Visar inlägg med etikett Fulsälj. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fulsälj. Visa alla inlägg

onsdag 12 mars 2014

Vippon - en månad utan någon leverans. Lyfter ett varnande finger till er andra!

Den 10:e februari beställde jag en vara från Vippon men än idag har varan inte kommit (alltså över en månad och ingen vara har kommit). Jag har mailat dem och fått svar varje gång, men varje gång säger de att någonting har blivit fel i deras system. Nu vet jag inte om jag har blivit lurad eller om de helt ärligt haft stora problem med leveranser. Därför vill jag informera andra om detta. Tanken med varan var att den skulle vara en alla-hjärtans-dag-present till min mamma, men nu har det gått så lång tid att det tagit udden av själva presenten. 

När sådant här inträffar är det bra att veta vad som gäller. Konsumentköplagen ska skydda dig i sådana här ärenden. Enligt denna lag så har man tre alternativ att göra. Det första är om man inte har betalat hela summan än. Då kan man hålla inne på att betala resten av summan, fast det finns ju en risk i detta. Om du håller inne för stor del av summan kan du få betala dröjsmålsränta till säljaren. Det andra är att man kräver att säljaren ska skicka varan och det tredje är att man häver köpet. Att häva köpet kan vara svårt om säljaren inte är kontaktbar. Dessutom kan det krävas speciella anledningar till att man häver köpet. I vissa fall kan man även kräva en kompensation för att produkten inte blivit levererad i tid. Det klassas mer som ett skadestånd och kan enbart krävas om man beställt något som måste komma en speciell dag (exempelvis en brudklänning) och tjänar inget syfte om den kommer sent. 

Vad det gäller mig, så ger jag dem några dagar till. Annars blir det att kontakta Allmänna reklamationsnämnden och ta det vidare där. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, men varje gång så skyller de på någonting nytt. I början skyllde de på att varan var slut på lager. Jag tycker det är riktigt dåligt att de inte informerar om detta på sidan när man köper varan. Andra gången var det fel i systemet. För att inte tala om problemet som var när jag beställde varan. Jag kunde inte betala med internetbanken, försökte två gånger, och var sedan tvungen att betala via bankgiro pga strulet. Det gjorde att jag inte visste om de dragit pengar de första gångerna eller inte. Det visade sig att inga pengar drogs, men ändå struligt. Sen hade jag fyllt i min mammas adress som leveransadress, men i bekräftelsemailet stod det min adress ändå som leveransadress. Nä, det har bara strulat sedan beställningen och jag uppmanar dem att fixa till allt strul på hemsidan och lösa alla problem med leverans. Ni andra, var försiktiga!

söndag 9 mars 2014

Varning för fulsälj - var observant!

Jag vill slänga ut en liten varning här på bloggen om fulsälj. Fulsälj innebär att en konsument tror att man köper en produkt, men egentligen är det ett abonnemang man går med på. Det kanske låter konstigt att man kan luras så in i norden, men säljarna som utför fulsälj är ofta väldigt duktiga på att lämna ute information som att det är ett abonnemang man ingår. 

När man köper en vara i en vanlig butik, skulle man ofta reagera på om någon lade fram ett papper och säger "här, skriv på" under köpet. Men ibland kan det bli klurigt även i butiker. Man kanske måste fylla i en adress och vips har man råkat skriva under något som man inte uppfattat som ett kontrakt. På nätet märker man av hur företag försöker lura till sig kunder (ibland bara genom att man ska hamna på deras hemsida och ibland för att luras köpa någonting som inte riktigt har förklarats till fullo). På Pricerunner, en hemsida som ger förslag på vart man kan köpa en produkt billigast, kan man ibland se företag som lägger upp ett pris som inte inkluderar moms. Såklart ser det då ut som, på Pricerunner, att de har den billigaste produkten. När man väl kommer till hemsidan så kan man, ibland tydligt och ibland inte, se att priset är exklusive moms. Visst, för företag, som man dra av moms, är det kanske billigast men säkerligen kan du dra av denna moms även hos andra företag bara det att de skriver i inklusive moms. Själv tycker jag det är lite fult att göra så, men det verkar inte finnas några regler om detta på Pricerunner, så vitt jag kan se.

Jag har även sett annonser på Blocket där säljaren anger en delbetalning som pris. Såklart ser ju den varan ut att vara väldigt billig, och i många fall får företaget lite extra reklam i antalet besökare som klickar på det billiga priset. Det är också lite fult, så man måste dubbelkolla vad de egentligen menar med priset.

När det kommer till fulsälj så är det oftast telebolagen som använder denna metod. Det smarriga i det hela är att de låter återförsäljarna göra smutsjobbet åt dem. Det innebär att du alltså inte kan känna dig helt trygg i en vanlig butik, eftersom du inte vet om dessa återförsäljare gör på detta sättet. Därför vill jag skicka ut en liten varning här på bloggen att verkligen dubbelkolla vad det är för avtal du egentligen ingår. I många fall sväljer säljaren "i månaden" i slutet av meningen och man tror att totalsumman är den summan de säger. Var därför observanta! Att ingå i ett abonnemang som kostar 249 kr i månaden med bindningstid på 24 månader blir nästan 6000 kr totalt, och kanske mer om de kräver uppläggningsavgift etc. Det är pengar du skulle kunna ha mycket mer roligt för än att betala på något du inte var beredd att betala så mycket för.