fredag 6 juni 2014

Skillnad i kundservice för att ta bostadslån

Här kommer en lite privat berättelse kring att ta bostadslån, och hur mycket kundservice kan betyda. Jag har precis flyttat från en storstad till en annan i Sverige och bostadsbristen är stor. Egentligen var det bara tur att jag hittade den bostaden jag kan hyra tillfälligt just nu. Det var faktiskt via vänners vänners vänner jag fick tag på den. Eftersom jag har fått en fast anställning, ingen provanställning, så har jag därför möjlighet att kunna låna pengar för att köpa bostadsrätt. Jätteroligt, känner jag och ser fram emot det väldigt mycket. När jag ansökt om lånelöfte, vilket man idag bara verkar kunna göra via nätet på smidigaste sätt, så var jag förberedd på att det skulle behövas skickas in anställningsbevis etc. Anledningen är såklart att jag varit student i många år och, även om jag har jobbat, inte dragit in några större summor de senaste åren.

Så, jag söker om lån på SBAB eftersom de verkar ha en bra ränta jämfört med tex Swedbank. Trots det så har jag ändå varit kund hos Swedbank i hela mitt liv så jag skickade även in en ansökan hos dem. Jag tänkte att Swedbank borde väl vara rädda om sina trogna kunder.

Från SBAB får jag snabbt ett besked om att allt ser bra ut, men jag måste komplettera med anställningsbevis och lönespecifikation. Det var precis vad jag hade väntat mig, och jag skickar in, elektroniskt, kopior på dessa papper.

Från Swedbank, däremot, får jag följande besked "Just nu kan banken inte bevilja dig det lån du sökt. Det kan bero på att du saknar till kontantinsatsen eller pga andra faktorer". Själv sitter jag och blir irriterad och tänker att det är väl självklart att de inte kan bevilja mig ett lån om de inte kontaktar mig och pratar med mig! Jag har inte hört ett ljud från Swedbank alls! Det enda jag fått är att jag ska ringa Swedbank och prata med dem.

Nu är det så att bankerna tjänar massor med pengar på lån. Som privatperson kanske det känns som att banken är snäll som lånar ut pengar till dig, men sanningen är att det är du som är snäll som väljer just deras bank. Swedbank verkar inte ha förstått detta! Jag har tagit mig tid att fylla in en ansökan om lån hos med, tagit mig tid att fylla i alla fält som de kräver att man fyller i. Då är väl det minsta en bank kan göra att ringa upp dig och prata om ansökan?

På SBAB har jag inte mötts än annat än trevliga personer i telefon och via e-post. Det har aldrig varit snack om att jag inte skulle bli beviljad lån utan det han känts som de tar det jag säger seriöst och tror på det jag säger. Och mycket riktigt har de även fått de pappren som de velat ha från mig.

Nä, för min del blir det att byta bank och då går jag från en bank som jag haft i hela mitt liv. Allt bara för att jag länge känt att kundservicen sviker på Swedbank och när jag behöver deras hjälp, för en gång skull i livet, så finns de inte där. Däremot har jag funnits där för dem i hela mitt liv. Känns inte rätt...

Läs gärna mer om Ekonomi på min hemsida Ekonomiprat.se

10 kommentarer:

  1. DU BEHÖVER LÅN Jag fick precis mitt lån på 200 000,00 kr från REMY.CREDIT Skicka e -post till dem nu för ditt lån (remy.credit111@gmil.com) whatsapp: +46769618757 de är de bästa, ge dem ett försök och vittna om att låneförbudet är mycket snabbt och säkert med interstat på 2% EMIAL: (remy.credit111@gmail.com) Behöver du ett brådskande lån inom 24 timmar? de har snabbt och enkelt lån till dig Jag heter karlsson från Stockholm Sverige är en ensamstående mamma är mycket nöjd nu med mina 2 barn REMY COMPAY är det bästa få ditt lån idag} Maila honom nu för ett snabblån Mail: remy.credit111@gmail.com Gud välsigne dig, herr REMY FINK

    SvaraRadera
  2. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera
  3. vi har jullån för dig och din familj att njuta av denna semester jullån är tillgängligt nu kan du ansöka vilket belopp du vill vi har ett lån för dig
    behöver du ett lån? Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu de närmaste 6 – 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, med en snabb tjänst erbjuder vi alla typer av lån, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
    vi har ett lån till dig ..

    SvaraRadera
  4. Ansök om ditt snabba och bekväma lån med 3% ränta. vi erbjuder 24 timmars onlinetjänst för finansiella kreditlån med 4 timmars låneleveransservice. kontakta oss idag för mer information via e-post: johngreenladecredits@outlook.com ELLER whatsapp +61480050702

    SvaraRadera
  5. God dag från denna sida, Mrs. Flora Scott är en privat långivare. Vi erbjuder akuta jullån och privatlån till firandet av årets slut. så ta vara på denna möjlighet nu!!! om du är intresserad av ett brådskande lån av någon ekonomisk anledning eller någonsin, tveka inte att kontakta oss via (flora_scott@outlook.com) för mer information om denna lånetransaktion.
    vänliga hälsningar
    Fru Flora

    SvaraRadera
  6. JAG ÄR MYCKET STOR TILL REMY.CREDIT111@GMAIL.COM DE HJÄLPER MIG MED LÅN TACK FÖR DIN HJÄLP REMY.FINK
    Jag heter Joyce Cornelia och är från Uppsala i Sverige. Jag fick precis mitt lån från REMY.CREDIT {remy.credit111@gmail.com} låneföretag just nu och jag har hört talas om det här företaget och jag trodde att det var ett falskt företag men nu är jag så glad att det här företaget hjälpte mig och 100 % detta företag är verkligt så alla som behöver ett lån detta är rätt företag att ansöka från och med nu. Jag ansökte om ett lån för mitt företag på 250 000,00 euro och det här företaget hjälpte mig utan dröjsmål att jag är så glad att jag vittnar om detta företag eftersom jag såg andra människor gör det och jag är glad över att vara bland människorna som delar vittnesbörd om hur detta företag hjälpte mig så att alla om du behöver ett riktigt lån är din hjälpare här. kontaktinformationen där är remy.credit111@gmail.com skicka e-post till dem om du behöver ett snabbt och enkelt lån idag

    SvaraRadera
  7. JAG ÄR MYCKET STOR TILL REMY.CREDIT111@GMAIL.COM DE HJÄLPER MIG MED LÅN TACK FÖR DIN HJÄLP REMY.FINK
    Jag heter Thomas Eriksson och är från Uppsala i Sverige. Jag fick precis mitt lån från REMY.CREDIT {remy.credit111@gmail.com} låneföretag just nu och jag har hört talas om det här företaget och jag trodde att det var ett falskt företag men nu är jag så glad att det här företaget hjälpte mig och 100 % detta företag är verkligt så alla som behöver ett lån detta är rätt företag att ansöka från och med nu. Jag ansökte om ett lån för mitt företag på 250 000,00 euro och det här företaget hjälpte mig utan dröjsmål att jag är så glad att jag vittnar om detta företag eftersom jag såg andra människor gör det och jag är glad över att vara bland människorna som delar vittnesbörd om hur detta företag hjälpte mig så att alla om du behöver ett riktigt lån är din hjälpare här. kontaktinformationen där är remy.credit111@gmail.com skicka e-post till dem om du behöver ett snabbt och enkelt lån idag

    SvaraRadera
  8. Jag är en ensamstående mamma som bor i Nederländerna och jag är så glad nu eftersom jag fick mitt lån idag från detta pålitliga företag LAPO efter flera bedrägerier från olika fuskare. Om du behöver ett lån kan du nå dem via detta e-postmeddelande: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera
  9. Jag är supernöjd nu för jag har precis fått mitt lån från detta bra företag - LAPO. Gör klokt i att kontakta dem om du behöver ett snabblån. Kontakta dem nu via detta e-postmeddelande: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera
  10. BEHÖVER DU ETT BRÅDSKANDE LÅN ?? Skicka e-post till oss remy.credit111@gmail.com Vi har ett jullån för dig och din familj att njuta av denna semester. Jullånet är nu tillgängligt, vilket belopp du än behöver, vi har ett lån till dig {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM }
    Behöver du kredit? Skicka ett mail till oss på remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Du behöver ett brådskande lån nu under de kommande 6 till 12 timmarna utan stress och förseningar av REMY CREDIT löser alla dina problem idag. Vi ger lån med 1% ränta, vi erbjuder alla typer av lån med snabb service, skicka ett e-postmeddelande för dina akuta lån
    Maila oss så får vi ett lån via e-post {REMY.CREDIT111@GMAIL.COM}
    vi har kredit för dig E-POSTA oss nu för ett snabbt lån remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com
    remy.credit111@gmail.com

    SvaraRadera