Ansiktstvätten Proactiv, som säljs i tre delar på TV-shop, använder en tveksam marknadsföring anser jag. Jag har grävt lite i information kring själva produkten och det verkar som att det finns lite frågetecken kring produkten.
Det verkar nämligen finnas två olika versioner av produkten. Ena säljs i USA och innehåller ämnet bensyolperoxid och en som säljs i Europa och inte innehåller detta ämne. Det är alltså bensyolperoxid som fungerar bra mot akne. Anledningen till de två versionerna verkar vara att ämnet bensyolperoxid är klassat som läkemedel i Europa och för att få sälja en produkt som innehåller detta ämnet behövs speciella tillstånd. Proactiv skulle säkert kunna få ett sådant tillstånd och sälja det receptfritt på Apoteket, men det är en ganska lång och jobbig process att gå igenom. Därför verkar de istället ha i salicylsyra i den Europeiska versionen, vilket inte direkt hjälper mot akne men bleker huden något.
I reklamen på TV-shop kan man se personer prata om produkten, men alla verkar ha köpt den amerikanska versionen av Proactiv. Den amerikanska versionen liknar alltså läkemedlet Basiron, som säljs på Apoteket här i Sverige, vilket ger resultat mot finnar. Inte en enda säger att de köpt Proactiv i ett Europeiskt land.
Det här tycker jag är en tveksam marknadsföring. Tänk dig själv om du skulle intervjua personer som testat Basiron och ge deras omdöme om en helt annan produkt. Det anser jag är vilseledande information om en produkt. Proactiv verkar slippa undan just för att det är samma märke.
Jag tycker det är viktigt att lyfta upp denna fråga här på bloggen ändå. Det är säkert inte bara Proactiv som har olika innehållsförteckningar i olika länder. Var därför lite uppmärksam! Något som säljs i USA som fungerar kan ha ett helt annat innehåll i Europa och fungerar därför sämre eller tvärtom.
Till er som lider av akne, kontakta ert Apotek eller läkare istället så får ni rätt medicin mot ert problem.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
lördag 29 mars 2014
torsdag 27 mars 2014
Earth Hour på Lördag - Världens största miljömanifestation
På lördag (29 mars klockan 20.30) är det åter igen dags att släcka lamporna för att engagera världen i att spara energi. Det är 150 länder som deltar och evenemanget pågår i en timme. Det blir fler och fler företag i världen som deltar i evenemanget, exempelvis Swedbank som kommer släcka ner sina huvudkontor i Sverige, Norge, Danmark, Kina, USA och Baltikum.
Men är idén verkligen bra? Ja, tanken är nog bra och än så länge är det nog inga större problem med evenemanget. Skulle evenemanget bli större i Sverige kan det nog få vissa konsekvenser på Sveriges elnät. Elnätet måste ju hållas konstant (spänning och fas) och blir det plötsliga tidpunkter då konsumenter och företag (fabriker) förbrukar en stor mängd / stänger av sina maskiner, kan det nog få elnätet att bli lite svajigt. Idag är det dock mest hushållen som släcker sina lysen och stänger av TV:n, och det är en sådan liten del av energiförbrukningen.
Men är idén verkligen bra? Ja, tanken är nog bra och än så länge är det nog inga större problem med evenemanget. Skulle evenemanget bli större i Sverige kan det nog få vissa konsekvenser på Sveriges elnät. Elnätet måste ju hållas konstant (spänning och fas) och blir det plötsliga tidpunkter då konsumenter och företag (fabriker) förbrukar en stor mängd / stänger av sina maskiner, kan det nog få elnätet att bli lite svajigt. Idag är det dock mest hushållen som släcker sina lysen och stänger av TV:n, och det är en sådan liten del av energiförbrukningen.
tisdag 25 mars 2014
Hysteriskt mycket att göra just nu! Min att-göra-lista...
I början av året skrev jag om en att-göra-lista som jag behöver avklara under året 2014. Idag tänkte jag ta mig en titt på hur det går, och addera några till punkter.
