Ansiktstvätten Proactiv, som säljs i tre delar på TV-shop, använder en tveksam marknadsföring anser jag. Jag har grävt lite i information kring själva produkten och det verkar som att det finns lite frågetecken kring produkten.
Det verkar nämligen finnas två olika versioner av produkten. Ena säljs i USA och innehåller ämnet bensyolperoxid och en som säljs i Europa och inte innehåller detta ämne. Det är alltså bensyolperoxid som fungerar bra mot akne. Anledningen till de två versionerna verkar vara att ämnet bensyolperoxid är klassat som läkemedel i Europa och för att få sälja en produkt som innehåller detta ämnet behövs speciella tillstånd. Proactiv skulle säkert kunna få ett sådant tillstånd och sälja det receptfritt på Apoteket, men det är en ganska lång och jobbig process att gå igenom. Därför verkar de istället ha i salicylsyra i den Europeiska versionen, vilket inte direkt hjälper mot akne men bleker huden något.
I reklamen på TV-shop kan man se personer prata om produkten, men alla verkar ha köpt den amerikanska versionen av Proactiv. Den amerikanska versionen liknar alltså läkemedlet Basiron, som säljs på Apoteket här i Sverige, vilket ger resultat mot finnar. Inte en enda säger att de köpt Proactiv i ett Europeiskt land.
Det här tycker jag är en tveksam marknadsföring. Tänk dig själv om du skulle intervjua personer som testat Basiron och ge deras omdöme om en helt annan produkt. Det anser jag är vilseledande information om en produkt. Proactiv verkar slippa undan just för att det är samma märke.
Jag tycker det är viktigt att lyfta upp denna fråga här på bloggen ändå. Det är säkert inte bara Proactiv som har olika innehållsförteckningar i olika länder. Var därför lite uppmärksam! Något som säljs i USA som fungerar kan ha ett helt annat innehåll i Europa och fungerar därför sämre eller tvärtom.
Till er som lider av akne, kontakta ert Apotek eller läkare istället så får ni rätt medicin mot ert problem.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Kvitto. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kvitto. Visa alla inlägg
lördag 29 mars 2014
söndag 23 mars 2014
Hoppas, hoppas, hoppas!
Nu gäller det att hålla tummarna! Som jag skrivit tidigare har jag fått jobb i en annan del av Sverige. Såklart, när det gäller storstäder, är bostadsbristen enorm! Men nu har jag kanske fått tag på en lägenhet där jag kan stanna mellan 1-1,5 år. Jag håller verkligen alla mina tummar och tår nu! De som hyr ut verkar jättetrevliga och både läget och hyran ligger bra. Det skulle vara så skönt om det löste sig med bostad, så jag kan fokusera på flytt och allt annat som måste göras fram tills dess. Det skulle också vara så skönt att ha ett boende för en längre tid, så jag enbart kan fokusera på mitt jobb och inte behöva packa alla saker varannan månad. Skulle jag få hyra denna lägenhet finns det till och med utrymme för mig att spara stora slantar tills jag köper egen lägenhet. Hoppas, hoppas, hoppas!
torsdag 13 mars 2014
Får butiker verkligen ta ut extra avgift för att man handlar med kort?
För några år sedan så fick jag nog av en butik, som låg nära där jag bodde, som alltid tog 5 kr i avgift för att betala med kort. Eftersom jag visste att det inte är lagligt i Sverige så anmälde jag dem faktiskt till Konsumentverket. Jag vet inte vad som händer efter det, för jag flyttade ganska kort därpå till Australien, men förhoppningsvis började de följa lagen i Sverige.
Så, vad gäller egentligen för kortavgifter? Jo, om du betalar med kontokort eller kreditkort i en butik eller på internet har inte företaget rätt att ta ut avgifter för att du betalar med kort. Däremot kan de ta ut en administrativ avgift, men det måste finnas oavsett vilket betalmedel du väljer att betala med.
Anledningen till att många butiker försöker ta ut en avgift vid kortköp är att det kostar pengar för företaget att genomföra en transaktion för själva kortköpet. Avgiften kan variera beroende på kort-typ, exempelvis Visa eller Mastercard. Detta gäller även när de sätter tillbaka pengar på kortet. Vissa butiker kan förhandla om priset, och går då med på att alla retur-pengar (dvs när en kund returnerar en vara) ska sättas in på kortet också. Så vitt jag vet har man rätt till att få sina pengar kontant vid en retur, men många butiker krånglar gärna och envisas med att pengarna ska in på kontot. Problemet när pengarna sätts in på kontot är att man i många fall inte får in pengarna på kontot förrän en bankdag senare. Därför kan det vara bättre att få kontanter istället, om man har det lite knapert i plånboken exempelvis.
