Jag vill lyfta något som kanske inte är ett problem, men som jag tror lätt kan bli ett problem. Det har blossat upp massor med företag som har "din", "ditt" eller "dina" före en tjänst, exempelvis Dina försäkringar, Din mäklare och Din el. Det är väl inget fel i sig att döpa sitt företag eller tjänst till detta, men problemet kan lätt uppstå om de ringer runt till potentiella kunder för att få fler kunder. Tänk dig själv om någon ringer och säger att de ringer från "dina försäkringar". Det är lätt att kunden tror att de ringer från det försäkringsbolag de har, vilket troligt är ett annat försäkringsbolag, och ger erbjudanden. Eftersom de allra flesta vill ha försäkringstjänster i samma bolag så kan man lätt bli smått lurad då man helt plötsligt ingått ett avtal med något annat försäkringsbolag, i tron om att företaget/bolaget är det försäkringsbolag man redan har. Det är samma sak med elbolag. Är man nöjd med sitt elbolag så vill man ju oftast inte byta, men ringer någon och säger att de ringer från "din el" är det lätt att man tror att det är det elbolag man redan har. Tänk dig själv om du ska köpa eller sälja en bostad och så helt plötsligt ringer någon och säger att de är "din mäklare". Det kan oerhört lätt bli missförstånd om vem som ringer, är det verkligen den mäklarfirman som du anlitade eller är det företaget "Din mäklare"?
Självklart finns det inget fel i att döpa ett bolag eller företag till detta, men eftersom jag tror att människor lätt kan missuppfatta namnet så köper jag aldrig tjänster från dessa. Det känns som deras grundsyfte (och det behöver ju kanske inte vara fallet även om jag tror det är en del av anledningen till varför man väljer ett sådant namn) är att få folk att bli lite förvirrade och eventuellt köpa en tjänst utan att förstå att det är ett annat företag. När kunden sedan upptäcker att det är ett annat företag, så kommer företaget undan då de helt korrekt angett klart och tydligt att de ringer från detta företaget (trots att det väldigt lätt kan missuppfattas).
Min uppmaning till er alla är att verkligen dubbelkolla vilket företag som ringer och erbjuder någon tjänst. Ett tips är att, om man är intresserad, be om kontaktuppgifter och själv höra av sig om det blir aktuellt att köpa eller ingå avtal. Under den tiden har du tid att kolla upp företaget och fundera.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Telefonförsäljning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Telefonförsäljning. Visa alla inlägg
lördag 22 mars 2014
söndag 15 december 2013
Telefonrobotar på gång att ta över telefonförsäljning?
Det har uppmärksammats på sistone, åtminstone i USA, misstänkta fall av telefonrobotar som ringer upp och ställer några frågor till en potentiell kund för att därefter koppla samtalet vidare till en person som gör köpet bindande. Det var Michael Scherer, chefen på Time magazine, som blev uppringd av en telefonförsäljare som ville sälja sjukförsäkringar då han började misstänka att personen han pratade med egentligen inte var en person, utan en robot.
Egentligen verkar det inte som att de försöker lura kunden (mer än att en robot kanske tar hand om telefonförsäljningen), säger man nej så avslutas samtalet och man har inte ingått i något köp. Det som är det luriga i det hela är att den första röst man hör misstänks vara en robot vars namn sägs vara Samantha West.
Det är inte så att rösten man talar med helt uppenbart låter som en robot. Det handlar så fall snarare om att man spelat in en röst på en kvinna, och beroende på svaret från kunden genererar en dator nästa svar. Det roliga i det här fallet är att den eventuella roboten vägrar att säga att hon är en robot, utan säger att hon "är verklig". Det är ju otroligt roligt om den stackars flickan inte är något robot och alla säger att hon är det!
Hur som helst, röstinspelningarna kan hittas på Times nätsida så där får du själv lyssna och göra din bedömning. Företaget i fråga säger att de inte använder robotar, men lite suspekt är dock att företagets hemsida nu tagits bort och man kan inte längre ringa "Samantha West" utan kopplas till en upptaget-ton. Det här tycker jag är lite skumt faktiskt. Det vore en sak om man tog bort numret då många kanske ringer och tjatar om robotar och inte bryr sig om vad företaget säljer, men att ta bort hemsidan är lite ologiskt för mig. Vad har den med saken att göra?
Vad är då problemet med om man skulle prata med en robot? Ja det första problemet är ju om man inte är ärlig mot kunden. Man måste ju kunna få veta om man pratar med en robot och egentligen borde det kanske till och med informeras innan själva samtalet påbörjas. Det är ganska uppenbart, i detta fall (om det stämmer), att företaget inte vill informera kunden om att det är en robot och det har lagts ner mycket tid på att få det hela att låta så mänskligt som möjligt.
Det andra problemet handlar väl mest om att ingå kontrakt eller köp med en robot. Det är väl just därför de kopplar personen vidare till en riktigt person när själva köpet och avtalet ska göras.
Det kan absolut bli mer vanligt med robot-telefonförsäljning i framtiden, dock är det viktigt för ett företag att vara ärlig mot sina potentiella kunder. Företaget sparar in pengar på att låta en dator generera svaren i telefonen och då är det väl bäst att vara ärlig mot sina kunder. Ett argument kan ju vara att "ge bättre avkastning eller service för kundernas pengar" eller liknande.
Egentligen verkar det inte som att de försöker lura kunden (mer än att en robot kanske tar hand om telefonförsäljningen), säger man nej så avslutas samtalet och man har inte ingått i något köp. Det som är det luriga i det hela är att den första röst man hör misstänks vara en robot vars namn sägs vara Samantha West.
Det är inte så att rösten man talar med helt uppenbart låter som en robot. Det handlar så fall snarare om att man spelat in en röst på en kvinna, och beroende på svaret från kunden genererar en dator nästa svar. Det roliga i det här fallet är att den eventuella roboten vägrar att säga att hon är en robot, utan säger att hon "är verklig". Det är ju otroligt roligt om den stackars flickan inte är något robot och alla säger att hon är det!
Hur som helst, röstinspelningarna kan hittas på Times nätsida så där får du själv lyssna och göra din bedömning. Företaget i fråga säger att de inte använder robotar, men lite suspekt är dock att företagets hemsida nu tagits bort och man kan inte längre ringa "Samantha West" utan kopplas till en upptaget-ton. Det här tycker jag är lite skumt faktiskt. Det vore en sak om man tog bort numret då många kanske ringer och tjatar om robotar och inte bryr sig om vad företaget säljer, men att ta bort hemsidan är lite ologiskt för mig. Vad har den med saken att göra?
Vad är då problemet med om man skulle prata med en robot? Ja det första problemet är ju om man inte är ärlig mot kunden. Man måste ju kunna få veta om man pratar med en robot och egentligen borde det kanske till och med informeras innan själva samtalet påbörjas. Det är ganska uppenbart, i detta fall (om det stämmer), att företaget inte vill informera kunden om att det är en robot och det har lagts ner mycket tid på att få det hela att låta så mänskligt som möjligt.
Det andra problemet handlar väl mest om att ingå kontrakt eller köp med en robot. Det är väl just därför de kopplar personen vidare till en riktigt person när själva köpet och avtalet ska göras.
Det kan absolut bli mer vanligt med robot-telefonförsäljning i framtiden, dock är det viktigt för ett företag att vara ärlig mot sina potentiella kunder. Företaget sparar in pengar på att låta en dator generera svaren i telefonen och då är det väl bäst att vara ärlig mot sina kunder. Ett argument kan ju vara att "ge bättre avkastning eller service för kundernas pengar" eller liknande.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)