torsdag 13 mars 2014

Får butiker verkligen ta ut extra avgift för att man handlar med kort?

För några år sedan så fick jag nog av en butik, som låg nära där jag bodde, som alltid tog 5 kr i avgift för att betala med kort. Eftersom jag visste att det inte är lagligt i Sverige så anmälde jag dem faktiskt till Konsumentverket. Jag vet inte vad som händer efter det, för jag flyttade ganska kort därpå till Australien, men förhoppningsvis började de följa lagen i Sverige.

Så, vad gäller egentligen för kortavgifter? Jo, om du betalar med kontokort eller kreditkort i en butik eller på internet har inte företaget rätt att ta ut avgifter för att du betalar med kort. Däremot kan de ta ut en administrativ avgift, men det måste finnas oavsett vilket betalmedel du väljer att betala med. 

Anledningen till att många butiker försöker ta ut en avgift vid kortköp är att det kostar pengar för företaget att genomföra en transaktion för själva kortköpet. Avgiften kan variera beroende på kort-typ, exempelvis Visa eller Mastercard. Detta gäller även när de sätter tillbaka pengar på kortet. Vissa butiker kan förhandla om priset, och går då med på att alla retur-pengar (dvs när en kund returnerar en vara) ska sättas in på kortet också. Så vitt jag vet har man rätt till att få sina pengar kontant vid en retur, men många butiker krånglar gärna och envisas med att pengarna ska in på kontot. Problemet när pengarna sätts in på kontot är att man i många fall inte får in pengarna på kontot förrän en bankdag senare. Därför kan det vara bättre att få kontanter istället, om man har det lite knapert i plånboken exempelvis. 

Egentligen är det bankerna som tjänar storkovan på alla transaktioner av köp. Varje gång du handlar en vara, brukar det dröja en bankdag innan butiken får sina pengar. Detta gäller, som sagt, även vid returer. Samma sak om du för över pengar från ditt konto till ett annat konto i en annan bank. Banken sitter och håller i pengarna lite extra, för att tjäna lite extra pengar. Pengarna dras ju på en gång från ditt konto, sen hamnar dem i bankens ägo ett tag tills pengarna dyker upp på mottagarens konto. Den tiden däremellan blir mycket pengar för banken när många transaktioner görs. 

Butiker har faktiskt rätt att neka kortbetalning under en viss summa. Dock måste det stå klart och tydligt att detta gäller. Anledningen är såklart att företaget går back, på grund av transaktionsavgiften, om du endast handlar ett tuggummi för 2 kr på kort.

Andra regler kan gälla om företaget har sin verksamhet i ett annat land. Då gäller ofta reglerna som finns i detta land, och då kan det vara lagligt att ta ut extra avgift för korttransaktioner. Ett exempel är flygbolag, som ofta har sitt huvudkontor i ett annat land. 

Som jag skrev inledningsvis, alla fall där butiker tar ut extra för kortbetalning i Sverige kan, och bör, anmälas till Konsumentverket.

onsdag 12 mars 2014

Vippon - en månad utan någon leverans. Lyfter ett varnande finger till er andra!

Den 10:e februari beställde jag en vara från Vippon men än idag har varan inte kommit (alltså över en månad och ingen vara har kommit). Jag har mailat dem och fått svar varje gång, men varje gång säger de att någonting har blivit fel i deras system. Nu vet jag inte om jag har blivit lurad eller om de helt ärligt haft stora problem med leveranser. Därför vill jag informera andra om detta. Tanken med varan var att den skulle vara en alla-hjärtans-dag-present till min mamma, men nu har det gått så lång tid att det tagit udden av själva presenten. 

När sådant här inträffar är det bra att veta vad som gäller. Konsumentköplagen ska skydda dig i sådana här ärenden. Enligt denna lag så har man tre alternativ att göra. Det första är om man inte har betalat hela summan än. Då kan man hålla inne på att betala resten av summan, fast det finns ju en risk i detta. Om du håller inne för stor del av summan kan du få betala dröjsmålsränta till säljaren. Det andra är att man kräver att säljaren ska skicka varan och det tredje är att man häver köpet. Att häva köpet kan vara svårt om säljaren inte är kontaktbar. Dessutom kan det krävas speciella anledningar till att man häver köpet. I vissa fall kan man även kräva en kompensation för att produkten inte blivit levererad i tid. Det klassas mer som ett skadestånd och kan enbart krävas om man beställt något som måste komma en speciell dag (exempelvis en brudklänning) och tjänar inget syfte om den kommer sent. 

Vad det gäller mig, så ger jag dem några dagar till. Annars blir det att kontakta Allmänna reklamationsnämnden och ta det vidare där. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger, men varje gång så skyller de på någonting nytt. I början skyllde de på att varan var slut på lager. Jag tycker det är riktigt dåligt att de inte informerar om detta på sidan när man köper varan. Andra gången var det fel i systemet. För att inte tala om problemet som var när jag beställde varan. Jag kunde inte betala med internetbanken, försökte två gånger, och var sedan tvungen att betala via bankgiro pga strulet. Det gjorde att jag inte visste om de dragit pengar de första gångerna eller inte. Det visade sig att inga pengar drogs, men ändå struligt. Sen hade jag fyllt i min mammas adress som leveransadress, men i bekräftelsemailet stod det min adress ändå som leveransadress. Nä, det har bara strulat sedan beställningen och jag uppmanar dem att fixa till allt strul på hemsidan och lösa alla problem med leverans. Ni andra, var försiktiga!

tisdag 11 mars 2014

Populärt att handla begagnat - vad gäller då?

Det är, och har varit ganska länge, väldigt populärt att handla begagnade saker via nätet till exempel från Blocket eller Tradera. Därför kan det vara bra att veta vad som gäller när man handlar en begagnad vara från privatperson.

När du handlar från en privatperson är det köplagen som gäller och är inte en tvingande lag om man jämför mot de andra konsumentlagarna. Det innebär att en säljare kan lägga upp andra bestämmelser än vad som står i lagen i övrigt. Det innebär att du kan få ett sämre skydd än om du skulle handla från ett företag för säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar om det är något fel på varan.

Därför är det upp till köparen att grundligt granska varan man köper. Egentligen är den köparen helt som står för undersökningsplikten, om inte annat har avtalats såklart. Köparen kan alltså inte åberopa fel om det anses att köparen kunnat sett detta vid köpet. Om säljaren uppmanat dig att undersöka varan, kan köparen inte klaga om felet som finns skulle kunnat upptäckas vid en undersökning av objektet. 

Om det inte står skrivet, eller har muntligt överenskommet, så gäller ingen ångerrätt. Det innebär att om ingenting står i annonsen, eller kontraktet så finns ingen ångerrätt. 

Skulle problem uppstå så vänder man sig till tingsrätten för att lösa tvisten. Allmänna reklamationsnämnden hanterar inte ärenden där man köpt en vara från en privatperson.

måndag 10 mars 2014

Butiksannonser - vad gäller för konsumenter?

Idag ska jag skriva lite om vad som gäller för priser i annonser som butiker har. Det kan vara bra att veta innan man kavlar upp ärmarna för att ge sig in i en fight.

Enligt lagen ska informationen i en butiksannons alltid vara tydlig och korrekt, men det finns undantag. Ibland kan tryckfelsnisse vara framme i annonsen och då är det bra, som konsument, att veta vad man har rätt till. Om det blir fel i en annons har man inte rätt att köpa varan till det pris som står i annonsen. Det är inte förrän konsumenten och säljaren kommit överens om ett pris i butiken som priset är godkänt. Det innebär alltså att om det endast står i en annons så behöver inte butiken gå med på priset i butiken. Det innebär alltså att du inte kan ta mig dig annonsen in i butiken och kräva att du ska kunna köpa en vara för det priset. I många fall kan säkert butiken låta det gå, just för att hålla god konsumentsed, men det är alltså inte ett krav.

Så länge en butik har ett visst antal produkter eller tjänster för ett viss pris, så har butiken rätt att meddela att produkten eller tjänsten är slutsåld och därmed inte gäller längre. Antalet produkter varierar beroende på vad det är. Det innebär alltså att du, som konsument, inte kan kräva ett lågt utannonserat pris senare, då produkten kommit in i lager igen.

Skulle det vara så att en butik medvetet har en vilseledande annons så har konsumenten ändå inte rätt att köpa varan för det billiga priset. Dock kan konsumenten få ersättning för exempelvis resa till butiken på grund av den vilseledda annonsen.

Lite bra saker att veta när man är ute och handlar efter butiksannonser. Det finns alltså ingen anledning att kavla upp ärmarna och argumentera för att en annons säger en sak och butiken vägrar gå med på detta. Du vinner nog mest på att försöka vara trevlig och glad, då finns det nog större chans att butiken gör sitt yttersta för att lösa situationen.

söndag 9 mars 2014

Varning för fulsälj - var observant!

Jag vill slänga ut en liten varning här på bloggen om fulsälj. Fulsälj innebär att en konsument tror att man köper en produkt, men egentligen är det ett abonnemang man går med på. Det kanske låter konstigt att man kan luras så in i norden, men säljarna som utför fulsälj är ofta väldigt duktiga på att lämna ute information som att det är ett abonnemang man ingår. 

När man köper en vara i en vanlig butik, skulle man ofta reagera på om någon lade fram ett papper och säger "här, skriv på" under köpet. Men ibland kan det bli klurigt även i butiker. Man kanske måste fylla i en adress och vips har man råkat skriva under något som man inte uppfattat som ett kontrakt. På nätet märker man av hur företag försöker lura till sig kunder (ibland bara genom att man ska hamna på deras hemsida och ibland för att luras köpa någonting som inte riktigt har förklarats till fullo). På Pricerunner, en hemsida som ger förslag på vart man kan köpa en produkt billigast, kan man ibland se företag som lägger upp ett pris som inte inkluderar moms. Såklart ser det då ut som, på Pricerunner, att de har den billigaste produkten. När man väl kommer till hemsidan så kan man, ibland tydligt och ibland inte, se att priset är exklusive moms. Visst, för företag, som man dra av moms, är det kanske billigast men säkerligen kan du dra av denna moms även hos andra företag bara det att de skriver i inklusive moms. Själv tycker jag det är lite fult att göra så, men det verkar inte finnas några regler om detta på Pricerunner, så vitt jag kan se.

