fredag 31 januari 2014

Bostadsförsäljningen sjunker i Norge. Effekter på bostadsmarknaden i Sverige?

Enligt ett pressmeddelande från Boligprodusentenes Forening i Norge, föll bostadsförsäljningen i Norge med 33,7 procent under fjärde kvartalet 2013, jämfört med fjärde kvartalet för 2012. Produktionsstarter av nya bostäder föll med 17,5 procent. Totalt minskade bostadsförsäljningen i Norge med 12 procent under 2013 och produktionsstarterna sjönk med 6 procent.

Det pratas mycket om ifall Norge har en bostadsbubbla eller inte. Vissa experter anser att de har det, medan andra anser att det håller ännu längre. Jag själv, som verkligen inte är någon expert på området, tycker ändå att det känns som att de norska myndigheterna är oroliga. De vill nämligen sänka kravet på kontantinsatsen vid bostadsköp till 10 procent. Det innebär ju att de "uppmuntrar" folk att ta ett större lån istället. Detta känns, enligt mig, som att de norska myndigheterna känner en viss oro för att bostadsförsäljningen ska sjunka ännu mer och dess implikationer. 

Hur påverkar det här Sveriges bomarknad då? Det är ju svårt att säga, men det finns en viss anledning till en liten oro. I alla fall om man bor nära gränsen till Norge och nära en norsk stad. Bohuslän, Värmland, Dalsland kan nog bli påverkade. Sprider sig oron till Göteborg, som är en så pass stor stad, finns det risk att det med tiden även sprider sig till andra storstäder i Sverige. 

Just nu, skulle nog jag säga att de unga bör avvakta med bostadslån fram tills riksdagsvalet 2014. Det finns inget konkret som visar på att man ska avvakta, men riksdagsval kan skaka om marknaden lite.

Årsrapporter från aktiebolag som kommer ut idag Fredag

Årsrapporter från aktiebolag som kommer ut idag:

Angler Gaming - Årsrapport
Autoliv - Årsrapport
Axis - Årsrapport
Cell Impact - Årsrapport
ChronTech Pharma - Årsrapport
Electrolux - Årsrapport
European Inst. - Årsrapport
Gunnebo - Årsrapport
LifeAssays - Årsrapport
Mangold - Årsrapport
Safe at Sea - Årsrapport
TiksPacs - Delårsrapport
RTX - Delårsrapport
Data Respons - Årsrapport
Havila - Årsrapport

torsdag 30 januari 2014

Årsrapporter från aktiebolag som kommer ut idag Torsdag

Idag kommer årsrapporter från följande aktiebolag ut. Det kan alltså vara intressant att hålla ett vakande öga på dessa aktier under dagen.

Atlas Copco - Årsrapport
Ericsson - Årsrapport
H&M - Årsrapport
Lagercrantz - Delårsrapport
NCC - Årsrapport
Nordnet - Årsrapport
Orexo - Årsrapport
TeliaSonera - Årsrapport
Tribona - Årsrapport
Novo Nordisk - Årsrapport
TopoTarget - Årsrapport
Tryg - Årsrapport
Ahlstrom - Årsrapport
Suominen - Årsrapport
UPM-Kymmene - Årsrapport
Sparebanken Møre - Årsrapport
Stolt Nielsen - Årsrapport

onsdag 29 januari 2014

Möte med Aktiespararna i Uppsala

Ikväll var jag på möte med Aktiespararna i Uppsala. Det var ett riktigt givande möte med både föreläsning och diskussioner. Jag tycker deras initiativ är riktigt bra och alla verkar så glada och tillmötesgående. Känner mig riktigt nöjd med kvällen. Jag fick dessutom träffa en massa andra personer i samma sits som jag, vilket gav väldigt mycket. Jag kan verkligen rekommendera att bli medlem där, som nybörjare iaf, och delta i deras aktiviteter!

tisdag 28 januari 2014

Bra att veta om virtuell valuta

Det har pratats mycket om bland annat Bitcoin i media under de senaste månaderna. Därför kan det vara bra att veta lite mer om vad som gäller för valutan. Följande information kommer från Europeiska bankmyndigheten.

Växlingskontoren och de virtuella valutorna omfattas inte av någon specifik reglering eller europeisk lagstiftning. Det innebär exempelvis att om något växlingskontor går i konkurs eller hackas kan du bli av med dina pengar eller valuta. Egentligen betyder det här inte så mycket förutom i ögonblick då du köper eller säljer dina Bitcoins. Det är sällan transaktionerna går ögonblickligen och det innebär att du sitter inne med dina pengar eller Bitcoins till ett växlingskontor kan ta tag i ditt ärende. 

Din digitala plånbok, dvs dator eller mobil, kan bli hackad eller att du tappar bort ditt lösenord och du får ingen ersättning. Egentligen är det här samma för många banker, även om de oftast har en högre säkerhet. Banker ersätter inte heller dig om de anser att du varit oaktsam med dina lösenord och pinkoder.

Om du betalar med en virtuell valuta i en affär, exempelvis, så gäller inte lagen om återköp. Detta innebär att om du vill returnera en vara så kan affären neka dig att få någon summa tillbaka. Samma sak om det blivit ett "slarvfel" då affären råkat dragit fel summa vid köpet.

Att investera i virtuell valuta innebär en ganska stor osäkerhet. Värdet på valutan kan ändras snabbt.

När man för över virtuell valuta till en annan person är själva transaktionen öppen, men mottagare och avsändare är information som inte är öppen. Det innebär att dessa valutor lätt kan utnyttjas för penningtvätt eller andra bedrägerier.

Viktigt att ha i åtanke är att du kan bli skatteskyldig när du hanterar virtuell valuta. Det gäller att ha koll på vilka regler som gäller när det kommer till skatten.

söndag 19 januari 2014

Tjäna pengar på din blogg

Det finns en tjänst som jag precis snubblat över, där du enkelt kan tjäna lite pengar på din blogg. Jag har själv testat denna tjänst och den verkar fungera bra! Sidan heter Blogfame och man behöver bara registrera ett konto så är man igång. Det hela är gratis.

Sedan kan du kan tipsa dina bloggläsare om olika produkter/hemsidor/annat som finns att välja på Blogfame. Så det är bara att tipsa på! Just nu får du 50 kr direkt när du blir medlem som en bonus. Man kan enkelt läsa på deras hemsidan hur hela tjänsten fungerar, men verkar vara superenkelt. 

Jag har bestämt mig att de pengar jag tjänar på denna blogg ska gå direkt till aktieköp, så jag både kan lära mig mer om aktier och skriva mer här.

fredag 17 januari 2014

Spara smart till dina barn

Jag läste, här om dagen, i tidningen att allt färre föräldrar ger sina barn vecko- eller månadspeng. Istället skjuter många föräldrar till pengar när det behövs. Det här är lite oroande, tycker jag. Att barn får vecko- eller månadspeng är ett bra sätt att lära sina barn att handskas med pengar. Om man inte lär upp barnen att handskas med pengar är risken större att de träder in i vuxenlivet med väldigt lite kunskaper kring ekonomi.

Alla föräldrar försöker, såklart, ge sina barn det allra bästa. I många fall är "det allra bästa" egentligen ett av de sämre alternativen i slutänden. Alltför många föräldrar skämmer bort sina barn, och ger dem det mesta de vill ha. Det här gör ju barnen, såklart, tillfälligt glada men i ett långsiktigt perspektiv lär dem sig ingenting alls. Istället har de ingen koll på vad saker och ting kostar, och får ett intryck av att pengar växer på träden. När de sedan träder in i vuxenlivet, börjar jobba och inser att de kanske måste jobba en hel timme för att få kanske runt 80 kr före skatt, så finns det risk för en uppgivenhet och kanske till och med depression. De föreställer sig att de ska kunna köpa precis vad de vill med pengarna, men inser att en stor del av pengarna går till hyra och mat. 

Jag tror inte de allra flesta föräldrarna tänker på att om ett barn anpassar sig till att få det mesta de vill ha, så blir det svårt att anpassa sig till ett liv där man inte får allt. Har man dessutom inte lärt barnen nackdelen med lån, så kan de lätt fastna i snabba sms-lån med hög effektiv ränta.

Ok, det är ju inte säkert att just ditt barn, som du skämmer bort, hamnar här men är det värt risken? Istället för att ge barnen det de vill ha direkt, låt dem istället spara ihop sin vecko- eller månadspeng så de får känslan av, både hur mycket pengar saker kostar men också den där förväntan när man äntligen har sparat ihop till det man vill ha. Det är dessutom bra om du leker affär med ditt barn, så de förstår sig på hur själva köpe-processen går till. 

När barnen är små, dvs under tonåren, så räcker det att ge en veckopeng. Då får de köpa sitt eget godis och få en förståelse för vad godis och mindre leksaker kostar. Uppmuntra ditt barn att spara pengarna, och skjut kanske till en bonus när de har uppnått sparandet. På det sättet visar du dina barn att det lönar sig att spara.

När barnen är lite äldre, dvs i tonåren, kan du övergå till månadspeng. Det är viktigt att du släpper på tyglarna lite här, och låter barnet själv få göra sina inköp. Dock är det bra om du har lite koll på vad de lägger pengarna på. Nu är det dags för dig att börja visa hur man kan hålla nere på kostnader. Visa hur man kan jämföra kostnader i exempelvis matbutiken och vad man ska tänka på. Berätta gärna att man ibland måste dra ner på sina utgifter och se över sin ekonomi. Allt sådan där, som involverar ekonomi, som vi tycker är självklara är inte alltid självklara hos ett barn. Därför är det viktigt att man berättar hur man tänker, så barnet lär sig olika knep hur man bör tänka kring pengar och utgifter.

När det kommer till sparande till ens barn anser jag att det egentligen inte är lika viktigt som att lära sitt barn om konsumtion och ekonomi. Den bästa gåvan du kan ge är faktiskt att lära upp dem grunderna. Det är inte alltid jätteviktigt att man sätter av stora summor till barnens sparkonto varje månad. Det är klart att ett stort sparkonto är en bonus, men har man dåligt med pengar är det bättre att lägga energin på att lära upp sitt barn. Man kan sätta upp regler kring pengar som barnen får på julafton exempelvis. Låt säga att 80% av gåvorna, i form av pengar, ska sättas in i sparform medan 20% får barnet själv hantera. Det ger tydliga signaler till barnet hur viktigt sparande är.