torsdag 21 november 2013

Gör som precis alla andra gör: Skapar en blogg

Japp, jag gör precis som alla andra och skapar en blogg kring mina bravader. Som sagt, jag är en utbildad fysiker som fått för mig att ge mig in i aktiernas värld. Men inte riktigt än dock... Först ska jag lära mig hur saker och ting fungerar och för första gången i mitt liv, kanske, inte vara så spontan.

Nä, sanningen är den att hade jag haft pengar att investera hade jag säkert redan gjort det. Jag jobbar med det sista i en projektanställning och efter det, ja, då är jag arbetslös om jag inte hittar nytt jobb. Så de få slantar jag har måste först gå till att överleva.

Även om man har en oviss framtid framför sig så har jag ändå skaffat mig ett konto hos Avanza. Jag läste lite på nätet och många rekommenderar den banken för nybörjare. Dock verkar det som att man tjänar mer pengar på att ha Avanza om man är mer långsiktig än kortsiktig, dvs inte köper och säljer så ofta. Men jag anser att man måste börja någonstans.

Jag har gjort mig lite bekant med Avanzas hemsida, det känns som steg nummer ett som nybörjare. Jag har också lagt in en prenumeration på tidningen Privata Affärer för 3 nummer, för att se om den tidningen kan ge mig lite insikt inom aktier. Utöver det har jag köpt tre böcker:

  • Så här kan alla svenskar bli miljonärer
  • Aktie- och fondhandboken : lär dig spara i aktier 
  • Aktiekunskap A : grundkurs
Utöver detta har jag skapat en riktigt avancerad budget i Excel, samt översikt kring mina ekonomiska mål och aktier.

Nu ska vi se vad nästa steg blir.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar