom verkar det som att alltfler är mindre oroliga för en eurokris. Investerare är beredda att ta högre risker och köpa mer aktier i kombination med att sparräntorna är låga just nu. Fler väljer att flytta över sina sparpengar i aktier-form istället, för att få bättre avkastning på sina pengar.
Men hur ska man göra nu om man är nybörjare? Ja, det finns ju olika taktiker kring detta och det finns heller inga enkla svar. Jag tycker dock att om man är nybörjare så bör man vara aktsam att sätta in pengar på aktier just nu. Även om många bedömare anser att börsen kommer att stiga även i år, så ska man vara medveten om att börsen snabbt kan gå ner efter en sådan här uppgång. Dock ska man fundera hur man tänker spara. Om du är ute efter att sätta in en stor summa pengar, en gång, så är nog inte nuläget bra för en nybörjare att ge sin in i aktieleken. Om man istället tänker sig att sätta undan en mindre summa varje månad kan man ge sig in i leken, men satsa på starka kort. Eftersom man sätter in en viss summa varje månad, så spelar det inte så stor roll om man en månad köper för ett högre belopp eftersom det troligtvis jämnar ut sig med tiden.
Man ska dock tänka på att reporäntan ofta hänger ihop med aktie-kurser. Det här är ju såklart, som alltid med aktier, inte alltid som detta händer. Men oftast så innebär en låg reporänta en starkare börs, medan en hög reporänta ger ofta det motsatta. Det hela är ganska komplicerat, men handlar om vart investerare är villiga att sätta sina pengar.
fredag 10 januari 2014
Har du koll på dina risker i ditt sparande?
Under 2013 gick börsen, totalt sett, uppåt och i och med det nya året kan det vara smart att se över sina risker i sitt sparande. Oavsett om du sparar i aktier eller fonder, bör du med jämna mellanrum se över ditt sparande.
När du sparar i aktier eller fonder, som har påverkats positivt under ett år (eller flera år), så har du helt plötsligt en mycket större summa pengar investerade i en sparform som medför en större risk. Många tänker inte på att pengarna växer och att man bör hålla en viss nivå på sina risker. Sitter du med nära 100% av ditt sparande i aktier och fonder, och inte är villig att ta en stor risk, kan det vara bra att sälja lite och sätta in på ett sparkonto med bra sparränta istället, alternativt köpa obligationer. Du kan ju investera pengarna igen när det är bättre läge att köpa aktier igen. Skulle dina aktier eller fonder gå ner kraftigt, så skulle du inte drabbas så hårt ekonomiskt av det om du sprider ut dina risker.
Det kan vara smart att sätta upp vissa sparmål när man sparar i fonder och aktier. När du uppnått ditt sparmål så gör du enligt den plan som du satt upp, exempelvis säljer av aktier/fonder och sparar i en sparform med lägre risk. Det är smart att gå igenom sitt sparande en gång per år, för att hålla sig uppdaterad kring vad som händer med pengarna. Gör en snabb koll på hur sitt sparande är placerat och bedöm om du är villig att ta den risken som du innehar just nu.
När du sparar i aktier eller fonder, som har påverkats positivt under ett år (eller flera år), så har du helt plötsligt en mycket större summa pengar investerade i en sparform som medför en större risk. Många tänker inte på att pengarna växer och att man bör hålla en viss nivå på sina risker. Sitter du med nära 100% av ditt sparande i aktier och fonder, och inte är villig att ta en stor risk, kan det vara bra att sälja lite och sätta in på ett sparkonto med bra sparränta istället, alternativt köpa obligationer. Du kan ju investera pengarna igen när det är bättre läge att köpa aktier igen. Skulle dina aktier eller fonder gå ner kraftigt, så skulle du inte drabbas så hårt ekonomiskt av det om du sprider ut dina risker.
Det kan vara smart att sätta upp vissa sparmål när man sparar i fonder och aktier. När du uppnått ditt sparmål så gör du enligt den plan som du satt upp, exempelvis säljer av aktier/fonder och sparar i en sparform med lägre risk. Det är smart att gå igenom sitt sparande en gång per år, för att hålla sig uppdaterad kring vad som händer med pengarna. Gör en snabb koll på hur sitt sparande är placerat och bedöm om du är villig att ta den risken som du innehar just nu.
onsdag 1 januari 2014
Tio tips inför 2014
Låt 2014 bli året då du spenderar lite tid med din ekonomi och bli en garanterat vinnare i slutänden. Här kommer tio tips för dig att få bättre koll på dina pengar samt få dem att räcka längre.
1. Gör en budget
En budget speglar din ekonomi och är ett bra verktyg för att få förståelse om vad som kostar och om det finns något som du spenderar onödigt mycket pengar på.
2. För kassabok
Kassaboken är ett perfekt sätt för dig att kunna ha koll på vad du köper och kunna föra in detta i din budget. Du skriver upp alla dina köp i kassaboken och vid ett senare tillfälle för du in dina utgifter i din budget för att se vart pengarna tar vägen.
3. Planera dina matinköp
Genom att göra en matsedel veckovis och därmed skriva upp en inköpslista för veckan kan du spara in pengar. På detta sättet är det mindre risk att du impulsköper mat samt mindre risk att du missar att köpa något viktigt och därmed måste handla på ett dyrare ställe. Passa istället på att skriva ner en inköpslista, gärna under en längre tid så du inte missar något viktigt, och handla allting på ett billigt ställe. Missar du att köpa viktiga produkter ökar risken att du springer till närmsta bensinstation eller en dyrare lokal matvarubutik.
4. Gör egna matlådor
Det är oerhört dyrt att äta ute och om du istället gör dina egna matlådor så kan du spara in mycket pengar! Enligt konsumentverket är matkostnaden för 20 uteluncher à 80 kronor 3 410 kr medan matkostnaden för matlådor är 2 240 kr. Du kan alltså spara 1200 kr per månad på att ta med matlådor istället! Även om det kanske inte låter så mycket så blir det mycket pengar på ett år. Räknar man med 12 månader så sparar du 14 400 kr!
5. Se över avtalen för tv, internet, telefon och el m.m
Detta är kanske inte det roligaste som finns att göra på sin fritid, men det finns verkligen pengar att spara på detta sätt. Du kanske inte behöver alla tv-kanaler du har, eller så kanske det finns något billigare alternativ till mobiltelefonen. När det gäller mobiltelefonen kan det vara bra att kolla upp hur mycket du ringer för i snitt, och på detta sätt kunna hitta ett alternativ som passar dig. Det är ju ingen idé att ha ett dyrare avtal där du får ringa hur mycket som helst när du kanske bara ringer 1 timme i månaden. Elen är också viktigt att kolla upp. Hamnar man på ett tillsvidare-avtal på sitt elbolag kan man få betala hela 30% mer för sin el jämfört med om du binder el-avtalet.
