Visar inlägg med etikett el-avtal. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett el-avtal. Visa alla inlägg

söndag 27 april 2014

Energimarknadsinspektionen varnar för el till inköpspris

Energimarknadsinspektionen har gått ut med en varning för elbolagens avtal om el till inköpspris. Det låter billigt och bra men det ligger ofta dolda avgifter, fasta avgifter, som gör att elavtalet helt plötsligt blev mycket dyrare än man trodde. Läs mer på min hemsida EkonomiPrat.se: Energimarknadsinspektionen varnar för el till inköpspris

lördag 26 april 2014

Nej, Konsumentel drar inte 299:- från din mobil när du svarar!

På internet sprids ett falskt rykte om ett företag som heter Konsumentel som följer "VARNING!!! Svara inte på era mobiler om nummer 0850103185 ringer!! Det dras 299:- från mobilen så snart ni svarar!!!! Numret tillhör någonting som kallar sej Konsumentel. Kopiera och dela!!!". 

Läs mer om saken på min hemsida EkonomiPrat.se: Nej, de drar inte 299 kr från din mobil när du svarar!

tisdag 25 mars 2014

Hysteriskt mycket att göra just nu! Min att-göra-lista...

I början av året skrev jag om en att-göra-lista som jag behöver avklara under året 2014. Idag tänkte jag ta mig en titt på hur det går, och addera några till punkter.

Min att-göra-lista:

  1. Skriva klart en uppsats kring mitt projektarbete, ca 50 A4-sidor.
  2. Redovisa projektarbete muntligt.
  3. Få en bodelning avklarad.
  4. Sälja eventuella möbler jag inte kan behålla.
  5. Skaffa ett jobb.
  6. Skaffa en bostad.
  7. Flytta.
  8. Föra över alla papper kring flytten.
  9. Skriva klart en rapport kring en undersökning.
  10. Ta körkort.

lördag 22 mars 2014

Företag med "din", "ditt" eller "dina" i företagsnamnet kan lätt missleda människor - Var uppmärksam!

Jag vill lyfta något som kanske inte är ett problem, men som jag tror lätt kan bli ett problem. Det har blossat upp massor med företag som har "din", "ditt" eller "dina" före en tjänst, exempelvis Dina försäkringarDin mäklare och Din el. Det är väl inget fel i sig att döpa sitt företag eller tjänst till detta, men problemet kan lätt uppstå om de ringer runt till potentiella kunder för att få fler kunder. Tänk dig själv om någon ringer och säger att de ringer från "dina försäkringar". Det är lätt att kunden tror att de ringer från det försäkringsbolag de har, vilket troligt är ett annat försäkringsbolag, och ger erbjudanden. Eftersom de allra flesta vill ha försäkringstjänster i samma bolag så kan man lätt bli smått lurad då man helt plötsligt ingått ett avtal med något annat försäkringsbolag, i tron om att företaget/bolaget är det försäkringsbolag man redan har. Det är samma sak med elbolag. Är man nöjd med sitt elbolag så vill man ju oftast inte byta, men ringer någon och säger att de ringer från "din el" är det lätt att man tror att det är det elbolag man redan har. Tänk dig själv om du ska köpa eller sälja en bostad och så helt plötsligt ringer någon och säger att de är "din mäklare". Det kan oerhört lätt bli missförstånd om vem som ringer, är det verkligen den mäklarfirman som du anlitade eller är det företaget "Din mäklare"?

Självklart finns det inget fel i att döpa ett bolag eller företag till detta, men eftersom jag tror att människor lätt kan missuppfatta namnet så köper jag aldrig tjänster från dessa. Det känns som deras grundsyfte (och det behöver ju kanske inte vara fallet även om jag tror det är en del av anledningen till varför man väljer ett sådant namn) är att få folk att bli lite förvirrade och eventuellt köpa en tjänst utan att förstå att det är ett annat företag. När kunden sedan upptäcker att det är ett annat företag, så kommer företaget undan då de helt korrekt angett klart och tydligt att de ringer från detta företaget (trots att det väldigt lätt kan missuppfattas). 

Min uppmaning till er alla är att verkligen dubbelkolla vilket företag som ringer och erbjuder någon tjänst. Ett tips är att, om man är intresserad, be om kontaktuppgifter och själv höra av sig om det blir aktuellt att köpa eller ingå avtal. Under den tiden har du tid att kolla upp företaget och fundera. 

tisdag 31 december 2013

Vet du att du kan få kvalificerad personlig vägledning helt gratis?

Det är inte många som vet om att man kan få kvalificerad personlig vägledning inom områdena inom energi, telekom, bank och försäkring helt gratis. Men det kan man! 

Om du går in på Konsumenternas kan de ge dig kostnadsfri vägledning från jurister, ekonomer och försäkringsspecialister. Vid behov kan du kontakta dem via telefon, e-post eller brev. Dit kan man vända sig med klagomål kring finansiell rådgivning, om man inte får full ersättning för obehöriga uttag av sitt bankkonto, frågor kring bolån, hjälp i skadeärenden, råd kring sina försäkringar, förslag på vad som behövs kompletteras i sin försäkring och mycket mer. Exempelvis kan det vara bra att kontakta dem om ditt barn blir nekad försäkring av olika anledningar. De vet hur du kan gå vidare.

På hemsidan kan du läsa om olika elavtal, avtal kring tv, telefoni och internet. Där kan du jämföra olika banker och se vilka avgifter de har, se vilka banker som har högst sparränta, se vad det skulle kosta att lösa ett bolån i förtid. Du kan även jämföra försäkringsbolag, se vilken bilförsäkring som skulle passa dig bäst och granska barnförsäkringar. De har även ett ställe där du kan räkna ut vad du betalar i avgift för förvaltning av din pension.

Kort och gott, det är verkligen en bra sida att besöka lite då och då för att få råd kring olika ekonomiska detaljer. Rekommenderas!

söndag 29 december 2013

När du går till banken för att ta ett bolån...

När du går till banken för att ta ett bolån brukar banken normalt göra en så kallad bolånekalkyl i samarbete med dig. En bolånekalkyl kan spegla din och din eventuella familjs ekonomiska situation och inkluderar hushållets inkomster, utgifter i form av driftkostnader, försäkringar, uppvärmning, studielån och andra lån. Även andra utgifter bör finnas med tex förbrukningsartiklar, kläder, bredband, telefoni, transporter, inredning och allt annat man kan tänka sig.

Anledningen till att banken och du gör detta är för att få en överblick över din ekonomi för att se om du har möjlighet att kunna betala ränta samt amorteringar på lånet du ansöker om. Det är viktigt att du alltid räknar med en högre ränta än idag så du vet att du kan klara dig även om räntan skulle stiga. Bankerna gör detta för att försäkra sig om att du och ditt hushåll kan klara av en ökning av dina räntekostnader och därmed försäkra sig om att de får sina pengar från dig. Det är därför bra om du räknar med en stor marginal och inte belåna dig till max eftersom ingen vet vad som händer i framtiden. Du kan ju tex blir av med jobbet, även om det känns osannolikt, eller räntorna kan slå rekord.

När du gör din bolånekalkyl så räkna in att du max får låna 85% av bostadens värde. Det finns vissa banker som har en "snällare" marginal, men 85% brukar man rekommendera idag. Resten av beloppet måste du lägga in kontant eller belåna med högre ränta. Vissa banker har dessutom krav på att du måste amortera om du lånar över 70-75 % av bostadens värde. Det innebär att du måste räkna in, i din kalkyl, att en viss summa går åt till att amortera på bolånet. Att låna för kontantinsatsen är ofta väldigt dumt, eftersom räntan är hög och skulle bostadspriset sjunka och du måste sälja skulle du både gå back samt sitta med lån med en hög ränta.

En bolånekalkyl innehåller ofta poster så som räntekostnad och amortering, eventuell årsavgift, boendekostnader (tex el, värme, vatten), barnomsorg och underhåll för den som har barn, studielån för den som har studerat och bilkostnader för den som har bil.

Låt oss säga att du lånar 700 000 kr hos banken med 3.2% låneränta. Vi antar att du amorterar 3000 kr per månad och har en avgift på 200 kr per månad för själva lånet. Då kommer du behöva betala lite över 5000 kr per månad. Denna del är alltså bara för lånet. Utöver detta kommer du få behöva betala försäkringar, mat, telefoni, el, eventuellt värme, sophämtning, vatten osv. Dock bör man notera här att detta exempel inte inkluderar någon tidsram man amorterar för. Många banker sätter en tid för amortering på mellan 20-30 år och då blir summan ofta lägre.

Jag tycker att man minst ska försöka amortera sisådär 3-4 procent av lånebeloppet man tagit per år. Det innebär att om du lånat 700 000 kr så amorterar du sisådär 21 000 - 28 000 kr per år, dvs 1750 - 2334 kr per månad i bara amortering. Räntan tillkommer såklart. Ju mer man amorterar, desto bättre för din privatekonomi i det långa loppet.

tisdag 17 december 2013

Se över ditt elavtal och tjäna stora pengar på det!

Idag har ca 780.000 svenskar inte tecknat ett elavtal med sin el-leverantör eller har haft ett bundet elavtal som gått ut. Ofta hamnar dessa på ett tillsvidareavtal som el-leverantören tjänar stora pengar på. SVT har låtit Energimarknadsinspektionen göra en undersökning kring detta och det visar sig att elbolagen gjort en extra vinst på nära 1,3 miljarder kronor de senaste 12 månaderna. Stora förloraren är ju såklart kunderna.

År 2008 var prisskillnaden mellan de som hade ett vanligt elavtal och dem som hade tillsvidareavtal i genomsnitt 5 procent medan i dag skiljer det runt 30 procent. Många kunder betalar alltså mycket mer i elektricitet än vad de annars skulle behöva, helt i onödan.

Det gäller alltså att hålla koll på sina el-avtal och det är bra att gå igenom sina försäkringar och el-avtal en gång per år. På så sätt minskar man risken att betala för mycket samtidigt som man blir insatt i nya regler och villkor. Det kanske inte är det roligaste man kan tänka sig göra på sin fritid, men desto roligare blir det när man får pengar över till annat som är mer roligt.