Visar inlägg med etikett Tjänst. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tjänst. Visa alla inlägg

söndag 23 mars 2014

Hoppas, hoppas, hoppas!

Nu gäller det att hålla tummarna! Som jag skrivit tidigare har jag fått jobb i en annan del av Sverige. Såklart, när det gäller storstäder, är bostadsbristen enorm! Men nu har jag kanske fått tag på en lägenhet där jag kan stanna mellan 1-1,5 år. Jag håller verkligen alla mina tummar och tår nu! De som hyr ut verkar jättetrevliga och både läget och hyran ligger bra. Det skulle vara så skönt om det löste sig med bostad, så jag kan fokusera på flytt och allt annat som måste göras fram tills dess. Det skulle också vara så skönt att ha ett boende för en längre tid, så jag enbart kan fokusera på mitt jobb och inte behöva packa alla saker varannan månad. Skulle jag få hyra denna lägenhet finns det till och med utrymme för mig att spara stora slantar tills jag köper egen lägenhet. Hoppas, hoppas, hoppas!

fredag 14 mars 2014

SAS måste tänka igenom vad de kan erbjuda som andra flygbolag inte kan erbjuda.

Igår flög jag från Göteborg till Stockholm. Anledningen var en arbetsintervju. När jag bokade min resa så tänkte jag faktiskt att jag ska försöka boka med SAS, just för att stödja dem. Efter noga kollat priserna insåg jag att det skulle kosta mig, som är arbetslös, 1500 kr mer att flyga den sträckan än med Norwegian. Jag hade tänkt att jag kunde lägga nån hundring mer för att stödja dem, men 1500 kr mer kan jag inte lägga ut bara för att stötta ett bolag. Särskilt inte på en så kort sträcka som Göteborg - Stockholm då man knappt behöver någon service alls. Man klarar sig fint utan mat och dryck och man vill bara bli förflyttad från plats A till plats B.

Idag läste jag att SAS har redovisat en förlust på 146 miljoner kronor. I och för sig har försluten varit ännu större historiskt, men jag tycker det är jättetråkigt. Jag vill verkligen stötta dem, men de har alldeles för höga priser! Det är ju inget specifikt bättre med dem, än andra flygbolag, tycker jag. Servicen är ungefär lika och det går inte snabbare vid incheckning eller boardning heller. Jag tror de måste tänka igenom varför folk hellre skulle vilja flyga med dem om deras priser är högre än andra. Kanske erbjuda snabbare incheckning och boarding? Kanske erbjuda mer bagage att ta med? Annars måste de sänka priserna för att bli konkurrenskraftiga! Jag är nog inte deras typ av kund egentligen, men jag tror att även de som har jobb vill ha en billig resa och bra service. Så som SAS verkar gå idag verkar inte hållbart...

onsdag 12 mars 2014

Vippon - en månad utan någon leverans. Lyfter ett varnande finger till er andra!

Den 10:e februari beställde jag en vara från Vippon men än idag har varan inte kommit (alltså över en månad och ingen vara har kommit). Jag har mailat dem och fått svar varje gång, men varje gång säger de att någonting har blivit fel i deras system. Nu vet jag inte om jag har blivit lurad eller om de helt ärligt haft stora problem med leveranser. Därför vill jag informera andra om detta. Tanken med varan var att den skulle vara en alla-hjärtans-dag-present till min mamma, men nu har det gått så lång tid att det tagit udden av själva presenten. 

När sådant här inträffar är det bra att veta vad som gäller. Konsumentköplagen ska skydda dig i sådana här ärenden. Enligt denna lag så har man tre alternativ att göra. Det första är om man inte har betalat hela summan än. Då kan man hålla inne på att betala resten av summan, fast det finns ju en risk i detta. Om du håller inne för stor del av summan kan du få betala dröjsmålsränta till säljaren. Det andra är att man kräver att säljaren ska skicka varan och det tredje är att man häver köpet. Att häva köpet kan vara svårt om säljaren inte är kontaktbar. Dessutom kan det krävas speciella anledningar till att man häver köpet. I vissa fall kan man även kräva en kompensation för att produkten inte blivit levererad i tid. Det klassas mer som ett skadestånd och kan enbart krävas om man beställt något som måste komma en speciell dag (exempelvis en brudklänning) och tjänar inget syfte om den kommer sent. 

