lördag 11 januari 2014

Är det rimligt att studenter ska behöva jobba utöver heltidsstudier för att kunna finansiera boendet?

Nu får studenter tjäna mer pengar på extrajobbet. Vid årsskiftet höjdes fribeloppet till 172 000 kronor. Men är inte hela idén lite skruvad?

Så vitt jag vet så gäller fribeloppet om du pluggar heltid, och skulle du studera mindre så får man tjäna mer. Men är det inte konstigt att någon, som studerar 100%, uppmanas att jobba ännu mer? Tanken är ju att 100% studier ska vara just heltidsstudier och motsvara något liknande som heltidsjobb. När jag studerade jobbade jag varannan helg samtidigt som jag studerade 100%. Eftersom jag läste fysik och matematik så hade vi schemat fullt från 8 på morgonen till 17 på kvällen. Utöver denna schemalagda tid så skulle inlämningsuppgifter och laborationer in. I min utbildning var 100% egentligen mer än 8 timmar per dag. Jag är förvånad att jag ens orkade jobba varannan helg! 

Jag vet att många utbildningar inte alls är lika krävande som min utbildning, och det finns många som kan tänka sig jobba extra. Men jobbar man in 172 000 kr utöver sina 100% studier är ju någonting fel, kan man tycka. Då motsvarar så fall inte studierna heltid, anser jag. Så vad för nytta ger egentligen en höjning av fribeloppet då? Ska det vara så att studenter ska plugga och jobba mer än heltid för att få ekonomin att gå runt? Det tycker jag verkar ologiskt, och det finns ju en risk att studenterna inte är den friska fläkt de ska vara när de, eventuellt, tillslut anställs på ett företag. 

Jag tror att, istället för att höja fribeloppet, så bör man se över studiemedlet. När man arbetar så finns en massa regler kring hur mycket övertid man får jobba, men som student uppmuntras man att jobba så mycket övertid det bara går. Jag tror inte detta är hållbart i längden och därför tycker jag man istället bör höja studiemedlet så studenterna har möjlighet att kunna betala sin hyra och mat. Samtidigt har man underlättat för de som vill hyra ut sin bostad i andra hand, vilket medför att de kan ta ut en högre kostnad av hyrestagaren. Men studenterna, som fortfarande "tjänar" så lite pengar, har inte en chans att kunna betala dessa högre kostnader. Det leder, antagligen, till längre köer inom studentbostäderna och många universitet förlorar studenter då de inte hittar någonstans att bo. Är det rimligt att studenter ska behöva jobba utöver heltidsstudier för att kunna finansiera boendet?

Nej, höj studiemedlet för studenter istället, så slipper vi utarbetade nyexaminerade personer och möjliggör att även studenter kan få hyra bostad i andra hand. Bostadspriserna ökar, kostnaden för att hyra i andra hand ökar, sen har vi inflationen på detta också. Hur är det tänkt att studenter ska leva i framtiden egentligen, när allting blir dyrare men studiemedlet ligger på så låg nivå? Dessutom lever de flesta studenter på ett lån.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med om att studiemedlet bör höjas men jag tycker även att det är viktigt att skapa en större förståelse bland politiker att vissa utbildningar kräver mer än 40 h i veckan för att leda till en internationellt konkurrenskraftig examen.

    SvaraRadera
  2. Jo, så är det ju. Men hela saken med att vissa utbildningar kräver mycket medan andra inte, är en diskussion i sig också...

    SvaraRadera