Egentligen är det bankerna som tjänar storkovan på alla transaktioner av köp. Varje gång du handlar en vara, brukar det dröja en bankdag innan butiken får sina pengar. Detta gäller, som sagt, även vid returer. Samma sak om du för över pengar från ditt konto till ett annat konto i en annan bank. Banken sitter och håller i pengarna lite extra, för att tjäna lite extra pengar. Pengarna dras ju på en gång från ditt konto, sen hamnar dem i bankens ägo ett tag tills pengarna dyker upp på mottagarens konto. Den tiden däremellan blir mycket pengar för banken när många transaktioner görs.
Butiker har faktiskt rätt att neka kortbetalning under en viss summa. Dock måste det stå klart och tydligt att detta gäller. Anledningen är såklart att företaget går back, på grund av transaktionsavgiften, om du endast handlar ett tuggummi för 2 kr på kort.
Andra regler kan gälla om företaget har sin verksamhet i ett annat land. Då gäller ofta reglerna som finns i detta land, och då kan det vara lagligt att ta ut extra avgift för korttransaktioner. Ett exempel är flygbolag, som ofta har sitt huvudkontor i ett annat land.
Som jag skrev inledningsvis, alla fall där butiker tar ut extra för kortbetalning i Sverige kan, och bör, anmälas till Konsumentverket.
Så, vad gäller egentligen för kortavgifter? Jo, om du betalar med kontokort eller kreditkort i en butik eller på internet har inte företaget rätt att ta ut avgifter för att du betalar med kort. Däremot kan de ta ut en administrativ avgift, men det måste finnas oavsett vilket betalmedel du väljer att betala med.
Anledningen till att många butiker försöker ta ut en avgift vid kortköp är att det kostar pengar för företaget att genomföra en transaktion för själva kortköpet. Avgiften kan variera beroende på kort-typ, exempelvis Visa eller Mastercard. Detta gäller även när de sätter tillbaka pengar på kortet. Vissa butiker kan förhandla om priset, och går då med på att alla retur-pengar (dvs när en kund returnerar en vara) ska sättas in på kortet också. Så vitt jag vet har man rätt till att få sina pengar kontant vid en retur, men många butiker krånglar gärna och envisas med att pengarna ska in på kontot. Problemet när pengarna sätts in på kontot är att man i många fall inte får in pengarna på kontot förrän en bankdag senare. Därför kan det vara bättre att få kontanter istället, om man har det lite knapert i plånboken exempelvis.
Egentligen är det bankerna som tjänar storkovan på alla transaktioner av köp. Varje gång du handlar en vara, brukar det dröja en bankdag innan butiken får sina pengar. Detta gäller, som sagt, även vid returer. Samma sak om du för över pengar från ditt konto till ett annat konto i en annan bank. Banken sitter och håller i pengarna lite extra, för att tjäna lite extra pengar. Pengarna dras ju på en gång från ditt konto, sen hamnar dem i bankens ägo ett tag tills pengarna dyker upp på mottagarens konto. Den tiden däremellan blir mycket pengar för banken när många transaktioner görs.
Butiker har faktiskt rätt att neka kortbetalning under en viss summa. Dock måste det stå klart och tydligt att detta gäller. Anledningen är såklart att företaget går back, på grund av transaktionsavgiften, om du endast handlar ett tuggummi för 2 kr på kort.
Andra regler kan gälla om företaget har sin verksamhet i ett annat land. Då gäller ofta reglerna som finns i detta land, och då kan det vara lagligt att ta ut extra avgift för korttransaktioner. Ett exempel är flygbolag, som ofta har sitt huvudkontor i ett annat land.
Som jag skrev inledningsvis, alla fall där butiker tar ut extra för kortbetalning i Sverige kan, och bör, anmälas till Konsumentverket.
Taggar:
Banker,
betalkort,
Bytesrätt,
Konsumenternas,
Konsumentköplagen,
Konsumentverket,
kreditkort,
Kvitto,
Rea,
Tillgodokvitto,
Öppet köp
onsdag 12 mars 2014
Vippon - en månad utan någon leverans. Lyfter ett varnande finger till er andra!
