Visar inlägg med etikett Bodelning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bodelning. Visa alla inlägg

tisdag 25 mars 2014

Hysteriskt mycket att göra just nu! Min att-göra-lista...

I början av året skrev jag om en att-göra-lista som jag behöver avklara under året 2014. Idag tänkte jag ta mig en titt på hur det går, och addera några till punkter.

Min att-göra-lista:

  1. Skriva klart en uppsats kring mitt projektarbete, ca 50 A4-sidor.
  2. Redovisa projektarbete muntligt.
  3. Få en bodelning avklarad.
  4. Sälja eventuella möbler jag inte kan behålla.
  5. Skaffa ett jobb.
  6. Skaffa en bostad.
  7. Flytta.
  8. Föra över alla papper kring flytten.
  9. Skriva klart en rapport kring en undersökning.
  10. Ta körkort.

fredag 21 mars 2014

Usel bostadstillgänglighet i storstäderna i Sverige - Hallå politiker?!

Bostadstillgängligheten är verkligen riktigt usel i de större städerna i Sverige idag, anser jag! Själv har jag en utbildning som matchar civilingenjör, vilket det är brist på, och har inga betalningsanmärkningar eller liknande. Trots detta så är det så svårt att få tag på boende i den nya orten att man blir rädd för att man måste tacka nej till tjänsten pga den dåliga bostadstillgängligheten. Till och med lägenheterna som har skyhöga hyror är svåra att få tag på! 

Såhär kan vi ju inte ha det i Sverige! Vi har ett stort land och arbetskraften behöver flytta runt i landet för att hålla en jämn nivå. Det är ju säkert lättare att få bostad ute i de mindre orterna i Sverige, men där finns ju inte många industrier som kan dra i arbetskraften. Det blir ju att de större städerna har flest antal jobb, och mest behov av arbetare, men riskerar att förlora personerna de vill anställa pga den dåliga bostadstillgängligheten. 

Det som jag tycker är riktigt dåligt i det hela är också att man har utbildat sig i många år och ändå inte garanterat får ett jobb. För några tiotal år sedan hade en utbildad person, i de allra flesta fallen iaf, garanterat jobb efter sin utbildning. Så är det inte idag. Trots en lång utbildning är man inte längre garanterad ett jobb. Man har tagit studielån och verkligen investerat i sin framtid och redan där tycker jag något är fel om man ändå står utan jobb. Adderat på detta ska man nu också lägga på den dåliga bostadstillgängligheten, som i värsta fall kan leda till att man måste tacka nej till jobb. Det här kan ju bromsa upp Sveriges utveckling och kompetensen rör sig inte runt i landet. Folk börjar bli så rädda för att flytta på sig och stannar hellre på sin plats för att slippa höga hyror och bostadsstrul. 

Nä, jag tycker det behövs göras något åt det här. Det är inte bara studenter som har svårt att hitta boende idag (vilket har uppmärksammats i media) utan nu även högutbildad arbetskraft. Jag tycker detta är en politisk fråga som verkligen måste uppmärksammas!  

onsdag 8 januari 2014

En sak av-checkad på min lista kring mina förhoppningar 2014

Jag har inte skrivit så mycket på min blogg de senaste dagarna för jag har haft så hysteriskt mycket att göra. I ett tidigare inlägg skrev jag kring mina förhoppningar kring 2014 och idag har jag fått en punkt struken iaf. Jag har äntligen gjort klart och publicerat min rapport kring en undersökning jag gjort. Rapporten handlar om amatörastronomin i Sverige och kan hittas här.

Min att-göra-lista under väldigt kort tid:
  1. Skriva klart en uppsats kring mitt projektarbete, ca 50 A4-sidor.
  2. Redovisa projektarbete muntligt.
  3. Få en bodelning avklarad.
  4. Sälja eventuella möbler jag inte kan behålla.
  5. Skaffa ett jobb.
  6. Skaffa en bostad.
  7. Flytta.
  8. Föra över alla papper kring flytten.
  9. Skriva klart en rapport kring en undersökning.

tisdag 31 december 2013

Förhoppningar på 2014

Idag är det den sista dagen på 2013. Jag håller verkligen tummarna för ett bättre 2014!

Just nu har jag många hinder jag måste ta mig över under kort tid. Här är några punkter som jag måste lösa under 2014. Som du kommer märka är det ganska tunga punkter.

