Här kommer en lite privat berättelse kring att ta bostadslån, och hur mycket kundservice kan betyda.
Jag har precis flyttat från en storstad till en annan i Sverige och bostadsbristen är stor. Egentligen var det bara tur att jag hittade den bostaden jag kan hyra tillfälligt just nu. Det var faktiskt via vänners vänners vänner jag fick tag på den.
Eftersom jag har fått en fast anställning, ingen provanställning, så har jag därför möjlighet att kunna låna pengar för att köpa bostadsrätt. Jätteroligt, känner jag och ser fram emot det väldigt mycket. När jag ansökt om lånelöfte, vilket man idag bara verkar kunna göra via nätet på smidigaste sätt, så var jag förberedd på att det skulle behövas skickas in anställningsbevis etc. Anledningen är såklart att jag varit student i många år och, även om jag har jobbat, inte dragit in några större summor de senaste åren.
Så, jag söker om lån på SBAB eftersom de verkar ha en bra ränta jämfört med tex Swedbank. Trots det så har jag ändå varit kund hos Swedbank i hela mitt liv så jag skickade även in en ansökan hos dem. Jag tänkte att Swedbank borde väl vara rädda om sina trogna kunder.
Från SBAB får jag snabbt ett besked om att allt ser bra ut, men jag måste komplettera med anställningsbevis och lönespecifikation. Det var precis vad jag hade väntat mig, och jag skickar in, elektroniskt, kopior på dessa papper.
Från Swedbank, däremot, får jag följande besked "Just nu kan banken inte bevilja dig det lån du sökt. Det kan bero på att du saknar till kontantinsatsen eller pga andra faktorer". Själv sitter jag och blir irriterad och tänker att det är väl självklart att de inte kan bevilja mig ett lån om de inte kontaktar mig och pratar med mig! Jag har inte hört ett ljud från Swedbank alls! Det enda jag fått är att jag ska ringa Swedbank och prata med dem.
Nu är det så att bankerna tjänar massor med pengar på lån. Som privatperson kanske det känns som att banken är snäll som lånar ut pengar till dig, men sanningen är att det är du som är snäll som väljer just deras bank. Swedbank verkar inte ha förstått detta! Jag har tagit mig tid att fylla in en ansökan om lån hos med, tagit mig tid att fylla i alla fält som de kräver att man fyller i. Då är väl det minsta en bank kan göra att ringa upp dig och prata om ansökan?
På SBAB har jag inte mötts än annat än trevliga personer i telefon och via e-post. Det har aldrig varit snack om att jag inte skulle bli beviljad lån utan det han känts som de tar det jag säger seriöst och tror på det jag säger. Och mycket riktigt har de även fått de pappren som de velat ha från mig.
Nä, för min del blir det att byta bank och då går jag från en bank som jag haft i hela mitt liv. Allt bara för att jag länge känt att kundservicen sviker på Swedbank och när jag behöver deras hjälp, för en gång skull i livet, så finns de inte där. Däremot har jag funnits där för dem i hela mitt liv. Känns inte rätt...
Läs gärna mer om Ekonomi på min hemsida Ekonomiprat.se