onsdag 2 juli 2014

Stor förvirring - Går börsen upp eller ner?

Det verkar råda stor förvirring i media om börsen kommer gå upp eller ner. I ena nyhetsflödet skrivs det om nya höjder på börsen, medan i andra medier skrivs det om en maxad börs. Vem ska man tro på? Det är såklart svårt att avgöra.

Aktiespararna har i deras tre senaste nummer skrivit om att börsen börjar bli instabil och att risken för börsras är stor. Trots det så har börsen pendlat både upp och ner de senaste månaderna. Sedan årsskiftet har dock Stockholmsbörsen ökat med 7%.

I vissa medier påstås att börsen kommer att rasa ordentligt under andra halvåret och spås hamna på minus 5 procent i årsskiftet. I andra medier skrivs det att Stockholmsbörsen ligger i långsiktigt uppåtgående trend och man får intrycket av att man ska investera i fler aktier. Det är ju såklart att båda kan ha rätt samtidigt, men vissa är mer positiva och andra mer negativa.

Vad som händer i framtiden är det ingen som vet. Det kan dock vara bra att analyserna verkar peka åt olika håll just nu och som aktiesparare bör man nog ta sig en funderare vad man vill göra just nu.

Läs mer på min hemsida EkonomiPrat.se.

Min ekonomiska plan för den kommande tiden.

Svenskarna lånar som aldrig förr och denna gång är jag en av dem. Ok, inte riktigt än eftersom lånet träder i kraft när jag flyttar in i min lägenhet i september men allt är godkänt och klart. Jag känner mig rädd för att all belåning som vi privatpersoner gör kommer gå oss om bakfoten, så jag har lagt upp en ekonomisk plan för min framtid. Det borde varje svensk göra, oavsett lån eller inte.

Lägenheten jag köpt behöver renoveras så jag kommer spendera åren 2014-2015 på att renovera upp lägenheten. Det är svårt att avgöra vad som händer med bostadspriserna, men jag köpte en lägenhet billigare just för att den inte är i toppskick. Förhoppningsvis så ger "mina" renoveringar att värdet på lägenheten ökar och jag går i absolut värsta fall plus minus noll. Mäklarna ser dock positivt på prisutvecklingen, enligt media, några år framöver så förhoppningsvis så är läget under kontroll.

Under denna renoveringsperiod (2014-2015) kommer jag främst att kämpa med att hålla min buffert uppe. Det kommer ju pendla upp och ned kraftigt allt eftersom jag slänger ut pengar på renovering. Jag själv är singel och har varken kunskapen eller tiden att renovera. Jag tänker därför köpa in arbetskraften och dra av den på ROT-avdragen. Eftersom den verkar gälla per kalenderår så ska jag påbörja jobbet 2014 för att utnyttja ROT-avdraget för detta år och sedan fortsätta använda avdragen för 2015.

Vad det gäller amorteringen kräver banken att jag amorterar ca 300 kr per månad. Jag själv angav att jag tänker amortera 600 kr per månad. Det är en riktigt liten summa egentligen, men under tiden som jag renoverar så kan jag hålla amorteringen låg. När jag sen känner att det inte går åt så mycket pengar på renovering längre så är min plan att först spara upp 60 000 kr i buffert. Jag kommer hålla ca 10 000 kr på min storbank med usel ränta på 0,49% och resten på en bank med en betydligt högre ränta på 2,15%. Anledningen till att jag inte lägger alla mina pengar på den banken med högre ränta beror på att det tar 1-2 bankdagar att föra över pengarna mellan bankerna. Det innebär att om jag i kris behöver pengar måste jag vänta dessa dagar tills jag ser mina pengar. Genom att hålla 10 000 kr på min storbank som är kopplad till mitt kreditkort så kan jag i alla fall föra över dessa pengar direkt i akuta fall.

Jag har valt att hålla mitt bolån på 3 månaders bindningstid, vilket ger lägre ränta just nu men kan variera kraftigt beroende på reporäntan. Tanken är att min buffert också ska kunna täcka upp eventuella ökningar i ränta som sker om det skulle vara så att jag inte kan ta den kostnaden varje månad. Nu när jag är heltidsanställd kan jag utan problem betala en hög ränta, men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden. Man kan bli arbetslös, sjuk, få barn och gå ner i tid eller liknande. Självklart kan det ju även bli åt andra hållet, dvs man får en panglön men det är ju knappast ett "hot" mot ens ekonomi...

När jag väl fått upp 60 000 kr i buffert är det dags ta ett beslut och det kan jag inte helt avgöra idag. Det beror lite på hur ekonomin ser ut just då. Tanken är att jag kan avvara runt 8000 kr i månaden oavsett, men vart de pengarna hamnar är jag osäker på idag. Om jag känner att aktiemarknaden ser lockande ut så kommer jag nog sätta in hälften som aktier och resten amorterar jag lånet. Känner jag att det inte finns något inom aktiemarknaden så blir det 100% amortering. Jag vill gärna få ner mitt bolån så gott jag kan, men ändå kunna investera i aktier, fonder och pensionsspara. Exakt hur jag fördelar pengarna är jag inte säker på just nu, men det känns som i mitt fall är dessa alternativ aktuella. Mitt CSN-lån kommer jag inte amortera mer än vad jag gör idag. Jag anser att mitt bolån slukar mer pengar i månaden eftersom jag både har lånat mer pengar där samt har en högre ränta. Det gäller att försöka få ner räntekostnaderna så mycket som möjligt, för min del, och då är det bolånet som måste betalas av först.

tisdag 1 juli 2014

Aktiefysikerns blogg har blivit uppdaterad - välkommen in!

Nu har Aktiefysikerns blogg fått ett nytt utseende och jag hoppas ni gillar det! Jag hoppas att jag själv blir lite inspirerad att skriva mer om min privatekonomi här nu... :)

Sommar-rean i full gång

För er som är ute efter klipp så är sommar-rean i full gång. Många butiker börjar nu rea ut sina varor och det är perfekt för den som behöver köpa in prylar.

Elgiganten har startat sin rea på mycket elekotronikprylar, men glöm inte att exempelvis Siba också har rea och ibland kan priserna vara bättre där. Det bästa är att gå till en jämförelsesida, exempelvis Pricerunner för att jämföra priser.

För den som är ute efter möbler så har EM och Mio rea på inne-möbler. Även Rusta har påbörjat sin rea.

Hur som helst, jag vill önska er härlig shopping under rean, men kom ihåg att köpa det ni faktiskt behöver och inte bara för att det är billigt ;)

måndag 30 juni 2014

Allt du behöver veta om investeringssparkonto (ISK)

Det var några år sedan det så kallade investeringssparkontot (ISK) introducerades i Sverige, men ändå verkar intresset för sparformen väldigt låg. Det var med årsskiftet 2011-2012 som den introducerades och tanken var att förenkla för sparare att kunna handla med aktier och fonder. Den som innehar ett ISK-konto behöver nämligen inte göra några ansträngningar på deklarationen, utan allting fylls i automatiskt. Kontot är frivilligt och man måste ansöka hos en bank om ett ISK-konto, ofta helt gratis.

Läs mer på min privata hemsida EkonomiPrat.se - Allt du behöver veta om investeringssparkonto (ISK)

söndag 29 juni 2014

Fullt ös medvetslös

Jag har inte skrivit här på jättelänge för att det varit så intensivt i mitt liv just nu. Jag har helt enkelt inte hunnit med eller så har jag varit så trött.

Jag har, som jag nämnt innan, flyttat till en annan stad i Sverige pga jobb. Jag har börjat på jobbet och trivs bra. Lägenheten jag hyr är en bostadsrätt som jag hyr i andra hand. Tanken var att jag skulle kunna bo där i 1 år, men planerna ändrades och det blev endast 6 månader. Därför har jag varit på visningar efter visningar på bostadsrätter att köpa och tillslut hittade jag en lägenhet som jag också nu skrivit på avtal på. I september bär flyttlasset iväg, igen... Men nu blir det i alla fall till en bostad där jag kan stanna så länge jag vill.

Utöver flytt så måste jag nu börja köpa in det viktigaste till min nya lägenhet. Det är ju passande eftersom det är mycket sommarreor just nu. Jag har köpt ett soffbord, men har ingen soffa än. Hittade en bra TV på Elgigantens rea, men insåg att Siba hade en ännu större TV (samma modell men större) för ett billigare pris än Elgiganten. Avbeställde från Elgiganten för att istället köpa den större på Siba. Ni förstår kanske att jag inte haft så mycket tid att skriva här :D Bostad, avtal, lån, möbler, nytt jobb... Ja allt på en gång. Mitt i allt det här läser jag även en bok om Candlesticks och aktier.

Jag ska försöka skriva mer här i framtiden. Det finns ju massor med ekonomi i det som komma skall i mitt liv. Massor att lära mig och massor som jag kan lära andra :)

fredag 6 juni 2014

Skillnad i kundservice för att ta bostadslån

Här kommer en lite privat berättelse kring att ta bostadslån, och hur mycket kundservice kan betyda. Jag har precis flyttat från en storstad till en annan i Sverige och bostadsbristen är stor. Egentligen var det bara tur att jag hittade den bostaden jag kan hyra tillfälligt just nu. Det var faktiskt via vänners vänners vänner jag fick tag på den. Eftersom jag har fått en fast anställning, ingen provanställning, så har jag därför möjlighet att kunna låna pengar för att köpa bostadsrätt. Jätteroligt, känner jag och ser fram emot det väldigt mycket. När jag ansökt om lånelöfte, vilket man idag bara verkar kunna göra via nätet på smidigaste sätt, så var jag förberedd på att det skulle behövas skickas in anställningsbevis etc. Anledningen är såklart att jag varit student i många år och, även om jag har jobbat, inte dragit in några större summor de senaste åren.

Så, jag söker om lån på SBAB eftersom de verkar ha en bra ränta jämfört med tex Swedbank. Trots det så har jag ändå varit kund hos Swedbank i hela mitt liv så jag skickade även in en ansökan hos dem. Jag tänkte att Swedbank borde väl vara rädda om sina trogna kunder.

Från SBAB får jag snabbt ett besked om att allt ser bra ut, men jag måste komplettera med anställningsbevis och lönespecifikation. Det var precis vad jag hade väntat mig, och jag skickar in, elektroniskt, kopior på dessa papper.

Från Swedbank, däremot, får jag följande besked "Just nu kan banken inte bevilja dig det lån du sökt. Det kan bero på att du saknar till kontantinsatsen eller pga andra faktorer". Själv sitter jag och blir irriterad och tänker att det är väl självklart att de inte kan bevilja mig ett lån om de inte kontaktar mig och pratar med mig! Jag har inte hört ett ljud från Swedbank alls! Det enda jag fått är att jag ska ringa Swedbank och prata med dem.

Nu är det så att bankerna tjänar massor med pengar på lån. Som privatperson kanske det känns som att banken är snäll som lånar ut pengar till dig, men sanningen är att det är du som är snäll som väljer just deras bank. Swedbank verkar inte ha förstått detta! Jag har tagit mig tid att fylla in en ansökan om lån hos med, tagit mig tid att fylla i alla fält som de kräver att man fyller i. Då är väl det minsta en bank kan göra att ringa upp dig och prata om ansökan?

På SBAB har jag inte mötts än annat än trevliga personer i telefon och via e-post. Det har aldrig varit snack om att jag inte skulle bli beviljad lån utan det han känts som de tar det jag säger seriöst och tror på det jag säger. Och mycket riktigt har de även fått de pappren som de velat ha från mig.

Nä, för min del blir det att byta bank och då går jag från en bank som jag haft i hela mitt liv. Allt bara för att jag länge känt att kundservicen sviker på Swedbank och när jag behöver deras hjälp, för en gång skull i livet, så finns de inte där. Däremot har jag funnits där för dem i hela mitt liv. Känns inte rätt...

Läs gärna mer om Ekonomi på min hemsida Ekonomiprat.se