torsdag 20 mars 2014

Swedbank borde nog tänka på bättre service till sina kunder... Dåligt rykte är svårt att vända.

Det är stort fokus just nu på Swedbank och hur de hanterar sina kunder när det kommer till Swedbank Robur. Aktiespararna verkar vilja ha saken prövad och personligen tycker jag att en prövning bör ske. Man måste få någon ordning på vad som gäller och jag tycker någon måste ta ansvaret för sådant. Annars finns det ju ingen som är ansvarig när privatpersoner investerar sina pengar i något. Visst finns det ett visst ansvar hos privatpersoner att investera klokt och kolla upp siffror (och inte bara lita på information från banken själv), men jag tycker inte man kan skylla allt på privatpersoner i detta fall. Om fallet är så att Swedbanks VD, Michael Wolf, informerade om att allting var jättebra fast det egentligen inte riktigt var så, så tycker jag det går under missledande information. 

Själv har jag Swedbank som bank och jag sitter redan på gränsen till att byta bank. Jag tycker att Swedbank har haft en ganska dålig strategi bakåt i tiden och ett alltför högt intresse för vinst. Den där vinsten sitter jag ju och stödjer, även om jag egentligen tycker att de kanske borde vara mindre penga-aggressiva. Såklart sitter inte Swedbank själv i denna position, utan många banker jobbar såhär.

Anledningen är att svenska skattebetalare räddat banken två gånger i nutid. Första gången var i början på 1990-talet då banken lånade ut, och lånade ut och det gick åt skogen. Gissa varför banken lånar ut och lånar ut då? Jo, för det är smaskigt intjänade pengar. För varje utlåning till en lägenhet (idag) tjänar banken säkert mer än 1 miljon kronor under en lång tid. Andra gången vad det exakt samma sak fast i Baltikum. Lätta pengar minsann...

Såklart finns det andra affärer som banken gjort som är riktigt bra, men som kund hos Swedbank tycker jag de faller och faller. Det har blivit alltför mycket om att de vill tjäna pengar på en, trots att jag haft banken sedan jag föddes. De ger mig ju ingen direkt förmån då jag haft banken länge och det tycker jag är riktigt dåligt. De bara tar in pengar från mig utan att blinka, och precis lika mycket som en annan som precis tecknat de som bank. Sen har vi det här med Swedbank Robur, där jag tycker de inte tagit sitt ansvar i frågan. Nä, skärpning nu Swedbank... Annars blir det byte till någon annan bank som har vettiga saker att erbjuda mig.


1 kommentar:

  1. Kan tipsa om att Svenskt Kvalitetsindex mätningar kring bland annat banker är intressanta. Brukar själv kika på dem om det är dags att byta elbolag, försäkringsbolag, teleoperatör eller något annat.

    Se länkarna:
    http://www.mynewsdesk.com/se/kvalitetsindex/pressreleases/download/resource_attached_pdf_document/913767
    http://www.mynewsdesk.com/se/kvalitetsindex/pressreleases/svenskt-kvalitetsindex-om-laan-sparande-och-livfoersaekring-2013-938396

    SvaraRadera