fredag 7 mars 2014

Söka jobb och få ekonomin att gå ihop

Ja, anledningen till att jag inte skrivit på ett tag här är för att jag helt enkelt inte hunnit med. Jag söker jobb, försöker få klart mitt ex-jobb samtidigt som jag går igenom mina saker och packar samt säljer av saker både för att klara ekonomin nu när jag är arbetslös, men också för att underlätta när jag måste flytta.

Det finns dock hopp för arbetslösa ännu, och det beror inte så mycket på regering eller arbetsförmedling, utan på grund av snälla, hyggliga människor runtom i vårat land. Det finns ställen, främst på FaceBook, där folk skänker bort saker de inte längre vill ha. Det kan handla om barnmat, kattmat, möbler, kläder, ja allt man kan tänka sig. Eftersom jag bor i Uppsala-området finns denna sida som heter bortskänkes/mottages/ges/doneras i 018-området. Det finns sannolikt liknande sidor för andra områden i Sverige också. Genom den sidan har jag fått en massa kattmat, mobil router och en stavmixer. Det är verkligen toppen när man själv har det knapert i plånboken.

Så, som talar för sig självt, har jag alltså inte kunnat investera i några aktier på sistone. Jag kör fortfarande på min budget, även om den kanske inte kommer säga så mycket om hur jag spenderar mina pengar när jag väl får en inkomst. Det känns ju mer intressant att studera en budget då man har ungefär lika inkomst och kan leva ett mer normalt liv, och sedan dra slutsatser kring vart ens pengar går, jämfört med en tid då man lever på sparade pengar och förbereder för flytt och allt som det innebär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar