Visar inlägg med etikett Riskindex. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Riskindex. Visa alla inlägg

fredag 10 januari 2014

Har du koll på dina risker i ditt sparande?

Under 2013 gick börsen, totalt sett, uppåt och i och med det nya året kan det vara smart att se över sina risker i sitt sparande. Oavsett om du sparar i aktier eller fonder, bör du med jämna mellanrum se över ditt sparande. 

När du sparar i aktier eller fonder, som har påverkats positivt under ett år (eller flera år), så har du helt plötsligt en mycket större summa pengar investerade i en sparform som medför en större risk. Många tänker inte på att pengarna växer och att man bör hålla en viss nivå på sina risker. Sitter du med nära 100% av ditt sparande i aktier och fonder, och inte är villig att ta en stor risk, kan det vara bra att sälja lite och sätta in på ett sparkonto med bra sparränta istället, alternativt köpa obligationer. Du kan ju investera pengarna igen när det är bättre läge att köpa aktier igen. Skulle dina aktier eller fonder gå ner kraftigt, så skulle du inte drabbas så hårt ekonomiskt av det om du sprider ut dina risker. 

Det kan vara smart att sätta upp vissa sparmål när man sparar i fonder och aktier. När du uppnått ditt sparmål så gör du enligt den plan som du satt upp, exempelvis säljer av aktier/fonder och sparar i en sparform med lägre risk. Det är smart att gå igenom sitt sparande en gång per år, för att hålla sig uppdaterad kring vad som händer med pengarna. Gör en snabb koll på hur sitt sparande är placerat och bedöm om du är villig att ta den risken som du innehar just nu. 

fredag 13 december 2013

Medelsvensson spelar roulette med sin ekonomi

Det är både goda och dåliga nyheter just nu. Svenskarna har blivit mer förmögna det senaste kvartalet. Främst beror det på att börsen har gått så bra, men också att bostadspriserna har ökat. Trots detta så fortsätter vi konsumera och leva i ett högre lyx än vad vi egentligen har råd med. Skuldökningen har ökat med 4,5 procent under det senaste kvartalet.

SBAB:s riskindex, som visar hur känsliga hushållens finanser är, har stigit till den högsta nivån sedan 2006. Det innebär att om aktiemarknaden och bomarknaden skulle få ett prisfall, så skulle många hushåll få problem ekonomiskt. Hushållens ekonomi är mer sårbar än tidigare och det skulle kunna få stora konsekvenser för privatpersoner och konsumtionstillväxten. 

Det som är oroande är att om hushållen skulle försöka komma tillbaka till ett normalläge skulle de i genomsnitt behöva sätta in omkring 1,5 månadslöner, efter skatt, på ett sparkonto. Det klarar såklart inte de allra flesta. 

Jag vill verkligen poängtera hur viktigt det är med buffert, att sätta av 10% av sin månadslön till sparande och att inte investera 100% av sitt sparande i aktier. Amortera! Det är oerhört viktigt att inte skuldsätta sig i onödan, utan spara istället ihop pengarna till det du vill köpa. Skaffa inte för många abonnemang på mobiler, bredband etc utan försök leva efter den lyx du har råd med.