Visar inlägg med etikett bitcoin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bitcoin. Visa alla inlägg

måndag 17 mars 2014

Att köpa och sälja bitcoin - vart kan man vända sig?

Det är inte så krångligt att köpa och sälja bitcoin som folk kanske tror. För oss svenskar finns det ett antal alternativ och här ska jag lista upp några av dem.

En hemsida som man kan vända sig till för att köpa och sälja bitcoin är btcx.se. Du sätter in pengar genom att föra över pengar från ditt bankkonto och därför kan det dröja ett tag innan de ser din insättning. Avgiften är omkring 10% och registrerade användare får rabatt (2-4%). Det är företaget Goobit som driver sidan. I skrivande stund verkar inte hemsidan fungera, så vi får hoppas på att det inte är så att de lägger ner eller har tekniska problem. 

My Walletblockchain.info kan man sätta in pengar genom SMS. Dock fungerar detta bara för mindre summor och kostnaden är hög (ungefär den dubbla mot att köpa på annat sätt). En klar fördel är dock att metoden är smidig, smidigare än många andra sidor.

En annan sida där du kan köpa och sälja bitcoin är Safello. Du sätter in pengar via direktbetalning eller bankgiro. Betalar man direkt så går det ganska fort att få sina bitcoin, men via bankgiro kan det dröja ett tag innan de ser din insättning. 

Hos Bitcoin Nordic kan du också köpa bitcoins. Du genomför köpet genom en banköverföring till deras bankkonto (danskt) men du kan också skicka kontanter med posten. Personligen tycker jag inte man ska skicka kontanter via posten, men valet är såklart ditt. Avgiften är 9%.

Det finns några ställen där man kan köpa och sälja sina bitcoins direkt till andra privatpersoner. Kapiton är en av dem, men tar inte emot några insättningar efter strul. Ett annat ställe är FYB-SE som drivs av företaget FYB PTE. Ett ytterligare ställe är LocalBitcoins.com där du själv gör upp med privatpersonen om hur köpet eller försäljningen ska gå till. 

tisdag 28 januari 2014

Bra att veta om virtuell valuta

Det har pratats mycket om bland annat Bitcoin i media under de senaste månaderna. Därför kan det vara bra att veta lite mer om vad som gäller för valutan. Följande information kommer från Europeiska bankmyndigheten.

Växlingskontoren och de virtuella valutorna omfattas inte av någon specifik reglering eller europeisk lagstiftning. Det innebär exempelvis att om något växlingskontor går i konkurs eller hackas kan du bli av med dina pengar eller valuta. Egentligen betyder det här inte så mycket förutom i ögonblick då du köper eller säljer dina Bitcoins. Det är sällan transaktionerna går ögonblickligen och det innebär att du sitter inne med dina pengar eller Bitcoins till ett växlingskontor kan ta tag i ditt ärende. 

Din digitala plånbok, dvs dator eller mobil, kan bli hackad eller att du tappar bort ditt lösenord och du får ingen ersättning. Egentligen är det här samma för många banker, även om de oftast har en högre säkerhet. Banker ersätter inte heller dig om de anser att du varit oaktsam med dina lösenord och pinkoder.

Om du betalar med en virtuell valuta i en affär, exempelvis, så gäller inte lagen om återköp. Detta innebär att om du vill returnera en vara så kan affären neka dig att få någon summa tillbaka. Samma sak om det blivit ett "slarvfel" då affären råkat dragit fel summa vid köpet.

Att investera i virtuell valuta innebär en ganska stor osäkerhet. Värdet på valutan kan ändras snabbt.

När man för över virtuell valuta till en annan person är själva transaktionen öppen, men mottagare och avsändare är information som inte är öppen. Det innebär att dessa valutor lätt kan utnyttjas för penningtvätt eller andra bedrägerier.

Viktigt att ha i åtanke är att du kan bli skatteskyldig när du hanterar virtuell valuta. Det gäller att ha koll på vilka regler som gäller när det kommer till skatten.

torsdag 16 januari 2014

Är bitcoinsajten Kapiton ett bedrägeri? Var försiktiga!

Nu i dagarna har det rapporterats kring bitcoinsajten Kapiton. Den anses vara Sveriges största bitcoinsajt, men har den senaste tiden haft stora problem. Nu kan man läsa på Aftonbladet att flera användare misstänker att de har blivit av med sina pengar. Man ska självklart inte tro på allt Aftonbladet skriver, men denna nyhet kommer egentligen från Computer Sweden.

Anledningen till rapporterna är att användare inte fått igenom sina köp av bitcoin även fast de satt in pengar. På hemsidan kan man läsa ett statusmeddelande från 8 december 2013, men det finns ingen senare uppdatering. Under uppdateringen den 8 december står det att sidan har drabbats av tekniska problem som både är komplicerade och tidskrävande. Därefter finns det ingen mer information.

Mannen som driver hemsidan verkar vara okontaktbar, och användare får inget svar via supporten på sidan. Vissa användare har nu anmält händelsen till Allmänna reklamationsnämnden.

