Jag vill påminna alla om att sista anmälningsdagen för Börs-SM är den 17:e mars 2014 (imorgon). Det är Aktiespararna som arrangerar ett så kallat börs-SM varje år, där deltagarna tävlar om fina priser med riktiga pengar och aktier. Tävlingsportföljen administreras hos Aktieinvest och courtageavgiften är 58 kronor per omplacering. Den aktieägare vars portfölj har utvecklats bäst mellan 4 april och 27 november 2014 får titeln "Svensk mästare i aktieplacering 2014". Förra året vann vinnaren en halv miljon kronor samt en resa till Nasdaq OMX i New York. Men det finns även fler portföljer som vinner pengar enligt vinstplanen.
Deltagarbeloppet kostar 5000 SEK och 200 kr går till administrativa avgifter och 300 kr går till vinstpotten. Totalt får du placera 4500 SEK i fyra aktier. Lägsta insats är 500 SEK för en aktie och högsta är 3000 SEK. Mer information samt aktieförteckningen kan du hitta på borssm.se.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Courtage. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Courtage. Visa alla inlägg
söndag 16 mars 2014
måndag 25 november 2013
Försöker förstå mig på courtage
I teorin verkar courtage inte vara så avancerat, men för att få en uppfattning hur mycket pengar banken tar när man köper och säljer aktier bör man kanske göra lite beräkningar så man får en känsla av hur mycket man bör köpa för åt gången.
På Avanza (bas, brons) har man 0,15 % i courtage där minimicourtage ligger på 39 SEK. Om jag då räknar rätt så blir det följande:
5000 SEK : 7,5 SEK men eftersom minimicourtaget ligger på 39 SEK så blir det vad man får betala.
26000 SEK : 39 SEK
Så för att verkligen erhålla 0,15 % i courtage måste man minst investera 26000 SEK åt gången. Investerar man 5000 SEK åt gången så blir det riktiga courtage egentligen: 0,78 % eftersom minimicourtaget ligger på 39 SEK. Det är en ganska stor skillnad. På Avanza så skiljer sig courtagen inte så mycket mellan de olika basnivåerna (0,12%-0,15%).
På Avanzas premium-konto istället så ligger det rörliga courtaget på 0,085 % men där är istället minimicourtaget 99 SEK.
5000 SEK : 4,25 SEK men det blir 99 SEK pga minimicourtaget.
116500 SEK : 99,025 SEK
Så i detta fall behöver man minst investera 116500 SEK för att erhålla 0,085%. Investerar man 5000 SEK åt gången får man en riktig courtage på 1,98%.
Om jag nu tänkt rätt och räknat rätt innebär det här att det är bättre för småinvesterare att ha bas än premium på Avanza. Nu har jag redan bas på Avanza, men det är lite intressant att titta på siffrorna.
På Avanza (bas, brons) har man 0,15 % i courtage där minimicourtage ligger på 39 SEK. Om jag då räknar rätt så blir det följande:
5000 SEK : 7,5 SEK men eftersom minimicourtaget ligger på 39 SEK så blir det vad man får betala.
26000 SEK : 39 SEK
Så för att verkligen erhålla 0,15 % i courtage måste man minst investera 26000 SEK åt gången. Investerar man 5000 SEK åt gången så blir det riktiga courtage egentligen: 0,78 % eftersom minimicourtaget ligger på 39 SEK. Det är en ganska stor skillnad. På Avanza så skiljer sig courtagen inte så mycket mellan de olika basnivåerna (0,12%-0,15%).
På Avanzas premium-konto istället så ligger det rörliga courtaget på 0,085 % men där är istället minimicourtaget 99 SEK.
5000 SEK : 4,25 SEK men det blir 99 SEK pga minimicourtaget.
116500 SEK : 99,025 SEK
Så i detta fall behöver man minst investera 116500 SEK för att erhålla 0,085%. Investerar man 5000 SEK åt gången får man en riktig courtage på 1,98%.
Om jag nu tänkt rätt och räknat rätt innebär det här att det är bättre för småinvesterare att ha bas än premium på Avanza. Nu har jag redan bas på Avanza, men det är lite intressant att titta på siffrorna.
torsdag 21 november 2013
Courtage - helt nytt begrepp för mig
Japp, så är det! Jag har aldrig stött på ordet eller betydelsen för Courtage förut. Nu sitter säkert många och tänker "Herregud och denne ska in i aktievärlden", men man måste ju börja nånstans. Courtage är en avgift som fondmäklare tar ut när du säljer eller köper aktier. Oftast slås kostnader för samma dag samman, så man endast behöver betala en gång under samma dag oavsett om man säljer eller köper mer. Kostnaden kan ligga mellan 20-100 kr, men kan även vara procentuellt på den summa du köper eller säljer.
Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.
Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:
Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.
Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:
- Etrion (ETX)
- Byggmax (BMAX)
- Swebank A (SWED A)
- Nordea Bank (NDA SEK)
- Sportamore (SPOR)
- Avanza Bank Hold. (AZA)
- Kinnevik B (KINV B)
- Dibs P.S (DIBS)
Den exakta summan jag satsade var 39 798 kr, så får vi se hur det går. Jag återkommer med uppföljning.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)