Den 10:e februari beställde jag en vara från Vippon men än idag har varan inte kommit (alltså över en månad och ingen vara har kommit). Jag har mailat dem och fått svar varje gång, men varje gång säger de att någonting har blivit fel i deras system. Nu vet jag inte om jag har blivit lurad eller om de helt ärligt haft stora problem med leveranser. Därför vill jag informera andra om detta. Tanken med varan var att den skulle vara en alla-hjärtans-dag-present till min mamma, men nu har det gått så lång tid att det tagit udden av själva presenten.
När sådant här inträffar är det bra att veta vad som gäller. Konsumentköplagen ska skydda dig i sådana här ärenden. Enligt denna lag så har man tre alternativ att göra. Det första är om man inte har betalat hela summan än. Då kan man hålla inne på att betala resten av summan, fast det finns ju en risk i detta. Om du håller inne för stor del av summan kan du få betala dröjsmålsränta till säljaren. Det andra är att man kräver att säljaren ska skicka varan och det tredje är att man häver köpet. Att häva köpet kan vara svårt om säljaren inte är kontaktbar. Dessutom kan det krävas speciella anledningar till att man häver köpet. I vissa fall kan man även kräva en kompensation för att produkten inte blivit levererad i tid. Det klassas mer som ett skadestånd och kan enbart krävas om man beställt något som måste komma en speciell dag (exempelvis en brudklänning) och tjänar inget syfte om den kommer sent.
Vad det gäller mig, så ger jag dem några dagar till. Annars blir det att kontakta Allmänna reklamationsnämnden och ta det vidare där. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, men varje gång så skyller de på någonting nytt. I början skyllde de på att varan var slut på lager. Jag tycker det är riktigt dåligt att de inte informerar om detta på sidan när man köper varan. Andra gången var det fel i systemet. För att inte tala om problemet som var när jag beställde varan. Jag kunde inte betala med internetbanken, försökte två gånger, och var sedan tvungen att betala via bankgiro pga strulet. Det gjorde att jag inte visste om de dragit pengar de första gångerna eller inte. Det visade sig att inga pengar drogs, men ändå struligt. Sen hade jag fyllt i min mammas adress som leveransadress, men i bekräftelsemailet stod det min adress ändå som leveransadress. Nä, det har bara strulat sedan beställningen och jag uppmanar dem att fixa till allt strul på hemsidan och lösa alla problem med leverans. Ni andra, var försiktiga!
När sådant här inträffar är det bra att veta vad som gäller. Konsumentköplagen ska skydda dig i sådana här ärenden. Enligt denna lag så har man tre alternativ att göra. Det första är om man inte har betalat hela summan än. Då kan man hålla inne på att betala resten av summan, fast det finns ju en risk i detta. Om du håller inne för stor del av summan kan du få betala dröjsmålsränta till säljaren. Det andra är att man kräver att säljaren ska skicka varan och det tredje är att man häver köpet. Att häva köpet kan vara svårt om säljaren inte är kontaktbar. Dessutom kan det krävas speciella anledningar till att man häver köpet. I vissa fall kan man även kräva en kompensation för att produkten inte blivit levererad i tid. Det klassas mer som ett skadestånd och kan enbart krävas om man beställt något som måste komma en speciell dag (exempelvis en brudklänning) och tjänar inget syfte om den kommer sent.
Vad det gäller mig, så ger jag dem några dagar till. Annars blir det att kontakta Allmänna reklamationsnämnden och ta det vidare där. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, men varje gång så skyller de på någonting nytt. I början skyllde de på att varan var slut på lager. Jag tycker det är riktigt dåligt att de inte informerar om detta på sidan när man köper varan. Andra gången var det fel i systemet. För att inte tala om problemet som var när jag beställde varan. Jag kunde inte betala med internetbanken, försökte två gånger, och var sedan tvungen att betala via bankgiro pga strulet. Det gjorde att jag inte visste om de dragit pengar de första gångerna eller inte. Det visade sig att inga pengar drogs, men ändå struligt. Sen hade jag fyllt i min mammas adress som leveransadress, men i bekräftelsemailet stod det min adress ändå som leveransadress. Nä, det har bara strulat sedan beställningen och jag uppmanar dem att fixa till allt strul på hemsidan och lösa alla problem med leverans. Ni andra, var försiktiga!
tisdag 11 mars 2014
Populärt att handla begagnat - vad gäller då?
Det är, och har varit ganska länge, väldigt populärt att handla begagnade saker via nätet till exempel från Blocket eller Tradera. Därför kan det vara bra att veta vad som gäller när man handlar en begagnad vara från privatperson.
När du handlar från en privatperson är det köplagen som gäller och är inte en tvingande lag om man jämför mot de andra konsumentlagarna. Det innebär att en säljare kan lägga upp andra bestämmelser än vad som står i lagen i övrigt. Det innebär att du kan få ett sämre skydd än om du skulle handla från ett företag för säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar om det är något fel på varan.
Därför är det upp till köparen att grundligt granska varan man köper. Egentligen är den köparen helt som står för undersökningsplikten, om inte annat har avtalats såklart. Köparen kan alltså inte åberopa fel om det anses att köparen kunnat sett detta vid köpet. Om säljaren uppmanat dig att undersöka varan, kan köparen inte klaga om felet som finns skulle kunnat upptäckas vid en undersökning av objektet.
Om det inte står skrivet, eller har muntligt överenskommet, så gäller ingen ångerrätt. Det innebär att om ingenting står i annonsen, eller kontraktet så finns ingen ångerrätt.
Skulle problem uppstå så vänder man sig till tingsrätten för att lösa tvisten. Allmänna reklamationsnämnden hanterar inte ärenden där man köpt en vara från en privatperson.
När du handlar från en privatperson är det köplagen som gäller och är inte en tvingande lag om man jämför mot de andra konsumentlagarna. Det innebär att en säljare kan lägga upp andra bestämmelser än vad som står i lagen i övrigt. Det innebär att du kan få ett sämre skydd än om du skulle handla från ett företag för säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar om det är något fel på varan.
Därför är det upp till köparen att grundligt granska varan man köper. Egentligen är den köparen helt som står för undersökningsplikten, om inte annat har avtalats såklart. Köparen kan alltså inte åberopa fel om det anses att köparen kunnat sett detta vid köpet. Om säljaren uppmanat dig att undersöka varan, kan köparen inte klaga om felet som finns skulle kunnat upptäckas vid en undersökning av objektet.
Om det inte står skrivet, eller har muntligt överenskommet, så gäller ingen ångerrätt. Det innebär att om ingenting står i annonsen, eller kontraktet så finns ingen ångerrätt.
Skulle problem uppstå så vänder man sig till tingsrätten för att lösa tvisten. Allmänna reklamationsnämnden hanterar inte ärenden där man köpt en vara från en privatperson.
Taggar:
Blocket,
Bytesrätt,
Konsumenternas,
Konsumentverket,
Kvitto,
länkar,
Rea,
Tillgodokvitto,
Tradera,
Öppet köp
måndag 10 mars 2014
Butiksannonser - vad gäller för konsumenter?
Idag ska jag skriva lite om vad som gäller för priser i annonser som butiker har. Det kan vara bra att veta innan man kavlar upp ärmarna för att ge sig in i en fight.
Enligt lagen ska informationen i en butiksannons alltid vara tydlig och korrekt, men det finns undantag. Ibland kan tryckfelsnisse vara framme i annonsen och då är det bra, som konsument, att veta vad man har rätt till. Om det blir fel i en annons har man inte rätt att köpa varan till det pris som står i annonsen. Det är inte förrän konsumenten och säljaren kommit överens om ett pris i butiken som priset är godkänt. Det innebär alltså att om det endast står i en annons så behöver inte butiken gå med på priset i butiken. Det innebär alltså att du inte kan ta mig dig annonsen in i butiken och kräva att du ska kunna köpa en vara för det priset. I många fall kan säkert butiken låta det gå, just för att hålla god konsumentsed, men det är alltså inte ett krav.
Så länge en butik har ett visst antal produkter eller tjänster för ett viss pris, så har butiken rätt att meddela att produkten eller tjänsten är slutsåld och därmed inte gäller längre. Antalet produkter varierar beroende på vad det är. Det innebär alltså att du, som konsument, inte kan kräva ett lågt utannonserat pris senare, då produkten kommit in i lager igen.
Skulle det vara så att en butik medvetet har en vilseledande annons så har konsumenten ändå inte rätt att köpa varan för det billiga priset. Dock kan konsumenten få ersättning för exempelvis resa till butiken på grund av den vilseledda annonsen.
Lite bra saker att veta när man är ute och handlar efter butiksannonser. Det finns alltså ingen anledning att kavla upp ärmarna och argumentera för att en annons säger en sak och butiken vägrar gå med på detta. Du vinner nog mest på att försöka vara trevlig och glad, då finns det nog större chans att butiken gör sitt yttersta för att lösa situationen.
Enligt lagen ska informationen i en butiksannons alltid vara tydlig och korrekt, men det finns undantag. Ibland kan tryckfelsnisse vara framme i annonsen och då är det bra, som konsument, att veta vad man har rätt till. Om det blir fel i en annons har man inte rätt att köpa varan till det pris som står i annonsen. Det är inte förrän konsumenten och säljaren kommit överens om ett pris i butiken som priset är godkänt. Det innebär alltså att om det endast står i en annons så behöver inte butiken gå med på priset i butiken. Det innebär alltså att du inte kan ta mig dig annonsen in i butiken och kräva att du ska kunna köpa en vara för det priset. I många fall kan säkert butiken låta det gå, just för att hålla god konsumentsed, men det är alltså inte ett krav.
Så länge en butik har ett visst antal produkter eller tjänster för ett viss pris, så har butiken rätt att meddela att produkten eller tjänsten är slutsåld och därmed inte gäller längre. Antalet produkter varierar beroende på vad det är. Det innebär alltså att du, som konsument, inte kan kräva ett lågt utannonserat pris senare, då produkten kommit in i lager igen.
Skulle det vara så att en butik medvetet har en vilseledande annons så har konsumenten ändå inte rätt att köpa varan för det billiga priset. Dock kan konsumenten få ersättning för exempelvis resa till butiken på grund av den vilseledda annonsen.
Lite bra saker att veta när man är ute och handlar efter butiksannonser. Det finns alltså ingen anledning att kavla upp ärmarna och argumentera för att en annons säger en sak och butiken vägrar gå med på detta. Du vinner nog mest på att försöka vara trevlig och glad, då finns det nog större chans att butiken gör sitt yttersta för att lösa situationen.
lördag 8 mars 2014
Dags för shoppingtur? Vi tipsar om produkttester att läsa innan.
Jag befinner mig i en tid i livet då många stora saker inte riktigt är i ordning. Jag är arbetslös samt att jag och min sambo har beslutat att gå olika riktningar i livet. Det innebär att, när jag väl får jobb och flyttar, måste jag köpa många saker till mitt nya hem. Därför vill jag, helt osponsrat, tipsa om en tidning som heter Råd & Rön. Egentligen tycker jag tidningen i sig är sådär, men på nätet finns det många bra tester som de genomfört. Vissa av dem är gratis för alla, men vissa måste man vara prenumerant för att komma åt.
Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.
Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.
Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.
Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.
Taggar:
Arbetslös,
Ekonomisk Plan,
Konsumenternas,
Konsumentverket,
Kvitto,
Rea,
Råd & Rön,
Tillgodokvitto,
Tjänst
måndag 23 december 2013
Min budget firar en månad
Idag har jag fört en budget i exakt en månads tid. Jag kan se exakt vad jag har spenderat mina pengar på. Bland annat har jag spenderat alldeles för mycket pengar på att äta ute.
Jag har hittat några delar som inte fungerar så bra när det kommer till att spara mina kvitton. När jag handlar så har jag ofta lagt ner min plånbok redan, av gammal vana, så kvittona ligger löst i min väska. Det blir svårare för mig att hålla reda på vilka kvitton jag lagt in i min budget då. Så nu har jag lagt ner en necessär i min väska för att försöka lägga ner kvittona där istället. Jag vet inte om det fungerar bättre, men jag testar denna metod ett tag för att se om den fungerar bättre. Väl hemma har jag en folder som jag lägger kvittona i, så behöver jag inte fylla i min budget varje dag. Sen tar jag tag i mina kvitton, många på en gång, är tanken. Vi får se hur det går...
Jag har hittat några delar som inte fungerar så bra när det kommer till att spara mina kvitton. När jag handlar så har jag ofta lagt ner min plånbok redan, av gammal vana, så kvittona ligger löst i min väska. Det blir svårare för mig att hålla reda på vilka kvitton jag lagt in i min budget då. Så nu har jag lagt ner en necessär i min väska för att försöka lägga ner kvittona där istället. Jag vet inte om det fungerar bättre, men jag testar denna metod ett tag för att se om den fungerar bättre. Väl hemma har jag en folder som jag lägger kvittona i, så behöver jag inte fylla i min budget varje dag. Sen tar jag tag i mina kvitton, många på en gång, är tanken. Vi får se hur det går...
måndag 16 december 2013
Vad gäller egentligen för Öppet Köp nu i julhandeln?