6. Cykla istället för att ta bilen
Att ha bil kostar väldigt mycket pengar. Det kostar med försäkringar, bensin, reparationer, besiktning, men också värdeminskning. Ha endast bil om du absolut måste ha en bil. Är fallet så att du kanske bara använder bilen ibland per månad kanske det faktiskt skulle bli billigare för dig att ta en taxi de gångerna du måste använda bil. Försök uppskatta hur ofta du faktiskt måste ha bil, inte bekvämligheten. Räkna ut ett snitt för vad det kostar dig och bedöm om det låter rimligt. Kanske skulle det bli billigare att cykla istället, eller köpa månadskort på buss eller tåg.
7. Spara energi
Försök att komma ihåg att släcka lamporna efter dig då du lämnar rummet. Försök undvika att lämna apparater på stand-by och dra ut kontakter på apparater du sällan använder. Använd diskmaskin och tvättmaskin endast när den är full.
8. Se över dina försäkringar
Kolla upp dina försäkringars kostnader och jämför med andra bolag. Kolla upp om du råkar vara dubbelförsäkrad eller om du har onödiga försäkringar. Här vill jag dock påpeka att det är viktigt att du kollar upp försäkringarna ordentligt innan du säger upp dem. Du ska inte spara så mycket att du är underförsäkrad.
9. Se över dina lån
Om du har många dyra lån så kan det vara bra att kolla upp om det finns olika lösningar på detta. Kanske kan du baka in det i bolånet och därmed få en lägre ränta? Sitter du med sms-lån, prioritera att betala tillbaka dem varje månad eller fråga vänner och bekanta om de kan låna ut pengar till dig istället.
10. Inför köpstopp
Det kan vara nyttigt att leva med köpstopp under en månad, då du endast köper det allra viktigaste. Detta kan vara ett bra sätt att få en smak på vad du skulle kunna spara om du bara skärper dig lite med inköpen. Det kan bli en stor motivations-boost för att få en bättre koll på sin ekonomi. I slutänden kommer du troligtvis att tacka dig själv.
1. Gör en budget
En budget speglar din ekonomi och är ett bra verktyg för att få förståelse om vad som kostar och om det finns något som du spenderar onödigt mycket pengar på.
2. För kassabok
Kassaboken är ett perfekt sätt för dig att kunna ha koll på vad du köper och kunna föra in detta i din budget. Du skriver upp alla dina köp i kassaboken och vid ett senare tillfälle för du in dina utgifter i din budget för att se vart pengarna tar vägen.
3. Planera dina matinköp
Genom att göra en matsedel veckovis och därmed skriva upp en inköpslista för veckan kan du spara in pengar. På detta sättet är det mindre risk att du impulsköper mat samt mindre risk att du missar att köpa något viktigt och därmed måste handla på ett dyrare ställe. Passa istället på att skriva ner en inköpslista, gärna under en längre tid så du inte missar något viktigt, och handla allting på ett billigt ställe. Missar du att köpa viktiga produkter ökar risken att du springer till närmsta bensinstation eller en dyrare lokal matvarubutik.
4. Gör egna matlådor
Det är oerhört dyrt att äta ute och om du istället gör dina egna matlådor så kan du spara in mycket pengar! Enligt konsumentverket är matkostnaden för 20 uteluncher à 80 kronor 3 410 kr medan matkostnaden för matlådor är 2 240 kr. Du kan alltså spara 1200 kr per månad på att ta med matlådor istället! Även om det kanske inte låter så mycket så blir det mycket pengar på ett år. Räknar man med 12 månader så sparar du 14 400 kr!
5. Se över avtalen för tv, internet, telefon och el m.m
Detta är kanske inte det roligaste som finns att göra på sin fritid, men det finns verkligen pengar att spara på detta sätt. Du kanske inte behöver alla tv-kanaler du har, eller så kanske det finns något billigare alternativ till mobiltelefonen. När det gäller mobiltelefonen kan det vara bra att kolla upp hur mycket du ringer för i snitt, och på detta sätt kunna hitta ett alternativ som passar dig. Det är ju ingen idé att ha ett dyrare avtal där du får ringa hur mycket som helst när du kanske bara ringer 1 timme i månaden. Elen är också viktigt att kolla upp. Hamnar man på ett tillsvidare-avtal på sitt elbolag kan man få betala hela 30% mer för sin el jämfört med om du binder el-avtalet.
6. Cykla istället för att ta bilen
Att ha bil kostar väldigt mycket pengar. Det kostar med försäkringar, bensin, reparationer, besiktning, men också värdeminskning. Ha endast bil om du absolut måste ha en bil. Är fallet så att du kanske bara använder bilen ibland per månad kanske det faktiskt skulle bli billigare för dig att ta en taxi de gångerna du måste använda bil. Försök uppskatta hur ofta du faktiskt måste ha bil, inte bekvämligheten. Räkna ut ett snitt för vad det kostar dig och bedöm om det låter rimligt. Kanske skulle det bli billigare att cykla istället, eller köpa månadskort på buss eller tåg.
7. Spara energi
Försök att komma ihåg att släcka lamporna efter dig då du lämnar rummet. Försök undvika att lämna apparater på stand-by och dra ut kontakter på apparater du sällan använder. Använd diskmaskin och tvättmaskin endast när den är full.
8. Se över dina försäkringar
Kolla upp dina försäkringars kostnader och jämför med andra bolag. Kolla upp om du råkar vara dubbelförsäkrad eller om du har onödiga försäkringar. Här vill jag dock påpeka att det är viktigt att du kollar upp försäkringarna ordentligt innan du säger upp dem. Du ska inte spara så mycket att du är underförsäkrad.
9. Se över dina lån
Om du har många dyra lån så kan det vara bra att kolla upp om det finns olika lösningar på detta. Kanske kan du baka in det i bolånet och därmed få en lägre ränta? Sitter du med sms-lån, prioritera att betala tillbaka dem varje månad eller fråga vänner och bekanta om de kan låna ut pengar till dig istället.
10. Inför köpstopp
Det kan vara nyttigt att leva med köpstopp under en månad, då du endast köper det allra viktigaste. Detta kan vara ett bra sätt att få en smak på vad du skulle kunna spara om du bara skärper dig lite med inköpen. Det kan bli en stor motivations-boost för att få en bättre koll på sin ekonomi. I slutänden kommer du troligtvis att tacka dig själv.
Taggar:
Bolån,
Budget,
Buffert,
Ekonomisk Plan,
Försäkring,
Konsumentverket,
sms-lån,
Transport
måndag 30 december 2013
Sådant här är aldrig roligt att läsa...
Jag har gjort en beräkning på hur mycket pengar jag skulle behöva spara ihop för att kunna leva på räntan. Man blir ju deprimerad när man inser summan :(
Om jag säger att jag vill ha 17 000 kr i månaden, att kunna leva på, samt en skatt på 30%. Med en ränta som tex Marginalen Bank har (ca 2,2%) så måste jag spara ihop 13 300 000 kr för att kunna leva på räntan. Jaha, det är bara att sätta igång och spara då :D
Om jag säger att jag vill ha 17 000 kr i månaden, att kunna leva på, samt en skatt på 30%. Med en ränta som tex Marginalen Bank har (ca 2,2%) så måste jag spara ihop 13 300 000 kr för att kunna leva på räntan. Jaha, det är bara att sätta igång och spara då :D
söndag 29 december 2013
Vi spenderar mycket pengar på mat
Ja, så är det i de allra flesta fall. Vi spenderar mycket pengar varje månad på mat, vissa mer än andra. Enligt konsumentverket, som beräknar på en lägre medelnivå, spenderas det ca 1 700 kr på mat om du är kvinna och några hundralappar till om du är man. Har du familj är kostnaden oftast mer.
Det går faktiskt att göra en skillnad i plånboken när det kommer till mat. Om du gör din mat själv så blir det betydligt billigare än om du skulle köpa färdiglagad mat. Dessutom vet du vad som är i din mat, vilket du egentligen inte vet med färdiglagad mat.
Här följer några enkla tips om hur du kan dra ner på dina matkostnader, men ändå leva ett gott liv:
Det går faktiskt att göra en skillnad i plånboken när det kommer till mat. Om du gör din mat själv så blir det betydligt billigare än om du skulle köpa färdiglagad mat. Dessutom vet du vad som är i din mat, vilket du egentligen inte vet med färdiglagad mat.
Här följer några enkla tips om hur du kan dra ner på dina matkostnader, men ändå leva ett gott liv:
- Laga så mycket mat du kan själv.
- Gör en matsedel för veckan och följ den.
- Skriv inköpslista när du ska handla och följ den. Fall inte för impulsköp!
- Gör en budget för din mat för att se hur mycket pengar du spenderar på mat.
- Handla efter säsong. På vintern är tex tomater dyra men rotfrukter billigare.
- Komplettera kött med exempelvis bönor, kikärter och linser. Det är ofta nyttigt, billigare och enkelt att laga mat på.
- Laga fler portioner än vad som går åt. Gör matlådor av resten.
- Ha koll på utgåendedatumet på din mat. Försök använda maten innan datumet så du slipper fundera om maten är bra eller dålig, och du slipper slänga mat i onödan.
När du går till banken för att ta ett bolån...
När du går till banken för att ta ett bolån brukar banken normalt göra en så kallad bolånekalkyl i samarbete med dig. En bolånekalkyl kan spegla din och din eventuella familjs ekonomiska situation och inkluderar hushållets inkomster, utgifter i form av driftkostnader, försäkringar, uppvärmning, studielån och andra lån. Även andra utgifter bör finnas med tex förbrukningsartiklar, kläder, bredband, telefoni, transporter, inredning och allt annat man kan tänka sig.
Anledningen till att banken och du gör detta är för att få en överblick över din ekonomi för att se om du har möjlighet att kunna betala ränta samt amorteringar på lånet du ansöker om. Det är viktigt att du alltid räknar med en högre ränta än idag så du vet att du kan klara dig även om räntan skulle stiga. Bankerna gör detta för att försäkra sig om att du och ditt hushåll kan klara av en ökning av dina räntekostnader och därmed försäkra sig om att de får sina pengar från dig. Det är därför bra om du räknar med en stor marginal och inte belåna dig till max eftersom ingen vet vad som händer i framtiden. Du kan ju tex blir av med jobbet, även om det känns osannolikt, eller räntorna kan slå rekord.
När du gör din bolånekalkyl så räkna in att du max får låna 85% av bostadens värde. Det finns vissa banker som har en "snällare" marginal, men 85% brukar man rekommendera idag. Resten av beloppet måste du lägga in kontant eller belåna med högre ränta. Vissa banker har dessutom krav på att du måste amortera om du lånar över 70-75 % av bostadens värde. Det innebär att du måste räkna in, i din kalkyl, att en viss summa går åt till att amortera på bolånet. Att låna för kontantinsatsen är ofta väldigt dumt, eftersom räntan är hög och skulle bostadspriset sjunka och du måste sälja skulle du både gå back samt sitta med lån med en hög ränta.
En bolånekalkyl innehåller ofta poster så som räntekostnad och amortering, eventuell årsavgift, boendekostnader (tex el, värme, vatten), barnomsorg och underhåll för den som har barn, studielån för den som har studerat och bilkostnader för den som har bil.
Låt oss säga att du lånar 700 000 kr hos banken med 3.2% låneränta. Vi antar att du amorterar 3000 kr per månad och har en avgift på 200 kr per månad för själva lånet. Då kommer du behöva betala lite över 5000 kr per månad. Denna del är alltså bara för lånet. Utöver detta kommer du få behöva betala försäkringar, mat, telefoni, el, eventuellt värme, sophämtning, vatten osv. Dock bör man notera här att detta exempel inte inkluderar någon tidsram man amorterar för. Många banker sätter en tid för amortering på mellan 20-30 år och då blir summan ofta lägre.
Jag tycker att man minst ska försöka amortera sisådär 3-4 procent av lånebeloppet man tagit per år. Det innebär att om du lånat 700 000 kr så amorterar du sisådär 21 000 - 28 000 kr per år, dvs 1750 - 2334 kr per månad i bara amortering. Räntan tillkommer såklart. Ju mer man amorterar, desto bättre för din privatekonomi i det långa loppet.
Anledningen till att banken och du gör detta är för att få en överblick över din ekonomi för att se om du har möjlighet att kunna betala ränta samt amorteringar på lånet du ansöker om. Det är viktigt att du alltid räknar med en högre ränta än idag så du vet att du kan klara dig även om räntan skulle stiga. Bankerna gör detta för att försäkra sig om att du och ditt hushåll kan klara av en ökning av dina räntekostnader och därmed försäkra sig om att de får sina pengar från dig. Det är därför bra om du räknar med en stor marginal och inte belåna dig till max eftersom ingen vet vad som händer i framtiden. Du kan ju tex blir av med jobbet, även om det känns osannolikt, eller räntorna kan slå rekord.
När du gör din bolånekalkyl så räkna in att du max får låna 85% av bostadens värde. Det finns vissa banker som har en "snällare" marginal, men 85% brukar man rekommendera idag. Resten av beloppet måste du lägga in kontant eller belåna med högre ränta. Vissa banker har dessutom krav på att du måste amortera om du lånar över 70-75 % av bostadens värde. Det innebär att du måste räkna in, i din kalkyl, att en viss summa går åt till att amortera på bolånet. Att låna för kontantinsatsen är ofta väldigt dumt, eftersom räntan är hög och skulle bostadspriset sjunka och du måste sälja skulle du både gå back samt sitta med lån med en hög ränta.
En bolånekalkyl innehåller ofta poster så som räntekostnad och amortering, eventuell årsavgift, boendekostnader (tex el, värme, vatten), barnomsorg och underhåll för den som har barn, studielån för den som har studerat och bilkostnader för den som har bil.
Låt oss säga att du lånar 700 000 kr hos banken med 3.2% låneränta. Vi antar att du amorterar 3000 kr per månad och har en avgift på 200 kr per månad för själva lånet. Då kommer du behöva betala lite över 5000 kr per månad. Denna del är alltså bara för lånet. Utöver detta kommer du få behöva betala försäkringar, mat, telefoni, el, eventuellt värme, sophämtning, vatten osv. Dock bör man notera här att detta exempel inte inkluderar någon tidsram man amorterar för. Många banker sätter en tid för amortering på mellan 20-30 år och då blir summan ofta lägre.
Jag tycker att man minst ska försöka amortera sisådär 3-4 procent av lånebeloppet man tagit per år. Det innebär att om du lånat 700 000 kr så amorterar du sisådär 21 000 - 28 000 kr per år, dvs 1750 - 2334 kr per månad i bara amortering. Räntan tillkommer såklart. Ju mer man amorterar, desto bättre för din privatekonomi i det långa loppet.
fredag 27 december 2013
Vad kostar det att flytta hemifrån?
När det är dags för en ungdom att flytta hemifrån för första gången, medför det oftast mer frihet men också mer ansvar. Du måste betala dina räkningar själv, eller med din sambo, och måste göra egna val i livet.
Om man bortser från om man köper boende eller hyr boende och bara inriktar sig på utrustning man behöver, anser Konsumentverket följande:
Köket: Exempelvis porslin, bestick, mikrovågsugn och annan matlagningsutrustning: 5500 kr
Sovrum: Exempelvis säng, madrass, lampa, sängbord, matta, rullgardin, byrå, stol och sängkläder: 3200 kr
Vardagsrum: Exempelvis soffa, bokhyllor, soffbord, fåtölj, matta, taklampa, golvlampa, gardiner och medieutrustning: 16000 kr
Hall och badrum: Exempelvis spegel, lampa, handdukar, verktyg och städ- och tvättutrustning: 3100 kr
Det här ger en total kostnad på 27800 kr. Exemplet baseras på inköp av nya möbler och ny utrustning,
och förutsätter att du väljer så billiga alternativ som möjligt.
Personligen tycker jag att prisexemplet är ganska lågt räknat, men jag tycker ändå det beror på hur man kommer att leva dit man flyttar. Jag tycker det är några saker man ska tänka på innan man inhandlar sina prylar:
Om man bortser från om man köper boende eller hyr boende och bara inriktar sig på utrustning man behöver, anser Konsumentverket följande:
Köket: Exempelvis porslin, bestick, mikrovågsugn och annan matlagningsutrustning: 5500 kr
Sovrum: Exempelvis säng, madrass, lampa, sängbord, matta, rullgardin, byrå, stol och sängkläder: 3200 kr
Vardagsrum: Exempelvis soffa, bokhyllor, soffbord, fåtölj, matta, taklampa, golvlampa, gardiner och medieutrustning: 16000 kr
Hall och badrum: Exempelvis spegel, lampa, handdukar, verktyg och städ- och tvättutrustning: 3100 kr
Det här ger en total kostnad på 27800 kr. Exemplet baseras på inköp av nya möbler och ny utrustning,
och förutsätter att du väljer så billiga alternativ som möjligt.
Personligen tycker jag att prisexemplet är ganska lågt räknat, men jag tycker ändå det beror på hur man kommer att leva dit man flyttar. Jag tycker det är några saker man ska tänka på innan man inhandlar sina prylar:
- Finns det möjlighet med inneboende? Kan du flytta in hos någon annan eller någon annan flytta in hos dig? På det sättet sänker du din månadskostnad och flyttar du in hos någon annan kanske du inte behöver köpa all utrustning på en gång.
- Hur länge tror du att du kommer bo där? Är du exempelvis student och har flyttat till en ny stad så kanske du bara kommer bo där så länge din utbildning håller på. Du vet ju inte vart du får jobb efter dina studier och frågan är om du kommer att tycka det är värt att ta med dig din utrustning dit. Om inte nära och kära kan ställa upp och hjälpa dig flytta, kan det vara ganska dyrt att inhyra flyttfirma. Tänk därför efter hur länge du kommer att bo där och köp prylar därefter. En soffa, exempelvis, kanske inte skulle platsa i ditt andra boende du flyttar till och ska du bara bo något år så kanske det är bättre att satsa på en billig soffa. Ska du istället bo i boendet under ett långt perspektiv är det kanske bättre att köpa utrustning som är av bra kvalitet och du vet kommer att stanna länge.
- Kolla om du kan köpa vissa saker på second hand. Det är oftast billigare än att köpa nytt och fungerar oftast väldigt bra. Svenskar är ganska bortskämda och säljer bort fullt fungerade och fräscha saker till en billig peng.
- Köp neutrala prylar. Istället för att köpa den senaste färgen på, exempelvis, soffan så satsa på något enkelt som står sig i många år. Basfärger brukar fungera bra. Dessutom är det lättare att sälja möbler i basfärger den dagen du flyttar ut och inte tänker ta med dig möbeln. Tänk även på hur smuts sätter sig på soffan så den inte blir smutsig lätt och måste bytas ut inom kort igen.
- Fundera på vad som är viktigt för dig i din vardag och spendera pengarna därefter. Till exempel, en säng kanske är viktigare för dig än vad en surroundljuds-anläggning är. Hur ofta kommer du använda bakmaskinen du funderar på att köpa? Ofta så kanske man bör investera i någon bra maskin, om inte så ofta kanske man ska fundera på om man verkligen behöver den eller om det finns någon billigare variant.
Det finns nog många olika strategier för hur man bör tänka när man ska flytta hemifrån, men jag tycker ändå att mina punkter har en bra poäng. Räkna grovt med ca 30000 kr för utrustning i hemmet. Köp det viktigaste först och invänta nästa lön/studiebidrag för att köpa nästa vända.
Lycka till!
onsdag 25 december 2013
Hemligheten till att bli miljonär - åtta punkter
De allra flesta kan faktiskt bli miljonärer under sin livstid! Många tror att det är en omöjlighet, men det är det alltså inte. Jag ska ge några tips till er här som eventuellt kan göra er miljonärer i ert liv. Dock gäller det här råden de lite yngre, kanske under 40 år.
Den första punkten jag kommer säga kommer få många att bli besvikna, men vill man bli miljonär så finns det inga genvägar. Skulle det finnas enkla genvägar så skulle alla vara miljonärer idag. Sanningen är att de allra flesta miljonärer är riktiga snåljåpar. De köper inte onödiga saker och de investerar sina pengar i affärer istället för att shoppa. Ofta märker man inte av miljonärer i samhället just för att de lever som medelsvensson även om de skulle kunna ha råd att leva ett liv i mer lyx. Nu känner inte jag Ingvar Kamprad personligen, men tror man på media är han en ganska snål person som håller stenhård koll på ekonomin. Detta trots att han är en av världens rikaste män. Profiler, så som Paris Hilton, skulle troligtvis inte vara miljonär om hon inte föddes i en väldigt rik familj. Så som hon verkar spendera pengar skulle nog istället sätta henne hos Kronofogden...
Nä, sanningen är faktiskt kanske inte vad de allra flesta tror. Många tror att miljonärer sprätter pengar runt sig och badar i dem, men det är oftast så man kan identifiera de som växt upp i en förmögen familj eller ej. Ett barn som växt upp i en förmögen familj är ofta den som spenderar pengar medan den som jobbat ihop pengarna ofta är den snåla. Att vara snål och ekonomisk är alltså en stor nyckel till att bli miljonär under sin livstid.
Den andra punkten är att ha koll och överblick på privatekonomin. Att ha koll på privatekonomin är inte samma sak som att vara snål. Man kan spendera massor med pengar trots att man har koll och överblick på ekonomin. Man spenderar helt enkelt alla sina pengar varje månad, ser detta framför sig men bryr sig inte. Det är alltså väldigt viktigt att man gör någon typ av budget för att få överblick vart pengarna går varje månad.
Den tredje punkten är såklart att identifiera vilka, ofta, småkostnader som skenar iväg månad efter månad och som man kan minska. Det handlar inte om att vara snål, utan att hitta andra lösningar. Istället för att fika ute med vänner kan du kanske bjuda hem dem på fika hemma hos dig istället.
Den fjärde punkten är en ganska krävande uppgift. Den kräver att du sätter dig in i din ekonomi bättre. Du behöver läsa på vilka sparalternativ är de bästa för dig. Aktier är ofta bra eftersom de ofta ger en bra avkastning. Dock gäller det att vara bra påläst hur detta går till och vilka aktier man bör satsa på. Obligationer är också ett bra alternativ. Du bör se över dina räntor och dina försäkringar. Samtidigt kan det vara bra att amortera och hålla sig borta från onödiga köp.
Den femte punkten är att sätta upp mål med sparande, lånande och spenderande. Kanske har du som mål att ha en viss summa på banken och en annan summa i aktier? Ja, kombinationen kan vara oändlig men det gäller att du hittar något som du tror på och som du kan hålla dig till. Målen får inte vara för höga heller, utan det är bättre att sätta delmål så du känner att du får lite bekräftelse också.
Den sjätte punkten är att tänka långsiktigt. Om du tror att du kan bli miljonär över en dag har du helt fel inställning. Det kommer att ta tid att bli miljonär, men håller du ut den tiden så kommer du tillslut att närma dig (och kanske lite till) ditt mål att bli miljonär.
Den åttonde punkten är att lägga undan pengar åt sparkontot eller aktiekontot varje månad. Ungefär 10% av din inkomst bör gå till någon form av sparande. Din buffert bör du spara ihop utöver dessa 10%. Ärver du pengar, eller får pengar som gåva, investera eller spara dessa istället för att köpa onödiga prylar.
De här åtta punkterna är nog de viktigaste att veta om för att bli miljonär under sin livstid. Det finns inga genvägar och kräver ofta en bra självdisciplin. Försök hitta en väg som fungerar bra för dig. Kanske kan du göra det hela som en tävling mot dig själv, eller kanske mot sambon eller vänner om de är med på noterna.
Lycka till!
Den första punkten jag kommer säga kommer få många att bli besvikna, men vill man bli miljonär så finns det inga genvägar. Skulle det finnas enkla genvägar så skulle alla vara miljonärer idag. Sanningen är att de allra flesta miljonärer är riktiga snåljåpar. De köper inte onödiga saker och de investerar sina pengar i affärer istället för att shoppa. Ofta märker man inte av miljonärer i samhället just för att de lever som medelsvensson även om de skulle kunna ha råd att leva ett liv i mer lyx. Nu känner inte jag Ingvar Kamprad personligen, men tror man på media är han en ganska snål person som håller stenhård koll på ekonomin. Detta trots att han är en av världens rikaste män. Profiler, så som Paris Hilton, skulle troligtvis inte vara miljonär om hon inte föddes i en väldigt rik familj. Så som hon verkar spendera pengar skulle nog istället sätta henne hos Kronofogden...
Nä, sanningen är faktiskt kanske inte vad de allra flesta tror. Många tror att miljonärer sprätter pengar runt sig och badar i dem, men det är oftast så man kan identifiera de som växt upp i en förmögen familj eller ej. Ett barn som växt upp i en förmögen familj är ofta den som spenderar pengar medan den som jobbat ihop pengarna ofta är den snåla. Att vara snål och ekonomisk är alltså en stor nyckel till att bli miljonär under sin livstid.
Den andra punkten är att ha koll och överblick på privatekonomin. Att ha koll på privatekonomin är inte samma sak som att vara snål. Man kan spendera massor med pengar trots att man har koll och överblick på ekonomin. Man spenderar helt enkelt alla sina pengar varje månad, ser detta framför sig men bryr sig inte. Det är alltså väldigt viktigt att man gör någon typ av budget för att få överblick vart pengarna går varje månad.
Den tredje punkten är såklart att identifiera vilka, ofta, småkostnader som skenar iväg månad efter månad och som man kan minska. Det handlar inte om att vara snål, utan att hitta andra lösningar. Istället för att fika ute med vänner kan du kanske bjuda hem dem på fika hemma hos dig istället.
Den fjärde punkten är en ganska krävande uppgift. Den kräver att du sätter dig in i din ekonomi bättre. Du behöver läsa på vilka sparalternativ är de bästa för dig. Aktier är ofta bra eftersom de ofta ger en bra avkastning. Dock gäller det att vara bra påläst hur detta går till och vilka aktier man bör satsa på. Obligationer är också ett bra alternativ. Du bör se över dina räntor och dina försäkringar. Samtidigt kan det vara bra att amortera och hålla sig borta från onödiga köp.
Den femte punkten är att sätta upp mål med sparande, lånande och spenderande. Kanske har du som mål att ha en viss summa på banken och en annan summa i aktier? Ja, kombinationen kan vara oändlig men det gäller att du hittar något som du tror på och som du kan hålla dig till. Målen får inte vara för höga heller, utan det är bättre att sätta delmål så du känner att du får lite bekräftelse också.
Den sjätte punkten är att tänka långsiktigt. Om du tror att du kan bli miljonär över en dag har du helt fel inställning. Det kommer att ta tid att bli miljonär, men håller du ut den tiden så kommer du tillslut att närma dig (och kanske lite till) ditt mål att bli miljonär.
Den åttonde punkten är att lägga undan pengar åt sparkontot eller aktiekontot varje månad. Ungefär 10% av din inkomst bör gå till någon form av sparande. Din buffert bör du spara ihop utöver dessa 10%. Ärver du pengar, eller får pengar som gåva, investera eller spara dessa istället för att köpa onödiga prylar.
De här åtta punkterna är nog de viktigaste att veta om för att bli miljonär under sin livstid. Det finns inga genvägar och kräver ofta en bra självdisciplin. Försök hitta en väg som fungerar bra för dig. Kanske kan du göra det hela som en tävling mot dig själv, eller kanske mot sambon eller vänner om de är med på noterna.
Lycka till!
Taggar:
Budget,
Buffert,
Ekonomisk Plan,
Försäkring,
Hemförsäkring,
Kronofogden
måndag 23 december 2013
Min budget firar en månad
Idag har jag fört en budget i exakt en månads tid. Jag kan se exakt vad jag har spenderat mina pengar på. Bland annat har jag spenderat alldeles för mycket pengar på att äta ute.
Jag har hittat några delar som inte fungerar så bra när det kommer till att spara mina kvitton. När jag handlar så har jag ofta lagt ner min plånbok redan, av gammal vana, så kvittona ligger löst i min väska. Det blir svårare för mig att hålla reda på vilka kvitton jag lagt in i min budget då. Så nu har jag lagt ner en necessär i min väska för att försöka lägga ner kvittona där istället. Jag vet inte om det fungerar bättre, men jag testar denna metod ett tag för att se om den fungerar bättre. Väl hemma har jag en folder som jag lägger kvittona i, så behöver jag inte fylla i min budget varje dag. Sen tar jag tag i mina kvitton, många på en gång, är tanken. Vi får se hur det går...
Jag har hittat några delar som inte fungerar så bra när det kommer till att spara mina kvitton. När jag handlar så har jag ofta lagt ner min plånbok redan, av gammal vana, så kvittona ligger löst i min väska. Det blir svårare för mig att hålla reda på vilka kvitton jag lagt in i min budget då. Så nu har jag lagt ner en necessär i min väska för att försöka lägga ner kvittona där istället. Jag vet inte om det fungerar bättre, men jag testar denna metod ett tag för att se om den fungerar bättre. Väl hemma har jag en folder som jag lägger kvittona i, så behöver jag inte fylla i min budget varje dag. Sen tar jag tag i mina kvitton, många på en gång, är tanken. Vi får se hur det går...
söndag 22 december 2013
Bra att veta när du ska köpa bostad
Att hyra en lägenhet har både sina fördelar och nackdelar. Som hyresgäst behöver du inte stå för kostnaden, i alla fall inte direkt, ifall någonting går sönder i själva lägenheten. Hyresvärden ansvarar för att den är i gott skick och för reparationer. Nackdelen är att du är begränsad i vad du får göra i lägenheten, och investerar du i lägenheten (tex sätter upp ny tapet) får du ingen ersättning när du flyttar ut. Dessutom så betalar du, normalt, en högre hyra.
Det kan alltså vara fördelaktigt att köpa sin egna lägenhet istället. Då äger du lägenheten och du får troligtvis ett högre pris när du säljer lägenheten för de investeringar du gjort. Dessutom kan du amortera på lånet och du äger mer och mer av lägenheten. En köpt lägenhet följer bostadsmarknaden, medan en hyrd lägenhet är oberoende av bostadsmarknaden.
När du köper en bostad kan du både tjäna och förlora pengar. Det är en stor ekonomisk investering du gör, troligtvis den största du gör. Eftersom man inte vet hur bostadsmarknaden kommer se ut så tar du en risk när du köper en bostad. Därför är det viktigt att du inte lånar till hela beloppet av lägenheten eftersom ett fall på bostadspriset skulle kunna innebära att du blir skyldig mer pengar än vad lägenheten är värd. Jag skulle säga att du bör ha sparat ihop till denna insats innan du köper bostad istället för att ta ett extra lån med högre ränta för insatsen. Det säger sig själv, om banken inte vill låna dig hela beloppet med tanke på att det finns en viss risk att lägenheten sjunker i värde så bör du verkligen inte ta ett lån med högre ränta på insatsen i lägenheten eftersom du riskerar att sitta med ett lån högre än vad lägenheten är värd och med högre ränta dessutom.
Innan du köper lägenhet är det bra att ha koll på vad kostnaden skulle bli varje månad. Räkna med att räntan kan stiga till 5-5,5%. Om vi säger att du lånar 1 miljon kronor för en lägenhet och räntan ligger på 5,5% så måste du betala ca 5700 kr per månad för att betala av lånet på 30 år. Då måste du även tänka på att en eventuell hyra till bostadsrättsföreningen tillkommer ovanpå detta, samt alla andra kostnader du har. Beräkningen är alltså enbart för lånet av 1 miljon kronor med amorteringar. Skulle räntan ligga på 2,2% istället så måste du betala ca 3800 kr per månad för att betala av lånet på 30 år.
Här är det bra att ha en strategi. Jag skulle försöka räkna med en konstant ränta som ligger på 5-5,5%, även om räntan är låg för tillfället. Mellanskillnaden på räntorna går till extra amortering på lånet. Tanken med detta är att minska lånet så fort som möjligt och minimera kostnaderna när räntorna är väldigt höga. Som idag, när räntorna är låga, är det många som köper lite extra då de har lite extra i plånboken. Istället för att göra det så kan man amortera och när räntorna blir höga (vilket tros ske runt 2018) så har du minskat ditt lån så pass att den höga räntan inte slår lika hårt mot din privatekonomi. Det är dock viktigt att du, medan du amorterar, även sparar till en buffert. Det kan faktiskt bli ännu högre räntor än 5,5% och då är det bra att kunna ha en extra buffert att ta av under den tiden.
När du köper en bostad är det viktigt att veta att du måste stå för alla reparationer som sker i lägenheten. Här är buffert A och O. Du får ingen ersättning för fel och brister som skulle gått att upptäcka innan köpet. Därför är det bra att ha en besiktningsman inför ditt bostadsköp så eventuella brister kan påpekas innan du gjort köpet. När köpet är gjort får du på egen bekostnad måla och tapetsera eller byta ut kylskåpet när det är dags. Det kan finnas fördelar med att ha en särskild bostadsrättsförsäkring.
För bostadsrätter är det viktigt att veta att en bostadsrättsinnehavare inte äger sin lägenhet utan en andel i en bostadsrättsförening som i sin tur äger fastigheten. Som bostadsrättsinnehavare ska du betala en månadsavgift till bostadsrättsföreningen som ska täcka föreningens kostnader för drift, underhåll och reparationer samt eventuella räntor och amorteringar på föreningens lån. Därför är det bra att kolla bostadsrättsföreningens årsredovisning och fråga styrelsen om något är på gång som kan innebära att avgiften höjs.
Det kan vara bra att läsa stadgarna och be att få en lägenhetsförteckning för att kontrollera att lägenheten inte är pantsatt. Kom även ihåg att noggrannt undersöka lägenheten och gemensamma utrymmen som källare, vind och tvättstuga. Som bostadsrättsinnehavare är det du som ansvarar för underhållet av din lägenhet.
Om du ska köpa hus så gäller mycket av det jag redan skrivit för lägenhet. Dock finns det vissa extra saker som man bör kolla upp. Utöver priset på själva huset ska du också betala lagfart, pantbrev och uppläggning av nya lån. Det kan faktiskt kosta tiotusentals kronor.
När du väl äger ett hus finns det ofta mer kostnader än när man äger en lägenhet. Tex sophämtning, sotning, villaförsäkring och trädgårdsutrustning. Som husägare måste man ofta betala en årlig fastighetsavgift. Särskilda regler gäller för nybyggda hus. Man måste även kolla upp om tomten är friköpt och detta kan påverka fastighetsvärdet. Om tomten inte är friköpt måste du betala en tomträttsavgäld, det vill säga hyra till ägaren av tomten. Oftast är det kommunen som du måste betala tomträttsavgäld till och kan ligga på flera tusen kronor om året.
Det kan alltså vara fördelaktigt att köpa sin egna lägenhet istället. Då äger du lägenheten och du får troligtvis ett högre pris när du säljer lägenheten för de investeringar du gjort. Dessutom kan du amortera på lånet och du äger mer och mer av lägenheten. En köpt lägenhet följer bostadsmarknaden, medan en hyrd lägenhet är oberoende av bostadsmarknaden.
När du köper en bostad kan du både tjäna och förlora pengar. Det är en stor ekonomisk investering du gör, troligtvis den största du gör. Eftersom man inte vet hur bostadsmarknaden kommer se ut så tar du en risk när du köper en bostad. Därför är det viktigt att du inte lånar till hela beloppet av lägenheten eftersom ett fall på bostadspriset skulle kunna innebära att du blir skyldig mer pengar än vad lägenheten är värd. Jag skulle säga att du bör ha sparat ihop till denna insats innan du köper bostad istället för att ta ett extra lån med högre ränta för insatsen. Det säger sig själv, om banken inte vill låna dig hela beloppet med tanke på att det finns en viss risk att lägenheten sjunker i värde så bör du verkligen inte ta ett lån med högre ränta på insatsen i lägenheten eftersom du riskerar att sitta med ett lån högre än vad lägenheten är värd och med högre ränta dessutom.
Innan du köper lägenhet är det bra att ha koll på vad kostnaden skulle bli varje månad. Räkna med att räntan kan stiga till 5-5,5%. Om vi säger att du lånar 1 miljon kronor för en lägenhet och räntan ligger på 5,5% så måste du betala ca 5700 kr per månad för att betala av lånet på 30 år. Då måste du även tänka på att en eventuell hyra till bostadsrättsföreningen tillkommer ovanpå detta, samt alla andra kostnader du har. Beräkningen är alltså enbart för lånet av 1 miljon kronor med amorteringar. Skulle räntan ligga på 2,2% istället så måste du betala ca 3800 kr per månad för att betala av lånet på 30 år.
Här är det bra att ha en strategi. Jag skulle försöka räkna med en konstant ränta som ligger på 5-5,5%, även om räntan är låg för tillfället. Mellanskillnaden på räntorna går till extra amortering på lånet. Tanken med detta är att minska lånet så fort som möjligt och minimera kostnaderna när räntorna är väldigt höga. Som idag, när räntorna är låga, är det många som köper lite extra då de har lite extra i plånboken. Istället för att göra det så kan man amortera och när räntorna blir höga (vilket tros ske runt 2018) så har du minskat ditt lån så pass att den höga räntan inte slår lika hårt mot din privatekonomi. Det är dock viktigt att du, medan du amorterar, även sparar till en buffert. Det kan faktiskt bli ännu högre räntor än 5,5% och då är det bra att kunna ha en extra buffert att ta av under den tiden.
När du köper en bostad är det viktigt att veta att du måste stå för alla reparationer som sker i lägenheten. Här är buffert A och O. Du får ingen ersättning för fel och brister som skulle gått att upptäcka innan köpet. Därför är det bra att ha en besiktningsman inför ditt bostadsköp så eventuella brister kan påpekas innan du gjort köpet. När köpet är gjort får du på egen bekostnad måla och tapetsera eller byta ut kylskåpet när det är dags. Det kan finnas fördelar med att ha en särskild bostadsrättsförsäkring.
