Här kommer en lite privat berättelse kring att ta bostadslån, och hur mycket kundservice kan betyda.
Jag har precis flyttat från en storstad till en annan i Sverige och bostadsbristen är stor. Egentligen var det bara tur att jag hittade den bostaden jag kan hyra tillfälligt just nu. Det var faktiskt via vänners vänners vänner jag fick tag på den.
Eftersom jag har fått en fast anställning, ingen provanställning, så har jag därför möjlighet att kunna låna pengar för att köpa bostadsrätt. Jätteroligt, känner jag och ser fram emot det väldigt mycket. När jag ansökt om lånelöfte, vilket man idag bara verkar kunna göra via nätet på smidigaste sätt, så var jag förberedd på att det skulle behövas skickas in anställningsbevis etc. Anledningen är såklart att jag varit student i många år och, även om jag har jobbat, inte dragit in några större summor de senaste åren.
Så, jag söker om lån på SBAB eftersom de verkar ha en bra ränta jämfört med tex Swedbank. Trots det så har jag ändå varit kund hos Swedbank i hela mitt liv så jag skickade även in en ansökan hos dem. Jag tänkte att Swedbank borde väl vara rädda om sina trogna kunder.
Från SBAB får jag snabbt ett besked om att allt ser bra ut, men jag måste komplettera med anställningsbevis och lönespecifikation. Det var precis vad jag hade väntat mig, och jag skickar in, elektroniskt, kopior på dessa papper.
Från Swedbank, däremot, får jag följande besked "Just nu kan banken inte bevilja dig det lån du sökt. Det kan bero på att du saknar till kontantinsatsen eller pga andra faktorer". Själv sitter jag och blir irriterad och tänker att det är väl självklart att de inte kan bevilja mig ett lån om de inte kontaktar mig och pratar med mig! Jag har inte hört ett ljud från Swedbank alls! Det enda jag fått är att jag ska ringa Swedbank och prata med dem.
Nu är det så att bankerna tjänar massor med pengar på lån. Som privatperson kanske det känns som att banken är snäll som lånar ut pengar till dig, men sanningen är att det är du som är snäll som väljer just deras bank. Swedbank verkar inte ha förstått detta! Jag har tagit mig tid att fylla in en ansökan om lån hos med, tagit mig tid att fylla i alla fält som de kräver att man fyller i. Då är väl det minsta en bank kan göra att ringa upp dig och prata om ansökan?
På SBAB har jag inte mötts än annat än trevliga personer i telefon och via e-post. Det har aldrig varit snack om att jag inte skulle bli beviljad lån utan det han känts som de tar det jag säger seriöst och tror på det jag säger. Och mycket riktigt har de även fått de pappren som de velat ha från mig.
Nä, för min del blir det att byta bank och då går jag från en bank som jag haft i hela mitt liv. Allt bara för att jag länge känt att kundservicen sviker på Swedbank och när jag behöver deras hjälp, för en gång skull i livet, så finns de inte där. Däremot har jag funnits där för dem i hela mitt liv. Känns inte rätt...
Läs gärna mer om Ekonomi på min hemsida Ekonomiprat.se
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Swedbank. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Swedbank. Visa alla inlägg
fredag 6 juni 2014
torsdag 27 mars 2014
Earth Hour på Lördag - Världens största miljömanifestation
På lördag (29 mars klockan 20.30) är det åter igen dags att släcka lamporna för att engagera världen i att spara energi. Det är 150 länder som deltar och evenemanget pågår i en timme. Det blir fler och fler företag i världen som deltar i evenemanget, exempelvis Swedbank som kommer släcka ner sina huvudkontor i Sverige, Norge, Danmark, Kina, USA och Baltikum.
Men är idén verkligen bra? Ja, tanken är nog bra och än så länge är det nog inga större problem med evenemanget. Skulle evenemanget bli större i Sverige kan det nog få vissa konsekvenser på Sveriges elnät. Elnätet måste ju hållas konstant (spänning och fas) och blir det plötsliga tidpunkter då konsumenter och företag (fabriker) förbrukar en stor mängd / stänger av sina maskiner, kan det nog få elnätet att bli lite svajigt. Idag är det dock mest hushållen som släcker sina lysen och stänger av TV:n, och det är en sådan liten del av energiförbrukningen.
