Visar inlägg med etikett Avanza. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Avanza. Visa alla inlägg

måndag 17 mars 2014

Recyctec Holding AB har beslutat om riktad nyemission

De senaste dagarna har aktien för Recyctec Holding AB stigit och det beror på ett beslut om riktad nyemission. Nyemissionen är totalt 8 000 200 SEK till ett pris om 7,24 SEK per B-aktie. Tyvärr så kan jag inte hänga på de här nyheterna utan måste passa på att sälja av aktien nu när den stigit. Anledningen är såklart att jag är arbetslös och behöver pengarna för att få vardagen att fungera. Det är så himla typiskt! 

Trots detta är jag faktiskt väldigt glad. Jag fick tillbaka mina satsade pengar och gjorde till och med en vinst efter courtageavgifter etc. Ok, jag har inte satsat några stora summor så vinsten är inte så stor, men det här är ju första gången jag handlar med aktier och jag lyckas göra en vinst på det! Helt fantastiskt! Syftet med mitt köp av Recyctec Holding AB aktien var ju att jag skulle lära mig hur man köper och säljer. Aldrig trodde jag att jag skulle lyckas göra en vinst också!

Så det är med delad mening jag sålt av mina aktier. Trist att jag inte får hänga med om en nyemission, men bra att jag får lite mer pengar att klara av vardagen med. Det här har ju såklart gett mig mersmak på aktier och jag kommer definitivt fortsätta med detta när jag får ett arbete! Kul måste jag säga!

lördag 1 februari 2014

Årsredovisning - En viktig källa när man ska köpa och sälja aktier

Det har varit, och kommer inom kort framöver, många stora bolag som redovisat sina årsrapporter och som nybörjare kan man ju fundera varför det är så viktigt. Sanningen är att årsredovisningen är riktigt viktig för att kunna analysera sina aktier.

Årsredovisningen, som oftast hittas på bolagets hemsida, innehåller ofta två delar: en formell del och en beskrivande del. Den formella delen innehåller information om exempelvis nyemissioner, företagsköp, hur årets vinst ska fördelas, resultat och balansräkning samt kassaflödet. Den beskrivande delen innehåller information om företagets verksamhet, hur organisationen är uppbyggd och deras produkter.

Det är viktigt att man försöker få en bra förståelse för bolagets verksamhet. Man kan börja med att överblicka den beskrivande delen för att få ett större perspektiv. Sedan kan man gå över till den formella delen och kolla på resultatet och balansräkningen samt kassaflödet. Det kan vara bra att läsa vd-ordet, för att se vad som tas upp specifikt, men tänk dock på att denna oftast är mer positiv än verkligheten.

Det kan vara bra att skriva ut (om man inte redan har en papperskopia) årsredovisningen och stryka under de sakerna som man anser är viktiga. På det sättet kan man lättare överblicka allting senare. 

Att titta på tidigare årsredovisningar kan vara en bra idé, för att få en överblick vad bolaget haft för tidigare målsättningar. Om bolaget lyckats leverera sina mål tidigare kan det ses som ett gott tecken.

Sen kan man ta användning av vad media har skrivit om bolaget. Media påverkar ofta hur allmänheten ser på aktien och det kan vara bra att se om företaget hamnat i blåsväder tidigare. Bedöm om detta kan hända igen. Exempelvis kan man gå in på Dagens IndustriPrivata AffärerVeckans AffärerAffärsvärldenAktiespararna men det kan vara bra att gå in på olika bankers hemsidor och läsa också.

lördag 30 november 2013

Uppdatering kring mina "låtsas-aktier"

Den 20 november köpte jag lite aktier på låtsas, för att kolla hur det skulle gå. Jag köpte

  • Etrion (ETX) 1500 st för 3,34
  • Byggmax (BMAX) 100 st för 49,20
  • Swebank A (SWED A) 30 st för 166,70
  • Nordea Bank (NDA SEK) 60 st för 81,60
  • Sportamore (SPOR) 130 st för 38,50
  • Avanza Bank Hold. (AZA) 23 st för 214,00
  • Kinnevik B (KINV B) 20 st för 244,20
  • Dibs P.S (DIBS) 120 st för 43,00
Jag "satsade" 39798 SEK. Nu har jag kollat mina aktier och alla har faktiskt gått med vinst!

  • Etrion (ETX) 1500 st för 4,46
  • Byggmax (BMAX) 100 st för 49,40
  • Swebank A (SWED A) 30 st för 167,50
  • Nordea Bank (NDA SEK) 60 st för 84,75
  • Sportamore (SPOR) 130 st för 40,40
  • Avanza Bank Hold. (AZA) 23 st för 219,50
  • Kinnevik B (KINV B) 20 st för 259,90
  • Dibs P.S (DIBS) 120 st för 44,30
Så jag är nu uppe i 42555 SEK. Det är inte illa faktiskt :)

Nu är det ju så att man måste betala courtage och reavinst, så själva vinsten om jag skulle sälja skulle inte bli så mycket. Dock är det intressant hur pengarna faktiskt har växt under de här 10 dagarna...

måndag 25 november 2013

Försöker förstå mig på courtage

I teorin verkar courtage inte vara så avancerat, men för att få en uppfattning hur mycket pengar banken tar när man köper och säljer aktier bör man kanske göra lite beräkningar så man får en känsla av hur mycket man bör köpa för åt gången.

