Visar inlägg med etikett Aktier. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Aktier. Visa alla inlägg

onsdag 2 juli 2014

Stor förvirring - Går börsen upp eller ner?

Det verkar råda stor förvirring i media om börsen kommer gå upp eller ner. I ena nyhetsflödet skrivs det om nya höjder på börsen, medan i andra medier skrivs det om en maxad börs. Vem ska man tro på? Det är såklart svårt att avgöra.

Aktiespararna har i deras tre senaste nummer skrivit om att börsen börjar bli instabil och att risken för börsras är stor. Trots det så har börsen pendlat både upp och ner de senaste månaderna. Sedan årsskiftet har dock Stockholmsbörsen ökat med 7%.

I vissa medier påstås att börsen kommer att rasa ordentligt under andra halvåret och spås hamna på minus 5 procent i årsskiftet. I andra medier skrivs det att Stockholmsbörsen ligger i långsiktigt uppåtgående trend och man får intrycket av att man ska investera i fler aktier. Det är ju såklart att båda kan ha rätt samtidigt, men vissa är mer positiva och andra mer negativa.

Vad som händer i framtiden är det ingen som vet. Det kan dock vara bra att analyserna verkar peka åt olika håll just nu och som aktiesparare bör man nog ta sig en funderare vad man vill göra just nu.

Läs mer på min hemsida EkonomiPrat.se.

Min ekonomiska plan för den kommande tiden.

Svenskarna lånar som aldrig förr och denna gång är jag en av dem. Ok, inte riktigt än eftersom lånet träder i kraft när jag flyttar in i min lägenhet i september men allt är godkänt och klart. Jag känner mig rädd för att all belåning som vi privatpersoner gör kommer gå oss om bakfoten, så jag har lagt upp en ekonomisk plan för min framtid. Det borde varje svensk göra, oavsett lån eller inte.

Lägenheten jag köpt behöver renoveras så jag kommer spendera åren 2014-2015 på att renovera upp lägenheten. Det är svårt att avgöra vad som händer med bostadspriserna, men jag köpte en lägenhet billigare just för att den inte är i toppskick. Förhoppningsvis så ger "mina" renoveringar att värdet på lägenheten ökar och jag går i absolut värsta fall plus minus noll. Mäklarna ser dock positivt på prisutvecklingen, enligt media, några år framöver så förhoppningsvis så är läget under kontroll.

Under denna renoveringsperiod (2014-2015) kommer jag främst att kämpa med att hålla min buffert uppe. Det kommer ju pendla upp och ned kraftigt allt eftersom jag slänger ut pengar på renovering. Jag själv är singel och har varken kunskapen eller tiden att renovera. Jag tänker därför köpa in arbetskraften och dra av den på ROT-avdragen. Eftersom den verkar gälla per kalenderår så ska jag påbörja jobbet 2014 för att utnyttja ROT-avdraget för detta år och sedan fortsätta använda avdragen för 2015.

Vad det gäller amorteringen kräver banken att jag amorterar ca 300 kr per månad. Jag själv angav att jag tänker amortera 600 kr per månad. Det är en riktigt liten summa egentligen, men under tiden som jag renoverar så kan jag hålla amorteringen låg. När jag sen känner att det inte går åt så mycket pengar på renovering längre så är min plan att först spara upp 60 000 kr i buffert. Jag kommer hålla ca 10 000 kr på min storbank med usel ränta på 0,49% och resten på en bank med en betydligt högre ränta på 2,15%. Anledningen till att jag inte lägger alla mina pengar på den banken med högre ränta beror på att det tar 1-2 bankdagar att föra över pengarna mellan bankerna. Det innebär att om jag i kris behöver pengar måste jag vänta dessa dagar tills jag ser mina pengar. Genom att hålla 10 000 kr på min storbank som är kopplad till mitt kreditkort så kan jag i alla fall föra över dessa pengar direkt i akuta fall.

Jag har valt att hålla mitt bolån på 3 månaders bindningstid, vilket ger lägre ränta just nu men kan variera kraftigt beroende på reporäntan. Tanken är att min buffert också ska kunna täcka upp eventuella ökningar i ränta som sker om det skulle vara så att jag inte kan ta den kostnaden varje månad. Nu när jag är heltidsanställd kan jag utan problem betala en hög ränta, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Man kan bli arbetslös, sjuk, få barn och gå ner i tid eller liknande. Självklart kan det ju även bli åt andra hållet, dvs man får en panglön men det är ju knappast ett "hot" mot ens ekonomi...

