Igår flög jag från Göteborg till Stockholm. Anledningen var en arbetsintervju. När jag bokade min resa så tänkte jag faktiskt att jag ska försöka boka med SAS, just för att stödja dem. Efter noga kollat priserna insåg jag att det skulle kosta mig, som är arbetslös, 1500 kr mer att flyga den sträckan än med Norwegian. Jag hade tänkt att jag kunde lägga nån hundring mer för att stödja dem, men 1500 kr mer kan jag inte lägga ut bara för att stötta ett bolag. Särskilt inte på en så kort sträcka som Göteborg - Stockholm då man knappt behöver någon service alls. Man klarar sig fint utan mat och dryck och man vill bara bli förflyttad från plats A till plats B.
Idag läste jag att SAS har redovisat en förlust på 146 miljoner kronor. I och för sig har försluten varit ännu större historiskt, men jag tycker det är jättetråkigt. Jag vill verkligen stötta dem, men de har alldeles för höga priser! Det är ju inget specifikt bättre med dem, än andra flygbolag, tycker jag. Servicen är ungefär lika och det går inte snabbare vid incheckning eller boardning heller. Jag tror de måste tänka igenom varför folk hellre skulle vilja flyga med dem om deras priser är högre än andra. Kanske erbjuda snabbare incheckning och boarding? Kanske erbjuda mer bagage att ta med? Annars måste de sänka priserna för att bli konkurrenskraftiga! Jag är nog inte deras typ av kund egentligen, men jag tror att även de som har jobb vill ha en billig resa och bra service. Så som SAS verkar gå idag verkar inte hållbart...
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Skatt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Skatt. Visa alla inlägg
fredag 14 mars 2014
fredag 17 januari 2014
Spara smart till dina barn
Jag läste, här om dagen, i tidningen att allt färre föräldrar ger sina barn vecko- eller månadspeng. Istället skjuter många föräldrar till pengar när det behövs. Det här är lite oroande, tycker jag. Att barn får vecko- eller månadspeng är ett bra sätt att lära sina barn att handskas med pengar. Om man inte lär upp barnen att handskas med pengar är risken större att de träder in i vuxenlivet med väldigt lite kunskaper kring ekonomi.
Alla föräldrar försöker, såklart, ge sina barn det allra bästa. I många fall är "det allra bästa" egentligen ett av de sämre alternativen i slutänden. Alltför många föräldrar skämmer bort sina barn, och ger dem det mesta de vill ha. Det här gör ju barnen, såklart, tillfälligt glada men i ett långsiktigt perspektiv lär dem sig ingenting alls. Istället har de ingen koll på vad saker och ting kostar, och får ett intryck av att pengar växer på träden. När de sedan träder in i vuxenlivet, börjar jobba och inser att de kanske måste jobba en hel timme för att få kanske runt 80 kr före skatt, så finns det risk för en uppgivenhet och kanske till och med depression. De föreställer sig att de ska kunna köpa precis vad de vill med pengarna, men inser att en stor del av pengarna går till hyra och mat.
Jag tror inte de allra flesta föräldrarna tänker på att om ett barn anpassar sig till att få det mesta de vill ha, så blir det svårt att anpassa sig till ett liv där man inte får allt. Har man dessutom inte lärt barnen nackdelen med lån, så kan de lätt fastna i snabba sms-lån med hög effektiv ränta.
Ok, det är ju inte säkert att just ditt barn, som du skämmer bort, hamnar här men är det värt risken? Istället för att ge barnen det de vill ha direkt, låt dem istället spara ihop sin vecko- eller månadspeng så de får känslan av, både hur mycket pengar saker kostar men också den där förväntan när man äntligen har sparat ihop till det man vill ha. Det är dessutom bra om du leker affär med ditt barn, så de förstår sig på hur själva köpe-processen går till.
När barnen är små, dvs under tonåren, så räcker det att ge en veckopeng. Då får de köpa sitt eget godis och få en förståelse för vad godis och mindre leksaker kostar. Uppmuntra ditt barn att spara pengarna, och skjut kanske till en bonus när de har uppnått sparandet. På det sättet visar du dina barn att det lönar sig att spara.
När barnen är lite äldre, dvs i tonåren, kan du övergå till månadspeng. Det är viktigt att du släpper på tyglarna lite här, och låter barnet själv få göra sina inköp. Dock är det bra om du har lite koll på vad de lägger pengarna på. Nu är det dags för dig att börja visa hur man kan hålla nere på kostnader. Visa hur man kan jämföra kostnader i exempelvis matbutiken och vad man ska tänka på. Berätta gärna att man ibland måste dra ner på sina utgifter och se över sin ekonomi. Allt sådan där, som involverar ekonomi, som vi tycker är självklara är inte alltid självklara hos ett barn. Därför är det viktigt att man berättar hur man tänker, så barnet lär sig olika knep hur man bör tänka kring pengar och utgifter.
När det kommer till sparande till ens barn anser jag att det egentligen inte är lika viktigt som att lära sitt barn om konsumtion och ekonomi. Den bästa gåvan du kan ge är faktiskt att lära upp dem grunderna. Det är inte alltid jätteviktigt att man sätter av stora summor till barnens sparkonto varje månad. Det är klart att ett stort sparkonto är en bonus, men har man dåligt med pengar är det bättre att lägga energin på att lära upp sitt barn. Man kan sätta upp regler kring pengar som barnen får på julafton exempelvis. Låt säga att 80% av gåvorna, i form av pengar, ska sättas in i sparform medan 20% får barnet själv hantera. Det ger tydliga signaler till barnet hur viktigt sparande är.
Alla föräldrar försöker, såklart, ge sina barn det allra bästa. I många fall är "det allra bästa" egentligen ett av de sämre alternativen i slutänden. Alltför många föräldrar skämmer bort sina barn, och ger dem det mesta de vill ha. Det här gör ju barnen, såklart, tillfälligt glada men i ett långsiktigt perspektiv lär dem sig ingenting alls. Istället har de ingen koll på vad saker och ting kostar, och får ett intryck av att pengar växer på träden. När de sedan träder in i vuxenlivet, börjar jobba och inser att de kanske måste jobba en hel timme för att få kanske runt 80 kr före skatt, så finns det risk för en uppgivenhet och kanske till och med depression. De föreställer sig att de ska kunna köpa precis vad de vill med pengarna, men inser att en stor del av pengarna går till hyra och mat.
Jag tror inte de allra flesta föräldrarna tänker på att om ett barn anpassar sig till att få det mesta de vill ha, så blir det svårt att anpassa sig till ett liv där man inte får allt. Har man dessutom inte lärt barnen nackdelen med lån, så kan de lätt fastna i snabba sms-lån med hög effektiv ränta.
Ok, det är ju inte säkert att just ditt barn, som du skämmer bort, hamnar här men är det värt risken? Istället för att ge barnen det de vill ha direkt, låt dem istället spara ihop sin vecko- eller månadspeng så de får känslan av, både hur mycket pengar saker kostar men också den där förväntan när man äntligen har sparat ihop till det man vill ha. Det är dessutom bra om du leker affär med ditt barn, så de förstår sig på hur själva köpe-processen går till.
När barnen är små, dvs under tonåren, så räcker det att ge en veckopeng. Då får de köpa sitt eget godis och få en förståelse för vad godis och mindre leksaker kostar. Uppmuntra ditt barn att spara pengarna, och skjut kanske till en bonus när de har uppnått sparandet. På det sättet visar du dina barn att det lönar sig att spara.
När barnen är lite äldre, dvs i tonåren, kan du övergå till månadspeng. Det är viktigt att du släpper på tyglarna lite här, och låter barnet själv få göra sina inköp. Dock är det bra om du har lite koll på vad de lägger pengarna på. Nu är det dags för dig att börja visa hur man kan hålla nere på kostnader. Visa hur man kan jämföra kostnader i exempelvis matbutiken och vad man ska tänka på. Berätta gärna att man ibland måste dra ner på sina utgifter och se över sin ekonomi. Allt sådan där, som involverar ekonomi, som vi tycker är självklara är inte alltid självklara hos ett barn. Därför är det viktigt att man berättar hur man tänker, så barnet lär sig olika knep hur man bör tänka kring pengar och utgifter.
När det kommer till sparande till ens barn anser jag att det egentligen inte är lika viktigt som att lära sitt barn om konsumtion och ekonomi. Den bästa gåvan du kan ge är faktiskt att lära upp dem grunderna. Det är inte alltid jätteviktigt att man sätter av stora summor till barnens sparkonto varje månad. Det är klart att ett stort sparkonto är en bonus, men har man dåligt med pengar är det bättre att lägga energin på att lära upp sitt barn. Man kan sätta upp regler kring pengar som barnen får på julafton exempelvis. Låt säga att 80% av gåvorna, i form av pengar, ska sättas in i sparform medan 20% får barnet själv hantera. Det ger tydliga signaler till barnet hur viktigt sparande är.
måndag 6 januari 2014
Några viktiga datum för 2014
Nytt år och nya datum att komma ihåg för 2014.
31 januari
Det här är sista dagen för arbetsgivare att lämna kontrolluppgifter för inkomståret 2013.
12 februari
Sista dagen för att göra en eventuell extra skatteinbetalning om du räknar med ett underskott av slutlig skatt på mer än 30 000 kr och vill undvika att få kostnadsränta. Från och med 13 februari börjar räntan räknas.
12 mars
Förfallodagen för underskott av slutlig skatt för de som fick sitt skattebesked i december 2013.
17 mars - 15 april
Utskick av inkomstdeklarationen.
5 maj
Sista dagen att lämna in sin inkomstdeklaration.
5 juni
Från och med detta datum betalas skattepengarna ut.
6 augusti
Omgång två av skattepengar börjar betalas ut.
10 september
Ännu en omgång av utbetalning av skattepengar.
3 november
Sista dagen att lämna fastighetsdeklaration till allmän fastighetstaxering 2015 (småhus).
10 december
Årets sista utbetalning av skattepengar.
31 januari
Det här är sista dagen för arbetsgivare att lämna kontrolluppgifter för inkomståret 2013.
12 februari
Sista dagen för att göra en eventuell extra skatteinbetalning om du räknar med ett underskott av slutlig skatt på mer än 30 000 kr och vill undvika att få kostnadsränta. Från och med 13 februari börjar räntan räknas.
12 mars
Förfallodagen för underskott av slutlig skatt för de som fick sitt skattebesked i december 2013.
17 mars - 15 april
Utskick av inkomstdeklarationen.
5 maj
Sista dagen att lämna in sin inkomstdeklaration.
5 juni
Från och med detta datum betalas skattepengarna ut.
6 augusti
Omgång två av skattepengar börjar betalas ut.
10 september
Ännu en omgång av utbetalning av skattepengar.
3 november
Sista dagen att lämna fastighetsdeklaration till allmän fastighetstaxering 2015 (småhus).
10 december
Årets sista utbetalning av skattepengar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)