På Avanza (bas, brons) har man 0,15 % i courtage där minimicourtage ligger på 39 SEK. Om jag då räknar rätt så blir det följande:

5000 SEK : 7,5 SEK men eftersom minimicourtaget ligger på 39 SEK så blir det vad man får betala.

26000 SEK :  39 SEK

Så för att verkligen erhålla 0,15 % i courtage måste man minst investera 26000 SEK åt gången. Investerar man 5000 SEK åt gången så blir det riktiga courtage egentligen: 0,78 % eftersom minimicourtaget ligger på 39 SEK. Det är en ganska stor skillnad. På Avanza så skiljer sig courtagen inte så mycket mellan de olika basnivåerna (0,12%-0,15%).

På Avanzas premium-konto istället så ligger det rörliga courtaget på 0,085 % men där är istället minimicourtaget 99 SEK.

5000 SEK : 4,25 SEK men det blir 99 SEK pga minimicourtaget.

116500 SEK : 99,025 SEK

Så i detta fall behöver man minst investera 116500 SEK för att erhålla 0,085%. Investerar man 5000 SEK åt gången får man en riktig courtage på 1,98%.

Om jag nu tänkt rätt och räknat rätt innebär det här att det är bättre för småinvesterare att ha bas än premium på Avanza. Nu har jag redan bas på Avanza, men det är lite intressant att titta på siffrorna.

lördag 23 november 2013

Hur länge ska man behöva vänta?

För två veckor sedan så öppnade jag ett konto på Marginalen bank för de har en hyfsat bra ränta och man får ta ut pengarna när man vill. Toppen, tänkte jag och väntar och väntar. Trots att två veckor har gått har jag fortfarande inte fått något papper på koder eller kontonummer. Det ska jämföras med Avanza som skickade ut papper på stört och två dagar senare låg papperna i lådan. Kontaktade Marginales kundservice idag för att se om detta är normalt, och det verkar vara helt normalt att behöva vänta såhär länge. Jag tycker det är jättekonstigt att de låter det ta sådan tid. Det kanske finns någon tanke bakom det hela, kanske nån säkerhetsfråga eller så, men då får de gärna informera om det så man är lite mer tålmodig. Nu känns det bara som att deras kundservice är dålig och tänk om jag får något problem i framtiden. Ska jag behöva vänta två veckor innan jag får veta om problemet kan fixas? Det är ju tur att jag inte har så mycket pengar just nu, och inte har några miljoner som väntar på att föras över... Det kanske är just därför det tar lång tid, jag är inte en prioriterad kund 



torsdag 21 november 2013

Courtage - helt nytt begrepp för mig

Japp, så är det! Jag har aldrig stött på ordet eller betydelsen för Courtage förut. Nu sitter säkert många och tänker "Herregud och denne ska in i aktievärlden", men man måste ju börja nånstans. Courtage är en avgift som fondmäklare tar ut när du säljer eller köper aktier. Oftast slås kostnader för samma dag samman, så man endast behöver betala en gång under samma dag oavsett om man säljer eller köper mer. Kostnaden kan ligga mellan 20-100 kr, men kan även vara procentuellt på den summa du köper eller säljer. 

Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.

Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:

  • Etrion (ETX)
  • Byggmax (BMAX)
  • Swebank A (SWED A)
  • Nordea Bank (NDA SEK)
  • Sportamore (SPOR)
  • Avanza Bank Hold. (AZA)
  • Kinnevik B (KINV B)
  • Dibs P.S (DIBS)
Den exakta summan jag satsade var 39 798 kr, så får vi se hur det går. Jag återkommer med uppföljning.

Gör som precis alla andra gör: Skapar en blogg

Japp, jag gör precis som alla andra och skapar en blogg kring mina bravader. Som sagt, jag är en utbildad fysiker som fått för mig att ge mig in i aktiernas värld. Men inte riktigt än dock... Först ska jag lära mig hur saker och ting fungerar och för första gången i mitt liv, kanske, inte vara så spontan.

Nä, sanningen är den att hade jag haft pengar att investera hade jag säkert redan gjort det. Jag jobbar med det sista i en projektanställning och efter det, ja, då är jag arbetslös om jag inte hittar nytt jobb. Så de få slantar jag har måste först gå till att överleva.

Även om man har en oviss framtid framför sig så har jag ändå skaffat mig ett konto hos Avanza. Jag läste lite på nätet och många rekommenderar den banken för nybörjare. Dock verkar det som att man tjänar mer pengar på att ha Avanza om man är mer långsiktig än kortsiktig, dvs inte köper och säljer så ofta. Men jag anser att man måste börja någonstans.

Jag har gjort mig lite bekant med Avanzas hemsida, det känns som steg nummer ett som nybörjare. Jag har också lagt in en prenumeration på tidningen Privata Affärer för 3 nummer, för att se om den tidningen kan ge mig lite insikt inom aktier. Utöver det har jag köpt tre böcker:

  • Så här kan alla svenskar bli miljonärer
  • Aktie- och fondhandboken : lär dig spara i aktier 
  • Aktiekunskap A : grundkurs
Utöver detta har jag skapat en riktigt avancerad budget i Excel, samt översikt kring mina ekonomiska mål och aktier.

Nu ska vi se vad nästa steg blir.