Ojojoj! Idag slog vi börsrekord i Sverige! När Stockholmsbörsen stängde nu ikväll hade OMXS-index gått upp 1,4 procent till 430,6.
Anledningen till att börsen stigit beror bland annat på att världsbanken höjt prognosen för den globala tillväxten samt en stark detaljhandelsstatistik från USA. H&M gick upp 2,7%, troligtvis på grund av att försäljningen i december var bättre än väntat. Nordea gick upp 3%. Efter att RNB redovisat en vinstökning för det första kvartalet steg aktien med drygt 9%. Däremot gick Clas Ohlson ner 0,8% efter att försäljningen gått sämre i december än väntat.
Vad det gäller valutor så försvagades kronan mot dollarn men förblev oförändrad mot euron. Bitcoinvalutan, som kanske inte egentligen ses som en valuta, har återhämtat sig efter en störtdykning för några veckor sedan. Kursen verkar vara tillbaka på ungefär samma nivå som för ungefär en månad sedan, efter att Kina förbjudit valutan.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Nordea. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Nordea. Visa alla inlägg
onsdag 15 januari 2014
lördag 21 december 2013
Så gör du en egen budget
Jag har skrivit mycket om hur viktigt det är att göra en egen budget, och tänkte därför tipsa om lite länkar där man får råd och tips.
På Konsumentverkets hemsida kan man hitta en budgetkalkyl där man fyller i alla sina lån, inkomster, familjeförhållanden osv. De beräknar ut en budgetkalkyl åt dig. På den här länken kan du hitta den senaste broschyren "Koll på pengarna", som går igenom olika normer vad olika saker brukar kosta, så man lätt kan jämföra med sin egen ekonomi. Från och med 20 januari kan man ladda hem denna broschyr för 2014.
Sparapengar.be har en budget som man kan ladda hem. Det är en Excel-fil, så man måste ha Excel för att kunna använda den. På deras hemsida finns lite förslag hur man kan spara till en miljon kronor och en del andra förslag.
På Mallar.biz kan du hitta mängder av mallar för olika ändamål. Just denna länk skickar dig till avdelningen privatekonomi, men det finns mallar för andra ändamål också. Under privatekonomi kan du hitta mallar för egen budget, skulder, lån, försäljning, köp, bostadsrättsföreningar, fastigheter, uppsägning mm.
Swedbank har några budgetexempel. Själv tycker jag de inte är så mycket till hjälp, men det kanske finns någon därute som tycker de är bra.
Nordea har något liknande Swedbank.
Lycka till!
På Konsumentverkets hemsida kan man hitta en budgetkalkyl där man fyller i alla sina lån, inkomster, familjeförhållanden osv. De beräknar ut en budgetkalkyl åt dig. På den här länken kan du hitta den senaste broschyren "Koll på pengarna", som går igenom olika normer vad olika saker brukar kosta, så man lätt kan jämföra med sin egen ekonomi. Från och med 20 januari kan man ladda hem denna broschyr för 2014.
Sparapengar.be har en budget som man kan ladda hem. Det är en Excel-fil, så man måste ha Excel för att kunna använda den. På deras hemsida finns lite förslag hur man kan spara till en miljon kronor och en del andra förslag.
På Mallar.biz kan du hitta mängder av mallar för olika ändamål. Just denna länk skickar dig till avdelningen privatekonomi, men det finns mallar för andra ändamål också. Under privatekonomi kan du hitta mallar för egen budget, skulder, lån, försäljning, köp, bostadsrättsföreningar, fastigheter, uppsägning mm.
Swedbank har några budgetexempel. Själv tycker jag de inte är så mycket till hjälp, men det kanske finns någon därute som tycker de är bra.
Nordea har något liknande Swedbank.
Lycka till!
Taggar:
Banker,
Budget,
Ekonomisk Plan,
Excel,
Konsumentverket,
Nordea,
Swedbank
lördag 30 november 2013
Uppdatering kring mina "låtsas-aktier"
Den 20 november köpte jag lite aktier på låtsas, för att kolla hur det skulle gå. Jag köpte
- Etrion (ETX) 1500 st för 3,34
- Byggmax (BMAX) 100 st för 49,20
- Swebank A (SWED A) 30 st för 166,70
- Nordea Bank (NDA SEK) 60 st för 81,60
- Sportamore (SPOR) 130 st för 38,50
- Avanza Bank Hold. (AZA) 23 st för 214,00
- Kinnevik B (KINV B) 20 st för 244,20
- Dibs P.S (DIBS) 120 st för 43,00
Jag "satsade" 39798 SEK. Nu har jag kollat mina aktier och alla har faktiskt gått med vinst!
- Etrion (ETX) 1500 st för 4,46
- Byggmax (BMAX) 100 st för 49,40
- Swebank A (SWED A) 30 st för 167,50
- Nordea Bank (NDA SEK) 60 st för 84,75
- Sportamore (SPOR) 130 st för 40,40
- Avanza Bank Hold. (AZA) 23 st för 219,50
- Kinnevik B (KINV B) 20 st för 259,90
- Dibs P.S (DIBS) 120 st för 44,30
Så jag är nu uppe i 42555 SEK. Det är inte illa faktiskt :)
Nu är det ju så att man måste betala courtage och reavinst, så själva vinsten om jag skulle sälja skulle inte bli så mycket. Dock är det intressant hur pengarna faktiskt har växt under de här 10 dagarna...
torsdag 21 november 2013
Courtage - helt nytt begrepp för mig
Japp, så är det! Jag har aldrig stött på ordet eller betydelsen för Courtage förut. Nu sitter säkert många och tänker "Herregud och denne ska in i aktievärlden", men man måste ju börja nånstans. Courtage är en avgift som fondmäklare tar ut när du säljer eller köper aktier. Oftast slås kostnader för samma dag samman, så man endast behöver betala en gång under samma dag oavsett om man säljer eller köper mer. Kostnaden kan ligga mellan 20-100 kr, men kan även vara procentuellt på den summa du köper eller säljer.
Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.
Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:
Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.
Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:
- Etrion (ETX)
- Byggmax (BMAX)
- Swebank A (SWED A)
- Nordea Bank (NDA SEK)
- Sportamore (SPOR)
- Avanza Bank Hold. (AZA)
- Kinnevik B (KINV B)
- Dibs P.S (DIBS)
Den exakta summan jag satsade var 39 798 kr, så får vi se hur det går. Jag återkommer med uppföljning.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)