tisdag 10 december 2013

Bitcoinautomat i Sverige

Igår fick jag se på nyheterna att det har öppnats en Bitcoin-automat i Sverige. Det var roliga nyheter. Igår köpte jag även mina första Bitcoins för en mindre summa pengar, eftersom jag tror att Bitcoins inte riktigt är färdiga än. Att det nu öppnat en automat i Sverige tycker jag styrker mina tankegångar. Dock behövs det mer i Sverige för att man verkligen ska kunna utnyttja möjligheten kring denna nya valuta. Men eftersom det tidigare, innan Kina förbjöd Bitcoins, så var valutan väldigt stark och jag misstänker att fler blev intresserade av att tjäna sig en hacka på det hela. Därför kan man ju hoppas att Sverige får fler möjligheter att använda valutan.

Mina första aktier

Idag har jag köpt mina första aktier. Det fick bli Recyctec Holding B som första inköp eftersom jag tror de kommer gå bra under nästa år. Det är en helt ny värld som nu öppnat sig för mig. 

Jag köpte dem för 9,50 SEK och de gick faktiskt ner lite till. Jag tyckte jag var våghalsig som satsade under 9,75 SEK som var köp-priset då, men tydligen inte tillräckligt våghalsig. Man har mycket att lära sig.

Jag kommer ändå inte sälja dessa aktier på ett tag, så vad som händer under dagen kanske inte är så intressant ändå. Eftersom jag inte jobbat så mycket under 2013 så är det dumt att sälja av dem innan nyår. Ja, alltså skatten är ju densamma, men jobbar man så har man kanske betalat lite för mycket skatt på jobbet och då kanske man inte behöver sitta och betala en större summa pengar när skatten ska betalas in. Fast först måste jag ju gå med vinst.. :)

lördag 7 december 2013

Det här med Bitcoins...

Ja, det här med BitCoins är ju intressant. Valutan har börja sjunka nu efter att Kina satt stopp för valutan. Trots att det finns mycket skepticism kring valutan verkar det som att den ändå sakta växer i stort sett. Många verkar väldigt positiva till valutan, medan andra är mindre positiva. Frågan är om den kommer klara sig eller inte. Allt hänger på regeringars inställning till den.

I Sverige har genomslaget kanske inte varit så stor som det verkar ha varit i tex USA. Jonsborgs grill i Göteborg är ett av två ställen som den senaste veckan börjat ta emot Bitcoin som betalning. Bar Foxx, ett café på Vasagatan, verkar också ha börjat med sina Bitcoins-köp. 

Eftersom det börjar bli enklare att acceptera Bitcoins som betalning, tror jag ändå att valutan kommer leva ett tag till. Man kan nu acceptera Bitcoins genom att skapa ett konto på blockchain.info (vilket är gratis) och sedan skriva ut en QR-kod så de som vill betala kan scanna denna med sin mobil. Det är ju smidigt!

Om man är intresserad av att köpa Bitcoins så kan man göra detta på tex btcx.se och skapa en plånbok via multibit.org. Jag är dock inte så insatt i hela processen så det kan hända att det finns bättre ställen att hantera sina Bitcoins.

fredag 6 december 2013

Tre veckor sedan ansökan hos Marginalen bank

Nu har det gått tre veckor sedan jag ansökte om konto hos Marginalen bank. Fortfarande inget brev som kommit från dem, så jag ringde och kollade läget. Då säger de att de inte kan se någon ansökan från mig. SUCK! Jag ansökte nu igen, känner igen både upplägget, utseendet på hemsidan, och bekräftelse-sidan. Jag är helt säker på att jag har sett detta tidigare! Aja, nu får jag väl vänta 2 veckor till eller så. Vet inte om min ansökan kommit in denna gång heller, och jag är inte så sugen på att stå i telefonkö igen.

När jag ansökte om konto hade de 2,2% ränta. Såg nu att den låg på 2,15%. Aja...

Gått med i Aktiespararna

Idag har jag gått med i Aktiespararna. Jag gick mest med för att få tidningen och deras utskick via e-mail, men det är en massa andra förmåner man får också. Bland annat får man:

  1. Förmånliga priser och rabatter via deras värdepappersbolag, Aktieinvest.
  2. Gratis tillgång till aktiejuridisk rådgivning.
  3. Prenumerant av deras e-nyhetsbrev.
  4. Kommentera artiklar och diskutera i deras forum.
  5. Tillgång till deras aktieanalysprogram.
Nu är det så att jag har knappt någon aning om vad allting är. Jag försökte anmäla mig till deras nyhetsbrev, men det krävs prenumerationsnummer för det och det har jag inte fått än. Jag får nog ge det några dagar så jag får något sådan nummer och testa deras olika tillgångar.

torsdag 5 december 2013

Att ringa CSN

Ja, ve och fasa! Det brukar vara lång telefonkö när man ringer CSN men just idag var det faktiskt helt ok! Jag behövde bara vänta i 3 minuter. Antagligen för att det är december och väldigt få personer har fortfarande problem med sina studie-pengar, antar jag.

Det som var intressant är att när man läst basåret, vilket jag gjort, och sedan fortsatt sina studier inom det naturvetenskapliga området så blir en del av lånet, man tog under basåret, avskrivet. När jag började studera var man tvungen att skicka in papper varje gång man läst ett visst antal poäng för att få en avskrivning. Idag sker tydligen detta automatiskt. Det var ju toppen! Jag var nämligen osäker på hur många gånger jag skickat in denna blankett och om jag behöver skicka in ytterligare en. Men icke! Denna gång så sker allting automatiskt, som sagt, och jag behöver inte lyfta ett finger. Ibland är tekniken fantastisk :)

lördag 30 november 2013

Uppdatering kring mina "låtsas-aktier"

Den 20 november köpte jag lite aktier på låtsas, för att kolla hur det skulle gå. Jag köpte

  • Etrion (ETX) 1500 st för 3,34
  • Byggmax (BMAX) 100 st för 49,20
  • Swebank A (SWED A) 30 st för 166,70
  • Nordea Bank (NDA SEK) 60 st för 81,60
  • Sportamore (SPOR) 130 st för 38,50
  • Avanza Bank Hold. (AZA) 23 st för 214,00
  • Kinnevik B (KINV B) 20 st för 244,20
  • Dibs P.S (DIBS) 120 st för 43,00
Jag "satsade" 39798 SEK. Nu har jag kollat mina aktier och alla har faktiskt gått med vinst!

  • Etrion (ETX) 1500 st för 4,46
  • Byggmax (BMAX) 100 st för 49,40
  • Swebank A (SWED A) 30 st för 167,50
  • Nordea Bank (NDA SEK) 60 st för 84,75
  • Sportamore (SPOR) 130 st för 40,40
  • Avanza Bank Hold. (AZA) 23 st för 219,50
  • Kinnevik B (KINV B) 20 st för 259,90
  • Dibs P.S (DIBS) 120 st för 44,30
Så jag är nu uppe i 42555 SEK. Det är inte illa faktiskt :)

Nu är det ju så att man måste betala courtage och reavinst, så själva vinsten om jag skulle sälja skulle inte bli så mycket. Dock är det intressant hur pengarna faktiskt har växt under de här 10 dagarna...