Jag har skrivit mycket om hur viktigt det är att göra en egen budget, och tänkte därför tipsa om lite länkar där man får råd och tips.
På Konsumentverkets hemsida kan man hitta en budgetkalkyl där man fyller i alla sina lån, inkomster, familjeförhållanden osv. De beräknar ut en budgetkalkyl åt dig. På den här länken kan du hitta den senaste broschyren "Koll på pengarna", som går igenom olika normer vad olika saker brukar kosta, så man lätt kan jämföra med sin egen ekonomi. Från och med 20 januari kan man ladda hem denna broschyr för 2014.
Sparapengar.be har en budget som man kan ladda hem. Det är en Excel-fil, så man måste ha Excel för att kunna använda den. På deras hemsida finns lite förslag hur man kan spara till en miljon kronor och en del andra förslag.
På Mallar.biz kan du hitta mängder av mallar för olika ändamål. Just denna länk skickar dig till avdelningen privatekonomi, men det finns mallar för andra ändamål också. Under privatekonomi kan du hitta mallar för egen budget, skulder, lån, försäljning, köp, bostadsrättsföreningar, fastigheter, uppsägning mm.
Swedbank har några budgetexempel. Själv tycker jag de inte är så mycket till hjälp, men det kanske finns någon därute som tycker de är bra.
Nordea har något liknande Swedbank.
Lycka till!
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Excel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Excel. Visa alla inlägg
lördag 21 december 2013
Så gör du en egen budget
Taggar:
Banker,
Budget,
Ekonomisk Plan,
Excel,
Konsumentverket,
Nordea,
Swedbank
fredag 22 november 2013
Min nya bugdetkalkyl är förberedd
Idag har jag förberett min Excel-budget för kommande månad. På måndag ploppar sista lönen in och jag har nu lagt in alla mina räkningar i budgeten. Nu vet jag exakt vad jag har kvar att leva på för resten av månaden och jag kan se exakt vad kostnaden är för allting: försäkringar, mina katter, mat etc. Att jag inte gjort det här tidigare!!
Jag var inne och kollade aktien jag nämnde igårkväll: Active Biotech. Då låg den på 68,00 kr och nu ligger den på 68,20. Jag antar att de inte haft sitt godkännande av läkemedlet Laquinimod utannonserat än, men det verkar som att det finns någon typ av förväntning där. Vi får se vad som händer under dagen...
Jag var inne och kollade aktien jag nämnde igårkväll: Active Biotech. Då låg den på 68,00 kr och nu ligger den på 68,20. Jag antar att de inte haft sitt godkännande av läkemedlet Laquinimod utannonserat än, men det verkar som att det finns någon typ av förväntning där. Vi får se vad som händer under dagen...
torsdag 21 november 2013
Courtage - helt nytt begrepp för mig
Japp, så är det! Jag har aldrig stött på ordet eller betydelsen för Courtage förut. Nu sitter säkert många och tänker "Herregud och denne ska in i aktievärlden", men man måste ju börja nånstans. Courtage är en avgift som fondmäklare tar ut när du säljer eller köper aktier. Oftast slås kostnader för samma dag samman, så man endast behöver betala en gång under samma dag oavsett om man säljer eller köper mer. Kostnaden kan ligga mellan 20-100 kr, men kan även vara procentuellt på den summa du köper eller säljer.
Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.
Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:
Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.
Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:
- Etrion (ETX)
- Byggmax (BMAX)
- Swebank A (SWED A)
- Nordea Bank (NDA SEK)
- Sportamore (SPOR)
- Avanza Bank Hold. (AZA)
- Kinnevik B (KINV B)
- Dibs P.S (DIBS)
Den exakta summan jag satsade var 39 798 kr, så får vi se hur det går. Jag återkommer med uppföljning.
Gör som precis alla andra gör: Skapar en blogg
Japp, jag gör precis som alla andra och skapar en blogg kring mina bravader. Som sagt, jag är en utbildad fysiker som fått för mig att ge mig in i aktiernas värld. Men inte riktigt än dock... Först ska jag lära mig hur saker och ting fungerar och för första gången i mitt liv, kanske, inte vara så spontan.
Nä, sanningen är den att hade jag haft pengar att investera hade jag säkert redan gjort det. Jag jobbar med det sista i en projektanställning och efter det, ja, då är jag arbetslös om jag inte hittar nytt jobb. Så de få slantar jag har måste först gå till att överleva.
Även om man har en oviss framtid framför sig så har jag ändå skaffat mig ett konto hos Avanza. Jag läste lite på nätet och många rekommenderar den banken för nybörjare. Dock verkar det som att man tjänar mer pengar på att ha Avanza om man är mer långsiktig än kortsiktig, dvs inte köper och säljer så ofta. Men jag anser att man måste börja någonstans.
Jag har gjort mig lite bekant med Avanzas hemsida, det känns som steg nummer ett som nybörjare. Jag har också lagt in en prenumeration på tidningen Privata Affärer för 3 nummer, för att se om den tidningen kan ge mig lite insikt inom aktier. Utöver det har jag köpt tre böcker:
Nä, sanningen är den att hade jag haft pengar att investera hade jag säkert redan gjort det. Jag jobbar med det sista i en projektanställning och efter det, ja, då är jag arbetslös om jag inte hittar nytt jobb. Så de få slantar jag har måste först gå till att överleva.
Även om man har en oviss framtid framför sig så har jag ändå skaffat mig ett konto hos Avanza. Jag läste lite på nätet och många rekommenderar den banken för nybörjare. Dock verkar det som att man tjänar mer pengar på att ha Avanza om man är mer långsiktig än kortsiktig, dvs inte köper och säljer så ofta. Men jag anser att man måste börja någonstans.
Jag har gjort mig lite bekant med Avanzas hemsida, det känns som steg nummer ett som nybörjare. Jag har också lagt in en prenumeration på tidningen Privata Affärer för 3 nummer, för att se om den tidningen kan ge mig lite insikt inom aktier. Utöver det har jag köpt tre böcker:
- Så här kan alla svenskar bli miljonärer
- Aktie- och fondhandboken : lär dig spara i aktier
- Aktiekunskap A : grundkurs
Utöver detta har jag skapat en riktigt avancerad budget i Excel, samt översikt kring mina ekonomiska mål och aktier.
Nu ska vi se vad nästa steg blir.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)