söndag 24 november 2013

Någon typ av ekonomisk plan

Idag har jag tagit fram någon typ av ekonomisk plan för framtiden. Jag har beslutat mig för att 10% av min lön, före skatt, ska gå till sparande. Till sparande menar jag sparkonto och investera i aktier. Jag kommer försöka hålla mig till 50% av de pengarna ska gå till sparkonto och 50% till aktier. Eftersom det inte är lönt att sätta in mindre än 5000 kr på aktier åt gången blir det väl någon form av varannan-månad-princip.

Pensionssparande kommer jag inte påbörja förrän jag fyllt 40 år. De pengar jag lyckas få ihop fram till 40 år får gå till att spara och investera för att försöka bygga upp någon form av ekonomisk grund. Vi får se vad jag väljer för typ av pensionssparande när jag fyller 40 år helt enkelt. Alla beslut ska ju inte tas på en dag :) Jag måste också försöka reda ut vart alla mina pensionspengar sitter. Jag har bytt arbetsgivare några gånger och har bannemej ingen koll på vart de pengarna är.

Buffert-sparande räknas inte in i de där 10% av lönen, utan de får jag ta utöver min lön. Samma sak med semesterpengar osv. Oavsett ska alltid 10% tas av min lön för att spara och investera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar