Det har varit, och kommer inom kort framöver, många stora bolag som redovisat sina årsrapporter och som nybörjare kan man ju fundera varför det är så viktigt. Sanningen är att årsredovisningen är riktigt viktig för att kunna analysera sina aktier.
Årsredovisningen, som oftast hittas på bolagets hemsida, innehåller ofta två delar: en formell del och en beskrivande del. Den formella delen innehåller information om exempelvis nyemissioner, företagsköp, hur årets vinst ska fördelas, resultat och balansräkning samt kassaflödet. Den beskrivande delen innehåller information om företagets verksamhet, hur organisationen är uppbyggd och deras produkter.
Det är viktigt att man försöker få en bra förståelse för bolagets verksamhet. Man kan börja med att överblicka den beskrivande delen för att få ett större perspektiv. Sedan kan man gå över till den formella delen och kolla på resultatet och balansräkningen samt kassaflödet. Det kan vara bra att läsa vd-ordet, för att se vad som tas upp specifikt, men tänk dock på att denna oftast är mer positiv än verkligheten.
Det kan vara bra att skriva ut (om man inte redan har en papperskopia) årsredovisningen och stryka under de sakerna som man anser är viktiga. På det sättet kan man lättare överblicka allting senare.
Att titta på tidigare årsredovisningar kan vara en bra idé, för att få en överblick vad bolaget haft för tidigare målsättningar. Om bolaget lyckats leverera sina mål tidigare kan det ses som ett gott tecken.
Sen kan man ta användning av vad media har skrivit om bolaget. Media påverkar ofta hur allmänheten ser på aktien och det kan vara bra att se om företaget hamnat i blåsväder tidigare. Bedöm om detta kan hända igen. Exempelvis kan man gå in på Dagens Industri, Privata Affärer, Veckans Affärer, Affärsvärlden, Aktiespararna men det kan vara bra att gå in på olika bankers hemsidor och läsa också.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Privata Affärer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Privata Affärer. Visa alla inlägg
lördag 1 februari 2014
torsdag 21 november 2013
Gör som precis alla andra gör: Skapar en blogg
Japp, jag gör precis som alla andra och skapar en blogg kring mina bravader. Som sagt, jag är en utbildad fysiker som fått för mig att ge mig in i aktiernas värld. Men inte riktigt än dock... Först ska jag lära mig hur saker och ting fungerar och för första gången i mitt liv, kanske, inte vara så spontan.
Nä, sanningen är den att hade jag haft pengar att investera hade jag säkert redan gjort det. Jag jobbar med det sista i en projektanställning och efter det, ja, då är jag arbetslös om jag inte hittar nytt jobb. Så de få slantar jag har måste först gå till att överleva.
Även om man har en oviss framtid framför sig så har jag ändå skaffat mig ett konto hos Avanza. Jag läste lite på nätet och många rekommenderar den banken för nybörjare. Dock verkar det som att man tjänar mer pengar på att ha Avanza om man är mer långsiktig än kortsiktig, dvs inte köper och säljer så ofta. Men jag anser att man måste börja någonstans.
Jag har gjort mig lite bekant med Avanzas hemsida, det känns som steg nummer ett som nybörjare. Jag har också lagt in en prenumeration på tidningen Privata Affärer för 3 nummer, för att se om den tidningen kan ge mig lite insikt inom aktier. Utöver det har jag köpt tre böcker:
Nä, sanningen är den att hade jag haft pengar att investera hade jag säkert redan gjort det. Jag jobbar med det sista i en projektanställning och efter det, ja, då är jag arbetslös om jag inte hittar nytt jobb. Så de få slantar jag har måste först gå till att överleva.
Även om man har en oviss framtid framför sig så har jag ändå skaffat mig ett konto hos Avanza. Jag läste lite på nätet och många rekommenderar den banken för nybörjare. Dock verkar det som att man tjänar mer pengar på att ha Avanza om man är mer långsiktig än kortsiktig, dvs inte köper och säljer så ofta. Men jag anser att man måste börja någonstans.
Jag har gjort mig lite bekant med Avanzas hemsida, det känns som steg nummer ett som nybörjare. Jag har också lagt in en prenumeration på tidningen Privata Affärer för 3 nummer, för att se om den tidningen kan ge mig lite insikt inom aktier. Utöver det har jag köpt tre böcker:
- Så här kan alla svenskar bli miljonärer
- Aktie- och fondhandboken : lär dig spara i aktier
- Aktiekunskap A : grundkurs
Utöver detta har jag skapat en riktigt avancerad budget i Excel, samt översikt kring mina ekonomiska mål och aktier.
Nu ska vi se vad nästa steg blir.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)