  1. Skriva klart en uppsats kring mitt projektarbete, ca 50 A4-sidor.
  2. Redovisa projektarbete muntligt.
  3. Få en bodelning avklarad.
  4. Sälja eventuella möbler jag inte kan behålla.
  5. Skaffa ett jobb.
  6. Skaffa en bostad.
  7. Flytta.
  8. Föra över alla papper kring flytten.
  9. Skriva klart en rapport kring en undersökning.
Jag håller verkligen tummarna för att 2014 är året då dessa saker bara faller på plats. Blir det så, så kommer jag njuta av det flyt jag har!

måndag 30 december 2013

När förhållanden går i kras

Det är jobbigt när förhållanden går i kras. Ännu jobbigare är det som ofta följer, dvs bodelning. Både gifta och sambos har man rätt till bodelning om någon part begär det.

När ett samboförhållande upphör finns det vissa regler som anger hur en bodelning ska gå till. I detta inlägg kommer jag enbart skriva om bodelning i samboförhållanden.

Vad inkluderas i bodelning i samboförhållanden?
I bodelningen i samboförhållande är det endast samboegendom som blir föremål för bodelning. Det betyder att bodelningen ska inkludera bostad och bohag som har förvärvats för sambornas gemensamma användning. 

Syftet med bodelning
Det huvudsakliga syftet med en bodelning är att båda parter ska ha rätt till en del av investeringar som skett under samboförhållandet. Bodelningen ska ge ett starkare skydd åt den ekonomiskt svagare parten i samboförhållandet.

Riktlinjer kring bodelning
Det finns många riktlinjer kring hur man bör tänka vid en bodelning. Enligt lagen om samäganderätt ska sambor som äger ett objekt dela objektet på två lika andelar. Eftersom det är ganska opraktiskt att såga sönder alla möbler och andra ägodelar, får man kolla upp värdet på objektet och dela denna i två lika delar. Det finns vissa fall då ena parten kan få rätt till mer än hälften av objektet, men då krävs stort bevismaterial och dessa fall görs ofta upp i rätten. I generella drag ska man ta hänsyn till användningsområde för egendomen (exempelvis intresse), användningsändamål och värde. Om man är oense om sakerna som ska delas upp bör man ta hänsyn till individernas behov av egendomen. 

Bostad
I bodelningen i samboförhållande ska bostad och bohag som ni har skaffat för det gemensamma boendet delas upp. Bostaden ska vara en permanent bostad så fritidshus faller alltså utanför bodelningen. Om man bor i en villa eller en bostadsrätt så ingår den alltid i bodelningen om den har skaffats för det gemensamma boendet och oavsett vem som har betalat. Även en gemensam hyresrätt som inte är samboegendom har en sambo rätt att överta vid separation. Oftast får den som är i störst behov av bostaden ta över bostaden om det kan anses skäligt. Den som bäst behöver bostaden och bohaget ersätter den andre för värdet av det som övertas i rimlig mån. Eventuella förslitningsskador på boendet under samboförhållandet räknas som normalt slitage och kan alltså inte ersättas av någon part efter eller under en bodelning. Den som tar över boendet accepterar alltså alla eventuella förslitningsskador på lägenheten då ena parten flyttar ut.

Bostaden ingår dock inte i bodelningen om ena parten hade boendet innan samboförhållandet var aktuellt eller om sambolagen avtalats bort. 

Övriga egendomar
Alla saker som parterna ägde innan ett samboförhållande inleddes, faller tillbaka till personen som ägde egendomen innan sambostatusen. Övriga saker, som införskaffats för det gemensamma boendet, ska delas lika såvida det inte finns särskilda villkor. Det spelar alltså ingen roll, i de allra flesta fall utan rättshjälp, vem som betalat för objektet. 

Om man inte kommer överens
Kommer man inte överens om vem som ska ha vad kan man ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten. Kostnaden för en bodelningsförrättaren, vilket oftast är en advokat, ska fördelas mellan båda parter.

Hur lång tid för bodelning?
För att en bodelning ska vara giltig måste du begära bodelning senast inom 1 år efter det att samboförhållandet har upphört.

Hur lång betänketid?
Låt oss säga att din sambo innehar lägenheten och du flyttar ut. Då har du tre månader på dig att framställa ditt anspråk på lägenheten. Om det istället är din sambo som flyttar ut och du bor kvar i lägenheten har du 1 år på dig att "ångra dig" efter det att samboförhållandet upphörde.