torsdag 3 juli 2014

Svårt att avgöra när man går med vinst med ISK-konto

Jag har upptäckt ett problem med mitt nyskapade ISK-konto. När jag ska göra beräkningar på hur aktiekursen måste stå för att jag ska gå med vinst efter courtage och skatt så måste jag göra vissa antaganden om framtida insättningar och värdeökningar.

Mitt problem ligger i hur man beräknar skatten på ett ISK-konto. Man summerar värdet för varje kvartal, adderar det med summan av insättningar under året och delar med 4. Sen multiplicerar man detta med 2,09% (idag) och sen 33% "vanlig skatt". Men för att jag ska beräkna ett typ av medelvärde på varje aktieköp, så jag vet när jag går med vinst, så behöver jag leka spågumma och förutse både värde och summa insättningar under året. Insättningarna kan man kanske sätta upp själv, typ 500 kr per månad eller så, men värdeökning är ju svår att gissa. Man kanske kan sätta sitt mål som värdeökning men det är ju inte alls säkert man håller det. Iofs, överskattar man aktien så man sätter ett högre mål än vad som sker så räknar man med en högre skatt och har man såld då ens beräkningar säger att man gått med vinst så har man gått ännu mer i vinst egentligen. Men helst av allt vill man ha något som speglar utvecklingen lite bättre. Det måste finnas ett enklare sätt att räkna ut en ungefärlig skatt per aktie för ett ISK-konto, men jag kan verkligen inte hitta något.

Någon som läser detta som kanske har ett bra förslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar