Visar inlägg med etikett Bostadsbubbla. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bostadsbubbla. Visa alla inlägg

måndag 14 april 2014

Äntligen allt klart inför flytt!

Äntligen är allt klart inför min kommande flytt. Kontakt på lägenheten jag kommer bo i är skrivet, internetuppkoppling klart, adressändring klart och flyttfirma bokad. Sista april kommer det att bära av och jag ser fram emot mitt nya liv :)

fredag 21 mars 2014

Usel bostadstillgänglighet i storstäderna i Sverige - Hallå politiker?!

Bostadstillgängligheten är verkligen riktigt usel i de större städerna i Sverige idag, anser jag! Själv har jag en utbildning som matchar civilingenjör, vilket det är brist på, och har inga betalningsanmärkningar eller liknande. Trots detta så är det så svårt att få tag på boende i den nya orten att man blir rädd för att man måste tacka nej till tjänsten pga den dåliga bostadstillgängligheten. Till och med lägenheterna som har skyhöga hyror är svåra att få tag på! 

Såhär kan vi ju inte ha det i Sverige! Vi har ett stort land och arbetskraften behöver flytta runt i landet för att hålla en jämn nivå. Det är ju säkert lättare att få bostad ute i de mindre orterna i Sverige, men där finns ju inte många industrier som kan dra i arbetskraften. Det blir ju att de större städerna har flest antal jobb, och mest behov av arbetare, men riskerar att förlora personerna de vill anställa pga den dåliga bostadstillgängligheten. 

Det som jag tycker är riktigt dåligt i det hela är också att man har utbildat sig i många år och ändå inte garanterat får ett jobb. För några tiotal år sedan hade en utbildad person, i de allra flesta fallen iaf, garanterat jobb efter sin utbildning. Så är det inte idag. Trots en lång utbildning är man inte längre garanterad ett jobb. Man har tagit studielån och verkligen investerat i sin framtid och redan där tycker jag något är fel om man ändå står utan jobb. Adderat på detta ska man nu också lägga på den dåliga bostadstillgängligheten, som i värsta fall kan leda till att man måste tacka nej till jobb. Det här kan ju bromsa upp Sveriges utveckling och kompetensen rör sig inte runt i landet. Folk börjar bli så rädda för att flytta på sig och stannar hellre på sin plats för att slippa höga hyror och bostadsstrul. 

Nä, jag tycker det behövs göras något åt det här. Det är inte bara studenter som har svårt att hitta boende idag (vilket har uppmärksammats i media) utan nu även högutbildad arbetskraft. Jag tycker detta är en politisk fråga som verkligen måste uppmärksammas!  

fredag 31 januari 2014

Bostadsförsäljningen sjunker i Norge. Effekter på bostadsmarknaden i Sverige?

Enligt ett pressmeddelande från Boligprodusentenes Forening i Norge, föll bostadsförsäljningen i Norge med 33,7 procent under fjärde kvartalet 2013, jämfört med fjärde kvartalet för 2012. Produktionsstarter av nya bostäder föll med 17,5 procent. Totalt minskade bostadsförsäljningen i Norge med 12 procent under 2013 och produktionsstarterna sjönk med 6 procent.

Det pratas mycket om ifall Norge har en bostadsbubbla eller inte. Vissa experter anser att de har det, medan andra anser att det håller ännu längre. Jag själv, som verkligen inte är någon expert på området, tycker ändå att det känns som att de norska myndigheterna är oroliga. De vill nämligen sänka kravet på kontantinsatsen vid bostadsköp till 10 procent. Det innebär ju att de "uppmuntrar" folk att ta ett större lån istället. Detta känns, enligt mig, som att de norska myndigheterna känner en viss oro för att bostadsförsäljningen ska sjunka ännu mer och dess implikationer. 

Hur påverkar det här Sveriges bomarknad då? Det är ju svårt att säga, men det finns en viss anledning till en liten oro. I alla fall om man bor nära gränsen till Norge och nära en norsk stad. Bohuslän, Värmland, Dalsland kan nog bli påverkade. Sprider sig oron till Göteborg, som är en så pass stor stad, finns det risk att det med tiden även sprider sig till andra storstäder i Sverige. 

Just nu, skulle nog jag säga att de unga bör avvakta med bostadslån fram tills riksdagsvalet 2014. Det finns inget konkret som visar på att man ska avvakta, men riksdagsval kan skaka om marknaden lite.