Jag vill påminna alla om att sista anmälningsdagen för Börs-SM är den 17:e mars 2014 (imorgon). Det är Aktiespararna som arrangerar ett så kallat börs-SM varje år, där deltagarna tävlar om fina priser med riktiga pengar och aktier. Tävlingsportföljen administreras hos Aktieinvest och courtageavgiften är 58 kronor per omplacering. Den aktieägare vars portfölj har utvecklats bäst mellan 4 april och 27 november 2014 får titeln "Svensk mästare i aktieplacering 2014". Förra året vann vinnaren en halv miljon kronor samt en resa till Nasdaq OMX i New York. Men det finns även fler portföljer som vinner pengar enligt vinstplanen.
Deltagarbeloppet kostar 5000 SEK och 200 kr går till administrativa avgifter och 300 kr går till vinstpotten. Totalt får du placera 4500 SEK i fyra aktier. Lägsta insats är 500 SEK för en aktie och högsta är 3000 SEK. Mer information samt aktieförteckningen kan du hitta på borssm.se.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Aktiespararna. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Aktiespararna. Visa alla inlägg
söndag 16 mars 2014
lördag 1 februari 2014
Börs-SM 2014 - Chans att vinna en halv miljon + resa till New York
Aktiespararna arrangerar varje år ett börs-SM där man kan delta med riktiga pengar och aktier. Tävlingsportföljen administreras hos Aktieinvest och courtageavgiften är 58 kronor per omplacering. Den aktieägare vars portfölj har utvecklats bäst mellan 4 april och 27 november 2014 får titelt "Svensk mästare i aktieplacering 2014" och förra året vann vinnaren en halv miljon kronor samt en resa till Nasdaq OMX i New York. Men det finns även fler portföljer som vinner pengar enligt vinstplanen.
Deltagarbeloppet kostar 5000 SEK och 200 kr går till administrativa avgifter och 300 kr går till vinstpotten. Totalt får du placera 4500 SEK i fyra aktier. Lägsta insats är 500 SEK för en aktie och högsta är 3000 SEK. Mer information samt aktieförteckningen kan du hitta på borssm.se. Lycka till!
Deltagarbeloppet kostar 5000 SEK och 200 kr går till administrativa avgifter och 300 kr går till vinstpotten. Totalt får du placera 4500 SEK i fyra aktier. Lägsta insats är 500 SEK för en aktie och högsta är 3000 SEK. Mer information samt aktieförteckningen kan du hitta på borssm.se. Lycka till!
Årsredovisning - En viktig källa när man ska köpa och sälja aktier
Det har varit, och kommer inom kort framöver, många stora bolag som redovisat sina årsrapporter och som nybörjare kan man ju fundera varför det är så viktigt. Sanningen är att årsredovisningen är riktigt viktig för att kunna analysera sina aktier.
Årsredovisningen, som oftast hittas på bolagets hemsida, innehåller ofta två delar: en formell del och en beskrivande del. Den formella delen innehåller information om exempelvis nyemissioner, företagsköp, hur årets vinst ska fördelas, resultat och balansräkning samt kassaflödet. Den beskrivande delen innehåller information om företagets verksamhet, hur organisationen är uppbyggd och deras produkter.
Det är viktigt att man försöker få en bra förståelse för bolagets verksamhet. Man kan börja med att överblicka den beskrivande delen för att få ett större perspektiv. Sedan kan man gå över till den formella delen och kolla på resultatet och balansräkningen samt kassaflödet. Det kan vara bra att läsa vd-ordet, för att se vad som tas upp specifikt, men tänk dock på att denna oftast är mer positiv än verkligheten.
Det kan vara bra att skriva ut (om man inte redan har en papperskopia) årsredovisningen och stryka under de sakerna som man anser är viktiga. På det sättet kan man lättare överblicka allting senare.
Att titta på tidigare årsredovisningar kan vara en bra idé, för att få en överblick vad bolaget haft för tidigare målsättningar. Om bolaget lyckats leverera sina mål tidigare kan det ses som ett gott tecken.
Sen kan man ta användning av vad media har skrivit om bolaget. Media påverkar ofta hur allmänheten ser på aktien och det kan vara bra att se om företaget hamnat i blåsväder tidigare. Bedöm om detta kan hända igen. Exempelvis kan man gå in på Dagens Industri, Privata Affärer, Veckans Affärer, Affärsvärlden, Aktiespararna men det kan vara bra att gå in på olika bankers hemsidor och läsa också.
Årsredovisningen, som oftast hittas på bolagets hemsida, innehåller ofta två delar: en formell del och en beskrivande del. Den formella delen innehåller information om exempelvis nyemissioner, företagsköp, hur årets vinst ska fördelas, resultat och balansräkning samt kassaflödet. Den beskrivande delen innehåller information om företagets verksamhet, hur organisationen är uppbyggd och deras produkter.
Det är viktigt att man försöker få en bra förståelse för bolagets verksamhet. Man kan börja med att överblicka den beskrivande delen för att få ett större perspektiv. Sedan kan man gå över till den formella delen och kolla på resultatet och balansräkningen samt kassaflödet. Det kan vara bra att läsa vd-ordet, för att se vad som tas upp specifikt, men tänk dock på att denna oftast är mer positiv än verkligheten.
Det kan vara bra att skriva ut (om man inte redan har en papperskopia) årsredovisningen och stryka under de sakerna som man anser är viktiga. På det sättet kan man lättare överblicka allting senare.
Att titta på tidigare årsredovisningar kan vara en bra idé, för att få en överblick vad bolaget haft för tidigare målsättningar. Om bolaget lyckats leverera sina mål tidigare kan det ses som ett gott tecken.
Sen kan man ta användning av vad media har skrivit om bolaget. Media påverkar ofta hur allmänheten ser på aktien och det kan vara bra att se om företaget hamnat i blåsväder tidigare. Bedöm om detta kan hända igen. Exempelvis kan man gå in på Dagens Industri, Privata Affärer, Veckans Affärer, Affärsvärlden, Aktiespararna men det kan vara bra att gå in på olika bankers hemsidor och läsa också.
onsdag 29 januari 2014
Möte med Aktiespararna i Uppsala
Ikväll var jag på möte med Aktiespararna i Uppsala. Det var ett riktigt givande möte med både föreläsning och diskussioner. Jag tycker deras initiativ är riktigt bra och alla verkar så glada och tillmötesgående. Känner mig riktigt nöjd med kvällen. Jag fick dessutom träffa en massa andra personer i samma sits som jag, vilket gav väldigt mycket. Jag kan verkligen rekommendera att bli medlem där, som nybörjare iaf, och delta i deras aktiviteter!
fredag 6 december 2013
Gått med i Aktiespararna
Idag har jag gått med i Aktiespararna. Jag gick mest med för att få tidningen och deras utskick via e-mail, men det är en massa andra förmåner man får också. Bland annat får man:
- Förmånliga priser och rabatter via deras värdepappersbolag, Aktieinvest.
- Gratis tillgång till aktiejuridisk rådgivning.
- Prenumerant av deras e-nyhetsbrev.
- Kommentera artiklar och diskutera i deras forum.
- Tillgång till deras aktieanalysprogram.
Nu är det så att jag har knappt någon aning om vad allting är. Jag försökte anmäla mig till deras nyhetsbrev, men det krävs prenumerationsnummer för det och det har jag inte fått än. Jag får nog ge det några dagar så jag får något sådan nummer och testa deras olika tillgångar.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)