Visar inlägg med etikett Konsumentköplagen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Konsumentköplagen. Visa alla inlägg

lördag 26 april 2014

Nej, Konsumentel drar inte 299:- från din mobil när du svarar!

På internet sprids ett falskt rykte om ett företag som heter Konsumentel som följer "VARNING!!! Svara inte på era mobiler om nummer 0850103185 ringer!! Det dras 299:- från mobilen så snart ni svarar!!!! Numret tillhör någonting som kallar sej Konsumentel. Kopiera och dela!!!". 

Läs mer om saken på min hemsida EkonomiPrat.se: Nej, de drar inte 299 kr från din mobil när du svarar!

lördag 29 mars 2014

Tveksam marknadsföring av ansiktsmedlet Proactiv - Innehållet är olika i olika länder

Ansiktstvätten Proactiv, som säljs i tre delar på TV-shop, använder en tveksam marknadsföring anser jag. Jag har grävt lite i information kring själva produkten och det verkar som att det finns lite frågetecken kring produkten. 

Det verkar nämligen finnas två olika versioner av produkten. Ena säljs i USA och innehåller ämnet bensyolperoxid och en som säljs i Europa och inte innehåller detta ämne. Det är alltså bensyolperoxid som fungerar bra mot akne. Anledningen till de två versionerna verkar vara att ämnet bensyolperoxid är klassat som läkemedel i Europa och för att få sälja en produkt som innehåller detta ämnet behövs speciella tillstånd. Proactiv skulle säkert kunna få ett sådant tillstånd och sälja det receptfritt på Apoteket, men det är en ganska lång och jobbig process att gå igenom. Därför verkar de istället ha i salicylsyra i den Europeiska versionen, vilket inte direkt hjälper mot akne men bleker huden något.

I reklamen på TV-shop kan man se personer prata om produkten, men alla verkar ha köpt den amerikanska versionen av Proactiv. Den amerikanska versionen liknar alltså läkemedlet Basiron, som säljs på Apoteket här i Sverige, vilket ger resultat mot finnar. Inte en enda säger att de köpt Proactiv i ett Europeiskt land. 

Det här tycker jag är en tveksam marknadsföring. Tänk dig själv om du skulle intervjua personer som testat Basiron och ge deras omdöme om en helt annan produkt. Det anser jag är vilseledande information om en produkt. Proactiv verkar slippa undan just för att det är samma märke. 

Jag tycker det är viktigt att lyfta upp denna fråga här på bloggen ändå. Det är säkert inte bara Proactiv som har olika innehållsförteckningar i olika länder. Var därför lite uppmärksam! Något som säljs i USA som fungerar kan ha ett helt annat innehåll i Europa och fungerar därför sämre eller tvärtom. 

Till er som lider av akne, kontakta ert Apotek eller läkare istället så får ni rätt medicin mot ert problem. 

torsdag 13 mars 2014

Får butiker verkligen ta ut extra avgift för att man handlar med kort?

För några år sedan så fick jag nog av en butik, som låg nära där jag bodde, som alltid tog 5 kr i avgift för att betala med kort. Eftersom jag visste att det inte är lagligt i Sverige så anmälde jag dem faktiskt till Konsumentverket. Jag vet inte vad som händer efter det, för jag flyttade ganska kort därpå till Australien, men förhoppningsvis började de följa lagen i Sverige.

Så, vad gäller egentligen för kortavgifter? Jo, om du betalar med kontokort eller kreditkort i en butik eller på internet har inte företaget rätt att ta ut avgifter för att du betalar med kort. Däremot kan de ta ut en administrativ avgift, men det måste finnas oavsett vilket betalmedel du väljer att betala med. 

Anledningen till att många butiker försöker ta ut en avgift vid kortköp är att det kostar pengar för företaget att genomföra en transaktion för själva kortköpet. Avgiften kan variera beroende på kort-typ, exempelvis Visa eller Mastercard. Detta gäller även när de sätter tillbaka pengar på kortet. Vissa butiker kan förhandla om priset, och går då med på att alla retur-pengar (dvs när en kund returnerar en vara) ska sättas in på kortet också. Så vitt jag vet har man rätt till att få sina pengar kontant vid en retur, men många butiker krånglar gärna och envisas med att pengarna ska in på kontot. Problemet när pengarna sätts in på kontot är att man i många fall inte får in pengarna på kontot förrän en bankdag senare. Därför kan det vara bättre att få kontanter istället, om man har det lite knapert i plånboken exempelvis. 

