Jag vill slänga ut en liten varning här på bloggen om fulsälj. Fulsälj innebär att en konsument tror att man köper en produkt, men egentligen är det ett abonnemang man går med på. Det kanske låter konstigt att man kan luras så in i norden, men säljarna som utför fulsälj är ofta väldigt duktiga på att lämna ute information som att det är ett abonnemang man ingår.
När man köper en vara i en vanlig butik, skulle man ofta reagera på om någon lade fram ett papper och säger "här, skriv på" under köpet. Men ibland kan det bli klurigt även i butiker. Man kanske måste fylla i en adress och vips har man råkat skriva under något som man inte uppfattat som ett kontrakt. På nätet märker man av hur företag försöker lura till sig kunder (ibland bara genom att man ska hamna på deras hemsida och ibland för att luras köpa någonting som inte riktigt har förklarats till fullo). På Pricerunner, en hemsida som ger förslag på vart man kan köpa en produkt billigast, kan man ibland se företag som lägger upp ett pris som inte inkluderar moms. Såklart ser det då ut som, på Pricerunner, att de har den billigaste produkten. När man väl kommer till hemsidan så kan man, ibland tydligt och ibland inte, se att priset är exklusive moms. Visst, för företag, som man dra av moms, är det kanske billigast men säkerligen kan du dra av denna moms även hos andra företag bara det att de skriver i inklusive moms. Själv tycker jag det är lite fult att göra så, men det verkar inte finnas några regler om detta på Pricerunner, så vitt jag kan se.
Jag har även sett annonser på Blocket där säljaren anger en delbetalning som pris. Såklart ser ju den varan ut att vara väldigt billig, och i många fall får företaget lite extra reklam i antalet besökare som klickar på det billiga priset. Det är också lite fult, så man måste dubbelkolla vad de egentligen menar med priset.
När det kommer till fulsälj så är det oftast telebolagen som använder denna metod. Det smarriga i det hela är att de låter återförsäljarna göra smutsjobbet åt dem. Det innebär att du alltså inte kan känna dig helt trygg i en vanlig butik, eftersom du inte vet om dessa återförsäljare gör på detta sättet. Därför vill jag skicka ut en liten varning här på bloggen att verkligen dubbelkolla vad det är för avtal du egentligen ingår. I många fall sväljer säljaren "i månaden" i slutet av meningen och man tror att totalsumman är den summan de säger. Var därför observanta! Att ingå i ett abonnemang som kostar 249 kr i månaden med bindningstid på 24 månader blir nästan 6000 kr totalt, och kanske mer om de kräver uppläggningsavgift etc. Det är pengar du skulle kunna ha mycket mer roligt för än att betala på något du inte var beredd att betala så mycket för.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
söndag 9 mars 2014
lördag 8 mars 2014
Dags för shoppingtur? Vi tipsar om produkttester att läsa innan.
Jag befinner mig i en tid i livet då många stora saker inte riktigt är i ordning. Jag är arbetslös samt att jag och min sambo har beslutat att gå olika riktningar i livet. Det innebär att, när jag väl får jobb och flyttar, måste jag köpa många saker till mitt nya hem. Därför vill jag, helt osponsrat, tipsa om en tidning som heter Råd & Rön. Egentligen tycker jag tidningen i sig är sådär, men på nätet finns det många bra tester som de genomfört. Vissa av dem är gratis för alla, men vissa måste man vara prenumerant för att komma åt.
Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.
Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.
Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.
Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.
Taggar:
Arbetslös,
Ekonomisk Plan,
Konsumenternas,
Konsumentverket,
Kvitto,
Rea,
Råd & Rön,
Tillgodokvitto,
Tjänst
fredag 7 mars 2014
Söka jobb och få ekonomin att gå ihop
Ja, anledningen till att jag inte skrivit på ett tag här är för att jag helt enkelt inte hunnit med. Jag söker jobb, försöker få klart mitt ex-jobb samtidigt som jag går igenom mina saker och packar samt säljer av saker både för att klara ekonomin nu när jag är arbetslös, men också för att underlätta när jag måste flytta.
Det finns dock hopp för arbetslösa ännu, och det beror inte så mycket på regering eller arbetsförmedling, utan på grund av snälla, hyggliga människor runtom i vårat land. Det finns ställen, främst på FaceBook, där folk skänker bort saker de inte längre vill ha. Det kan handla om barnmat, kattmat, möbler, kläder, ja allt man kan tänka sig. Eftersom jag bor i Uppsala-området finns denna sida som heter bortskänkes/mottages/ges/doneras i 018-området. Det finns sannolikt liknande sidor för andra områden i Sverige också. Genom den sidan har jag fått en massa kattmat, mobil router och en stavmixer. Det är verkligen toppen när man själv har det knapert i plånboken.
Så, som talar för sig självt, har jag alltså inte kunnat investera i några aktier på sistone. Jag kör fortfarande på min budget, även om den kanske inte kommer säga så mycket om hur jag spenderar mina pengar när jag väl får en inkomst. Det känns ju mer intressant att studera en budget då man har ungefär lika inkomst och kan leva ett mer normalt liv, och sedan dra slutsatser kring vart ens pengar går, jämfört med en tid då man lever på sparade pengar och förbereder för flytt och allt som det innebär.
Det finns dock hopp för arbetslösa ännu, och det beror inte så mycket på regering eller arbetsförmedling, utan på grund av snälla, hyggliga människor runtom i vårat land. Det finns ställen, främst på FaceBook, där folk skänker bort saker de inte längre vill ha. Det kan handla om barnmat, kattmat, möbler, kläder, ja allt man kan tänka sig. Eftersom jag bor i Uppsala-området finns denna sida som heter bortskänkes/mottages/ges/doneras i 018-området. Det finns sannolikt liknande sidor för andra områden i Sverige också. Genom den sidan har jag fått en massa kattmat, mobil router och en stavmixer. Det är verkligen toppen när man själv har det knapert i plånboken.
Så, som talar för sig självt, har jag alltså inte kunnat investera i några aktier på sistone. Jag kör fortfarande på min budget, även om den kanske inte kommer säga så mycket om hur jag spenderar mina pengar när jag väl får en inkomst. Det känns ju mer intressant att studera en budget då man har ungefär lika inkomst och kan leva ett mer normalt liv, och sedan dra slutsatser kring vart ens pengar går, jämfört med en tid då man lever på sparade pengar och förbereder för flytt och allt som det innebär.
Taggar:
Aktier,
Arbetsförmedlingen,
Arbetslös,
Budget,
Ex-jobb,
FaceBook,
Regeringen
tisdag 4 februari 2014
Årsrapporter från aktiebolag som kommer ut idag Tisdag
Dags att hålla lite koll på dina aktier. Årsrapporter från aktiebolag som kommer ut idag är:
AarhusKarlshamn - Årsrapport
Acando - Årsrapport
Axfood - Årsrapport
Bilia - Årsrapport
CDON Group - Årsrapport
Enzymatica - Årsrapport
HiQ - Årsrapport
Investor - Årsrapport
Loomis - Årsrapport
Micro Systemation - Årsrapport
Micronic Mydata - Årsrapport
Midway Holding - Årsrapport
Nolato - Årsrapport
Skåne-Möllan - Årsrapport
Uniflex - Årsrapport
Wihlborgs - Årsrapport
Ambu - Delårsrapport
IC Companys - Delårsrapport
Jeudan - Årsrapport
TDC - Årsrapport
Vestas Wind - Årsrapport
Cargotec - Årsrapport
Fortum - Årsrapport
Kesko - Årsrapport
Neste Oil - Årsrapport
Norvestia - Årsrapport
Orion - Årsrapport
Bionor Pharma - Årsrapport
Spb 1 Øst-Aker - Årsrapport
AarhusKarlshamn - Årsrapport
Acando - Årsrapport
Axfood - Årsrapport
Bilia - Årsrapport
CDON Group - Årsrapport
Enzymatica - Årsrapport
HiQ - Årsrapport
Investor - Årsrapport
Loomis - Årsrapport
Micro Systemation - Årsrapport
Micronic Mydata - Årsrapport
Midway Holding - Årsrapport
Nolato - Årsrapport
Skåne-Möllan - Årsrapport
Uniflex - Årsrapport
Wihlborgs - Årsrapport
Ambu - Delårsrapport
IC Companys - Delårsrapport
Jeudan - Årsrapport
TDC - Årsrapport
Vestas Wind - Årsrapport
Cargotec - Årsrapport
Fortum - Årsrapport
Kesko - Årsrapport
Neste Oil - Årsrapport
Norvestia - Årsrapport
Orion - Årsrapport
Bionor Pharma - Årsrapport
Spb 1 Øst-Aker - Årsrapport
måndag 3 februari 2014
Årsrapporter från aktiebolag som kommer ut idag Måndag
Årsrapporter som kommer ut idag är aktiebolagen LYYN och Sandvik. Kan vara spännande att hålla ett öga på deras aktier under dagen.
Lyyn är ett teknikföretag som arbetar inom bildförbättring av realtidsvideo. Företaget har en teknikplattform som kallas V.E.T. och kan appliceras på både stillbild och video. Den förbättrar sikten vid ogynnsamma förhållanden, t.ex. vid dimma, rök, regn, damm, lågljusförhållanden samt under vatten och inom medicinska applikationer.
Sandvik är en verkstadskoncern som tillverkar bland annat hårdmetallprodukter. Företaget finns i 130 länder och gruvindustrin är det största verksamhetsområdet.
Lyyn är ett teknikföretag som arbetar inom bildförbättring av realtidsvideo. Företaget har en teknikplattform som kallas V.E.T. och kan appliceras på både stillbild och video. Den förbättrar sikten vid ogynnsamma förhållanden, t.ex. vid dimma, rök, regn, damm, lågljusförhållanden samt under vatten och inom medicinska applikationer.
Sandvik är en verkstadskoncern som tillverkar bland annat hårdmetallprodukter. Företaget finns i 130 länder och gruvindustrin är det största verksamhetsområdet.
lördag 1 februari 2014
Börs-SM 2014 - Chans att vinna en halv miljon + resa till New York
Aktiespararna arrangerar varje år ett börs-SM där man kan delta med riktiga pengar och aktier. Tävlingsportföljen administreras hos Aktieinvest och courtageavgiften är 58 kronor per omplacering. Den aktieägare vars portfölj har utvecklats bäst mellan 4 april och 27 november 2014 får titelt "Svensk mästare i aktieplacering 2014" och förra året vann vinnaren en halv miljon kronor samt en resa till Nasdaq OMX i New York. Men det finns även fler portföljer som vinner pengar enligt vinstplanen.
Deltagarbeloppet kostar 5000 SEK och 200 kr går till administrativa avgifter och 300 kr går till vinstpotten. Totalt får du placera 4500 SEK i fyra aktier. Lägsta insats är 500 SEK för en aktie och högsta är 3000 SEK. Mer information samt aktieförteckningen kan du hitta på borssm.se. Lycka till!
Deltagarbeloppet kostar 5000 SEK och 200 kr går till administrativa avgifter och 300 kr går till vinstpotten. Totalt får du placera 4500 SEK i fyra aktier. Lägsta insats är 500 SEK för en aktie och högsta är 3000 SEK. Mer information samt aktieförteckningen kan du hitta på borssm.se. Lycka till!
Årsredovisning - En viktig källa när man ska köpa och sälja aktier
Det har varit, och kommer inom kort framöver, många stora bolag som redovisat sina årsrapporter och som nybörjare kan man ju fundera varför det är så viktigt. Sanningen är att årsredovisningen är riktigt viktig för att kunna analysera sina aktier.
Årsredovisningen, som oftast hittas på bolagets hemsida, innehåller ofta två delar: en formell del och en beskrivande del. Den formella delen innehåller information om exempelvis nyemissioner, företagsköp, hur årets vinst ska fördelas, resultat och balansräkning samt kassaflödet. Den beskrivande delen innehåller information om företagets verksamhet, hur organisationen är uppbyggd och deras produkter.
Det är viktigt att man försöker få en bra förståelse för bolagets verksamhet. Man kan börja med att överblicka den beskrivande delen för att få ett större perspektiv. Sedan kan man gå över till den formella delen och kolla på resultatet och balansräkningen samt kassaflödet. Det kan vara bra att läsa vd-ordet, för att se vad som tas upp specifikt, men tänk dock på att denna oftast är mer positiv än verkligheten.
Det kan vara bra att skriva ut (om man inte redan har en papperskopia) årsredovisningen och stryka under de sakerna som man anser är viktiga. På det sättet kan man lättare överblicka allting senare.
Att titta på tidigare årsredovisningar kan vara en bra idé, för att få en överblick vad bolaget haft för tidigare målsättningar. Om bolaget lyckats leverera sina mål tidigare kan det ses som ett gott tecken.
Sen kan man ta användning av vad media har skrivit om bolaget. Media påverkar ofta hur allmänheten ser på aktien och det kan vara bra att se om företaget hamnat i blåsväder tidigare. Bedöm om detta kan hända igen. Exempelvis kan man gå in på Dagens Industri, Privata Affärer, Veckans Affärer, Affärsvärlden, Aktiespararna men det kan vara bra att gå in på olika bankers hemsidor och läsa också.
Årsredovisningen, som oftast hittas på bolagets hemsida, innehåller ofta två delar: en formell del och en beskrivande del. Den formella delen innehåller information om exempelvis nyemissioner, företagsköp, hur årets vinst ska fördelas, resultat och balansräkning samt kassaflödet. Den beskrivande delen innehåller information om företagets verksamhet, hur organisationen är uppbyggd och deras produkter.
Det är viktigt att man försöker få en bra förståelse för bolagets verksamhet. Man kan börja med att överblicka den beskrivande delen för att få ett större perspektiv. Sedan kan man gå över till den formella delen och kolla på resultatet och balansräkningen samt kassaflödet. Det kan vara bra att läsa vd-ordet, för att se vad som tas upp specifikt, men tänk dock på att denna oftast är mer positiv än verkligheten.
Det kan vara bra att skriva ut (om man inte redan har en papperskopia) årsredovisningen och stryka under de sakerna som man anser är viktiga. På det sättet kan man lättare överblicka allting senare.
Att titta på tidigare årsredovisningar kan vara en bra idé, för att få en överblick vad bolaget haft för tidigare målsättningar. Om bolaget lyckats leverera sina mål tidigare kan det ses som ett gott tecken.
Sen kan man ta användning av vad media har skrivit om bolaget. Media påverkar ofta hur allmänheten ser på aktien och det kan vara bra att se om företaget hamnat i blåsväder tidigare. Bedöm om detta kan hända igen. Exempelvis kan man gå in på Dagens Industri, Privata Affärer, Veckans Affärer, Affärsvärlden, Aktiespararna men det kan vara bra att gå in på olika bankers hemsidor och läsa också.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)