Vad det gäller mig, så ger jag dem några dagar till. Annars blir det att kontakta Allmänna reklamationsnämnden och ta det vidare där. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, men varje gång så skyller de på någonting nytt. I början skyllde de på att varan var slut på lager. Jag tycker det är riktigt dåligt att de inte informerar om detta på sidan när man köper varan. Andra gången var det fel i systemet. För att inte tala om problemet som var när jag beställde varan. Jag kunde inte betala med internetbanken, försökte två gånger, och var sedan tvungen att betala via bankgiro pga strulet. Det gjorde att jag inte visste om de dragit pengar de första gångerna eller inte. Det visade sig att inga pengar drogs, men ändå struligt. Sen hade jag fyllt i min mammas adress som leveransadress, men i bekräftelsemailet stod det min adress ändå som leveransadress. Nä, det har bara strulat sedan beställningen och jag uppmanar dem att fixa till allt strul på hemsidan och lösa alla problem med leverans. Ni andra, var försiktiga!

måndag 10 mars 2014

Butiksannonser - vad gäller för konsumenter?

Idag ska jag skriva lite om vad som gäller för priser i annonser som butiker har. Det kan vara bra att veta innan man kavlar upp ärmarna för att ge sig in i en fight.

Enligt lagen ska informationen i en butiksannons alltid vara tydlig och korrekt, men det finns undantag. Ibland kan tryckfelsnisse vara framme i annonsen och då är det bra, som konsument, att veta vad man har rätt till. Om det blir fel i en annons har man inte rätt att köpa varan till det pris som står i annonsen. Det är inte förrän konsumenten och säljaren kommit överens om ett pris i butiken som priset är godkänt. Det innebär alltså att om det endast står i en annons så behöver inte butiken gå med på priset i butiken. Det innebär alltså att du inte kan ta mig dig annonsen in i butiken och kräva att du ska kunna köpa en vara för det priset. I många fall kan säkert butiken låta det gå, just för att hålla god konsumentsed, men det är alltså inte ett krav.

Så länge en butik har ett visst antal produkter eller tjänster för ett viss pris, så har butiken rätt att meddela att produkten eller tjänsten är slutsåld och därmed inte gäller längre. Antalet produkter varierar beroende på vad det är. Det innebär alltså att du, som konsument, inte kan kräva ett lågt utannonserat pris senare, då produkten kommit in i lager igen.

Skulle det vara så att en butik medvetet har en vilseledande annons så har konsumenten ändå inte rätt att köpa varan för det billiga priset. Dock kan konsumenten få ersättning för exempelvis resa till butiken på grund av den vilseledda annonsen.

Lite bra saker att veta när man är ute och handlar efter butiksannonser. Det finns alltså ingen anledning att kavla upp ärmarna och argumentera för att en annons säger en sak och butiken vägrar gå med på detta. Du vinner nog mest på att försöka vara trevlig och glad, då finns det nog större chans att butiken gör sitt yttersta för att lösa situationen.

lördag 8 mars 2014

Dags för shoppingtur? Vi tipsar om produkttester att läsa innan.

Jag befinner mig i en tid i livet då många stora saker inte riktigt är i ordning. Jag är arbetslös samt att jag och min sambo har beslutat att gå olika riktningar i livet. Det innebär att, när jag väl får jobb och flyttar, måste jag köpa många saker till mitt nya hem. Därför vill jag, helt osponsrat, tipsa om en tidning som heter Råd & Rön. Egentligen tycker jag tidningen i sig är sådär, men på nätet finns det många bra tester som de genomfört. Vissa av dem är gratis för alla, men vissa måste man vara prenumerant för att komma åt. 

Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.

Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.

söndag 19 januari 2014

Tjäna pengar på din blogg

Det finns en tjänst som jag precis snubblat över, där du enkelt kan tjäna lite pengar på din blogg. Jag har själv testat denna tjänst och den verkar fungera bra! Sidan heter Blogfame och man behöver bara registrera ett konto så är man igång. Det hela är gratis.

Sedan kan du kan tipsa dina bloggläsare om olika produkter/hemsidor/annat som finns att välja på Blogfame. Så det är bara att tipsa på! Just nu får du 50 kr direkt när du blir medlem som en bonus. Man kan enkelt läsa på deras hemsidan hur hela tjänsten fungerar, men verkar vara superenkelt. 

Jag har bestämt mig att de pengar jag tjänar på denna blogg ska gå direkt till aktieköp, så jag både kan lära mig mer om aktier och skriva mer här.