Egentligen är det bankerna som tjänar storkovan på alla transaktioner av köp. Varje gång du handlar en vara, brukar det dröja en bankdag innan butiken får sina pengar. Detta gäller, som sagt, även vid returer. Samma sak om du för över pengar från ditt konto till ett annat konto i en annan bank. Banken sitter och håller i pengarna lite extra, för att tjäna lite extra pengar. Pengarna dras ju på en gång från ditt konto, sen hamnar dem i bankens ägo ett tag tills pengarna dyker upp på mottagarens konto. Den tiden däremellan blir mycket pengar för banken när många transaktioner görs. 

Butiker har faktiskt rätt att neka kortbetalning under en viss summa. Dock måste det stå klart och tydligt att detta gäller. Anledningen är såklart att företaget går back, på grund av transaktionsavgiften, om du endast handlar ett tuggummi för 2 kr på kort.

Andra regler kan gälla om företaget har sin verksamhet i ett annat land. Då gäller ofta reglerna som finns i detta land, och då kan det vara lagligt att ta ut extra avgift för korttransaktioner. Ett exempel är flygbolag, som ofta har sitt huvudkontor i ett annat land. 

Som jag skrev inledningsvis, alla fall där butiker tar ut extra för kortbetalning i Sverige kan, och bör, anmälas till Konsumentverket.

onsdag 12 mars 2014

Vippon - en månad utan någon leverans. Lyfter ett varnande finger till er andra!

Den 10:e februari beställde jag en vara från Vippon men än idag har varan inte kommit (alltså över en månad och ingen vara har kommit). Jag har mailat dem och fått svar varje gång, men varje gång säger de att någonting har blivit fel i deras system. Nu vet jag inte om jag har blivit lurad eller om de helt ärligt haft stora problem med leveranser. Därför vill jag informera andra om detta. Tanken med varan var att den skulle vara en alla-hjärtans-dag-present till min mamma, men nu har det gått så lång tid att det tagit udden av själva presenten. 

När sådant här inträffar är det bra att veta vad som gäller. Konsumentköplagen ska skydda dig i sådana här ärenden. Enligt denna lag så har man tre alternativ att göra. Det första är om man inte har betalat hela summan än. Då kan man hålla inne på att betala resten av summan, fast det finns ju en risk i detta. Om du håller inne för stor del av summan kan du få betala dröjsmålsränta till säljaren. Det andra är att man kräver att säljaren ska skicka varan och det tredje är att man häver köpet. Att häva köpet kan vara svårt om säljaren inte är kontaktbar. Dessutom kan det krävas speciella anledningar till att man häver köpet. I vissa fall kan man även kräva en kompensation för att produkten inte blivit levererad i tid. Det klassas mer som ett skadestånd och kan enbart krävas om man beställt något som måste komma en speciell dag (exempelvis en brudklänning) och tjänar inget syfte om den kommer sent. 

Vad det gäller mig, så ger jag dem några dagar till. Annars blir det att kontakta Allmänna reklamationsnämnden och ta det vidare där. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, men varje gång så skyller de på någonting nytt. I början skyllde de på att varan var slut på lager. Jag tycker det är riktigt dåligt att de inte informerar om detta på sidan när man köper varan. Andra gången var det fel i systemet. För att inte tala om problemet som var när jag beställde varan. Jag kunde inte betala med internetbanken, försökte två gånger, och var sedan tvungen att betala via bankgiro pga strulet. Det gjorde att jag inte visste om de dragit pengar de första gångerna eller inte. Det visade sig att inga pengar drogs, men ändå struligt. Sen hade jag fyllt i min mammas adress som leveransadress, men i bekräftelsemailet stod det min adress ändå som leveransadress. Nä, det har bara strulat sedan beställningen och jag uppmanar dem att fixa till allt strul på hemsidan och lösa alla problem med leverans. Ni andra, var försiktiga!