Men är idén verkligen bra? Ja, tanken är nog bra och än så länge är det nog inga större problem med evenemanget. Skulle evenemanget bli större i Sverige kan det nog få vissa konsekvenser på Sveriges elnät. Elnätet måste ju hållas konstant (spänning och fas) och blir det plötsliga tidpunkter då konsumenter och företag (fabriker) förbrukar en stor mängd / stänger av sina maskiner, kan det nog få elnätet att bli lite svajigt. Idag är det dock mest hushållen som släcker sina lysen och stänger av TV:n, och det är en sådan liten del av energiförbrukningen.
torsdag 20 mars 2014
Swedbank borde nog tänka på bättre service till sina kunder... Dåligt rykte är svårt att vända.
Det är stort fokus just nu på Swedbank och hur de hanterar sina kunder när det kommer till Swedbank Robur. Aktiespararna verkar vilja ha saken prövad och personligen tycker jag att en prövning bör ske. Man måste få någon ordning på vad som gäller och jag tycker någon måste ta ansvaret för sådant. Annars finns det ju ingen som är ansvarig när privatpersoner investerar sina pengar i något. Visst finns det ett visst ansvar hos privatpersoner att investera klokt och kolla upp siffror (och inte bara lita på information från banken själv), men jag tycker inte man kan skylla allt på privatpersoner i detta fall. Om fallet är så att Swedbanks VD, Michael Wolf, informerade om att allting var jättebra fast det egentligen inte riktigt var så, så tycker jag det går under missledande information.
Själv har jag Swedbank som bank och jag sitter redan på gränsen till att byta bank. Jag tycker att Swedbank har haft en ganska dålig strategi bakåt i tiden och ett alltför högt intresse för vinst. Den där vinsten sitter jag ju och stödjer, även om jag egentligen tycker att de kanske borde vara mindre penga-aggressiva. Såklart sitter inte Swedbank själv i denna position, utan många banker jobbar såhär.
Anledningen är att svenska skattebetalare räddat banken två gånger i nutid. Första gången var i början på 1990-talet då banken lånade ut, och lånade ut och det gick åt skogen. Gissa varför banken lånar ut och lånar ut då? Jo, för det är smaskigt intjänade pengar. För varje utlåning till en lägenhet (idag) tjänar banken säkert mer än 1 miljon kronor under en lång tid. Andra gången vad det exakt samma sak fast i Baltikum. Lätta pengar minsann...
Såklart finns det andra affärer som banken gjort som är riktigt bra, men som kund hos Swedbank tycker jag de faller och faller. Det har blivit alltför mycket om att de vill tjäna pengar på en, trots att jag haft banken sedan jag föddes. De ger mig ju ingen direkt förmån då jag haft banken länge och det tycker jag är riktigt dåligt. De bara tar in pengar från mig utan att blinka, och precis lika mycket som en annan som precis tecknat de som bank. Sen har vi det här med Swedbank Robur, där jag tycker de inte tagit sitt ansvar i frågan. Nä, skärpning nu Swedbank... Annars blir det byte till någon annan bank som har vettiga saker att erbjuda mig.
Själv har jag Swedbank som bank och jag sitter redan på gränsen till att byta bank. Jag tycker att Swedbank har haft en ganska dålig strategi bakåt i tiden och ett alltför högt intresse för vinst. Den där vinsten sitter jag ju och stödjer, även om jag egentligen tycker att de kanske borde vara mindre penga-aggressiva. Såklart sitter inte Swedbank själv i denna position, utan många banker jobbar såhär.
Anledningen är att svenska skattebetalare räddat banken två gånger i nutid. Första gången var i början på 1990-talet då banken lånade ut, och lånade ut och det gick åt skogen. Gissa varför banken lånar ut och lånar ut då? Jo, för det är smaskigt intjänade pengar. För varje utlåning till en lägenhet (idag) tjänar banken säkert mer än 1 miljon kronor under en lång tid. Andra gången vad det exakt samma sak fast i Baltikum. Lätta pengar minsann...
Såklart finns det andra affärer som banken gjort som är riktigt bra, men som kund hos Swedbank tycker jag de faller och faller. Det har blivit alltför mycket om att de vill tjäna pengar på en, trots att jag haft banken sedan jag föddes. De ger mig ju ingen direkt förmån då jag haft banken länge och det tycker jag är riktigt dåligt. De bara tar in pengar från mig utan att blinka, och precis lika mycket som en annan som precis tecknat de som bank. Sen har vi det här med Swedbank Robur, där jag tycker de inte tagit sitt ansvar i frågan. Nä, skärpning nu Swedbank... Annars blir det byte till någon annan bank som har vettiga saker att erbjuda mig.
lördag 21 december 2013
Så gör du en egen budget
Jag har skrivit mycket om hur viktigt det är att göra en egen budget, och tänkte därför tipsa om lite länkar där man får råd och tips.
På Konsumentverkets hemsida kan man hitta en budgetkalkyl där man fyller i alla sina lån, inkomster, familjeförhållanden osv. De beräknar ut en budgetkalkyl åt dig. På den här länken kan du hitta den senaste broschyren "Koll på pengarna", som går igenom olika normer vad olika saker brukar kosta, så man lätt kan jämföra med sin egen ekonomi. Från och med 20 januari kan man ladda hem denna broschyr för 2014.
Sparapengar.be har en budget som man kan ladda hem. Det är en Excel-fil, så man måste ha Excel för att kunna använda den. På deras hemsida finns lite förslag hur man kan spara till en miljon kronor och en del andra förslag.
På Mallar.biz kan du hitta mängder av mallar för olika ändamål. Just denna länk skickar dig till avdelningen privatekonomi, men det finns mallar för andra ändamål också. Under privatekonomi kan du hitta mallar för egen budget, skulder, lån, försäljning, köp, bostadsrättsföreningar, fastigheter, uppsägning mm.
Swedbank har några budgetexempel. Själv tycker jag de inte är så mycket till hjälp, men det kanske finns någon därute som tycker de är bra.
Nordea har något liknande Swedbank.
Lycka till!
På Konsumentverkets hemsida kan man hitta en budgetkalkyl där man fyller i alla sina lån, inkomster, familjeförhållanden osv. De beräknar ut en budgetkalkyl åt dig. På den här länken kan du hitta den senaste broschyren "Koll på pengarna", som går igenom olika normer vad olika saker brukar kosta, så man lätt kan jämföra med sin egen ekonomi. Från och med 20 januari kan man ladda hem denna broschyr för 2014.
Sparapengar.be har en budget som man kan ladda hem. Det är en Excel-fil, så man måste ha Excel för att kunna använda den. På deras hemsida finns lite förslag hur man kan spara till en miljon kronor och en del andra förslag.
På Mallar.biz kan du hitta mängder av mallar för olika ändamål. Just denna länk skickar dig till avdelningen privatekonomi, men det finns mallar för andra ändamål också. Under privatekonomi kan du hitta mallar för egen budget, skulder, lån, försäljning, köp, bostadsrättsföreningar, fastigheter, uppsägning mm.
Swedbank har några budgetexempel. Själv tycker jag de inte är så mycket till hjälp, men det kanske finns någon därute som tycker de är bra.
Nordea har något liknande Swedbank.
Lycka till!
Taggar:
Banker,
Budget,
Ekonomisk Plan,
Excel,
Konsumentverket,
Nordea,
Swedbank
lördag 30 november 2013
Uppdatering kring mina "låtsas-aktier"
Den 20 november köpte jag lite aktier på låtsas, för att kolla hur det skulle gå. Jag köpte
- Etrion (ETX) 1500 st för 3,34
- Byggmax (BMAX) 100 st för 49,20
- Swebank A (SWED A) 30 st för 166,70
- Nordea Bank (NDA SEK) 60 st för 81,60
- Sportamore (SPOR) 130 st för 38,50
- Avanza Bank Hold. (AZA) 23 st för 214,00
- Kinnevik B (KINV B) 20 st för 244,20
- Dibs P.S (DIBS) 120 st för 43,00
Jag "satsade" 39798 SEK. Nu har jag kollat mina aktier och alla har faktiskt gått med vinst!
