Det är, och har varit ganska länge, väldigt populärt att handla begagnade saker via nätet till exempel från Blocket eller Tradera. Därför kan det vara bra att veta vad som gäller när man handlar en begagnad vara från privatperson.
När du handlar från en privatperson är det köplagen som gäller och är inte en tvingande lag om man jämför mot de andra konsumentlagarna. Det innebär att en säljare kan lägga upp andra bestämmelser än vad som står i lagen i övrigt. Det innebär att du kan få ett sämre skydd än om du skulle handla från ett företag för säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar om det är något fel på varan.
Därför är det upp till köparen att grundligt granska varan man köper. Egentligen är den köparen helt som står för undersökningsplikten, om inte annat har avtalats såklart. Köparen kan alltså inte åberopa fel om det anses att köparen kunnat sett detta vid köpet. Om säljaren uppmanat dig att undersöka varan, kan köparen inte klaga om felet som finns skulle kunnat upptäckas vid en undersökning av objektet.
Om det inte står skrivet, eller har muntligt överenskommet, så gäller ingen ångerrätt. Det innebär att om ingenting står i annonsen, eller kontraktet så finns ingen ångerrätt.
Skulle problem uppstå så vänder man sig till tingsrätten för att lösa tvisten. Allmänna reklamationsnämnden hanterar inte ärenden där man köpt en vara från en privatperson.
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett Tradera. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Tradera. Visa alla inlägg
tisdag 11 mars 2014
söndag 9 mars 2014
Varning för fulsälj - var observant!
Jag vill slänga ut en liten varning här på bloggen om fulsälj. Fulsälj innebär att en konsument tror att man köper en produkt, men egentligen är det ett abonnemang man går med på. Det kanske låter konstigt att man kan luras så in i norden, men säljarna som utför fulsälj är ofta väldigt duktiga på att lämna ute information som att det är ett abonnemang man ingår.
När man köper en vara i en vanlig butik, skulle man ofta reagera på om någon lade fram ett papper och säger "här, skriv på" under köpet. Men ibland kan det bli klurigt även i butiker. Man kanske måste fylla i en adress och vips har man råkat skriva under något som man inte uppfattat som ett kontrakt. På nätet märker man av hur företag försöker lura till sig kunder (ibland bara genom att man ska hamna på deras hemsida och ibland för att luras köpa någonting som inte riktigt har förklarats till fullo). På Pricerunner, en hemsida som ger förslag på vart man kan köpa en produkt billigast, kan man ibland se företag som lägger upp ett pris som inte inkluderar moms. Såklart ser det då ut som, på Pricerunner, att de har den billigaste produkten. När man väl kommer till hemsidan så kan man, ibland tydligt och ibland inte, se att priset är exklusive moms. Visst, för företag, som man dra av moms, är det kanske billigast men säkerligen kan du dra av denna moms även hos andra företag bara det att de skriver i inklusive moms. Själv tycker jag det är lite fult att göra så, men det verkar inte finnas några regler om detta på Pricerunner, så vitt jag kan se.
Jag har även sett annonser på Blocket där säljaren anger en delbetalning som pris. Såklart ser ju den varan ut att vara väldigt billig, och i många fall får företaget lite extra reklam i antalet besökare som klickar på det billiga priset. Det är också lite fult, så man måste dubbelkolla vad de egentligen menar med priset.
När det kommer till fulsälj så är det oftast telebolagen som använder denna metod. Det smarriga i det hela är att de låter återförsäljarna göra smutsjobbet åt dem. Det innebär att du alltså inte kan känna dig helt trygg i en vanlig butik, eftersom du inte vet om dessa återförsäljare gör på detta sättet. Därför vill jag skicka ut en liten varning här på bloggen att verkligen dubbelkolla vad det är för avtal du egentligen ingår. I många fall sväljer säljaren "i månaden" i slutet av meningen och man tror att totalsumman är den summan de säger. Var därför observanta! Att ingå i ett abonnemang som kostar 249 kr i månaden med bindningstid på 24 månader blir nästan 6000 kr totalt, och kanske mer om de kräver uppläggningsavgift etc. Det är pengar du skulle kunna ha mycket mer roligt för än att betala på något du inte var beredd att betala så mycket för.
När man köper en vara i en vanlig butik, skulle man ofta reagera på om någon lade fram ett papper och säger "här, skriv på" under köpet. Men ibland kan det bli klurigt även i butiker. Man kanske måste fylla i en adress och vips har man råkat skriva under något som man inte uppfattat som ett kontrakt. På nätet märker man av hur företag försöker lura till sig kunder (ibland bara genom att man ska hamna på deras hemsida och ibland för att luras köpa någonting som inte riktigt har förklarats till fullo). På Pricerunner, en hemsida som ger förslag på vart man kan köpa en produkt billigast, kan man ibland se företag som lägger upp ett pris som inte inkluderar moms. Såklart ser det då ut som, på Pricerunner, att de har den billigaste produkten. När man väl kommer till hemsidan så kan man, ibland tydligt och ibland inte, se att priset är exklusive moms. Visst, för företag, som man dra av moms, är det kanske billigast men säkerligen kan du dra av denna moms även hos andra företag bara det att de skriver i inklusive moms. Själv tycker jag det är lite fult att göra så, men det verkar inte finnas några regler om detta på Pricerunner, så vitt jag kan se.
Jag har även sett annonser på Blocket där säljaren anger en delbetalning som pris. Såklart ser ju den varan ut att vara väldigt billig, och i många fall får företaget lite extra reklam i antalet besökare som klickar på det billiga priset. Det är också lite fult, så man måste dubbelkolla vad de egentligen menar med priset.