Nu när julhandeln är på hög nivå kan det vara bra att veta vad som gäller för så kallat öppet köp hos butiker. Med öppet köp menas att man köper en vara och kan ångra sitt köp inom ett visst antal dagar och då få pengarna tillbaka om kvitto kan uppvisas.
Det första som kan vara bra att veta är att det inte finns något krav på att butiker att erbjuda sina kunder öppet köp. Det står alltså inte i lagen att butiker måste erbjuda öppet köp, men eftersom så många butiker erbjuder det ändå kan många kunder tro att det är ett krav. Men det är det alltså inte. Däremot finns det vissa regler kring att lämna tillbaka en vara och få byta till en annan vara eller få ett tillgodokvitto.
Så, nu under julhandeln är det viktigt att kolla om butiken erbjuder öppet köp och hur länge det gäller. Om butiken normalt inte erbjuder öppet köp men lovar dig det ändå, är det viktigt att du ser till att de skriver ner detta på kvittot. Ett muntligt avtal är ju såklart gällande, men det är svårt att bevisa sådant när det är ord mot ord som gäller. Se därför till att någon skriver ner detta på ditt kvitto, samt en signatur så du vet vem du ska hänvisa till om problem skulle uppstå vid retur.
Vad gäller då för rea-varor? Om butiken har öppet köp och ingenting annat står på kvittot, så gäller öppet köp även på rea-varor. Däremot är det vanligt att butiken skriver till egen text på kvittot i stil med "Öppet köp i 14 dagar. Gäller ej rea-varor." eller dyl. Ja, då gäller inte öppet köp på rea-varor. Om det inte står något specifikt om rea-varor på kvittot så gäller öppet köp på dessa varor. Men tänk även på att om det inte står något alls om öppet köp på kvittot så kan det vara så att de inte erbjuder öppet köp alls. Då ska du alltså inte förvänta dig att du får pengarna tillbaka om du vill lämna tillbaka en vara.
Vad annat gäller för att öppet köp, eller bytesrätt, ska gälla? Såklart ska varan kunna säljas igen. Det innebär exempelvis att ett klädesplagg ska vara oanvänt och att prislapparna ska hänga kvar på plagget. Har man köpt elektronik ska kartongen vara oöppnad. På skor ska eventuell kartong finnas med och skorna ska vara oanvända, rena och oslitna. Man kan alltså inte använda produkten ett tag och sedan lämna tillbaka det.
Vad händer om man tappat bort kvittot? Om man tappat bort kvittot kan inte kunden styrka att varan är köpt i den aktuella butiken, eller till vilket pris varan är köpt för. I vissa fall kan butiker kolla upp köpet om man registrerat sitt bonuskort vid köpet, och därmed få ett bevis på att varan är köpt i aktuell butik och vilket pris som betalats för den. I vissa fall kan man ta med sig ett kontoutdrag och bevisa sitt köp, men ibland fungerar detta dåligt eftersom det normalt inte står exakt vad det är man köpt. Kontoutdrag visar oftast vilken butik som dragit pengarna, men inte specifikt vad du köpt och har du köpt många saker samtidigt kan summan vara helt olik summan du betalat för varan du vill lämna tillbaka. Därför är det nödvändigt att spara kvitton! Om du nu har tappat bort ditt kvitto så kan butiker ändå ge dig ett tillgodokvitto. Dock får man räkna med att man får tillgodokvitto för det senaste priset på varan. Det innebär att om samma vara nu är på rea, så får du ett tillgodokvitto för den aktuella summan varan säljs för nu (alltså rea-priset). Du kan alltså förlora pengar på att inte kunna visa kvittot.
Det är inte bara viktigt att spara kvittot om man eventuellt ångrar sitt köp. Det är också viktigt att spara kvitton ifall varan skulle gå sönder och man måste reklamera varan. En viktig sak att komma ihåg är att reklamationer endast gäller om leverantören gjort något tillverkningsfel. Det betyder alltså att om du skulle vara ute och springa i skogen, fastna med byxorna i något så de går sönder, så kan du inte reklamera byxorna hos din butik. I det fallet räknas det hela som slitage och täcks alltså inte av en reklamation. Det måste vara ett fel som leverantören och tillverkaren har gjort för att en reklamation ska vara giltig. Normalt rekommenderas man att behålla kvitton i tre års tid, eftersom det är reklamationstiden vi har i Sverige.