Jag vill därför skicka ut en varning till alla som läser denna blogg. Var avvaktande med Kapiton just nu. Sätt inte in några pengar via den hemsidan innan detta är helt uppklarat.


onsdag 15 januari 2014

Stockholmsbörsen slår rekord, kronan försvagades mot dollarn och Bitcoin har återhämtat sig något.

Ojojoj! Idag slog vi börsrekord i Sverige! När Stockholmsbörsen stängde nu ikväll hade OMXS-index gått upp 1,4 procent till 430,6.

Anledningen till att börsen stigit beror bland annat på att världsbanken höjt prognosen för den globala tillväxten samt en stark detaljhandelsstatistik från USA. H&M gick upp 2,7%, troligtvis på grund av att försäljningen i december var bättre än väntat. Nordea gick upp 3%. Efter att RNB redovisat en vinstökning för det första kvartalet steg aktien med drygt 9%. Däremot gick Clas Ohlson ner 0,8% efter att försäljningen gått sämre i december än väntat.

Vad det gäller valutor så försvagades kronan mot dollarn men förblev oförändrad mot euron. Bitcoinvalutan, som kanske inte egentligen ses som en valuta, har återhämtat sig efter en störtdykning för några veckor sedan. Kursen verkar vara tillbaka på ungefär samma nivå som för ungefär en månad sedan, efter att Kina förbjudit valutan.

onsdag 18 december 2013

Priset på Bitcoin har störtdykt

Priset på Bitcoin har på senaste tiden störtdykt. Det verkar fortfarande vara relaterat till att Kinesiska myndigheter har gått ut med en reglering. 

För några veckor sedan rapporterades det att Kina förbjöd bitcoin från att användas av finansiella institutioner samt att den kinesiska hemsidan, som är riktigt stor, Baidu slutade att ta betalt i Bitcoin. Då rasade bitcoin-kursen rejält men återhämtade sig ganska bra igen.

Nu är det dags igen. Kinas centralbank har nu utfärdat ett dekret som förbjuder tredjepartshandlare från att göra affärer med bitcoin-växlingscentraler. Beslutet motiveras med att det blev för enkelt att flytta kapital ut ur Kina, vilket såklart inte gillas av regimen. Förbudet gäller inte bara Bitcoin utan även andra digitala valutor, såsom Litecoin. 

Bitcoin-priset har därmed störtdykt under bara några dagar. Vill man testa den nya valutan är väl nu en bra tid för att göra det. Kursen står ganska lågt och skulle den stiga tjänar man in några slantar. Man ska dock vara medveten om att Bitcoin är en ganska instabil valuta som svänger kraftigt upp och ner. Dessutom så hänger mycket på var olika regeringar anser om valutan. Förbjuds den i stor omfattning så blir den såklart värdelös.

tisdag 10 december 2013

Bitcoinautomat i Sverige

Igår fick jag se på nyheterna att det har öppnats en Bitcoin-automat i Sverige. Det var roliga nyheter. Igår köpte jag även mina första Bitcoins för en mindre summa pengar, eftersom jag tror att Bitcoins inte riktigt är färdiga än. Att det nu öppnat en automat i Sverige tycker jag styrker mina tankegångar. Dock behövs det mer i Sverige för att man verkligen ska kunna utnyttja möjligheten kring denna nya valuta. Men eftersom det tidigare, innan Kina förbjöd Bitcoins, så var valutan väldigt stark och jag misstänker att fler blev intresserade av att tjäna sig en hacka på det hela. Därför kan man ju hoppas att Sverige får fler möjligheter att använda valutan.

lördag 7 december 2013

Det här med Bitcoins...

Ja, det här med BitCoins är ju intressant. Valutan har börja sjunka nu efter att Kina satt stopp för valutan. Trots att det finns mycket skepticism kring valutan verkar det som att den ändå sakta växer i stort sett. Många verkar väldigt positiva till valutan, medan andra är mindre positiva. Frågan är om den kommer klara sig eller inte. Allt hänger på regeringars inställning till den.

I Sverige har genomslaget kanske inte varit så stor som det verkar ha varit i tex USA. Jonsborgs grill i Göteborg är ett av två ställen som den senaste veckan börjat ta emot Bitcoin som betalning. Bar Foxx, ett café på Vasagatan, verkar också ha börjat med sina Bitcoins-köp. 

Eftersom det börjar bli enklare att acceptera Bitcoins som betalning, tror jag ändå att valutan kommer leva ett tag till. Man kan nu acceptera Bitcoins genom att skapa ett konto på blockchain.info (vilket är gratis) och sedan skriva ut en QR-kod så de som vill betala kan scanna denna med sin mobil. Det är ju smidigt!

Om man är intresserad av att köpa Bitcoins så kan man göra detta på tex btcx.se och skapa en plånbok via multibit.org. Jag är dock inte så insatt i hela processen så det kan hända att det finns bättre ställen att hantera sina Bitcoins.