Visar inlägg med etikett Energimarknadsinspektionen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Energimarknadsinspektionen. Visa alla inlägg

lördag 22 mars 2014

Företag med "din", "ditt" eller "dina" i företagsnamnet kan lätt missleda människor - Var uppmärksam!

Jag vill lyfta något som kanske inte är ett problem, men som jag tror lätt kan bli ett problem. Det har blossat upp massor med företag som har "din", "ditt" eller "dina" före en tjänst, exempelvis Dina försäkringarDin mäklare och Din el. Det är väl inget fel i sig att döpa sitt företag eller tjänst till detta, men problemet kan lätt uppstå om de ringer runt till potentiella kunder för att få fler kunder. Tänk dig själv om någon ringer och säger att de ringer från "dina försäkringar". Det är lätt att kunden tror att de ringer från det försäkringsbolag de har, vilket troligt är ett annat försäkringsbolag, och ger erbjudanden. Eftersom de allra flesta vill ha försäkringstjänster i samma bolag så kan man lätt bli smått lurad då man helt plötsligt ingått ett avtal med något annat försäkringsbolag, i tron om att företaget/bolaget är det försäkringsbolag man redan har. Det är samma sak med elbolag. Är man nöjd med sitt elbolag så vill man ju oftast inte byta, men ringer någon och säger att de ringer från "din el" är det lätt att man tror att det är det elbolag man redan har. Tänk dig själv om du ska köpa eller sälja en bostad och så helt plötsligt ringer någon och säger att de är "din mäklare". Det kan oerhört lätt bli missförstånd om vem som ringer, är det verkligen den mäklarfirman som du anlitade eller är det företaget "Din mäklare"?

Självklart finns det inget fel i att döpa ett bolag eller företag till detta, men eftersom jag tror att människor lätt kan missuppfatta namnet så köper jag aldrig tjänster från dessa. Det känns som deras grundsyfte (och det behöver ju kanske inte vara fallet även om jag tror det är en del av anledningen till varför man väljer ett sådant namn) är att få folk att bli lite förvirrade och eventuellt köpa en tjänst utan att förstå att det är ett annat företag. När kunden sedan upptäcker att det är ett annat företag, så kommer företaget undan då de helt korrekt angett klart och tydligt att de ringer från detta företaget (trots att det väldigt lätt kan missuppfattas). 

Min uppmaning till er alla är att verkligen dubbelkolla vilket företag som ringer och erbjuder någon tjänst. Ett tips är att, om man är intresserad, be om kontaktuppgifter och själv höra av sig om det blir aktuellt att köpa eller ingå avtal. Under den tiden har du tid att kolla upp företaget och fundera. 

tisdag 31 december 2013

Vet du att du kan få kvalificerad personlig vägledning helt gratis?

Det är inte många som vet om att man kan få kvalificerad personlig vägledning inom områdena inom energi, telekom, bank och försäkring helt gratis. Men det kan man! 

Om du går in på Konsumenternas kan de ge dig kostnadsfri vägledning från jurister, ekonomer och försäkringsspecialister. Vid behov kan du kontakta dem via telefon, e-post eller brev. Dit kan man vända sig med klagomål kring finansiell rådgivning, om man inte får full ersättning för obehöriga uttag av sitt bankkonto, frågor kring bolån, hjälp i skadeärenden, råd kring sina försäkringar, förslag på vad som behövs kompletteras i sin försäkring och mycket mer. Exempelvis kan det vara bra att kontakta dem om ditt barn blir nekad försäkring av olika anledningar. De vet hur du kan gå vidare.

På hemsidan kan du läsa om olika elavtal, avtal kring tv, telefoni och internet. Där kan du jämföra olika banker och se vilka avgifter de har, se vilka banker som har högst sparränta, se vad det skulle kosta att lösa ett bolån i förtid. Du kan även jämföra försäkringsbolag, se vilken bilförsäkring som skulle passa dig bäst och granska barnförsäkringar. De har även ett ställe där du kan räkna ut vad du betalar i avgift för förvaltning av din pension.

Kort och gott, det är verkligen en bra sida att besöka lite då och då för att få råd kring olika ekonomiska detaljer. Rekommenderas!

tisdag 17 december 2013

Se över ditt elavtal och tjäna stora pengar på det!

Idag har ca 780.000 svenskar inte tecknat ett elavtal med sin el-leverantör eller har haft ett bundet elavtal som gått ut. Ofta hamnar dessa på ett tillsvidareavtal som el-leverantören tjänar stora pengar på. SVT har låtit Energimarknadsinspektionen göra en undersökning kring detta och det visar sig att elbolagen gjort en extra vinst på nära 1,3 miljarder kronor de senaste 12 månaderna. Stora förloraren är ju såklart kunderna.

År 2008 var prisskillnaden mellan de som hade ett vanligt elavtal och dem som hade tillsvidareavtal i genomsnitt 5 procent medan i dag skiljer det runt 30 procent. Många kunder betalar alltså mycket mer i elektricitet än vad de annars skulle behöva, helt i onödan.

Det gäller alltså att hålla koll på sina el-avtal och det är bra att gå igenom sina försäkringar och el-avtal en gång per år. På så sätt minskar man risken att betala för mycket samtidigt som man blir insatt i nya regler och villkor. Det kanske inte är det roligaste man kan tänka sig göra på sin fritid, men desto roligare blir det när man får pengar över till annat som är mer roligt.