När jag väl fått upp 60 000 kr i buffert är det dags ta ett beslut och det kan jag inte helt avgöra idag. Det beror lite på hur ekonomin ser ut just då. Tanken är att jag kan avvara runt 8000 kr i månaden oavsett, men vart de pengarna hamnar är jag osäker på idag. Om jag känner att aktiemarknaden ser lockande ut så kommer jag nog sätta in hälften som aktier och resten amorterar jag lånet. Känner jag att det inte finns något inom aktiemarknaden så blir det 100% amortering. Jag vill gärna få ner mitt bolån så gott jag kan, men ändå kunna investera i aktier, fonder och pensionsspara. Exakt hur jag fördelar pengarna är jag inte säker på just nu, men det känns som i mitt fall är dessa alternativ aktuella. Mitt CSN-lån kommer jag inte amortera mer än vad jag gör idag. Jag anser att mitt bolån slukar mer pengar i månaden eftersom jag både har lånat mer pengar där samt har en högre ränta. Det gäller att försöka få ner räntekostnaderna så mycket som möjligt, för min del, och då är det bolånet som måste betalas av först.

söndag 29 juni 2014

Fullt ös medvetslös

Jag har inte skrivit här på jättelänge för att det varit så intensivt i mitt liv just nu. Jag har helt enkelt inte hunnit med eller så har jag varit så trött.

Jag har, som jag nämnt innan, flyttat till en annan stad i Sverige pga jobb. Jag har börjat på jobbet och trivs bra. Lägenheten jag hyr är en bostadsrätt som jag hyr i andra hand. Tanken var att jag skulle kunna bo där i 1 år, men planerna ändrades och det blev endast 6 månader. Därför har jag varit på visningar efter visningar på bostadsrätter att köpa och tillslut hittade jag en lägenhet som jag också nu skrivit på avtal på. I september bär flyttlasset iväg, igen... Men nu blir det i alla fall till en bostad där jag kan stanna så länge jag vill.

Utöver flytt så måste jag nu börja köpa in det viktigaste till min nya lägenhet. Det är ju passande eftersom det är mycket sommarreor just nu. Jag har köpt ett soffbord, men har ingen soffa än. Hittade en bra TV på Elgigantens rea, men insåg att Siba hade en ännu större TV (samma modell men större) för ett billigare pris än Elgiganten. Avbeställde från Elgiganten för att istället köpa den större på Siba. Ni förstår kanske att jag inte haft så mycket tid att skriva här :D Bostad, avtal, lån, möbler, nytt jobb... Ja allt på en gång. Mitt i allt det här läser jag även en bok om Candlesticks och aktier.

Jag ska försöka skriva mer här i framtiden. Det finns ju massor med ekonomi i det som komma skall i mitt liv. Massor att lära mig och massor som jag kan lära andra :)

onsdag 19 mars 2014

Pessimism på börsen men optimism i mitt liv :)

Jag får intrycket av att börsen går sisådär just nu. Även fast folk verkar hålla modet och hoppet uppe så verkar fokuset ändå ligga på Fed-chefens första presskonferens och händelser i Kina och Ryssland som påverkar ekonomin globalt.

Själv har jag inte riktigt tid eller råd att sätta mig in i aktiens värld just nu, även om jag önskar jag kunde. Jag ska flytta snart och måste gå igenom kartonger och rensa. Dessutom ska jag ta lite körlektioner, så det är fullt ös i mitt schema just nu.

tisdag 18 mars 2014

Fått ett jobb och måste nu förbereda för flytt. Jag är så peppad!

Glada nyheter idag! Jag har fått ett jobb och kommer inom kort att behöva flytta halva Sverige bort... Ser fram emot dessa förändringar i mitt liv och jag tror det kommer bli jättebra!

Det innebär att inom kort kommer jag ha en lön och kan börja investera mer i aktier, vilket då resulterar i mer aktiesnack här på bloggen. Yäy!

måndag 17 mars 2014

Recyctec Holding AB har beslutat om riktad nyemission

De senaste dagarna har aktien för Recyctec Holding AB stigit och det beror på ett beslut om riktad nyemission. Nyemissionen är totalt 8 000 200 SEK till ett pris om 7,24 SEK per B-aktie. Tyvärr så kan jag inte hänga på de här nyheterna utan måste passa på att sälja av aktien nu när den stigit. Anledningen är såklart att jag är arbetslös och behöver pengarna för att få vardagen att fungera. Det är så himla typiskt! 

Trots detta är jag faktiskt väldigt glad. Jag fick tillbaka mina satsade pengar och gjorde till och med en vinst efter courtageavgifter etc. Ok, jag har inte satsat några stora summor så vinsten är inte så stor, men det här är ju första gången jag handlar med aktier och jag lyckas göra en vinst på det! Helt fantastiskt! Syftet med mitt köp av Recyctec Holding AB aktien var ju att jag skulle lära mig hur man köper och säljer. Aldrig trodde jag att jag skulle lyckas göra en vinst också!

Så det är med delad mening jag sålt av mina aktier. Trist att jag inte får hänga med om en nyemission, men bra att jag får lite mer pengar att klara av vardagen med. Det här har ju såklart gett mig mersmak på aktier och jag kommer definitivt fortsätta med detta när jag får ett arbete! Kul måste jag säga!

söndag 16 mars 2014

Sista anmälningsdagen till Börs-SM den 17:e mars 2014.

Jag vill påminna alla om att sista anmälningsdagen för Börs-SM är den 17:e mars 2014 (imorgon). Det är Aktiespararna som arrangerar ett så kallat börs-SM varje år, där deltagarna tävlar om fina priser med riktiga pengar och aktier. Tävlingsportföljen administreras hos Aktieinvest och courtageavgiften är 58 kronor per omplacering. Den aktieägare vars portfölj har utvecklats bäst mellan 4 april och 27 november 2014 får titeln "Svensk mästare i aktieplacering 2014". Förra året vann vinnaren en halv miljon kronor samt en resa till Nasdaq OMX i New York. Men det finns även fler portföljer som vinner pengar enligt vinstplanen.

Deltagarbeloppet kostar 5000 SEK och 200 kr går till administrativa avgifter och 300 kr går till vinstpotten. Totalt får du placera 4500 SEK i fyra aktier. Lägsta insats är 500 SEK för en aktie och högsta är 3000 SEK. Mer information samt aktieförteckningen kan du hitta på borssm.se.

lördag 15 mars 2014

Comhem kommer eventuellt börsnoteras i sommar.

Enligt Dagens industri ska kabel-tv-bolaget Comhem noteras på Stockholmsbörsen före sommaren, troligtvis i maj. Börsvärdet tros ligga kring 20 miljarder kronor och innebär att noteringen då blir den största på Stockholmsbörsen de senaste åren. 

Själv tycker jag detta låter väldigt intressant och kan vara värt att hålla ett öga på när det närmar sig. Det är inget bestämt just nu, iaf om man ska tro media. Comhem har runt 40 procent av Sveriges hushåll (1,82 miljoner) anslutna som kunder. Det finns dock en ganska tuff konkurrent med bland annat Netflix och Viaplay. 

fredag 14 mars 2014

SAS måste tänka igenom vad de kan erbjuda som andra flygbolag inte kan erbjuda.

Igår flög jag från Göteborg till Stockholm. Anledningen var en arbetsintervju. När jag bokade min resa så tänkte jag faktiskt att jag ska försöka boka med SAS, just för att stödja dem. Efter noga kollat priserna insåg jag att det skulle kosta mig, som är arbetslös, 1500 kr mer att flyga den sträckan än med Norwegian. Jag hade tänkt att jag kunde lägga nån hundring mer för att stödja dem, men 1500 kr mer kan jag inte lägga ut bara för att stötta ett bolag. Särskilt inte på en så kort sträcka som Göteborg - Stockholm då man knappt behöver någon service alls. Man klarar sig fint utan mat och dryck och man vill bara bli förflyttad från plats A till plats B.

Idag läste jag att SAS har redovisat en förlust på 146 miljoner kronor. I och för sig har försluten varit ännu större historiskt, men jag tycker det är jättetråkigt. Jag vill verkligen stötta dem, men de har alldeles för höga priser! Det är ju inget specifikt bättre med dem, än andra flygbolag, tycker jag. Servicen är ungefär lika och det går inte snabbare vid incheckning eller boardning heller. Jag tror de måste tänka igenom varför folk hellre skulle vilja flyga med dem om deras priser är högre än andra. Kanske erbjuda snabbare incheckning och boarding? Kanske erbjuda mer bagage att ta med? Annars måste de sänka priserna för att bli konkurrenskraftiga! Jag är nog inte deras typ av kund egentligen, men jag tror att även de som har jobb vill ha en billig resa och bra service. Så som SAS verkar gå idag verkar inte hållbart...

fredag 7 mars 2014

Söka jobb och få ekonomin att gå ihop

Ja, anledningen till att jag inte skrivit på ett tag här är för att jag helt enkelt inte hunnit med. Jag söker jobb, försöker få klart mitt ex-jobb samtidigt som jag går igenom mina saker och packar samt säljer av saker både för att klara ekonomin nu när jag är arbetslös, men också för att underlätta när jag måste flytta.

Det finns dock hopp för arbetslösa ännu, och det beror inte så mycket på regering eller arbetsförmedling, utan på grund av snälla, hyggliga människor runtom i vårat land. Det finns ställen, främst på FaceBook, där folk skänker bort saker de inte längre vill ha. Det kan handla om barnmat, kattmat, möbler, kläder, ja allt man kan tänka sig. Eftersom jag bor i Uppsala-området finns denna sida som heter bortskänkes/mottages/ges/doneras i 018-området. Det finns sannolikt liknande sidor för andra områden i Sverige också. Genom den sidan har jag fått en massa kattmat, mobil router och en stavmixer. Det är verkligen toppen när man själv har det knapert i plånboken.

Så, som talar för sig självt, har jag alltså inte kunnat investera i några aktier på sistone. Jag kör fortfarande på min budget, även om den kanske inte kommer säga så mycket om hur jag spenderar mina pengar när jag väl får en inkomst. Det känns ju mer intressant att studera en budget då man har ungefär lika inkomst och kan leva ett mer normalt liv, och sedan dra slutsatser kring vart ens pengar går, jämfört med en tid då man lever på sparade pengar och förbereder för flytt och allt som det innebär.

lördag 1 februari 2014

Årsredovisning - En viktig källa när man ska köpa och sälja aktier

Det har varit, och kommer inom kort framöver, många stora bolag som redovisat sina årsrapporter och som nybörjare kan man ju fundera varför det är så viktigt. Sanningen är att årsredovisningen är riktigt viktig för att kunna analysera sina aktier.

Årsredovisningen, som oftast hittas på bolagets hemsida, innehåller ofta två delar: en formell del och en beskrivande del. Den formella delen innehåller information om exempelvis nyemissioner, företagsköp, hur årets vinst ska fördelas, resultat och balansräkning samt kassaflödet. Den beskrivande delen innehåller information om företagets verksamhet, hur organisationen är uppbyggd och deras produkter.

Det är viktigt att man försöker få en bra förståelse för bolagets verksamhet. Man kan börja med att överblicka den beskrivande delen för att få ett större perspektiv. Sedan kan man gå över till den formella delen och kolla på resultatet och balansräkningen samt kassaflödet. Det kan vara bra att läsa vd-ordet, för att se vad som tas upp specifikt, men tänk dock på att denna oftast är mer positiv än verkligheten.

Det kan vara bra att skriva ut (om man inte redan har en papperskopia) årsredovisningen och stryka under de sakerna som man anser är viktiga. På det sättet kan man lättare överblicka allting senare. 

Att titta på tidigare årsredovisningar kan vara en bra idé, för att få en överblick vad bolaget haft för tidigare målsättningar. Om bolaget lyckats leverera sina mål tidigare kan det ses som ett gott tecken.

Sen kan man ta användning av vad media har skrivit om bolaget. Media påverkar ofta hur allmänheten ser på aktien och det kan vara bra att se om företaget hamnat i blåsväder tidigare. Bedöm om detta kan hända igen. Exempelvis kan man gå in på Dagens IndustriPrivata AffärerVeckans AffärerAffärsvärldenAktiespararna men det kan vara bra att gå in på olika bankers hemsidor och läsa också.

torsdag 16 januari 2014

Stockholmsbörsen slog rekord, men bör nybörjare ge sig in i aktie-leken nu?

Som jag skrev igår i inlägget Stockholmsbörsen slår rekord, kronan försvagades mot dollarn och Bitcoin har återhämtat sig något. så har Stockholmsbörsen slagit rekord. I inlägget skrev jag några anledningar till varför det går så bra på börsen just nu. Nu tänkte jag ta upp ytterligare ett inlägg kring de goda aktietiderna i Sverige.

