fredag 14 mars 2014

SAS måste tänka igenom vad de kan erbjuda som andra flygbolag inte kan erbjuda.

Igår flög jag från Göteborg till Stockholm. Anledningen var en arbetsintervju. När jag bokade min resa så tänkte jag faktiskt att jag ska försöka boka med SAS, just för att stödja dem. Efter noga kollat priserna insåg jag att det skulle kosta mig, som är arbetslös, 1500 kr mer att flyga den sträckan än med Norwegian. Jag hade tänkt att jag kunde lägga nån hundring mer för att stödja dem, men 1500 kr mer kan jag inte lägga ut bara för att stötta ett bolag. Särskilt inte på en så kort sträcka som Göteborg - Stockholm då man knappt behöver någon service alls. Man klarar sig fint utan mat och dryck och man vill bara bli förflyttad från plats A till plats B.

Idag läste jag att SAS har redovisat en förlust på 146 miljoner kronor. I och för sig har försluten varit ännu större historiskt, men jag tycker det är jättetråkigt. Jag vill verkligen stötta dem, men de har alldeles för höga priser! Det är ju inget specifikt bättre med dem, än andra flygbolag, tycker jag. Servicen är ungefär lika och det går inte snabbare vid incheckning eller boardning heller. Jag tror de måste tänka igenom varför folk hellre skulle vilja flyga med dem om deras priser är högre än andra. Kanske erbjuda snabbare incheckning och boarding? Kanske erbjuda mer bagage att ta med? Annars måste de sänka priserna för att bli konkurrenskraftiga! Jag är nog inte deras typ av kund egentligen, men jag tror att även de som har jobb vill ha en billig resa och bra service. Så som SAS verkar gå idag verkar inte hållbart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar