Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Böcker. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Böcker. Visa alla inlägg
torsdag 28 november 2013
Snabba puckar!
Det var inte länge sedan jag fick boken "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" hem i lådan, men jag har redan läst ut den. Jag tycker boken var riktigt bra faktiskt! Den inriktar sig till den som är nybörjare inom området och ger väldigt bra tips på hur man ska tänka. Jag tycker definitivt att alla borde läsa den, eftersom den ger bra tips på hur man kan bygga upp en förmögenhet. Det finns väldigt mycket nyttigt där, tex vad man bör undvika att sätta sina pengar på och hur mycket bankerna tar för olika fonder etc. Helt klart en bok att rekommendera!
måndag 25 november 2013
Ta Makten Över Din Pension
Nu har jag köpt ytterligare en bok. Oroa er inte, billiga böcker bara! :) Denna gång blev det
- Ta Makten Över Din Pension
Jag vet att jag sagt att jag inte ska börja pensionsspara förrän jag är runt 40 år, men jag tänkte att denna bok kan jag läsa när jag är klar med de andra två böckerna. Man kan ju alltid planera hur man tänkt sig att detta ska gå till... :) Det kan vara bra att vara påläst när det är dags, menar jag.
Litet utdrag ur boken:
"Att kvinnor i regel får en mycket sämre pension än sina män är ingen ny upptäckt. Många väljer att blunda för verkligheten eftersom tanken på en fattig framtid skrämmer. Andra tackar ja till dyra och dåliga pensionsprodukter i tron att de ska lösa bekymret. Men att skjuta problemet framför sig är ingen bra strategi. Det finns trots allt alternativ. Annika Creutzer, känd privatekonomisk expert, lär oss att ta makten över situationen och pensionen. Hon går i boken igenom tio fällor du ska undvika- som parfällan och deltidsfällan."
Förlaget är KPA Pensionsservice, så jag vet inte hur objektiv hon är i boken. Man får väl hålla ett öppet öga när man läser antar jag... Precis som alltid.
Förlaget är KPA Pensionsservice, så jag vet inte hur objektiv hon är i boken. Man får väl hålla ett öppet öga när man läser antar jag... Precis som alltid.
fredag 22 november 2013
Härlig fredag!
Efter ett sökt jobb, en budget förberedd, en A4 skriven om atmosfärsmodeller för stjärnor och en kattlåda rensad så har äntligen mina böcker anlänt. Nu kommer det bli mycket läsande av i helgen och det känns jätteroligt! Det bästa som finns är ju att krypa ner i sängen på kvällen och läsa lite innan man somnar. Då brukar katterna komma och lägga sig intill en också, så man får det riktigt gött.
Den här helgen kommer min inneboende flytta ut också. Det känns bra att få vara lite själv igen. Det blir lite billigare att bo två i lägenheten, men det är ganska mycket jobb i det hela också. Känns som december kommer bli en bra månad!
Så vad hände egentligen med Active Biotech idag? Jo, nu står den i 67,75 kr. Det innebär alltså ett ras. Hoppsan! Jag trodde verkligen på den minsann. Jo men så är ju aktier och det går inte alltid bra på kort sikt :)
Den här helgen kommer min inneboende flytta ut också. Det känns bra att få vara lite själv igen. Det blir lite billigare att bo två i lägenheten, men det är ganska mycket jobb i det hela också. Känns som december kommer bli en bra månad!
Så vad hände egentligen med Active Biotech idag? Jo, nu står den i 67,75 kr. Det innebär alltså ett ras. Hoppsan! Jag trodde verkligen på den minsann. Jo men så är ju aktier och det går inte alltid bra på kort sikt :)
torsdag 21 november 2013
Böckerna är skickade
För nån dag sedan beställde jag tre böcker, och nu verkar de vara skickade. Jag beställde:
- Så här kan alla svenskar bli miljonärer
- Aktie- och fondhandboken : lär dig spara i aktier
- Aktiekunskap A : grundkurs
Jag vet inte hur lång tid det tar för böcker från det att de skickats till de når min låda, men jag hoppas verkligen de hinner komma tills imorgon. Det skulle vara så trevligt att få läsa lite under helgen. Förhoppningsvis blir jag mer insatt i det här med aktier.
Jag har även läst att Active Biotech eventuellt kan bli en höjdare imorgon. Det handlar om ett godkännande av läkemedlet Laquinimod som ska annonseras imorgon, fredag. Köpkursen står i 68,00 kr just nu, så det ska bli spännande att se vad den kommer att stå i imorgonkväll.
Gör som precis alla andra gör: Skapar en blogg
Japp, jag gör precis som alla andra och skapar en blogg kring mina bravader. Som sagt, jag är en utbildad fysiker som fått för mig att ge mig in i aktiernas värld. Men inte riktigt än dock... Först ska jag lära mig hur saker och ting fungerar och för första gången i mitt liv, kanske, inte vara så spontan.
Nä, sanningen är den att hade jag haft pengar att investera hade jag säkert redan gjort det. Jag jobbar med det sista i en projektanställning och efter det, ja, då är jag arbetslös om jag inte hittar nytt jobb. Så de få slantar jag har måste först gå till att överleva.
Även om man har en oviss framtid framför sig så har jag ändå skaffat mig ett konto hos Avanza. Jag läste lite på nätet och många rekommenderar den banken för nybörjare. Dock verkar det som att man tjänar mer pengar på att ha Avanza om man är mer långsiktig än kortsiktig, dvs inte köper och säljer så ofta. Men jag anser att man måste börja någonstans.
Jag har gjort mig lite bekant med Avanzas hemsida, det känns som steg nummer ett som nybörjare. Jag har också lagt in en prenumeration på tidningen Privata Affärer för 3 nummer, för att se om den tidningen kan ge mig lite insikt inom aktier. Utöver det har jag köpt tre böcker:
Nä, sanningen är den att hade jag haft pengar att investera hade jag säkert redan gjort det. Jag jobbar med det sista i en projektanställning och efter det, ja, då är jag arbetslös om jag inte hittar nytt jobb. Så de få slantar jag har måste först gå till att överleva.
Även om man har en oviss framtid framför sig så har jag ändå skaffat mig ett konto hos Avanza. Jag läste lite på nätet och många rekommenderar den banken för nybörjare. Dock verkar det som att man tjänar mer pengar på att ha Avanza om man är mer långsiktig än kortsiktig, dvs inte köper och säljer så ofta. Men jag anser att man måste börja någonstans.
Jag har gjort mig lite bekant med Avanzas hemsida, det känns som steg nummer ett som nybörjare. Jag har också lagt in en prenumeration på tidningen Privata Affärer för 3 nummer, för att se om den tidningen kan ge mig lite insikt inom aktier. Utöver det har jag köpt tre böcker:
- Så här kan alla svenskar bli miljonärer
- Aktie- och fondhandboken : lär dig spara i aktier
- Aktiekunskap A : grundkurs
Utöver detta har jag skapat en riktigt avancerad budget i Excel, samt översikt kring mina ekonomiska mål och aktier.
Nu ska vi se vad nästa steg blir.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)