Jag har tagit mig tillfället att jämföra lite spar-räntor på olika banker. I detta inlägg tar jag upp 10 banker som ger högst ränta utan att man måste binda sina pengar. Kolla upp räntan och villkoren en extra gång om du registrerar en bankkonto på något av följande banker. Villkor och räntor kan ändras snabbt.
Santander - Buffertkonto
Aktuell ränta: 2,50 %
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Ja
Uttag ska föranmälas: Nej
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / obegränsat
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
PayEx Credit - Spara Trygg 90 dagar
Aktuell ränta: 2,45 %
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Nej
Uttag ska föranmälas: Ja, 90 dagar i förväg
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / 900 000 kr
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
Bank Norwegian - Sparkonto
Aktuell ränta: 2,35 % upp till 2 000 000 kr, 1,35 % på belopp över 2 000 000 kr från första kronan
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Ja
Uttag ska föranmälas: Nej
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / obegränsat
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
TF Bank - TF Sparkonto Plus
Aktuell ränta: 2,35 %
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Nej, 2 fria uttag/år, därutöver 1 % på uttaget belopp
Uttag ska föranmälas: Nej
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / 1 miljon kr
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
Resurs Bank - KapitalPlus
Aktuell ränta: 2,30 %
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Ja
Uttag ska föranmälas: Nej
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / obegränsat
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
Lantmännen Finans - e-Kapitalkonto
Aktuell ränta: 2,25 %
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Ja
Uttag ska föranmälas: Nej
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / 10 miljoner kr
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
Marginalen Bank - Stora sparkontot
Aktuell ränta: 2,25 %, 2,15 % om sparbeloppet understiger 50 000 kr
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Nej
Uttag ska föranmälas: Ja, 30 dagar i förväg
Lägsta / högsta sparbelopp: 50 000 kr / 5 miljoner kr
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
Svea Ekonomi - Sparkonto
Aktuell ränta: 2,25 %
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Ja
Uttag ska föranmälas: Nej
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / obegränsat
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
Amfa Bank - Sparkonto
Aktuell ränta: 2,20 %
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Ja
Uttag ska föranmälas: Nej
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / 5 miljoner kr
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
Avida Finans - Maxkonto/AvidaSpar
Aktuell ränta: 2,20 %
Rörlig eller fast ränta: Rörlig
Bindningstid för kontot: Nej
Fria uttag: Ja
Uttag ska föranmälas: Nej
Lägsta / högsta sparbelopp: 0 kr / 900 000 kr
Ränteutbetalning och övriga villkor: Räntan tillförs kontot vid utgången av varje år
Sist men inte minst kan det vara bra att kolla om banken har insättningsgaranti, så du får tillbaka dina pengar om de skulle gå i konkurs. Har du mycket pengar, kolla vart gränsen går för insättningsgarantin och smartast är väl att hålla sig under garantigränsen.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Marginalen Bank. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Marginalen Bank. Visa alla inlägg
fredag 3 januari 2014
måndag 30 december 2013
Sådant här är aldrig roligt att läsa...
Jag har gjort en beräkning på hur mycket pengar jag skulle behöva spara ihop för att kunna leva på räntan. Man blir ju deprimerad när man inser summan :(
Om jag säger att jag vill ha 17 000 kr i månaden, att kunna leva på, samt en skatt på 30%. Med en ränta som tex Marginalen Bank har (ca 2,2%) så måste jag spara ihop 13 300 000 kr för att kunna leva på räntan. Jaha, det är bara att sätta igång och spara då :D
Om jag säger att jag vill ha 17 000 kr i månaden, att kunna leva på, samt en skatt på 30%. Med en ränta som tex Marginalen Bank har (ca 2,2%) så måste jag spara ihop 13 300 000 kr för att kunna leva på räntan. Jaha, det är bara att sätta igång och spara då :D
måndag 23 december 2013
Appen som automatiskt skapar en budget åt dig
Det finns en ganska populär app till Iphone som automatiskt kan göra en budget åt dig. Appen heter Tink och är gratis och finns i AppStore. Idén är att man loggar in via Tink så hämtar den data från exempelvis CSN och din bank för att se din ekonomi.
Jag har testat Tink för att se vad den gör. Det första jag möttes av var att jag skulle ange koder till både min bank och CSN. Appen i sig är hyffsat säker och hämtar endast data från dina konton. Dock vill jag lyfta ett varningens finger!
För det första så ersätter inte banken dig pengar om din kod, på något sätt, kommer ut till andra. Det innebär att om någon annan kommer över din kod och du förlorar pengar, samt att banken drar slutsatsen att du varit oaktsam gällande din kod, kan du bli ersättningslös.
För det andra så säger folk överallt om att appen fungerar bra och kan inte göra några andra överföringar via ditt konto osv. Man ska dock tänka på att databaser som innehåller användares bankkoder är attraktiva för hackare att försöka hacka. Det finns ingen information, som jag sett iaf, om säkerheten kring appens databas. Jag kunde heller inte hitta om det hela använder krypterad information eller inte. OM databasen inte är tillräckligt skyddad kan alltså hackers ganska enkelt ta sig in och få din information. Man ska inte underskatta hur långt vissa människor är redo att gå, och hur mycket tid de spenderar på att bryta sig in om det finns pengar att finna på andra sidan.
Efter att jag testade appen bytte jag koder till min bank direkt och raderade appen. Jag är en av dem som inte litar fullt ut på denna applikation. Då kan jag tillägga att jag driver en egen hemsida med databas och allt och har ändå lite insyn i hur data lagras.
Istället för en app som denna, tycker jag att man kan göra sin egna budget istället. Det tar kanske lite längre tid än en app som denna, men det är betydligt säkrare. Dock vill jag pressa på bankerna att själva utveckla något liknande, eftersom det verkar som att efterfrågan är stor.
Jag har testat Tink för att se vad den gör. Det första jag möttes av var att jag skulle ange koder till både min bank och CSN. Appen i sig är hyffsat säker och hämtar endast data från dina konton. Dock vill jag lyfta ett varningens finger!
För det första så ersätter inte banken dig pengar om din kod, på något sätt, kommer ut till andra. Det innebär att om någon annan kommer över din kod och du förlorar pengar, samt att banken drar slutsatsen att du varit oaktsam gällande din kod, kan du bli ersättningslös.
För det andra så säger folk överallt om att appen fungerar bra och kan inte göra några andra överföringar via ditt konto osv. Man ska dock tänka på att databaser som innehåller användares bankkoder är attraktiva för hackare att försöka hacka. Det finns ingen information, som jag sett iaf, om säkerheten kring appens databas. Jag kunde heller inte hitta om det hela använder krypterad information eller inte. OM databasen inte är tillräckligt skyddad kan alltså hackers ganska enkelt ta sig in och få din information. Man ska inte underskatta hur långt vissa människor är redo att gå, och hur mycket tid de spenderar på att bryta sig in om det finns pengar att finna på andra sidan.
Efter att jag testade appen bytte jag koder till min bank direkt och raderade appen. Jag är en av dem som inte litar fullt ut på denna applikation. Då kan jag tillägga att jag driver en egen hemsida med databas och allt och har ändå lite insyn i hur data lagras.
Istället för en app som denna, tycker jag att man kan göra sin egna budget istället. Det tar kanske lite längre tid än en app som denna, men det är betydligt säkrare. Dock vill jag pressa på bankerna att själva utveckla något liknande, eftersom det verkar som att efterfrågan är stor.
fredag 6 december 2013
Tre veckor sedan ansökan hos Marginalen bank
Nu har det gått tre veckor sedan jag ansökte om konto hos Marginalen bank. Fortfarande inget brev som kommit från dem, så jag ringde och kollade läget. Då säger de att de inte kan se någon ansökan från mig. SUCK! Jag ansökte nu igen, känner igen både upplägget, utseendet på hemsidan, och bekräftelse-sidan. Jag är helt säker på att jag har sett detta tidigare! Aja, nu får jag väl vänta 2 veckor till eller så. Vet inte om min ansökan kommit in denna gång heller, och jag är inte så sugen på att stå i telefonkö igen.
När jag ansökte om konto hade de 2,2% ränta. Såg nu att den låg på 2,15%. Aja...
När jag ansökte om konto hade de 2,2% ränta. Såg nu att den låg på 2,15%. Aja...
tisdag 26 november 2013
Kollat upp CSN-lån
CSN har man ju lånat en del pengar från då man studerat i nära sex år. Jag har kollat upp vad man har för ränta på CSN-lånet vilket är 1,3 %. Det lustiga i det här är att man alltid hört hur bra CSN-lån är, alltså jämfört med bankerna. Jo, det stämmer ju men om man jämför med vad man får i ränta på sparpengar så är lånräntan mycket högre. Jag kollade upp räntan på ett e-sparkonto på Swedbank och de har 0,45% ränta. Det innebär att om man inte har några andra lån än CSN och sätter pengar in på sparkontot varje månad skulle man, rent ekonomiskt, vinna på att betala tillbaka till CSN istället.
Har man bostadslån däremot vinner man, normalt, på att amortera istället för att sätta in på sparkontot varje månad. Lånräntan på bostadslån är ofta högre än räntan du får på dina insatta pengar samt att ett bolån ofta handlar om en hög summa pengar. Det här är väl bäst om man ser sig själv bo där man bor långsiktigt. Alternativet är ju att investera i aktier, men då är det viktigt att man tänker långsiktigt.
Jag har öppnat konto på Marginalen bank, som just nu erbjuder 2,2% ränta på sparkapital. Så för min del skulle det vara mer lönsamt att spara mina pengar istället för att betala mer till CSN än vad de räknar ut att jag ska betala tillbaka. Men ändras den här sparräntan nedåt så börjar det nog bli mer attraktivt att betala mer till CSN och försöka minska ner lånet snabbare.
Viktigt är dock att du gör lite egna beräkningar själv innan du väljer olika metoder. Om man inte har så stor CSN-skuld och tror att man kan betala av det väldigt fort så kan det ju löna sig att bli av med den skulden. CSN tar ju administrativa utgifter och liknande. Man måste kolla hur mycket pengar man faktiskt betalar eller får ut på räntan för att kunna bestämma vad som ska prioriteras.
Har man bostadslån däremot vinner man, normalt, på att amortera istället för att sätta in på sparkontot varje månad. Lånräntan på bostadslån är ofta högre än räntan du får på dina insatta pengar samt att ett bolån ofta handlar om en hög summa pengar. Det här är väl bäst om man ser sig själv bo där man bor långsiktigt. Alternativet är ju att investera i aktier, men då är det viktigt att man tänker långsiktigt.
Jag har öppnat konto på Marginalen bank, som just nu erbjuder 2,2% ränta på sparkapital. Så för min del skulle det vara mer lönsamt att spara mina pengar istället för att betala mer till CSN än vad de räknar ut att jag ska betala tillbaka. Men ändras den här sparräntan nedåt så börjar det nog bli mer attraktivt att betala mer till CSN och försöka minska ner lånet snabbare.
Viktigt är dock att du gör lite egna beräkningar själv innan du väljer olika metoder. Om man inte har så stor CSN-skuld och tror att man kan betala av det väldigt fort så kan det ju löna sig att bli av med den skulden. CSN tar ju administrativa utgifter och liknande. Man måste kolla hur mycket pengar man faktiskt betalar eller får ut på räntan för att kunna bestämma vad som ska prioriteras.
lördag 23 november 2013
Hur länge ska man behöva vänta?
För två veckor sedan så öppnade jag ett konto på Marginalen bank för de har en hyfsat bra ränta och man får ta ut pengarna när man vill. Toppen, tänkte jag och väntar och väntar. Trots att två veckor har gått har jag fortfarande inte fått något papper på koder eller kontonummer. Det ska jämföras med Avanza som skickade ut papper på stört och två dagar senare låg papperna i lådan. Kontaktade Marginales kundservice idag för att se om detta är normalt, och det verkar vara helt normalt att behöva vänta såhär länge. Jag tycker det är jättekonstigt att de låter det ta sådan tid. Det kanske finns någon tanke bakom det hela, kanske nån säkerhetsfråga eller så, men då får de gärna informera om det så man är lite mer tålmodig. Nu känns det bara som att deras kundservice är dålig och tänk om jag får något problem i framtiden. Ska jag behöva vänta två veckor innan jag får veta om problemet kan fixas? Det är ju tur att jag inte har så mycket pengar just nu, och inte har några miljoner som väntar på att föras över...
Det kanske är just därför det tar lång tid, jag är inte en prioriterad kund 
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)