måndag 10 mars 2014

Butiksannonser - vad gäller för konsumenter?

Idag ska jag skriva lite om vad som gäller för priser i annonser som butiker har. Det kan vara bra att veta innan man kavlar upp ärmarna för att ge sig in i en fight.

Enligt lagen ska informationen i en butiksannons alltid vara tydlig och korrekt, men det finns undantag. Ibland kan tryckfelsnisse vara framme i annonsen och då är det bra, som konsument, att veta vad man har rätt till. Om det blir fel i en annons har man inte rätt att köpa varan till det pris som står i annonsen. Det är inte förrän konsumenten och säljaren kommit överens om ett pris i butiken som priset är godkänt. Det innebär alltså att om det endast står i en annons så behöver inte butiken gå med på priset i butiken. Det innebär alltså att du inte kan ta mig dig annonsen in i butiken och kräva att du ska kunna köpa en vara för det priset. I många fall kan säkert butiken låta det gå, just för att hålla god konsumentsed, men det är alltså inte ett krav.

Så länge en butik har ett visst antal produkter eller tjänster för ett viss pris, så har butiken rätt att meddela att produkten eller tjänsten är slutsåld och därmed inte gäller längre. Antalet produkter varierar beroende på vad det är. Det innebär alltså att du, som konsument, inte kan kräva ett lågt utannonserat pris senare, då produkten kommit in i lager igen.

Skulle det vara så att en butik medvetet har en vilseledande annons så har konsumenten ändå inte rätt att köpa varan för det billiga priset. Dock kan konsumenten få ersättning för exempelvis resa till butiken på grund av den vilseledda annonsen.

Lite bra saker att veta när man är ute och handlar efter butiksannonser. Det finns alltså ingen anledning att kavla upp ärmarna och argumentera för att en annons säger en sak och butiken vägrar gå med på detta. Du vinner nog mest på att försöka vara trevlig och glad, då finns det nog större chans att butiken gör sitt yttersta för att lösa situationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar