tisdag 26 november 2013

Kollat upp CSN-lån

CSN har man ju lånat en del pengar från då man studerat i nära sex år. Jag har kollat upp vad man har för ränta på CSN-lånet vilket är 1,3 %. Det lustiga i det här är att man alltid hört hur bra CSN-lån är, alltså jämfört med bankerna. Jo, det stämmer ju men om man jämför med vad man får i ränta på sparpengar så är lånräntan mycket högre. Jag kollade upp räntan på ett e-sparkonto på Swedbank och de har 0,45% ränta. Det innebär att om man inte har några andra lån än CSN och sätter pengar in på sparkontot varje månad skulle man, rent ekonomiskt, vinna på att betala tillbaka till CSN istället. 

Har man bostadslån däremot vinner man, normalt, på att amortera istället för att sätta in på sparkontot varje månad. Lånräntan på bostadslån är ofta högre än räntan du får på dina insatta pengar samt att ett bolån ofta handlar om en hög summa pengar. Det här är väl bäst om man ser sig själv bo där man bor långsiktigt. Alternativet är ju att investera i aktier, men då är det viktigt att man tänker långsiktigt.

Jag har öppnat konto på Marginalen bank, som just nu erbjuder 2,2% ränta på sparkapital. Så för min del skulle det vara mer lönsamt att spara mina pengar istället för att betala mer till CSN än vad de räknar ut att jag ska betala tillbaka. Men ändras den här sparräntan nedåt så börjar det nog bli mer attraktivt att betala mer till CSN och försöka minska ner lånet snabbare.

Viktigt är dock att du gör lite egna beräkningar själv innan du väljer olika metoder. Om man inte har så stor CSN-skuld och tror att man kan betala av det väldigt fort så kan det ju löna sig att bli av med den skulden. CSN tar ju administrativa utgifter och liknande. Man måste kolla hur mycket pengar man faktiskt betalar eller får ut på räntan för att kunna bestämma vad som ska prioriteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar