Visar inlägg med etikett Pensionssparande. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Pensionssparande. Visa alla inlägg

måndag 25 november 2013

Ta Makten Över Din Pension

Nu har jag köpt ytterligare en bok. Oroa er inte, billiga böcker bara! :) Denna gång blev det

  • Ta Makten Över Din Pension
Jag vet att jag sagt att jag inte ska börja pensionsspara förrän jag är runt 40 år, men jag tänkte att denna bok kan jag läsa när jag är klar med de andra två böckerna. Man kan ju alltid planera hur man tänkt sig att detta ska gå till... :) Det kan vara bra att vara påläst när det är dags, menar jag.

Litet utdrag ur boken:

"Att kvinnor i regel får en mycket sämre pension än sina män är ingen ny upptäckt. Många väljer att blunda för verkligheten eftersom tanken på en fattig framtid skrämmer. Andra tackar ja till dyra och dåliga pensionsprodukter i tron att de ska lösa bekymret. Men att skjuta problemet framför sig är ingen bra strategi. Det finns trots allt alternativ. Annika Creutzer, känd privatekonomisk expert, lär oss att ta makten över situationen och pensionen. Hon går i boken igenom tio fällor du ska undvika- som parfällan och deltidsfällan."

Förlaget är KPA Pensionsservice, så jag vet inte hur objektiv hon är i boken. Man får väl hålla ett öppet öga när man läser antar jag... Precis som alltid.

söndag 24 november 2013

Någon typ av ekonomisk plan

Idag har jag tagit fram någon typ av ekonomisk plan för framtiden. Jag har beslutat mig för att 10% av min lön, före skatt, ska gå till sparande. Till sparande menar jag sparkonto och investera i aktier. Jag kommer försöka hålla mig till 50% av de pengarna ska gå till sparkonto och 50% till aktier. Eftersom det inte är lönt att sätta in mindre än 5000 kr på aktier åt gången blir det väl någon form av varannan-månad-princip.

Pensionssparande kommer jag inte påbörja förrän jag fyllt 40 år. De pengar jag lyckas få ihop fram till 40 år får gå till att spara och investera för att försöka bygga upp någon form av ekonomisk grund. Vi får se vad jag väljer för typ av pensionssparande när jag fyller 40 år helt enkelt. Alla beslut ska ju inte tas på en dag :) Jag måste också försöka reda ut vart alla mina pensionspengar sitter. Jag har bytt arbetsgivare några gånger och har bannemej ingen koll på vart de pengarna är.

Buffert-sparande räknas inte in i de där 10% av lönen, utan de får jag ta utöver min lön. Samma sak med semesterpengar osv. Oavsett ska alltid 10% tas av min lön för att spara och investera.