onsdag 12 mars 2014

Vippon - en månad utan någon leverans. Lyfter ett varnande finger till er andra!

Den 10:e februari beställde jag en vara från Vippon men än idag har varan inte kommit (alltså över en månad och ingen vara har kommit). Jag har mailat dem och fått svar varje gång, men varje gång säger de att någonting har blivit fel i deras system. Nu vet jag inte om jag har blivit lurad eller om de helt ärligt haft stora problem med leveranser. Därför vill jag informera andra om detta. Tanken med varan var att den skulle vara en alla-hjärtans-dag-present till min mamma, men nu har det gått så lång tid att det tagit udden av själva presenten. 

När sådant här inträffar är det bra att veta vad som gäller. Konsumentköplagen ska skydda dig i sådana här ärenden. Enligt denna lag så har man tre alternativ att göra. Det första är om man inte har betalat hela summan än. Då kan man hålla inne på att betala resten av summan, fast det finns ju en risk i detta. Om du håller inne för stor del av summan kan du få betala dröjsmålsränta till säljaren. Det andra är att man kräver att säljaren ska skicka varan och det tredje är att man häver köpet. Att häva köpet kan vara svårt om säljaren inte är kontaktbar. Dessutom kan det krävas speciella anledningar till att man häver köpet. I vissa fall kan man även kräva en kompensation för att produkten inte blivit levererad i tid. Det klassas mer som ett skadestånd och kan enbart krävas om man beställt något som måste komma en speciell dag (exempelvis en brudklänning) och tjänar inget syfte om den kommer sent. 

Vad det gäller mig, så ger jag dem några dagar till. Annars blir det att kontakta Allmänna reklamationsnämnden och ta det vidare där. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, men varje gång så skyller de på någonting nytt. I början skyllde de på att varan var slut på lager. Jag tycker det är riktigt dåligt att de inte informerar om detta på sidan när man köper varan. Andra gången var det fel i systemet. För att inte tala om problemet som var när jag beställde varan. Jag kunde inte betala med internetbanken, försökte två gånger, och var sedan tvungen att betala via bankgiro pga strulet. Det gjorde att jag inte visste om de dragit pengar de första gångerna eller inte. Det visade sig att inga pengar drogs, men ändå struligt. Sen hade jag fyllt i min mammas adress som leveransadress, men i bekräftelsemailet stod det min adress ändå som leveransadress. Nä, det har bara strulat sedan beställningen och jag uppmanar dem att fixa till allt strul på hemsidan och lösa alla problem med leverans. Ni andra, var försiktiga!

1 kommentar:

  1. Vi är ett certificierat e-handel sedan 10 år tiibaka utan klagomål.
    Märkligt att denna kund ej har klagat till denna organisation då den finns överst på vår sida - mycket märkligt!
    Se gärna vår certificering:
    https://www.ehandelscertifiering.se/kontrollera-certifikat/?url=www.vippon.com

    Välkomna till en just butik som bryr sig om sina kunder.
    Mvh vippon.com
    Jimmy

    SvaraRadera