Min att-göra-lista:
Min att-göra-lista:
- Skriva klart en uppsats kring mitt projektarbete, ca 50 A4-sidor.
- Redovisa projektarbete muntligt.
Få en bodelning avklarad.Sälja eventuella möbler jag inte kan behålla.Skaffa ett jobb.- Skaffa en bostad.
- Flytta.
- Föra över alla papper kring flytten.
Skriva klart en rapport kring en undersökning.- Ta körkort.
söndag 23 mars 2014
Hoppas, hoppas, hoppas!
Nu gäller det att hålla tummarna! Som jag skrivit tidigare har jag fått jobb i en annan del av Sverige. Såklart, när det gäller storstäder, är bostadsbristen enorm! Men nu har jag kanske fått tag på en lägenhet där jag kan stanna mellan 1-1,5 år. Jag håller verkligen alla mina tummar och tår nu! De som hyr ut verkar jättetrevliga och både läget och hyran ligger bra. Det skulle vara så skönt om det löste sig med bostad, så jag kan fokusera på flytt och allt annat som måste göras fram tills dess. Det skulle också vara så skönt att ha ett boende för en längre tid, så jag enbart kan fokusera på mitt jobb och inte behöva packa alla saker varannan månad. Skulle jag få hyra denna lägenhet finns det till och med utrymme för mig att spara stora slantar tills jag köper egen lägenhet. Hoppas, hoppas, hoppas!
lördag 22 mars 2014
Företag med "din", "ditt" eller "dina" i företagsnamnet kan lätt missleda människor - Var uppmärksam!
Jag vill lyfta något som kanske inte är ett problem, men som jag tror lätt kan bli ett problem. Det har blossat upp massor med företag som har "din", "ditt" eller "dina" före en tjänst, exempelvis Dina försäkringar, Din mäklare och Din el. Det är väl inget fel i sig att döpa sitt företag eller tjänst till detta, men problemet kan lätt uppstå om de ringer runt till potentiella kunder för att få fler kunder. Tänk dig själv om någon ringer och säger att de ringer från "dina försäkringar". Det är lätt att kunden tror att de ringer från det försäkringsbolag de har, vilket troligt är ett annat försäkringsbolag, och ger erbjudanden. Eftersom de allra flesta vill ha försäkringstjänster i samma bolag så kan man lätt bli smått lurad då man helt plötsligt ingått ett avtal med något annat försäkringsbolag, i tron om att företaget/bolaget är det försäkringsbolag man redan har. Det är samma sak med elbolag. Är man nöjd med sitt elbolag så vill man ju oftast inte byta, men ringer någon och säger att de ringer från "din el" är det lätt att man tror att det är det elbolag man redan har. Tänk dig själv om du ska köpa eller sälja en bostad och så helt plötsligt ringer någon och säger att de är "din mäklare". Det kan oerhört lätt bli missförstånd om vem som ringer, är det verkligen den mäklarfirman som du anlitade eller är det företaget "Din mäklare"?
Självklart finns det inget fel i att döpa ett bolag eller företag till detta, men eftersom jag tror att människor lätt kan missuppfatta namnet så köper jag aldrig tjänster från dessa. Det känns som deras grundsyfte (och det behöver ju kanske inte vara fallet även om jag tror det är en del av anledningen till varför man väljer ett sådant namn) är att få folk att bli lite förvirrade och eventuellt köpa en tjänst utan att förstå att det är ett annat företag. När kunden sedan upptäcker att det är ett annat företag, så kommer företaget undan då de helt korrekt angett klart och tydligt att de ringer från detta företaget (trots att det väldigt lätt kan missuppfattas).
Min uppmaning till er alla är att verkligen dubbelkolla vilket företag som ringer och erbjuder någon tjänst. Ett tips är att, om man är intresserad, be om kontaktuppgifter och själv höra av sig om det blir aktuellt att köpa eller ingå avtal. Under den tiden har du tid att kolla upp företaget och fundera.
Självklart finns det inget fel i att döpa ett bolag eller företag till detta, men eftersom jag tror att människor lätt kan missuppfatta namnet så köper jag aldrig tjänster från dessa. Det känns som deras grundsyfte (och det behöver ju kanske inte vara fallet även om jag tror det är en del av anledningen till varför man väljer ett sådant namn) är att få folk att bli lite förvirrade och eventuellt köpa en tjänst utan att förstå att det är ett annat företag. När kunden sedan upptäcker att det är ett annat företag, så kommer företaget undan då de helt korrekt angett klart och tydligt att de ringer från detta företaget (trots att det väldigt lätt kan missuppfattas).
Min uppmaning till er alla är att verkligen dubbelkolla vilket företag som ringer och erbjuder någon tjänst. Ett tips är att, om man är intresserad, be om kontaktuppgifter och själv höra av sig om det blir aktuellt att köpa eller ingå avtal. Under den tiden har du tid att kolla upp företaget och fundera.
fredag 21 mars 2014
Usel bostadstillgänglighet i storstäderna i Sverige - Hallå politiker?!
Bostadstillgängligheten är verkligen riktigt usel i de större städerna i Sverige idag, anser jag! Själv har jag en utbildning som matchar civilingenjör, vilket det är brist på, och har inga betalningsanmärkningar eller liknande. Trots detta så är det så svårt att få tag på boende i den nya orten att man blir rädd för att man måste tacka nej till tjänsten pga den dåliga bostadstillgängligheten. Till och med lägenheterna som har skyhöga hyror är svåra att få tag på!
Såhär kan vi ju inte ha det i Sverige! Vi har ett stort land och arbetskraften behöver flytta runt i landet för att hålla en jämn nivå. Det är ju säkert lättare att få bostad ute i de mindre orterna i Sverige, men där finns ju inte många industrier som kan dra i arbetskraften. Det blir ju att de större städerna har flest antal jobb, och mest behov av arbetare, men riskerar att förlora personerna de vill anställa pga den dåliga bostadstillgängligheten.
Det som jag tycker är riktigt dåligt i det hela är också att man har utbildat sig i många år och ändå inte garanterat får ett jobb. För några tiotal år sedan hade en utbildad person, i de allra flesta fallen iaf, garanterat jobb efter sin utbildning. Så är det inte idag. Trots en lång utbildning är man inte längre garanterad ett jobb. Man har tagit studielån och verkligen investerat i sin framtid och redan där tycker jag något är fel om man ändå står utan jobb. Adderat på detta ska man nu också lägga på den dåliga bostadstillgängligheten, som i värsta fall kan leda till att man måste tacka nej till jobb. Det här kan ju bromsa upp Sveriges utveckling och kompetensen rör sig inte runt i landet. Folk börjar bli så rädda för att flytta på sig och stannar hellre på sin plats för att slippa höga hyror och bostadsstrul.
Nä, jag tycker det behövs göras något åt det här. Det är inte bara studenter som har svårt att hitta boende idag (vilket har uppmärksammats i media) utan nu även högutbildad arbetskraft. Jag tycker detta är en politisk fråga som verkligen måste uppmärksammas!
torsdag 20 mars 2014
Idag öppnar e-tjänsten för inkomstdeklaration - passa på att deklarera i tid!
Idag öppnar e-tjänsten för inkomstdeklaration. Det innebär att du redan nu kan göra din deklaration för förra året. Du behöver alltså inte vänta på din deklarationsblankett utan smidigt och lätt gå in och göra din deklaration på nätet från och med idag.
I Skatteverkets e-tjänst kan du alltså överblicka din deklaration med alla uppgifter som finns och sedan deklarera (även om du ska ändra något). Ett tips till den som vill få det gjort redan nu och inte vill stressa i början av maj.
I Skatteverkets e-tjänst kan du alltså överblicka din deklaration med alla uppgifter som finns och sedan deklarera (även om du ska ändra något). Ett tips till den som vill få det gjort redan nu och inte vill stressa i början av maj.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)