Jag har även sett annonser på Blocket där säljaren anger en delbetalning som pris. Såklart ser ju den varan ut att vara väldigt billig, och i många fall får företaget lite extra reklam i antalet besökare som klickar på det billiga priset. Det är också lite fult, så man måste dubbelkolla vad de egentligen menar med priset.

När det kommer till fulsälj så är det oftast telebolagen som använder denna metod. Det smarriga i det hela är att de låter återförsäljarna göra smutsjobbet åt dem. Det innebär att du alltså inte kan känna dig helt trygg i en vanlig butik, eftersom du inte vet om dessa återförsäljare gör på detta sättet. Därför vill jag skicka ut en liten varning här på bloggen att verkligen dubbelkolla vad det är för avtal du egentligen ingår. I många fall sväljer säljaren "i månaden" i slutet av meningen och man tror att totalsumman är den summan de säger. Var därför observanta! Att ingå i ett abonnemang som kostar 249 kr i månaden med bindningstid på 24 månader blir nästan 6000 kr totalt, och kanske mer om de kräver uppläggningsavgift etc. Det är pengar du skulle kunna ha mycket mer roligt för än att betala på något du inte var beredd att betala så mycket för.

lördag 8 mars 2014

Dags för shoppingtur? Vi tipsar om produkttester att läsa innan.

Jag befinner mig i en tid i livet då många stora saker inte riktigt är i ordning. Jag är arbetslös samt att jag och min sambo har beslutat att gå olika riktningar i livet. Det innebär att, när jag väl får jobb och flyttar, måste jag köpa många saker till mitt nya hem. Därför vill jag, helt osponsrat, tipsa om en tidning som heter Råd & Rön. Egentligen tycker jag tidningen i sig är sådär, men på nätet finns det många bra tester som de genomfört. Vissa av dem är gratis för alla, men vissa måste man vara prenumerant för att komma åt. 

Det som är bra med deras tester är att de summerar poängen för varje produkt samt skriver ut olika poäng för olika testområden. Oftast består bedömningen av en testpanel och en teknisk del, vilket gör det lätt att själv kunna bedöma de olika områdena. Dessutom skriver de ofta ut den ungefärliga kostnaden för produkten vilket gör att man kan välja en produkt i sin egen prisnivå. Inte alltid, men ibland, kan det vara så att en väldigt dyr produkt har fått högsta poängen, men då tittar man bara i deras tabeller på en produkt som har en prisnivå man själv tycker är rimlig.

Ta gärna en titt på deras tester! De har testat allt från olika kameror, tv-apparater, blueray-spelare, videokameror, läsplattor, skrivare, internet till olika vitvaror och hushållsmaskiner till gräsklippare, batterier, madrasser, brandvarnare till kattmat och kaffe, pesto, rakhyvlar, tandkrämer, kyckling, underkläder till löparjackor, skidhjälmar, termosar, sovsäckar, resväskor... Ja, väldigt mycket! Som så mycket annat, ska man såklart inte köpa allt de säger är bra, men det är ett bra verktyg när man står för ett val att köpa något till sig själv.

fredag 7 mars 2014

Söka jobb och få ekonomin att gå ihop

Ja, anledningen till att jag inte skrivit på ett tag här är för att jag helt enkelt inte hunnit med. Jag söker jobb, försöker få klart mitt ex-jobb samtidigt som jag går igenom mina saker och packar samt säljer av saker både för att klara ekonomin nu när jag är arbetslös, men också för att underlätta när jag måste flytta.

Det finns dock hopp för arbetslösa ännu, och det beror inte så mycket på regering eller arbetsförmedling, utan på grund av snälla, hyggliga människor runtom i vårat land. Det finns ställen, främst på FaceBook, där folk skänker bort saker de inte längre vill ha. Det kan handla om barnmat, kattmat, möbler, kläder, ja allt man kan tänka sig. Eftersom jag bor i Uppsala-området finns denna sida som heter bortskänkes/mottages/ges/doneras i 018-området. Det finns sannolikt liknande sidor för andra områden i Sverige också. Genom den sidan har jag fått en massa kattmat, mobil router och en stavmixer. Det är verkligen toppen när man själv har det knapert i plånboken.

Så, som talar för sig självt, har jag alltså inte kunnat investera i några aktier på sistone. Jag kör fortfarande på min budget, även om den kanske inte kommer säga så mycket om hur jag spenderar mina pengar när jag väl får en inkomst. Det känns ju mer intressant att studera en budget då man har ungefär lika inkomst och kan leva ett mer normalt liv, och sedan dra slutsatser kring vart ens pengar går, jämfört med en tid då man lever på sparade pengar och förbereder för flytt och allt som det innebär.