För bostadsrätter är det viktigt att veta att en bostadsrättsinnehavare inte äger sin lägenhet utan en andel i en bostadsrättsförening som i sin tur äger fastigheten. Som bostadsrättsinnehavare ska du betala en månadsavgift till bostadsrättsföreningen som ska täcka föreningens kostnader för drift, underhåll och reparationer samt eventuella räntor och amorteringar på föreningens lån. Därför är det bra att kolla bostadsrättsföreningens årsredovisning och fråga styrelsen om något är på gång som kan innebära att avgiften höjs.
Det kan vara bra att läsa stadgarna och be att få en lägenhetsförteckning för att kontrollera att lägenheten inte är pantsatt. Kom även ihåg att noggrannt undersöka lägenheten och gemensamma utrymmen som källare, vind och tvättstuga. Som bostadsrättsinnehavare är det du som ansvarar för underhållet av din lägenhet.
Om du ska köpa hus så gäller mycket av det jag redan skrivit för lägenhet. Dock finns det vissa extra saker som man bör kolla upp. Utöver priset på själva huset ska du också betala lagfart, pantbrev och uppläggning av nya lån. Det kan faktiskt kosta tiotusentals kronor.
När du väl äger ett hus finns det ofta mer kostnader än när man äger en lägenhet. Tex sophämtning, sotning, villaförsäkring och trädgårdsutrustning. Som husägare måste man ofta betala en årlig fastighetsavgift. Särskilda regler gäller för nybyggda hus. Man måste även kolla upp om tomten är friköpt och detta kan påverka fastighetsvärdet. Om tomten inte är friköpt måste du betala en tomträttsavgäld, det vill säga hyra till ägaren av tomten. Oftast är det kommunen som du måste betala tomträttsavgäld till och kan ligga på flera tusen kronor om året.
lördag 21 december 2013
Så gör du en egen budget
Jag har skrivit mycket om hur viktigt det är att göra en egen budget, och tänkte därför tipsa om lite länkar där man får råd och tips.
På Konsumentverkets hemsida kan man hitta en budgetkalkyl där man fyller i alla sina lån, inkomster, familjeförhållanden osv. De beräknar ut en budgetkalkyl åt dig. På den här länken kan du hitta den senaste broschyren "Koll på pengarna", som går igenom olika normer vad olika saker brukar kosta, så man lätt kan jämföra med sin egen ekonomi. Från och med 20 januari kan man ladda hem denna broschyr för 2014.
Sparapengar.be har en budget som man kan ladda hem. Det är en Excel-fil, så man måste ha Excel för att kunna använda den. På deras hemsida finns lite förslag hur man kan spara till en miljon kronor och en del andra förslag.
På Mallar.biz kan du hitta mängder av mallar för olika ändamål. Just denna länk skickar dig till avdelningen privatekonomi, men det finns mallar för andra ändamål också. Under privatekonomi kan du hitta mallar för egen budget, skulder, lån, försäljning, köp, bostadsrättsföreningar, fastigheter, uppsägning mm.
Swedbank har några budgetexempel. Själv tycker jag de inte är så mycket till hjälp, men det kanske finns någon därute som tycker de är bra.
Nordea har något liknande Swedbank.
Lycka till!
På Konsumentverkets hemsida kan man hitta en budgetkalkyl där man fyller i alla sina lån, inkomster, familjeförhållanden osv. De beräknar ut en budgetkalkyl åt dig. På den här länken kan du hitta den senaste broschyren "Koll på pengarna", som går igenom olika normer vad olika saker brukar kosta, så man lätt kan jämföra med sin egen ekonomi. Från och med 20 januari kan man ladda hem denna broschyr för 2014.
Sparapengar.be har en budget som man kan ladda hem. Det är en Excel-fil, så man måste ha Excel för att kunna använda den. På deras hemsida finns lite förslag hur man kan spara till en miljon kronor och en del andra förslag.
På Mallar.biz kan du hitta mängder av mallar för olika ändamål. Just denna länk skickar dig till avdelningen privatekonomi, men det finns mallar för andra ändamål också. Under privatekonomi kan du hitta mallar för egen budget, skulder, lån, försäljning, köp, bostadsrättsföreningar, fastigheter, uppsägning mm.
Swedbank har några budgetexempel. Själv tycker jag de inte är så mycket till hjälp, men det kanske finns någon därute som tycker de är bra.
Nordea har något liknande Swedbank.
Lycka till!
Taggar:
Banker,
Budget,
Ekonomisk Plan,
Excel,
Konsumentverket,
Nordea,
Swedbank
söndag 24 november 2013
Någon typ av ekonomisk plan
Idag har jag tagit fram någon typ av ekonomisk plan för framtiden. Jag har beslutat mig för att 10% av min lön, före skatt, ska gå till sparande. Till sparande menar jag sparkonto och investera i aktier. Jag kommer försöka hålla mig till 50% av de pengarna ska gå till sparkonto och 50% till aktier. Eftersom det inte är lönt att sätta in mindre än 5000 kr på aktier åt gången blir det väl någon form av varannan-månad-princip.
Pensionssparande kommer jag inte påbörja förrän jag fyllt 40 år. De pengar jag lyckas få ihop fram till 40 år får gå till att spara och investera för att försöka bygga upp någon form av ekonomisk grund. Vi får se vad jag väljer för typ av pensionssparande när jag fyller 40 år helt enkelt. Alla beslut ska ju inte tas på en dag :) Jag måste också försöka reda ut vart alla mina pensionspengar sitter. Jag har bytt arbetsgivare några gånger och har bannemej ingen koll på vart de pengarna är.
Buffert-sparande räknas inte in i de där 10% av lönen, utan de får jag ta utöver min lön. Samma sak med semesterpengar osv. Oavsett ska alltid 10% tas av min lön för att spara och investera.
Pensionssparande kommer jag inte påbörja förrän jag fyllt 40 år. De pengar jag lyckas få ihop fram till 40 år får gå till att spara och investera för att försöka bygga upp någon form av ekonomisk grund. Vi får se vad jag väljer för typ av pensionssparande när jag fyller 40 år helt enkelt. Alla beslut ska ju inte tas på en dag :) Jag måste också försöka reda ut vart alla mina pensionspengar sitter. Jag har bytt arbetsgivare några gånger och har bannemej ingen koll på vart de pengarna är.
Buffert-sparande räknas inte in i de där 10% av lönen, utan de får jag ta utöver min lön. Samma sak med semesterpengar osv. Oavsett ska alltid 10% tas av min lön för att spara och investera.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)