Anledningen till att börsen stigit beror bland annat på att världsbanken höjt prognosen för den globala tillväxten samt en stark detaljhandelsstatistik från USA. Dessutom verkar det som att alltfler är mindre oroliga för en eurokris. Investerare är beredda att ta högre risker och köpa mer aktier i kombination med att sparräntorna är låga just nu. Fler väljer att flytta över sina sparpengar i aktier-form istället, för att få bättre avkastning på sina pengar.

Men hur ska man göra nu om man är nybörjare? Ja, det finns ju olika taktiker kring detta och det finns heller inga enkla svar. Jag tycker dock att om man är nybörjare så bör man vara aktsam att sätta in pengar på aktier just nu. Även om många bedömare anser att börsen kommer att stiga även i år, så ska man vara medveten om att börsen snabbt kan gå ner efter en sådan här uppgång. Dock ska man fundera hur man tänker spara. Om du är ute efter att sätta in en stor summa pengar, en gång, så är nog inte nuläget bra för en nybörjare att ge sin in i aktieleken. Om man istället tänker sig att sätta undan en mindre summa varje månad kan man ge sig in i leken, men satsa på starka kort. Eftersom man sätter in en viss summa varje månad, så spelar det inte så stor roll om man en månad köper för ett högre belopp eftersom det troligtvis jämnar ut sig med tiden. 

Man ska dock tänka på att reporäntan ofta hänger ihop med aktie-kurser. Det här är ju såklart, som alltid med aktier, inte alltid som detta händer. Men oftast så innebär en låg reporänta en starkare börs, medan en hög reporänta ger ofta det motsatta. Det hela är ganska komplicerat, men handlar om vart investerare är villiga att sätta sina pengar.  

onsdag 15 januari 2014

Stockholmsbörsen slår rekord, kronan försvagades mot dollarn och Bitcoin har återhämtat sig något.

Ojojoj! Idag slog vi börsrekord i Sverige! När Stockholmsbörsen stängde nu ikväll hade OMXS-index gått upp 1,4 procent till 430,6.

Anledningen till att börsen stigit beror bland annat på att världsbanken höjt prognosen för den globala tillväxten samt en stark detaljhandelsstatistik från USA. H&M gick upp 2,7%, troligtvis på grund av att försäljningen i december var bättre än väntat. Nordea gick upp 3%. Efter att RNB redovisat en vinstökning för det första kvartalet steg aktien med drygt 9%. Däremot gick Clas Ohlson ner 0,8% efter att försäljningen gått sämre i december än väntat.

Vad det gäller valutor så försvagades kronan mot dollarn men förblev oförändrad mot euron. Bitcoinvalutan, som kanske inte egentligen ses som en valuta, har återhämtat sig efter en störtdykning för några veckor sedan. Kursen verkar vara tillbaka på ungefär samma nivå som för ungefär en månad sedan, efter att Kina förbjudit valutan.

fredag 10 januari 2014

Har du koll på dina risker i ditt sparande?

Under 2013 gick börsen, totalt sett, uppåt och i och med det nya året kan det vara smart att se över sina risker i sitt sparande. Oavsett om du sparar i aktier eller fonder, bör du med jämna mellanrum se över ditt sparande. 

När du sparar i aktier eller fonder, som har påverkats positivt under ett år (eller flera år), så har du helt plötsligt en mycket större summa pengar investerade i en sparform som medför en större risk. Många tänker inte på att pengarna växer och att man bör hålla en viss nivå på sina risker. Sitter du med nära 100% av ditt sparande i aktier och fonder, och inte är villig att ta en stor risk, kan det vara bra att sälja lite och sätta in på ett sparkonto med bra sparränta istället, alternativt köpa obligationer. Du kan ju investera pengarna igen när det är bättre läge att köpa aktier igen. Skulle dina aktier eller fonder gå ner kraftigt, så skulle du inte drabbas så hårt ekonomiskt av det om du sprider ut dina risker. 

Det kan vara smart att sätta upp vissa sparmål när man sparar i fonder och aktier. När du uppnått ditt sparmål så gör du enligt den plan som du satt upp, exempelvis säljer av aktier/fonder och sparar i en sparform med lägre risk. Det är smart att gå igenom sitt sparande en gång per år, för att hålla sig uppdaterad kring vad som händer med pengarna. Gör en snabb koll på hur sitt sparande är placerat och bedöm om du är villig att ta den risken som du innehar just nu.