Lycka till med julhandlandet!
Det första som kan vara bra att veta är att det inte finns något krav på att butiker att erbjuda sina kunder öppet köp. Det står alltså inte i lagen att butiker måste erbjuda öppet köp, men eftersom så många butiker erbjuder det ändå kan många kunder tro att det är ett krav. Men det är det alltså inte. Däremot finns det vissa regler kring att lämna tillbaka en vara och få byta till en annan vara eller få ett tillgodokvitto.
Så, nu under julhandeln är det viktigt att kolla om butiken erbjuder öppet köp och hur länge det gäller. Om butiken normalt inte erbjuder öppet köp men lovar dig det ändå, är det viktigt att du ser till att de skriver ner detta på kvittot. Ett muntligt avtal är ju såklart gällande, men det är svårt att bevisa sådant när det är ord mot ord som gäller. Se därför till att någon skriver ner detta på ditt kvitto, samt en signatur så du vet vem du ska hänvisa till om problem skulle uppstå vid retur.
Vad gäller då för rea-varor? Om butiken har öppet köp och ingenting annat står på kvittot, så gäller öppet köp även på rea-varor. Däremot är det vanligt att butiken skriver till egen text på kvittot i stil med "Öppet köp i 14 dagar. Gäller ej rea-varor." eller dyl. Ja, då gäller inte öppet köp på rea-varor. Om det inte står något specifikt om rea-varor på kvittot så gäller öppet köp på dessa varor. Men tänk även på att om det inte står något alls om öppet köp på kvittot så kan det vara så att de inte erbjuder öppet köp alls. Då ska du alltså inte förvänta dig att du får pengarna tillbaka om du vill lämna tillbaka en vara.
Vad annat gäller för att öppet köp, eller bytesrätt, ska gälla? Såklart ska varan kunna säljas igen. Det innebär exempelvis att ett klädesplagg ska vara oanvänt och att prislapparna ska hänga kvar på plagget. Har man köpt elektronik ska kartongen vara oöppnad. På skor ska eventuell kartong finnas med och skorna ska vara oanvända, rena och oslitna. Man kan alltså inte använda produkten ett tag och sedan lämna tillbaka det.
Vad händer om man tappat bort kvittot? Om man tappat bort kvittot kan inte kunden styrka att varan är köpt i den aktuella butiken, eller till vilket pris varan är köpt för. I vissa fall kan butiker kolla upp köpet om man registrerat sitt bonuskort vid köpet, och därmed få ett bevis på att varan är köpt i aktuell butik och vilket pris som betalats för den. I vissa fall kan man ta med sig ett kontoutdrag och bevisa sitt köp, men ibland fungerar detta dåligt eftersom det normalt inte står exakt vad det är man köpt. Kontoutdrag visar oftast vilken butik som dragit pengarna, men inte specifikt vad du köpt och har du köpt många saker samtidigt kan summan vara helt olik summan du betalat för varan du vill lämna tillbaka. Därför är det nödvändigt att spara kvitton! Om du nu har tappat bort ditt kvitto så kan butiker ändå ge dig ett tillgodokvitto. Dock får man räkna med att man får tillgodokvitto för det senaste priset på varan. Det innebär att om samma vara nu är på rea, så får du ett tillgodokvitto för den aktuella summan varan säljs för nu (alltså rea-priset). Du kan alltså förlora pengar på att inte kunna visa kvittot.
Det är inte bara viktigt att spara kvittot om man eventuellt ångrar sitt köp. Det är också viktigt att spara kvitton ifall varan skulle gå sönder och man måste reklamera varan. En viktig sak att komma ihåg är att reklamationer endast gäller om leverantören gjort något tillverkningsfel. Det betyder alltså att om du skulle vara ute och springa i skogen, fastna med byxorna i något så de går sönder, så kan du inte reklamera byxorna hos din butik. I det fallet räknas det hela som slitage och täcks alltså inte av en reklamation. Det måste vara ett fel som leverantören och tillverkaren har gjort för att en reklamation ska vara giltig. Normalt rekommenderas man att behålla kvitton i tre års tid, eftersom det är reklamationstiden vi har i Sverige.
Lycka till med julhandlandet!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)