- Etrion (ETX) 1500 st för 4,46
- Byggmax (BMAX) 100 st för 49,40
- Swebank A (SWED A) 30 st för 167,50
- Nordea Bank (NDA SEK) 60 st för 84,75
- Sportamore (SPOR) 130 st för 40,40
- Avanza Bank Hold. (AZA) 23 st för 219,50
- Kinnevik B (KINV B) 20 st för 259,90
- Dibs P.S (DIBS) 120 st för 44,30
Så jag är nu uppe i 42555 SEK. Det är inte illa faktiskt :)
Nu är det ju så att man måste betala courtage och reavinst, så själva vinsten om jag skulle sälja skulle inte bli så mycket. Dock är det intressant hur pengarna faktiskt har växt under de här 10 dagarna...
tisdag 26 november 2013
Kollat upp CSN-lån
CSN har man ju lånat en del pengar från då man studerat i nära sex år. Jag har kollat upp vad man har för ränta på CSN-lånet vilket är 1,3 %. Det lustiga i det här är att man alltid hört hur bra CSN-lån är, alltså jämfört med bankerna. Jo, det stämmer ju men om man jämför med vad man får i ränta på sparpengar så är lånräntan mycket högre. Jag kollade upp räntan på ett e-sparkonto på Swedbank och de har 0,45% ränta. Det innebär att om man inte har några andra lån än CSN och sätter pengar in på sparkontot varje månad skulle man, rent ekonomiskt, vinna på att betala tillbaka till CSN istället.
Har man bostadslån däremot vinner man, normalt, på att amortera istället för att sätta in på sparkontot varje månad. Lånräntan på bostadslån är ofta högre än räntan du får på dina insatta pengar samt att ett bolån ofta handlar om en hög summa pengar. Det här är väl bäst om man ser sig själv bo där man bor långsiktigt. Alternativet är ju att investera i aktier, men då är det viktigt att man tänker långsiktigt.
Jag har öppnat konto på Marginalen bank, som just nu erbjuder 2,2% ränta på sparkapital. Så för min del skulle det vara mer lönsamt att spara mina pengar istället för att betala mer till CSN än vad de räknar ut att jag ska betala tillbaka. Men ändras den här sparräntan nedåt så börjar det nog bli mer attraktivt att betala mer till CSN och försöka minska ner lånet snabbare.
Viktigt är dock att du gör lite egna beräkningar själv innan du väljer olika metoder. Om man inte har så stor CSN-skuld och tror att man kan betala av det väldigt fort så kan det ju löna sig att bli av med den skulden. CSN tar ju administrativa utgifter och liknande. Man måste kolla hur mycket pengar man faktiskt betalar eller får ut på räntan för att kunna bestämma vad som ska prioriteras.
Har man bostadslån däremot vinner man, normalt, på att amortera istället för att sätta in på sparkontot varje månad. Lånräntan på bostadslån är ofta högre än räntan du får på dina insatta pengar samt att ett bolån ofta handlar om en hög summa pengar. Det här är väl bäst om man ser sig själv bo där man bor långsiktigt. Alternativet är ju att investera i aktier, men då är det viktigt att man tänker långsiktigt.
Jag har öppnat konto på Marginalen bank, som just nu erbjuder 2,2% ränta på sparkapital. Så för min del skulle det vara mer lönsamt att spara mina pengar istället för att betala mer till CSN än vad de räknar ut att jag ska betala tillbaka. Men ändras den här sparräntan nedåt så börjar det nog bli mer attraktivt att betala mer till CSN och försöka minska ner lånet snabbare.
Viktigt är dock att du gör lite egna beräkningar själv innan du väljer olika metoder. Om man inte har så stor CSN-skuld och tror att man kan betala av det väldigt fort så kan det ju löna sig att bli av med den skulden. CSN tar ju administrativa utgifter och liknande. Man måste kolla hur mycket pengar man faktiskt betalar eller får ut på räntan för att kunna bestämma vad som ska prioriteras.
torsdag 21 november 2013
Courtage - helt nytt begrepp för mig
Japp, så är det! Jag har aldrig stött på ordet eller betydelsen för Courtage förut. Nu sitter säkert många och tänker "Herregud och denne ska in i aktievärlden", men man måste ju börja nånstans. Courtage är en avgift som fondmäklare tar ut när du säljer eller köper aktier. Oftast slås kostnader för samma dag samman, så man endast behöver betala en gång under samma dag oavsett om man säljer eller köper mer. Kostnaden kan ligga mellan 20-100 kr, men kan även vara procentuellt på den summa du köper eller säljer.
Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.
Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:
Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.
Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:
- Etrion (ETX)
- Byggmax (BMAX)
- Swebank A (SWED A)
- Nordea Bank (NDA SEK)
- Sportamore (SPOR)
- Avanza Bank Hold. (AZA)
- Kinnevik B (KINV B)
- Dibs P.S (DIBS)
Den exakta summan jag satsade var 39 798 kr, så får vi se hur det går. Jag återkommer med uppföljning.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)