Jag har upptäckt ett problem med mitt nyskapade ISK-konto. När jag ska göra beräkningar på hur aktiekursen måste stå för att jag ska gå med vinst efter courtage och skatt så måste jag göra vissa antaganden om framtida insättningar och värdeökningar.
Mitt problem ligger i hur man beräknar skatten på ett ISK-konto. Man summerar värdet för varje kvartal, adderar det med summan av insättningar under året och delar med 4. Sen multiplicerar man detta med 2,09% (idag) och sen 33% "vanlig skatt". Men för att jag ska beräkna ett typ av medelvärde på varje aktieköp, så jag vet när jag går med vinst, så behöver jag leka spågumma och förutse både värde och summa insättningar under året. Insättningarna kan man kanske sätta upp själv, typ 500 kr per månad eller så, men värdeökning är ju svår att gissa. Man kanske kan sätta sitt mål som värdeökning men det är ju inte alls säkert man håller det. Iofs, överskattar man aktien så man sätter ett högre mål än vad som sker så räknar man med en högre skatt och har man såld då ens beräkningar säger att man gått med vinst så har man gått ännu mer i vinst egentligen. Men helst av allt vill man ha något som speglar utvecklingen lite bättre. Det måste finnas ett enklare sätt att räkna ut en ungefärlig skatt per aktie för ett ISK-konto, men jag kan verkligen inte hitta något.
Någon som läser detta som kanske har ett bra förslag?
Välkommen till aktiefysikerns värld! Jag är en fysiker som fått intresse för aktier och privatekonomi. Vill du följa mina framsteg från nybörjare till, ja lite mindre nybörjare, så häng med mig på min resa!
Visar inlägg med etikett ISK. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ISK. Visa alla inlägg
torsdag 3 juli 2014
måndag 30 juni 2014
Allt du behöver veta om investeringssparkonto (ISK)
Det var några år sedan det så kallade investeringssparkontot (ISK) introducerades i Sverige, men ändå verkar intresset för sparformen väldigt låg. Det var med årsskiftet 2011-2012 som den introducerades och tanken var att förenkla för sparare att kunna handla med aktier och fonder. Den som innehar ett ISK-konto behöver nämligen inte göra några ansträngningar på deklarationen, utan allting fylls i automatiskt. Kontot är frivilligt och man måste ansöka hos en bank om ett ISK-konto, ofta helt gratis.
Läs mer på min privata hemsida EkonomiPrat.se - Allt du behöver veta om investeringssparkonto (ISK)
Läs mer på min privata hemsida EkonomiPrat.se - Allt du behöver veta om investeringssparkonto (ISK)
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)