torsdag 21 november 2013

Courtage - helt nytt begrepp för mig

Japp, så är det! Jag har aldrig stött på ordet eller betydelsen för Courtage förut. Nu sitter säkert många och tänker "Herregud och denne ska in i aktievärlden", men man måste ju börja nånstans. Courtage är en avgift som fondmäklare tar ut när du säljer eller köper aktier. Oftast slås kostnader för samma dag samman, så man endast behöver betala en gång under samma dag oavsett om man säljer eller köper mer. Kostnaden kan ligga mellan 20-100 kr, men kan även vara procentuellt på den summa du köper eller säljer. 

Så om vi säger att avgiften ligger på 100 kr och du vill köpa aktier för 5000 kr, så blir totalsumman 5100 kr.

Själv har jag nu köpt lite aktier på låtsas, i Excel. Jag satsade nästan 40 000 låtsas-kronor på:

  • Etrion (ETX)
  • Byggmax (BMAX)
  • Swebank A (SWED A)
  • Nordea Bank (NDA SEK)
  • Sportamore (SPOR)
  • Avanza Bank Hold. (AZA)
  • Kinnevik B (KINV B)
  • Dibs P.S (DIBS)
Den exakta summan jag satsade var 39 798 kr, så får vi se hur det går. Jag återkommer med uppföljning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar