Visar inlägg med etikett Reporänta. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Reporänta. Visa alla inlägg

torsdag 16 januari 2014

Stockholmsbörsen slog rekord, men bör nybörjare ge sig in i aktie-leken nu?

Som jag skrev igår i inlägget Stockholmsbörsen slår rekord, kronan försvagades mot dollarn och Bitcoin har återhämtat sig något. så har Stockholmsbörsen slagit rekord. I inlägget skrev jag några anledningar till varför det går så bra på börsen just nu. Nu tänkte jag ta upp ytterligare ett inlägg kring de goda aktietiderna i Sverige.

Anledningen till att börsen stigit beror bland annat på att världsbanken höjt prognosen för den globala tillväxten samt en stark detaljhandelsstatistik från USA. Dessutom verkar det som att alltfler är mindre oroliga för en eurokris. Investerare är beredda att ta högre risker och köpa mer aktier i kombination med att sparräntorna är låga just nu. Fler väljer att flytta över sina sparpengar i aktier-form istället, för att få bättre avkastning på sina pengar.

Men hur ska man göra nu om man är nybörjare? Ja, det finns ju olika taktiker kring detta och det finns heller inga enkla svar. Jag tycker dock att om man är nybörjare så bör man vara aktsam att sätta in pengar på aktier just nu. Även om många bedömare anser att börsen kommer att stiga även i år, så ska man vara medveten om att börsen snabbt kan gå ner efter en sådan här uppgång. Dock ska man fundera hur man tänker spara. Om du är ute efter att sätta in en stor summa pengar, en gång, så är nog inte nuläget bra för en nybörjare att ge sin in i aktieleken. Om man istället tänker sig att sätta undan en mindre summa varje månad kan man ge sig in i leken, men satsa på starka kort. Eftersom man sätter in en viss summa varje månad, så spelar det inte så stor roll om man en månad köper för ett högre belopp eftersom det troligtvis jämnar ut sig med tiden. 

Man ska dock tänka på att reporäntan ofta hänger ihop med aktie-kurser. Det här är ju såklart, som alltid med aktier, inte alltid som detta händer. Men oftast så innebär en låg reporänta en starkare börs, medan en hög reporänta ger ofta det motsatta. Det hela är ganska komplicerat, men handlar om vart investerare är villiga att sätta sina pengar.  

torsdag 9 januari 2014

Bostadsbristen - ämnet politikerna tar i med tång

Det är alltför krångliga regelverk när det kommer till att bygga bostäder. Det är det troliga skälet till att det byggs alltför lite i områden i landet där jobben finns. Utbudsbristen på bostäder pressar upp priserna på bostadsrätter och på platser där de flesta jobben finns måste folk ta större lån för att kunna köpa sig en bostad. Frågan är om politikerna, som verkar undvika denna fråga, känner att de tjänar storkovan på att det är såhär. Vem vill ta ett beslut som privat gör att ens ekonomi blir påverkad negativt?

Enligt Riksbankens prognoser kommer den genomsnittliga skulden för ett svenskt hushåll att stiga från 170% av den disponibla inkomsten till till 178% i slutet av 2016. Inte så mycket kanske ni tycker, men det är ändå en ganska stor siffra. I Norge är siffran idag ännu högre dock. Att svenskarna skuldsätter sig mer än någonsin har varit en av anledningarna till att Riskbanken inte ville sänka styrräntan. Men nu är det gjort! Bra, säger många. Mindre bra, säger andra.

Frågan är vart det här kommer sluta. Någonstans kommer det att ta stopp, och vad händer med ensamstående föräldrar med barn? Att investera i en bostad är ju ändå ett sätt att investera för framtiden, och sina barns framtid. Men krävs det högre lån, som en ensamstående inte kan ta själv, så kommer dessa att behöva hyreslägenheter. Det kan ju leda till att de "fattiga" som inte tjänar så bra pengar, inte kan ha en chans till ett bra liv med investeringar. Den dagen barnen ska ärva pengar, då finns det inga pengar investerade i någon bostad...

fredag 20 december 2013

Reporäntan sänks, men hur ser framtiden ut?

Som sagts överallt i media har Riksbanken sänkt reporäntan med 0,25 procentenheter till 0,75%. Det innebär att reporäntan är väldigt låg idag och får storbankerna att sänka sina räntor också. Det gynnar alla som har lån hos storbankerna, exempelvis bolån, eftersom man inte behöver betala så mycket i låneränta.

Normalt sett brukar fler ta lån när reporäntan är låg, eftersom det lockar mer med den låga låneräntan man måste betala. Därför diskuteras det hej vilt i media om privatpersoners belåning. Som jag skrivit tidigare så är medelsvensson högt belånade och kan ha svårt att klara sig när reporäntan sedan höjs igen.

Ur ett privatekonomiskt perspektiv innebär en räntesänkning att de allra flesta får lite mer pengar i fickan varje månad. I ett samhällsperspektiv innebär det ofta att de allra flesta spenderar lite mer pengar än tidigare och bland annat handels går bättre. Att sänka reporäntan betyder alltså generellt fler låntagare och fler som sätter sprätt på sina pengar och gynnar hela samhället i stort.

Men vad gynnar mest privatpersoner då? Det är svårt att säga eftersom alla har olika sorts ekonomi. I aktievärlden kan en reporänta-sänkning innebära att priset på aktier generellt blir högre. Att ha sparade pengar blir mindre attraktivt då räntan ofta blir lägre. Men mitt tips är ändå att amortera om man har bolån. Andra lån ska man såklart betala tillbaka fortare än fortast, eftersom de ofta har en hög låneränta i stort.

Om du sitter med ett bolån och reporäntan sänks, så innebär det generellt att du inte behöver betala lika mycket som tidigare i låneränta. Du får mer pengar över. Men istället för att spendera pengarna på prylar, rekommenderar jag att du amorterar mer på ditt lån. Som alltid, kommer reporäntan att stiga med tiden och det innebär i stort högre räntekostnader i framtiden. Prognosen just nu är att reporäntan kommer att vara 4,25 procent i slutet av 2018. Många har belånat sig så mycket att det är tufft att betala låneräntan när räntan är så hög. Om du amorterar mer på ditt lån nu när räntan är låg så är du skyldig mindre pengar när reporäntan är högre igen. På så sätt kan du kanske bättre klara din privatekonomi när låneräntan sedan höjs igen.