När det kommer till fulsälj så är det oftast telebolagen som använder denna metod. Det smarriga i det hela är att de låter återförsäljarna göra smutsjobbet åt dem. Det innebär att du alltså inte kan känna dig helt trygg i en vanlig butik, eftersom du inte vet om dessa återförsäljare gör på detta sättet. Därför vill jag skicka ut en liten varning här på bloggen att verkligen dubbelkolla vad det är för avtal du egentligen ingår. I många fall sväljer säljaren "i månaden" i slutet av meningen och man tror att totalsumman är den summan de säger. Var därför observanta! Att ingå i ett abonnemang som kostar 249 kr i månaden med bindningstid på 24 månader blir nästan 6000 kr totalt, och kanske mer om de kräver uppläggningsavgift etc. Det är pengar du skulle kunna ha mycket mer roligt för än att betala på något du inte var beredd att betala så mycket för.
tisdag 14 januari 2014
Min försäljning på Tradera
Jag har varit samlare av gamla Nintendo 8-bit-spel men nu säljer jag av dessa. Lade upp närmre 50 objekt igår på 5-dagars auktion och jag är redan uppe över 5000 kr. Fast man måste ju räkna in pengarna jag lagt ut för dessa spel också, så vinsten är inte så stor.
Min poäng är dock att det kan löna sig att sälja bort sådant som bara ligger i en garderob utan något större nöje. Min tanke, för länge sedan, var att hänga upp dessa gamla spel så man kan njuta av dem. I slutänden blev det inte så, utan de hamnade i en garderob. Då kände jag att jag lika gärna kan sälja av dem och tjäna en slant nu när min framtid är så osäker med jobb. Dessutom så underlättar det mitt flyttande, den dagen jag flyttar. Säkert några kartonger mindre att packa och flytta när det väl bär av.
Kolla igenom din garderob du med och sälj det som du inte längre använder. Du kommer säkert bli förvånad hur mycket mer plats du får om du går igenom gamla kläder, skor och annat du inte använder.
Min poäng är dock att det kan löna sig att sälja bort sådant som bara ligger i en garderob utan något större nöje. Min tanke, för länge sedan, var att hänga upp dessa gamla spel så man kan njuta av dem. I slutänden blev det inte så, utan de hamnade i en garderob. Då kände jag att jag lika gärna kan sälja av dem och tjäna en slant nu när min framtid är så osäker med jobb. Dessutom så underlättar det mitt flyttande, den dagen jag flyttar. Säkert några kartonger mindre att packa och flytta när det väl bär av.
Kolla igenom din garderob du med och sälj det som du inte längre använder. Du kommer säkert bli förvånad hur mycket mer plats du får om du går igenom gamla kläder, skor och annat du inte använder.
måndag 13 januari 2014
Rensa ut skräpet och tjäna pengar på det.
Nu när det är nytt år är det bra att passa på att rensa ut och sälja saker man inte vill ha/behöver längre. Istället för att slänga sina saker, testa att lägga upp dem på Tradera eller liknande auktionssidor. Du kanske får en slant ändå. Många hushåll har det lite tajt ekonomiskt i januari, så varför inte dra in lite pengar på sådant som du ändå inte använder?
Om det är så att du inte vill sälja, kan det finnas många frivilligorganisationer som vill ta emot saker. Istället för att sakerna går ner i soporna, kolla upp om andra kanske behöver sakerna mer än du gör.
Jag själv har precis lagt upp en massa auktioner på Tradera. På bara en halvtimme är nu summan uppe i 91 kr. Nu kommer nog summan att bli högre med tiden, men 91 intjänade pengar så saker jag inte använder på 30 minuter är en helt ok summa :) Jag säljer av mina gamla Nintendo-spel.
Om det är så att du inte vill sälja, kan det finnas många frivilligorganisationer som vill ta emot saker. Istället för att sakerna går ner i soporna, kolla upp om andra kanske behöver sakerna mer än du gör.
Jag själv har precis lagt upp en massa auktioner på Tradera. På bara en halvtimme är nu summan uppe i 91 kr. Nu kommer nog summan att bli högre med tiden, men 91 intjänade pengar så saker jag inte använder på 30 minuter är en helt ok summa :) Jag säljer av mina gamla Nintendo-spel.
lördag 23 november 2013
Om du har gamla spel liggandes
Om man vill tjäna sig en hacka så kolla igenom ditt förråd om du har några gamla Nintendo 8-bit spel. De är värda ganska mycket idag, särskilt manualer och boxar. Titta på kasetterna, manualerna och boxarna om de är märkta med SCN, vilket innebär att de är importerade av Bergsala och betyder att de är svensksålda. Är de märkta med SCN så är de värda mer just för att Bergsala inte importerade så många spel. Ett tips är så fall att lägga upp dem på Tradera eftersom det är många som besöker den sidan och man får det pris som folk är villiga att lägga. Smart är ett utrop på kanske 1 kr eftersom det verkar dra fler att buda. Är de SCN-märkta så ange det i rubriken. Bilder är såklart viktiga, folk vill ha så bra kvalitet på grejerna som möjligt. Om man inte tycker det är alltför jobbigt så kan man sätta köpare från Norden, eftersom intresset finns i alla nordiska länderna. I vinnarmailet får man då ange IBAN och BIC till dessa köpare, så de kan föra över pengar till ditt konto. Dessa kan man räkna ut via din banks hemsida normalt.
Lycka till!
Lycka till!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)