Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Arbetslös. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Arbetslös. Visa alla inlägg
måndag 14 april 2014
Äntligen allt klart inför flytt!
Äntligen är allt klart inför min kommande flytt. Kontakt på lägenheten jag kommer bo i är skrivet, internetuppkoppling klart, adressändring klart och flyttfirma bokad. Sista april kommer det att bära av och jag ser fram emot mitt nya liv :)
tisdag 18 mars 2014
Fått ett jobb och måste nu förbereda för flytt. Jag är så peppad!
Glada nyheter idag! Jag har fått ett jobb och kommer inom kort att behöva flytta halva Sverige bort... Ser fram emot dessa förändringar i mitt liv och jag tror det kommer bli jättebra!
Det innebär att inom kort kommer jag ha en lön och kan börja investera mer i aktier, vilket då resulterar i mer aktiesnack här på bloggen. Yäy!
Det innebär att inom kort kommer jag ha en lön och kan börja investera mer i aktier, vilket då resulterar i mer aktiesnack här på bloggen. Yäy!
lördag 8 mars 2014
Dags för shoppingtur? Vi tipsar om produkttester att läsa innan.
Jag befinner mig i en tid i livet då många stora saker inte riktigt är i ordning. Jag är arbetslös samt att jag och min sambo har beslutat att gå olika riktningar i livet. Det innebär att, när jag väl får jobb och flyttar, måste jag köpa många saker till mitt nya hem. Därför vill jag, helt osponsrat, tipsa om en tidning som heter Råd & Rön. Egentligen tycker jag tidningen i sig är sådär, men på nätet finns det många bra tester som de genomfört. Vissa av dem är gratis för alla, men vissa måste man vara prenumerant för att komma åt.
Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.
Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.
Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.
Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.
Taggar:
Arbetslös,
Ekonomisk Plan,
Konsumenternas,
Konsumentverket,
Kvitto,
Rea,
Råd & Rön,
Tillgodokvitto,
Tjänst
fredag 7 mars 2014
Söka jobb och få ekonomin att gå ihop
Ja, anledningen till att jag inte skrivit på ett tag här är för att jag helt enkelt inte hunnit med. Jag söker jobb, försöker få klart mitt ex-jobb samtidigt som jag går igenom mina saker och packar samt säljer av saker både för att klara ekonomin nu när jag är arbetslös, men också för att underlätta när jag måste flytta.
Det finns dock hopp för arbetslösa ännu, och det beror inte så mycket på regering eller arbetsförmedling, utan på grund av snälla, hyggliga människor runtom i vårat land. Det finns ställen, främst på FaceBook, där folk skänker bort saker de inte längre vill ha. Det kan handla om barnmat, kattmat, möbler, kläder, ja allt man kan tänka sig. Eftersom jag bor i Uppsala-området finns denna sida som heter bortskänkes/mottages/ges/doneras i 018-området. Det finns sannolikt liknande sidor för andra områden i Sverige också. Genom den sidan har jag fått en massa kattmat, mobil router och en stavmixer. Det är verkligen toppen när man själv har det knapert i plånboken.
Så, som talar för sig självt, har jag alltså inte kunnat investera i några aktier på sistone. Jag kör fortfarande på min budget, även om den kanske inte kommer säga så mycket om hur jag spenderar mina pengar när jag väl får en inkomst. Det känns ju mer intressant att studera en budget då man har ungefär lika inkomst och kan leva ett mer normalt liv, och sedan dra slutsatser kring vart ens pengar går, jämfört med en tid då man lever på sparade pengar och förbereder för flytt och allt som det innebär.
Det finns dock hopp för arbetslösa ännu, och det beror inte så mycket på regering eller arbetsförmedling, utan på grund av snälla, hyggliga människor runtom i vårat land. Det finns ställen, främst på FaceBook, där folk skänker bort saker de inte längre vill ha. Det kan handla om barnmat, kattmat, möbler, kläder, ja allt man kan tänka sig. Eftersom jag bor i Uppsala-området finns denna sida som heter bortskänkes/mottages/ges/doneras i 018-området. Det finns sannolikt liknande sidor för andra områden i Sverige också. Genom den sidan har jag fått en massa kattmat, mobil router och en stavmixer. Det är verkligen toppen när man själv har det knapert i plånboken.
Så, som talar för sig självt, har jag alltså inte kunnat investera i några aktier på sistone. Jag kör fortfarande på min budget, även om den kanske inte kommer säga så mycket om hur jag spenderar mina pengar när jag väl får en inkomst. Det känns ju mer intressant att studera en budget då man har ungefär lika inkomst och kan leva ett mer normalt liv, och sedan dra slutsatser kring vart ens pengar går, jämfört med en tid då man lever på sparade pengar och förbereder för flytt och allt som det innebär.
Taggar:
Aktier,
Arbetsförmedlingen,
Arbetslös,
Budget,
Ex-jobb,
FaceBook,
Regeringen
onsdag 8 januari 2014
En sak av-checkad på min lista kring mina förhoppningar 2014
Jag har inte skrivit så mycket på min blogg de senaste dagarna för jag har haft så hysteriskt mycket att göra. I ett tidigare inlägg skrev jag kring mina förhoppningar kring 2014 och idag har jag fått en punkt struken iaf. Jag har äntligen gjort klart och publicerat min rapport kring en undersökning jag gjort. Rapporten handlar om amatörastronomin i Sverige och kan hittas här.
Min att-göra-lista under väldigt kort tid:
Min att-göra-lista under väldigt kort tid:
- Skriva klart en uppsats kring mitt projektarbete, ca 50 A4-sidor.
- Redovisa projektarbete muntligt.
- Få en bodelning avklarad.
- Sälja eventuella möbler jag inte kan behålla.
- Skaffa ett jobb.
- Skaffa en bostad.
- Flytta.
- Föra över alla papper kring flytten.
Skriva klart en rapport kring en undersökning.
tisdag 31 december 2013
Förhoppningar på 2014
Idag är det den sista dagen på 2013. Jag håller verkligen tummarna för ett bättre 2014!
Just nu har jag många hinder jag måste ta mig över under kort tid. Här är några punkter som jag måste lösa under 2014. Som du kommer märka är det ganska tunga punkter.
Just nu har jag många hinder jag måste ta mig över under kort tid. Här är några punkter som jag måste lösa under 2014. Som du kommer märka är det ganska tunga punkter.
- Skriva klart en uppsats kring mitt projektarbete, ca 50 A4-sidor.
- Redovisa projektarbete muntligt.
- Få en bodelning avklarad.
- Sälja eventuella möbler jag inte kan behålla.
- Skaffa ett jobb.
- Skaffa en bostad.
- Flytta.
- Föra över alla papper kring flytten.
- Skriva klart en rapport kring en undersökning.
Jag håller verkligen tummarna för att 2014 är året då dessa saker bara faller på plats. Blir det så, så kommer jag njuta av det flyt jag har!
söndag 24 november 2013
Det känns bra!
Jag måste säga att det känns bra att sakta med säkert ta kontroll över ens egen ekonomi. Jag befinner mig i slutfasen av en projektanställning och efter det blir jag arbetslös om jag inte hittar något jobb. Då många hänger med huvudet i sådana situationer har jag ändå vänt det hela till något positivt: Tar mig tid att sätta mig in i min privatekonomi bättre.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)